2021-04-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristallklar
Ja det intressanta här är ju hur falska dessa anklagelser faktiskt visat sig vara? Om de är helt fabricerade så kastar det mycket ljus över fallet Lambertz. Det blir också en viktig följdfråga varför man inte, från polisens sida, utreder falsk tillvitelse? Hur kommer vi över FUP?

9 av 10 anmälningar om våldtäkt läggs ned. Det handlar inte om att 9 av 10 som anmäler ljuger, det är en ytterst, ytterst marginell procent. Det handlar om att sexbrott är svåra att utreda och bevisa. Det är ofta ord mot ord. Betydligt oftare än någon falskt anmäler.

Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Trots hans dåliga rykte och att man skriver om honom på Flashback så fortsätter ändå unga tjejer träffa honom. Man har väl ändå ett personligt ansvar vilka man umgås med.

Det är inte som att unga tjejer hänger på flashback och googlar upp namnen på alla män de träffar på. Jag hade ingen aning om vem han var. I ett helt år gick jag och trodde att jag var ensamt utsatt innan jag googlade hans namn. Det är ofta ett oskyldigt perspektiv man kommer ifrån speciellt om man är minderårig eller väldigt ung i övrigt, man tror liksom inte att något sånt kan hända en även fast det kan det så tror man sig kunna vara säker ändå på något konstigt sätt. Det kändes bara för overkligt att man skulle bli utsatt på det sättet. Men som vi (nästan) alla vet så händer det där overkliga ändå och unga tjejer är verkligen riskgrupp här. Och det är och var PA mkt medveten om att de är lättast att manipulera därav fortsätter han. Men vart har du fått att unga tjejer fortsätter träffa honom? Han har väl privata sociala medier?
Senast redigerad av ia0000 2021-04-07 kl. 15:16.
Citera
2021-04-07, 20:45
Medlem
kristallklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ia0000
9 av 10 anmälningar om våldtäkt läggs ned. Det handlar inte om att 9 av 10 som anmäler ljuger, det är en ytterst, ytterst marginell procent. Det handlar om att sexbrott är svåra att utreda och bevisa. Det är ofta ord mot ord. Betydligt oftare än någon falskt anmäler.

Läs på istället för att sprida rykten:

https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e18f68/1615395291012/2019_9_Valdtakt_fran_anmalan_till_dom.pdf
Citera
2021-04-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ja det intressanta här är ju hur falska dessa anklagelser faktiskt visat sig vara? Om de är helt fabricerade så kastar det mycket ljus över fallet Lambertz. Det blir också en viktig följdfråga varför man inte, från polisens sida, utreder falsk tillvitelse? Hur kommer vi över FUP?

FUP:en om de tre våldtäkterna ligger under FU-sekretess. Den lär inte se offentlighetens ljus om den inte blir läckt eller ev. om PA går vidare med sin anmälan om falsk tillvitelse.

FUP:en där PA är målsägande i förtalsmålet mot Lambertzkvinnan, har jag nu maskat och går att läsa här:

https://docdro.id/ffPyrqM
Citera
2021-04-08, 18:28
Medlem
Citat:
Läs på istället för att sprida rykten:

https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e18f68/1615395291012/2019_9_Valdtakt_fran_anmalan_till_dom.pdf

Ska sluta citera GW, det är ju inte alltid han har rätt Jag kan dock inte sätta mig in i 140 sidor läsning just nu, du har inte lust att korrigera min statistik och säga vad den egentligen ligger på?

Vi alla vet ju i alla fall att en betydlig majoritet av anmälningar av våldtäkt läggs ned. Och att poliser och andra inom polismyndigheten uttalat sig att fall där anmälare ljuger och hittar på att brott skett när det inte har det är ytterst, ytterst marginell.
Citera
2021-04-08, 23:54
Medlem
kristallklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ia0000
Ska sluta citera GW, det är ju inte alltid han har rätt Jag kan dock inte sätta mig in i 140 sidor läsning just nu, du har inte lust att korrigera min statistik och säga vad den egentligen ligger på?

Vi alla vet ju i alla fall att en betydlig majoritet av anmälningar av våldtäkt läggs ned. Och att poliser och andra inom polismyndigheten uttalat sig att fall där anmälare ljuger och hittar på att brott skett när det inte har det är ytterst, ytterst marginell.

