Citat:
Ursprungligen postat av
Plastkork
Snoop är en svart gangstertjej som tsm med en manlig vapendragare är torpeder för sin boss. Tycker det liknar den rollen som den här tjejen i Snabba Cash har. Men så tänker man kanske bara för att det är så få kvinnor i sådana roller.
Ja det var lite min poäng. Att man inte ger schablonroller om det inte bara är en roll i mängden. Jag menar att om det inte görs många roller för svarta kvinnor i Sverige så är det faktiskt inte särskilt trevligt att de har viss karaktär och saknar många element som innebär att publiken kan sympatisera med dem. USA har en annan historia än oss. Både gällande svarta som med produktion av serier och film. I Sverige har invandrare mycket högre status och kriminella män lyfts fram som offer eller viktiga i samhällsbilden. Detsamma gäller absolut inte kvinnor och att vara svart kvinna bör vara en väldigt underpriviligerad del av samhället. Svarta kvinnor och asiatiska kvinnor står inte högt i rang och man kanske ska tänka sig för innan de framstår på vissa vis. Ungefär som om man stereotypiskt målar ut romer på vissa vis. Man kan veta att vissa sammanhang kan förekomma men att det inte är det första valet att lyfta fram. Upplever att det handlar om hur frekvent vanligt det är att visa de olika variationer som kan förekomma innan man väljer den värsta bilden att lägga fram.
Jag har som jag talat om inte sett mycket tv och film och vet inte hur mycket svarta kvinnor representeras i olika roller. Det är uppenbart ingen diskussion i ämnet och ingen annan ser något problem mer än mig men jag har faktiskt inte väldigt fel särskilt ofta även om jag alltid är öppen för möjligheten till att jag kan vara ute och cykla. Få vill inte heller tycka något kring rasism om det inte är stereotypiskt. Dvs vita svenskar som invandrare och "de lärda" protesterar mot.