2021-04-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Symbolen för järn symboliserar vårt land och folk i allra högsta grad! I möjligt ännu högre grad där jag kommer ifrån! Järnet och stålet var, och är, en stor del i byggandet av vårt land.
Sverige är känt och berömt för hög kvalitet på vårt stål!

Volvo, och deras logga, är ett mycket starkt och känt företag i världen!

Det ska en obetydlig, obildad skribent ge fan i att peta i!
Såklart. Men det hade idéhistorikern Jonna uppenbarligen noll koll på.
Citera
2021-04-25, 14:18
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Du menar att det vore kränkande mot kvinnor om Volvos logga förknippas med manlighet?

Det förmedlar ju en ensidig symbolism. Hur varje kvinna känner sig kan jag inte uttala mig om, men de kvinnor som känner sig kränkta skall inte behöva utstå sådant här. Jonna är ju bevisligen ett exempel på att förändring behövs.
Citera
2021-04-25, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Självklart, men varför ha en symbol som bara påvisar det ena könet om Volvo nu vill vara en del av det jämställda samhället?

Symbolen påvisar järn.

Om det är ett problem får du ju ge dig på hela bergslagen liksom...

Borlänge får byta sitt vapen... Vansbro ryker... Sandviken (första svenska masugnen där ju)... Gällivare ryker... Kiruna ryker... Oxelösund... Östhammar... Fagersta... Norberg... Hällefors... Laxå... Finspång... och det är bara järnorterna...

Koppar är nästan lika vanligt... det är då enbart Avesta, för de har haft både järn och koppar i sin historia.

Kopparn har byggt följande kommuner... Falun såklart... tre kvinnosymboler (tror du faluborna vet varför??)... Ljusnarsberg... Åtvidaberg... ja okej... kvinnorna är underrepresenterade, kopparn är en mer ovanlig metall. Det är ojämlikt!!

Så påstå inte att det är förlegade symboler!!!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunvapen_i_Sverige

Är du från Stockholm? Tror du ni lyckas med er revolution??
Citera
2021-04-25, 14:21
Medlem
Citat:
Att du vägrar acceptera är upp till dig.

Det jag vill förmedla är att Volvo är viktigt för oss och har, precis som du skriver, gjort mycket för branschen (och kanske mänskligheten). Dessa ”uppfinningar” gjordes med många kvinnor inblandade, så att det bara var män är helt fel.

Feminism är bra, det skapar ett rättvist samhälle. Då kan vi inte ha dessa typer av symboler, typ ”Svastika står för sol”.

Var det mycket kvinnor??

bestäm dig nu var det ojämlikt eller inte?

Om du kollar i Asien används svastikan fortfarande.
Citera
2021-04-25, 14:21
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Nej, volvo borde inte ta sig en funderare. Det här är inte normalt funtade aktivister med ärligt och gott uppsåt, utan Jonna Sima är en iskall entreprenör som säljer outrage och det hela går bara ut på att skapa rageclick på aftonslasken. Det här gör hon med stor skicklighet. Om Volvo går in i förhandling med Sima och hennes gelikar så har man direkt förlorat, att ens erkänna deras tankar i minsta möjliga utsträckning är för mycket. Det signalerar svaghet till resten av hyenorna som börjar slita och dra i företaget för att också få sig en stund i rampljuset och lite kredd hos sin egen grupp. Först är det logotypen det är fel på, sedan tittar någon på hur kolven i motorn åker in och ut utan att be om samtycke etc etc. Det är på den nivån det här ligger.

Intressant att du liknar symbolen för järn (vilket det faktiskt är), som du tolkar som manssymbolen, vid swastikan, hur får du ihop det? Ser du på manssymbolen som någonting fientligt eller farligt? Hur är den opassande i en nutidskontext? För att en viss del av befolkningen är psykiskt sjuka och känner sig attackerade av blotta åsynen av en manssymbol? Är det rimligt tycker du?

Det jävliga är att näringslivet (som borde vara en kraft MOT pk-patrasket) är så jävla nervöst och inställsamt. Se bara på all reklam med 1/4 afrikaner.
Citera
2021-04-25, 14:22
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Feminism är bra, det skapar ett rättvist samhälle. Då kan vi inte ha dessa typer av symboler, typ ”Svastika står för sol”.

