2021-04-25, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Nej, menade vattenkristaller. Skrev det tydligt. Dom där små vatten polymer som absorberar vatten 200gånger sin vikt.

Antingen är det jag som inte kan skriva eller så är det du som läser som en idiot.

Melass är ju en biprodukt av socker. Vildsvin älskar allt som går att äta.

Det va jag som läste för fort

Vi har inte vildsvin här uppe dom går väl knappt att stoppa?
Citera
2021-04-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Italyboy164
tackar tackar ska komma ihåg den infon, Du har ingen erfarenhet och kunskap kring feminiserings spray? tänkte göra feminiserade frön men vad jag förstod det som så var man tvungen att spraya på rätt ofta med den sprayen samt att man skulle göra det innan blomm stämmer det?

eller kan det funka att spraya på ibland om man har en bit till sitt ställe? alltså typ max 2 gånger i veckan?

Länka gärna någon bra spray som du rekommenderar om det kan gå att inte behöva spruta på för ofta med den sprayen?

Har gjort frön 4 gånger med spray

2ggr i veckan är klent! Om du har hög ppm så kanske det funkar

Jag körde morgon och kväll 35 ppm 4 veckor i rad

Du kan köra vilken som helst 30-60 ppm
Citera
2021-04-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Det va jag som läste för fort

Vi har inte vildsvin här uppe dom går väl knappt att stoppa?

Här nere har vi gott om dom. Går att stoppa med nät och robusta stolpar. Det har jag lyckats med.

Bara en tanke, om benmjöl och blodmjöl lockar djur. Borde inte melass oxå isf locka djur?

Vet att man kan göra egen sån där bakterie kultur med risvatten och mjölk men har undvikit det just pga av skadedjur.

Vi har lite olika förutsättningar i vårt avlånga land.
Citera
2021-04-25, 12:15
Medlem
Citat:
Här nere har vi gott om dom. Går att stoppa med nät och robusta stolpar. Det har jag lyckats med.

Bara en tanke, om benmjöl och blodmjöl lockar djur. Borde inte melass oxå isf locka djur?

Vet att man kan göra egen sån där bakterie kultur med risvatten och mjölk men har undvikit det just pga av skadedjur.

Har aldrig haft problem med djur på mina sites sedan jag hoppade över benmjöl Tror att det drar till sig rådjur/älg/hundar

Molasses är ju bara processade sockerbetor
Men de kanske drar till sig vildsvin det har jag ingen koll på tyvärr!
Håller hus på LAT 62.7 så är långt upp i landet

Men det kanske du kan luska lite i under sommaren! Du som har oturen att ha dessa grisar i skogen

Skulle vara intressant att se om det är benmjölet som drar till sig massa ohyra!

Mvh
Citera
2021-04-25, 18:29
Medlem
WAU0s avatar
Citat:
Nej nej! Inget hönsgödsel i vattnet. Du kommer bränna dina plantor. Det ska du sprida på bädden från ovan. Läs på förpackningen. Jag brukar bara köra ögonmått. Har inte kört hönsgödsel på ett tag men. Sprid några nävar och sen kan du kasta på mer när plantorna blivit stora.

Lycka till,

Tack för infon. Tur att jag frågade.
Upptäckte att jag har en säck kogödsel hemma också. Om jag blandar det (istället för p-jord) med kokosfiber 50/50, som du först föreslog, antar jag att hönsgödslet inte bör användas?

Kommer plantera ut i stora tygkrukor, ska jag kanske tillägga.
Senast redigerad av WAU0 2021-04-25 kl. 18:42.
Citera
2021-04-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WAU0
Tack för infon. Tur att jag frågade.
Upptäckte att jag har en säck kogödsel hemma också. Om jag blandar det (istället för p-jord) med kokosfiber 50/50, som du först föreslog, antar jag att hönsgödslet inte bör användas?

Kommer plantera ut i stora tygkrukor, ska jag kanske tillägga.

Det är till och med bättre. Kogödsel, naturgödsel och pjord är bara en massa torv, kalk och kiss. Använd mindre hönsgödsel. Kanske bara en skvätt. Eller så skiter du till att börja me med hönsgödsel och kastar på det sen när plantan blir större. Tänk på om du vattnar mycket så kommer du skölja bort näringen och plantan kommer visa tecken på näringsbrist. Detta gäller i hink, kruka etc. Det har jag råkat ut för. Det är lätt hänt att man är över kåt på plantan och ger den mycket vatten. Man ser det överflödiga vattnet rinna ut och så tänker man att det inte skadar plantan.
Citera
2021-04-26, 12:11
Medlem
Citat:

Läst nu i tråden att flera av er avråder från blod- och benmjöl. Blir fundersam av detta då det jag hört är raka motsatsen, nämligen att blodmjöl ska avskräcka vilt?