Brå skriver i sin rapport:

”I två tredjedelar av de nedlagda fallen finns det dock andra problem som, enligt Brås bedömning, är huvudskälet till nedläggningen. I de flesta av de fallen skulle det troligen inte ha blivit något åtal även om polisen lyckats få fram bättre bevisning.
I vissa fall handlade det om att det som anmälts med stor sannolikhet inte ägt rum. Det rörde sig om psykiskt sjuka som anmälde händelser som framstod som påhittade, eller målsägande som tror att de kan ha blivit våldtagna, men de minns inget och inget tyder på att något sådant hänt. Det förekom också att anmälaren, som inte var målsäganden, felaktigt trott att en våldtäkt ägt rum. I en del fall var det inte lika odiskutabelt att det som anmäldes inte ägt rum. Då handlade det om tvivel rörande målsägandens trovärdighet och till-förlitlighet. Ibland fanns då tung motbevisning, i andra fall fanns tydliga motsägelser i hennes berättelse.”

Ett fall av tio kategoriseras exempelvis som ”Det som anmälts sannolikt inte har hänt”. I denna grupp listar BRÅ tre huvudgrupper:

• En psykiskt sjuk person anmäler en händelse som framstår som påhittad.
• Målsäganden minns inget, men tror att en våldtäkt kan ha ägt rum. Utredningen finner inget som tyder på det.
• Anmälaren, som inte är målsäganden, tror felaktigt att en våldtäkt ägt rum.

En annan kategori:

”Tvivel kring om händelsen ägt rum
I 4 procent av de nedlagda ärendena har Brå bedömt att åklagaren lagt ner ärendet för att hen hyser tvivel kring om den anmälda hän- delsen över huvudtaget ägt rum.”

Och så har vi:

”Fall med stark motbevisning
Bevisning som försvagar snarare än styrker gärningspåståendet förekommer i var femte anmälan. Det kan handla om ett vittne som talar emot målsägandens trovärdighet eller tillförlitlighet. I andra fall finns det skriftlig bevisning såsom sms, film eller bilder som pekar i en annan riktning. Men på samma sätt som att det är ovan- ligt att det finns riktigt stark bevisning för den misstänktes skuld, är det också ovanligt att det finns stark motbevisning. Brå har bedömt att det finns motbevisning av sådan styrka i 6 procent av de nedlagda anmälningarna.”

Sammanfattningsvis:
Fenomenet med felaktiga anmälningar är stort, och de i de mål som går till åtal döms två av tre. Det finns dock ett tabu kring att prata om detta, och man förväntas säga ungefär som du gör.
Citera
2021-04-26, 03:22
Medlem
@Lillroven s inlägg i denna tråd:
H*n anklagar nöjesprofilen för grova brott, men som det ska visa sig, ljuger bevisligen i centrala delar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillroven
Är denna tråd aktiv fortfarande? En av de tre tjejerna som den första artikeln handlar om är en nära vän till mig (den andra begick självmord för ngt år sen och den tredje är på horse och vill inte existera längre). Jag är så maktlös och vet verkligen inte vad jag ska göra med allt jag känner till om den här skiten. Så jag vänder mig till er. Let me know om diskussionen är aktiv. PM också ok.

Citat:
Jag vet inte riktigt hur jag ska sätta ord på det. Jag vet exakt vad som pågick under de åtta timmarna min vän X och hennes två vänner var fastbundna, nakna, torterade, misshandlade och våldtagna av P. En del detaljer är så extrema så man börjar må illa rent fysiskt när man hör dem.

Kort efter att han blev frikänd gick han tillbaka till samma liv och samma bekantskapskrets utan några som helst hinder. Anledningen till det är att alla vet att det var absolut inte första gången och definitivt inte heller den sista som P gör såhär. Han är känd för det, han gör det systematiskt och han är stolt över det.

När han kort senare postade en bild på Instagram med sin nya tatuering ringer min vän X och håller på att tappa det totalt. Tatueringen föreställer nämligen henne sittandes naken med knäna uppdragna mot hakan, armarna hårt hållandes runt benen och huvudet lutat mot knäna, med axlarna uppdragna och hela bilden i princip skriker av total skräck. Hans hashtag under bilden var någonting i stil med (jag minns inte exakt) "you know how I like them hehe" och likesen, hjärtana och kommentarerna med glada tillrop som "you dirty dog, you rule!" strömmade in.

Jag har aldrig följt honom eller varit vän med honom på någon social plattform. Jag har nu förgäves försökt hitta hans Instakonto igen men den är spårlöst borta, likaså alla bilder. Inga cache eller reposts har jag funnit någonstans. Ville visa den bilden för er.

