Citat:
Ursprungligen postat av
calmsolution
Nej, symbolen står främst för manlighet. Få människor förknippar det med järn hur mycket du än försöker indoktrinera det, jag tror nog att Volvo också inser det.
Märket för kvinna är bra och påvisar något positivt som ett led i kampen för jämställdhet, fler borde använda sig av det.
Ja, de kommuner som har mansmärke i sin logga bör ta bort det.
Du menar att dessa kommunbor inte vet något om sin historia? Men lycka till med Sandvik hörru... de är stolta även om ni 08

r fick deras HQ. Och faluborna... lycka till där du!
Det är ju du som förvrider historien genom lögnen att det är en patriarkal symbol.
Imperialismens första paragraf är: vill du härska över ett folk skall du förinta deras historia. (Det är även grundbulten i maoismen, men där handlar det ju precis som i ditt fall att eftersträva utopin.
Att dessa urgamla antika symboler lever kvar här visar ju att vi är en del av omvärlden. Vi får en mycket större kontext.
Jag skall ge dig två till exempel:
1. Vi håller tummen för tur. Varför gör vi det? Är det en vikingagrej, något som visar på vår svenska särart?
Tummen upp och tummen ned är ett ganska modernt missförstånd från en oljemålning som visade gladiotorspel. Publiken viftar med tummarna åt lite olika håll. I själva verket önskade alla död! Tummen ut - svärdet skall tala, tummen in - svärdet skall vila i sin skida.
Genom att hålla historisk kunskap vid liv ser vi alltså vårt arv långt tillbaka i tiden, och att seden överlevde här uppe är ju fascinerande. Jag undrar var den överlevt i övrigt.
2. Ett varv är 360 grader, 60 sek på en minut, 60 min på en timme. Genom åren har man försökt rationalisera och modernisera det där, vi har ju decinalsystem, eller hur? Dety där är bara tidsödande och gör det svårare för barnen att lära sig klockan och geometri.
Det kommer från Balylonien som var de första stora matematikerna och astronomerna, på vilka vi byggt vår geometri och tideräkning.
Ändrar vi det, suddar vi ut vår koppling till den orientala världen.
Glömmer vi vår historia kan vi aldrig återskapa den.
Visst, vi kan pressa Sandvik kommun, påstå att deras patriarkala symbol står för ojämlikhet och att den är otidsenlig.
Mitt problem? Det är en lögn.