2021-04-25, 14:36
Medlem
Uranusismightybigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Nej, symbolen står främst för manlighet. Få människor förknippar det med järn hur mycket du än försöker indoktrinera det, jag tror nog att Volvo också inser det.

Märket för kvinna är bra och påvisar något positivt som ett led i kampen för jämställdhet, fler borde använda sig av det.

Ja, de kommuner som har mansmärke i sin logga bör ta bort det.

Haha du snärjer in dig....du pratar om jämställdhet men förespråkar ensidighet.
Jaja så går det när man trollar massa goja.

Alltså jag dör av skratt vilket dravel du drar dig med 😂 att det finns dom som blir kränkta av Volvos logga
Citera
2021-04-25, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Såklart alla förstår vad det innebär från kontexten. Jag tycker inte man ska avfärda henne för ett misstag som jag vet att många hade kunnat göra. Men det är jäklar vad fort hatmobben tar sin plats i formationen med högafflarna i högsta hugg när alla boxar checkas i listan över attribut för typen av personer som nobbade en i högstadiet.
Min tanke med. Hon hade en ganska ointressant fundering som lätt kunnat passera obemärkt förbi men istället kom alla lättkränkta igång.
Uppenbarligen var frågan långt mer väsentlig för vissa än man trodde
Citera
2021-04-25, 14:39
Medlem
halaltarzans avatar
Här är lösningen så det blir tyst på alla jävla nerviga vrak....

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transsymboler#/media/Fil:Transsexual_symbol.svg
Citera
2021-04-25, 14:45
Medlem
Citat:
Väldigt få kopplar ihop Volvos symbol med järn, vad du än tror. Däremot vet nog alla att symbolen står för manlighet. Det är där problemet kommer in om man vill påvisa jämlikhet.

Nja, symbolen står tekniskt sett för hankön, i vissa sammanhang, bör tilläggas, snarare än manlighet, som är ett subjektivt begreppp. Vad som anses manligt eller kvinnligt är i hög grad kulturellt betingat och beror av tid och plats.

Men du kanske blir kränkt av blåa bilar, då det bland gemene man ses som en "manlig" färg?

Fast nu kränkte jag kanske dig genom att skriva "gemene man"....

Ber om ursäkt i så fall.
Citera
2021-04-25, 14:50
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nja, symbolen står tekniskt sett för hankön, i vissa sammanhang, bör tilläggas, snarare än manlighet, som är ett subjektivt begreppp. Vad som anses manligt eller kvinnligt är i hög grad kulturellt betingat och beror av tid och plats.

Men du kanske blir kränkt av blåa bilar, då det bland gemene man ses som en "manlig" färg?

Fast nu kränkte jag kanske dig genom att skriva "gemene man"....

Ber om ursäkt i så fall.

Ingen fara, jag känner mig inte kränkt av ditt inlägg.

Men om jag förstår dig rätt så har vi nått någon typ av konsensus här, att märket faktiskt står för något som förknippas med män, dvs hankön? Det är exakt detta som Jonna vill påvisa då resonemanget här har varit att det skulle stå för järn, något som väldigt få människor förknippar det med.

Det är här problematiken med märket föreligger, jag tror och hoppas att Volvo tar tag i detta nu.
Citera
2021-04-25, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicknamelost
Min tanke med. Hon hade en ganska ointressant fundering som lätt kunnat passera obemärkt förbi men istället kom alla lättkränkta igång.
Uppenbarligen var frågan långt mer väsentlig för vissa än man trodde
Du tycker inte det är liiiite högre nivå av "lättkränkthet" om man tar upp ett sånt här ickeproblem, antar att hon känt sig stött av loggan. Reaktionerna har inget med kränkthet att göra, det är snarare komik på hög nivå att följa Jonna snärja in sig och genom sin dumhet bromsa in tokfeminismens framfart en aning. Jag uppmanar likasinnade att fortsätta på samma spår.
Citera
2021-04-25, 14:59
Medlem
En sak är säker nu när nyhetens behag klingar av.