Min vän X har svåra post-traumatiska stresssyndrom och är konstant rädd. Hon förklarade det som att "jag har sett ondska i människor förut, men den där gången när P tog våra tre liv för oss såg jag något mer än ondska. Jag såg hur han njöt av vad han gjorde. Ju mer vi grät eller skrek eller bönade för våra liv, desto mer triggades han och gjorde värre och värre saker, medan hans leende och njutning bara blev större och större."

Ber om ursäkt om detta inlägg blev rörigt, men jag har aldrig satt ord på det här innan. Jag har några saker jag gärna skulle vilja diskutera med er på detta forum och kanske jag framåt även vågar berätta vad som faktiskt hände under de där åtta timmarna. Jag bär det med mig varje dag, en sådan sadistisk ondska trodde jag på något sätt bara fanns på film.

Att denna empatiskadade och sjuka sadist fått gå tillbaka till livet som ingenting hade hänt är för mig så extremt motbjudande och skrämmande. Han har tom alla vänner kvar, trots att alla vet att det var han som gjorde det. Tror dock att ingen (förutom de rättsligt involverade såklart) vet det som utspelade sig under dessa åtta långa timmar. X har inte velat berätta förutom för mig, och som jag sa, de andra två sa inte ett ord. Och nu är de där de är, en död och en som försöker. Tre liv tog han den dagen. Varför har han helt kommit undan med det på alla plan?

Citat:
Det var precis den här reaktionen jag var orolig för när jag skrev. Flashback var min sista utväg gällande detta och jag hade hoppats få kunna resonera kring det och höra andras upplevelser och ja, jag vet inte. Få input och kanske råd om hur jag kan agera och hantera detta. Jag har ingen aning om vad postcount innebär och jag har absolut inget intresse av att sitta hitta på grejer i ett forum, men det vet inte du för du känner inte mig.

Brukar du prata såhär med folk du inte känner? Helt utan respekt och med förakt och hån?

Till sist så är det tyvärr exakt den här typen av reaktion som gör att tjejer ofta inte vågar anmäla om de blivit utsatta för sexuellt våld. Och många gånger det ändå görs en anmälan blir de inte trodda och behandlade som att de inte är värda någonting av sådana som du.

Blir bara så ledsen av det här. Jag ger upp.

Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Vad pratar du om? Det var ju din vän som blev utsatt, har du fått PTSD via proxy?
Japp och du får tacka den stora mängd kvinnor som bevisligen ljuger om dylika saker, det är dom som du ska vara besviken på, inte mej.
Jag har ingen respekt för någon som påstår grova saker om en annan människa utan någon som helst bevisning. Förtala kallas det.
Fram med domen om du vill att någon ska tro på dina andrahandsuppgifter

Citat:
Det finns ingen anledning för mig att gå i polemik med dig här, du har uppenbarligen någon upplevelse bakom dig som gör det omöjligt för dig att rationellt resonera om något i en fråga som den här.

Jag hajar att det kan vara svårt för en outbildad att förstå men "frikänd" betyder att man inte blir dömd för något brott, så domen du vill att jag ska redovisa finns inte. Eftersom han blev frikänd.

En sista sak bara: var snäll mot folk - du vet inte vad de du möter bär på.

Citat:
En stillsam undran - tror du en händese som att sitta naken, bunden, rädd och med dödsångest på ett golv och få en osäkrad pistol uppkörd i slidan är:

1) Något man "ångrar lite lätt" dagen efter?
eller
2) Något som för alltid förstört en del av ditt liv?

Lillröven, under 2020 skriver du 5 inlägg i denna tråd där du (med en stark självsäkehet och detaljrikedom som antyder på en absolut sanningsenlighet) beskriver om vad PA ska ha gjort. Du hävdar att du är vän med en av kvinnorna som PA ska ha våldtagit under 8 timmar. Du beskriver hemska detaljer om våldtäkten, hur dåligt kvinnorna mått och hur vidrig och klandervärd PA är i sitt beteende och som person.

Jag antar att du, då du var medveten om att offer för sexualbrott omfattas av sekretess, tänkte att du lätt kunde ljuga ihop en historia. Varför vet jag inte. Kanske har du ett förakt mot PA, och kände att det vore trevligt att måla ut honom som klandervärd. Kanske gillar du känslan av att okända människor på ett forum tror på dina lögner då du, genom stor detaljrikedom, får lögnerna att låta sanna.
Jag vet inte.

Det stora misstaget du gjorde var att inte tro att folk faktiskt skulle faktagranska vad nån skrev på FB. Samt, att du ljög om en detalj som enkelt kunde kollas upp.