Läs här: https://www.odla.nu/inspiration/benmjol-blodmjol

Och här: https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/om-odling-och-skotsel-av-tradgard-och-vaxter/fakta-tips-om-ohyra-och-skadegorare-pa-vaxter/metoder-som-stoppar-radjur-lista

Undrar bara vad ni baserar era teorier på? Erfarenhet, gissningar eller litteratur? 😁

Bra med nät är oavsett det absolut viktigaste i kampen mot vilt 👍
Senast redigerad av RoslagensGuld 2021-04-26 kl. 12:23.
Citera
2021-04-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoslagensGuld
Läst nu i tråden att flera av er avråder från blod- och benmjöl. Blir fundersam av detta då det jag hört är raka motsatsen, nämligen att blodmjöl ska avskräcka vilt?

Och här: https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/om-odling-och-skotsel-av-tradgard-och-vaxter/fakta-tips-om-ohyra-och-skadegorare-pa-vaxter/metoder-som-stoppar-radjur-lista

Undrar bara vad ni baserar era teorier på? Erfarenhet, gissningar eller litteratur? 😁

Jag tror att djur i skogen intresserar sig av ben/blod

Vissa djur kan säkert bli rädd för doften och vissa blir nog intresserad det är min fasta övertygelse

Testa göm lite benmjöl på gården och ta dit en hund! Är inte hunden på benmjölet inom 20 minuter så kan jag ta bort min rekommendation

Better safe then sorry boy!
Citera
2021-04-26, 12:43
Medlem
Chemicalimbalances avatar
Citat:

Generellt kan man säga att herbivorer blir avskräckta när de känner lukten av blod/död medan karnivorer tolkar samma lukt som ett tecken på att det finns mat. Karnivorer ger sig oftast inte på själva plantan men kan försöka gräva i din anlagda grop i sitt sökande efter mat. Jag har varit med om det en gång och då handlade det troligen om en räv eller något annat mindre djur för den hade inte ställt till med så mycket utan bara krafsat sig ner någon decimeter jämte plantan. Om man använder blod/benmjöl en bit ner i jorden och dessutom låter gropen stå och marinera en vecka eller två innan plantering så bör man slippa nyfikna djur. Om man dessutom sprayar lite vatten/blodmjöl på växtligheten runtom odlingsplatsen så avskräcker man herbivorer samtidigt som risken är liten att karnivorer ger sig på din grop eftersom hela omgivningen luktar "mat".
Citera
2021-04-26, 12:49
Medlem
Citat:

Du har heeeelt rätt! Blodmjöl avskräcker tex rådjur men lockar asätare som tex vildsvin och rävar. Blodmjöl är trots allt exakt som det låter. Det är rester från slaktindustrin. Jag baserar min teori gällande blodmjöl på erfarenhet. Benmjöl har jag inte så mycket erfarenhet av så låter det vara osagt. Håller mig borta från allt dött och sånt som kan tänkas locka djur och kör mest konstgödsel.

Blev det tydligare nu?

Lycka till,
Citera
2021-04-26, 13:15
Medlem
Citat:
Du har heeeelt rätt! Blodmjöl avskräcker tex rådjur men lockar asätare som tex vildsvin och rävar. Blodmjöl är trots allt exakt som det låter. Det är rester från slaktindustrin. Jag baserar min teori gällande blodmjöl på erfarenhet. Benmjöl har jag inte så mycket erfarenhet av så låter det vara osagt. Håller mig borta från allt dött och sånt som kan tänkas locka djur och kör mest konstgödsel.

Blev det tydligare nu?

Lycka till,

Ja men visst! Jag instämmer👍tack för svar.
Precis som du sagt tidigare då så kommer det skilja sig från spot till spot, och del av landet, beroende på vilka vilda djur man har i sina trakter.

I år blir det en supersoil till mina earlys, en hel del blod- och benmjöl i den. Redan blandad och klar 👌

Men tack! Detsamma 😁
Citera
2021-04-26, 13:29
Medlem
Tack för svar, chemicalimbalance och beanbag!

Bra redogörelse för ekosystemet och näringskedjan Chemicalimbalance. Kan inget annat än instämma!

Beanbag, ja du har nog helt rätt i att det intresserar djur. Men samtidigt, det tror jag att alla gödsel gör, till viss del 🤔 det är min egna erfarenhet. Har haft spots uppgrävda av djur även utan blodmjöl, likväl haft rådjur som käkat upp groddarna. Alla dofter som inte är naturliga på en spot kan locka vilda djur. Konstgödsel är väl undantaget om det är luktfritt. Oavsett vilket gödsel man kör, rediga stängsel är A och O.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in