Svenska folket har lärt sig symbolerna :

Järn vs Koppar, Män vs Kvinnor och en släng av planetsymboler med Mars (man) och Venus (kvinna) !

Någon i tråden skrev ärligt att "är det bara jag som inte visste". Jag är helt övertygad om att det var många som inte gjorde det. Ska jag själv vara lite självkritisk så är det väl i form av att jag inte funderat på att symboler ändrar innebörd över tid. Ändrar innebörd är kanske inte helt korrekt det heller, mer att tecken och ord styrs över mot en annan innebörd.

Det tecknet som i början stod för "järn" (och där alla tänkte "järn" när de såg det) kommer över tid att mer framstå som "man" då man oftast idag träffar på det tecknet i de sammanhangen. En liknelse är väl svastikan som inte är helt ovanlig att se i gamla byggnader, det kan ju då vara lämpligt att berätta för barnen att den symbolen på den tiden när byggnaden uppfördes var en symbol för solguden och att inte byggherren hade en aning om vad det i framtiden skulle kopplas till.

Inte bara symboler utan även ord ändrar som bekant betydelse. Gay betydde glad och hade man sagt "vilka feta fälgar du har på din bil" på 70-talet så hade de undrat om det kommit smörja på dem. Ingen idag tror väl att någon blivit blöt när man säger att man surfat några timmar. Man får nog förklara att man verkligen varit ute på havet och surfat i så fall.

Fortfarande klantig tweet av en vuxen människa (40-plus liksom) journalist inom politik och kultur dessutom ledarskribent. Att sedan kontra med (när man får en snäll förklaring) "vad har järn med bilar att göra ?"...ja, det ska man få kritik för ! Det är för pinsamt för att bara ignorera.

...men undrar om det inte blev en lektion för många ändå. Slutet gott alltså !
Citera
2021-04-25, 14:59
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Var det mycket kvinnor??

bestäm dig nu var det ojämlikt eller inte?

Om du kollar i Asien används svastikan fortfarande.

Det ojämlika historiskt har ju varit att det bara var män som satt i maktställning och tog på sig äran. De som har gjort grovjobbet har i många fall varit kvinnor.
Citera
2021-04-25, 15:01
Medlem
Citat:
Nej, symbolen står främst för manlighet. Få människor förknippar det med järn hur mycket du än försöker indoktrinera det, jag tror nog att Volvo också inser det.

Märket för kvinna är bra och påvisar något positivt som ett led i kampen för jämställdhet, fler borde använda sig av det.

Ja, de kommuner som har mansmärke i sin logga bör ta bort det.

Du menar att dessa kommunbor inte vet något om sin historia? Men lycka till med Sandvik hörru... de är stolta även om ni 08 r fick deras HQ. Och faluborna... lycka till där du!

Det är ju du som förvrider historien genom lögnen att det är en patriarkal symbol.

Imperialismens första paragraf är: vill du härska över ett folk skall du förinta deras historia. (Det är även grundbulten i maoismen, men där handlar det ju precis som i ditt fall att eftersträva utopin.

Att dessa urgamla antika symboler lever kvar här visar ju att vi är en del av omvärlden. Vi får en mycket större kontext.

Jag skall ge dig två till exempel:

1. Vi håller tummen för tur. Varför gör vi det? Är det en vikingagrej, något som visar på vår svenska särart?

Tummen upp och tummen ned är ett ganska modernt missförstånd från en oljemålning som visade gladiotorspel. Publiken viftar med tummarna åt lite olika håll. I själva verket önskade alla död! Tummen ut - svärdet skall tala, tummen in - svärdet skall vila i sin skida.

Genom att hålla historisk kunskap vid liv ser vi alltså vårt arv långt tillbaka i tiden, och att seden överlevde här uppe är ju fascinerande. Jag undrar var den överlevt i övrigt.