Nu har jag fått ett definitivt svar att alla tre tjejer som anklagade PA för denna 8 timmar långa tortyr-våldtäkten, är vid liv.

Eftersom att du ljög om detta, så kan enkelt allt du skrivit avfärdas som hitte-på.

Du skrev ett inlägg i ett annat ämne så sent som 12.03.2021, jag drar därför slutsatsen att du fortfarande använder ditt konto.

Min fråga till dig, törs du svara, är varför var du delaktig i detta drevet mot PA?
Du förstår väl att när det kommer fram att flickor, så som du (om du saknar snopp d.v.s.), ljuger om våldtäkt, så kommer detta leda till att de i större utsträckning blir ifrågasatta, som du uppenbarligen är emot?

Citat:
"Till sist så är det tyvärr exakt den här typen av reaktion som gör att tjejer ofta inte vågar anmäla om de blivit utsatta för sexuellt våld. Och många gånger det ändå görs en anmälan blir de inte trodda..."
Citera
2021-05-17, 22:44
Medlem
postvagns avatar
You're doing the lords work!

Det verkar nu, iom bla podcasten "Haveristerna", som att det är hyfsat säkrat att både "nöjesprofilen" samt Lambo inte varit de svin de utgetts för. Mkt talar för att den anklagande är ett psykfall utan dess like...

Lillröven, under 2020 skriver du 5 inlägg i denna tråd där du (med en stark självsäkehet och detaljrikedom som antyder på en absolut sanningsenlighet) beskriver om vad PA ska ha gjort. Du hävdar att du är vän med en av kvinnorna som PA ska ha våldtagit under 8 timmar. Du beskriver hemska detaljer om våldtäkten, hur dåligt kvinnorna mått och hur vidrig och klandervärd PA är i sitt beteende och som person.

Jag antar att du, då du var medveten om att offer för sexualbrott omfattas av sekretess, tänkte att du lätt kunde ljuga ihop en historia. Varför vet jag inte. Kanske har du ett förakt mot PA, och kände att det vore trevligt att måla ut honom som klandervärd. Kanske gillar du känslan av att okända människor på ett forum tror på dina lögner då du, genom stor detaljrikedom, får lögnerna att låta sanna.
Jag vet inte.

Det stora misstaget du gjorde var att inte tro att folk faktiskt skulle faktagranska vad nån skrev på FB. Samt, att du ljög om en detalj som enkelt kunde kollas upp.

Nu har jag fått ett definitivt svar att alla tre tjejer som anklagade PA för denna 8 timmar långa tortyr-våldtäkten, är vid liv.

Eftersom att du ljög om detta, så kan enkelt allt du skrivit avfärdas som hitte-på.

Du skrev ett inlägg i ett annat ämne så sent som 12.03.2021, jag drar därför slutsatsen att du fortfarande använder ditt konto.

Min fråga till dig, törs du svara, är varför var du delaktig i detta drevet mot PA?
Du förstår väl att när det kommer fram att flickor, så som du (om du saknar snopp d.v.s.), ljuger om våldtäkt, så kommer detta leda till att de i större utsträckning blir ifrågasatta, som du uppenbarligen är emot?

Citat:
"Till sist så är det tyvärr exakt den här typen av reaktion som gör att tjejer ofta inte vågar anmäla om de blivit utsatta för sexuellt våld. Och många gånger det ändå görs en anmälan blir de inte trodda..."
[/quote]
Citera
2021-05-25, 19:22
Medlem
outoftheblues avatar
Idag föll domen i förtalsmålet. PA vann och får skadestånd. Kvinnan, dvs en av de tre som anklagat honom för våldtäkt, fälldes för grovt förtal.

Citat:
Ursprungligen postat av JKLambertz
FÄLLANDE DOM
Kvinnan döms för grovt förtal.

Påföljd:
- Villkorlig dom
- Dagsböter 80 om 50kr

Skadestånd till MÄ: 70.000kr

Feministerna är upprörda.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-05-25 kl. 19:24.
Citera
2021-06-02, 13:20
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Det är en riktigt lögnaktig och sliskig typ, P A. Men Djävulen brukar ta hem de sina till slut.
Citera
2021-06-03, 23:18
Medlem
Hela rättegången finns nu på Prime Crime (appen)
Citera
2021-06-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hela rättegången finns nu på Prime Crime (appen)

Du menar förtalsmålet där EA dömes?
Citera
2021-06-18, 16:36
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backaflashback
Du menar förtalsmålet där EA dömes?

vem e EA? Namn och bild please så vi kan hänga med i röran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in