Manshatare och nu börjar du dissa Hinduism och buddhismen med deras symboler också. Vad fint att du är på flashback och näthatar.
Citera
2021-04-25, 14:24
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Symbolen påvisar järn.

Om det är ett problem får du ju ge dig på hela bergslagen liksom...

Borlänge får byta sitt vapen... Vansbro ryker... Sandviken (första svenska masugnen där ju)... Gällivare ryker... Kiruna ryker... Oxelösund... Östhammar... Fagersta... Norberg... Hällefors... Laxå... Finspång... och det är bara järnorterna...

Koppar är nästan lika vanligt... det är då enbart Avesta, för de har haft både järn och koppar i sin historia.

Kopparn har byggt följande kommuner... Falun såklart... tre kvinnosymboler (tror du faluborna vet varför??)... Ljusnarsberg... Åtvidaberg... ja okej... kvinnorna är underrepresenterade, kopparn är en mer ovanlig metall. Det är ojämlikt!!

Så påstå inte att det är förlegade symboler!!!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunvapen_i_Sverige

Är du från Stockholm? Tror du ni lyckas med er revolution??

Nej, symbolen står främst för manlighet. Få människor förknippar det med järn hur mycket du än försöker indoktrinera det, jag tror nog att Volvo också inser det.

Märket för kvinna är bra och påvisar något positivt som ett led i kampen för jämställdhet, fler borde använda sig av det.

Ja, de kommuner som har mansmärke i sin logga bör ta bort det.
Citera
2021-04-25, 14:26
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag såg ett intressant Aprilskämt som kanske redan är länkat.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210401/volvos-logotype-ska-bli-konsneutral/

Man kan konstatera att skämtet inte ligger så långt ifrån verkligheten. Men seriöst så tror jag att Volvo kommer att ta bort pilen och behålla cirkeln om dom gör några ändringar alls. Det här är en jättejobbig situation för cheferna på Volvo. I dessa tider vill man inte ha den patriarkala stämpeln på sig.

Ha ha - - det olustiga är att skrattet nästan fastnar i halsen då det kunde varit sant...
Citera
2021-04-25, 14:28
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det jävliga är att näringslivet (som borde vara en kraft MOT pk-patrasket) är så jävla nervöst och inställsamt. Se bara på all reklam med 1/4 afrikaner.

Om alla kan förmås till pk så kan vi inte utsätta pk-bolagen för vår konsumentmakt. Som en youtuber uttryckte det(väldigt löst): om du vill ha läsk så kan du bojkotta coca-cola och gå till pepsi om coca-cola blir woke, men om alla läsktillverkare är pk och du är sugen så må det vara som det är du måste ha din läsk, du vill inte gå utan.

Därför skall de hotas till lydnad även om de små skrikiga hjonen inte ens är deras kunder. Innan bojkotter från andra sidan kan hinna organiseras.
Citera
2021-04-25, 14:29
Medlem
Citat:
Väldigt få kopplar ihop Volvos symbol med järn, vad du än tror. Däremot vet nog alla att symbolen står för manlighet. Det är där problemet kommer in om man vill påvisa jämlikhet.

Men för fan! Gå och lägg dig!

Varför är en symbol för man ett problem? Är en symbol för kvinna ett problem?
Citera
2021-04-25, 14:31
Medlem
Citat:
Det förmedlar ju en ensidig symbolism. Hur varje kvinna känner sig kan jag inte uttala mig om, men de kvinnor som gör det skall inte behöva utstå sådant här. Jonna är ju bevisligen ett exempel på att förändring behövs.
Milda makter... Man bör alltså skrota allt som kan riskera att upplevas som kränkande av någon? Nej, VulvaJonna är ett exempel på att förändringar inom psykvården behövs, inget annat.
Citera
2021-04-25, 14:33
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Det förmedlar ju en ensidig symbolism. Hur varje kvinna känner sig kan jag inte uttala mig om, men de kvinnor som känner sig kränkta skall inte behöva utstå sådant här. Jonna är ju bevisligen ett exempel på att förändring behövs.

De skall visst behöva utstå sånt här. Precis som alla andra får "utstå" att "känna sig kränkt" ibland.

Nu tror jag iofs du är ironisk och trollar (särskilt givet posthistoriken) men eftersom Jonna av allt att döma inte gör det så är ju diskussionen belysande, så låt gå.
Senast redigerad av StuG 2021-04-25 kl. 14:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in