2. Ett varv är 360 grader, 60 sek på en minut, 60 min på en timme. Genom åren har man försökt rationalisera och modernisera det där, vi har ju decinalsystem, eller hur? Dety där är bara tidsödande och gör det svårare för barnen att lära sig klockan och geometri.

Det kommer från Balylonien som var de första stora matematikerna och astronomerna, på vilka vi byggt vår geometri och tideräkning.

Ändrar vi det, suddar vi ut vår koppling till den orientala världen.

Glömmer vi vår historia kan vi aldrig återskapa den.

Visst, vi kan pressa Sandvik kommun, påstå att deras patriarkala symbol står för ojämlikhet och att den är otidsenlig.

Mitt problem? Det är en lögn.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-04-25 kl. 15:03.
Citera
2021-04-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Här är lösningen så det blir tyst på alla jävla nerviga vrak....

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transsymboler#/media/Fil:Transsexual_symbol.svg
Nej, då skulle ju de som tillhör fjärde könet bli kränkta.
Citera
2021-04-25, 15:08
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du menar att dessa kommunbor inte vet något om sin historia? Men lycka till med Sandvik hörru... de är stolta även om ni 08 r fick deras HQ. Och faluborna... lycka till där du!

Det är ju du som förvrider historien genom lögnen att det är en patriarkal symbol.

Imperialismens första paragraf är: vill du härska över ett folk skall du förinta deras historia. (Det är även grundbulten i maoismen, men där handlar det ju precis som i ditt fall att eftersträva utopin.

Att dessa urgamla antika symboler lever kvar här visar ju att vi är en del av omvärlden. Vi får en mycket större kontext.

Jag skall ge dig två till exempel:

1. Vi håller tummen för tur. Varför gör vi det? Är det en vikingagrej, något som visar på vår svenska särart?

Tummen upp och tummen ned är ett ganska modernt missförstånd från en oljemålning som visade gladiotorspel. Publiken viftar med tummarna åt lite olika håll. I själva verket önskade alla död! Tummen ut - svärdet skall tala, tummen in - svärdet skall vila i sin skida.

Genom att hålla historisk kunskap vid liv ser vi alltså vårt arv långt tillbaka i tiden, och att seden överlevde här uppe är ju fascinerande. Jag undrar var den överlevt i övrigt.

2. Ett varv är 360 grader, 60 sek på en minut, 60 min på en timme. Genom åren har man försökt rationalisera och modernisera det där, vi har ju decinalsystem, eller hur? Dety där är bara tidsödande och gör det svårare för barnen att lära sig klockan och geometri.

Det kommer från Balylonien som var de första stora matematikerna och astronomerna, på vilka vi byggt vår geometri och tideräkning.

Ändrar vi det, suddar vi ut vår koppling till den orientala världen.

Glömmer vi vår historia kan vi aldrig återskapa den.

Visst, vi kan pressa Sandvik kommun, påstå att deras patriarkala symbol står för ojämlikhet och att den är otidsenlig.

Mitt problem? Det är en lögn.

Det exempel med tideräkning är ju exakt det jag menar, man moderniserar det, precis som med detta!

Se tex hur vi hanterat skottår, det har förändrats över tid när man har fått mer återkoppling från vetenskapen. Så varför inte här?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skottår
Citera
2021-04-25, 15:09
Medlem
Citat:
Det ojämlika historiskt har ju varit att det bara var män som satt i maktställning och tog på sig äran. De som har gjort grovjobbet har i många fall varit kvinnor.

Inte på Volvo.... metallarbetarna var män tills... ja, fortfarande.

Ingenjörskåren är nog mer jämställd som helhet, men på min tid var kvinnorna fortfarande under 10% på maskinteknik. Kvinnorna är kemi- eller byggingenjörer.

Kvinnorna dominerar andra grenar i samhället men inte verkstadsindustri.

Du försöker hela tiden anpassa verkligheten efter din ideologiska karta... märker du det? Hur du måste ljuga för att få din ideologiska karta att passa ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in