2021-04-25, 09:37
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Men nu är du allt underhållande... Bör de byta till Brommaflickorna tro? Manliga sjuksköterskor då? På tal om whataboutism...

Du verkar förvånad? Det finns redan sedan länge en genusdiskussion kring alla de ordval du nämner ovan.

Brommapojkarna heter numera enbart BP ... jävligt fegt i mina ögon ... men vad ska man förvänta sig av en förening av män för män.
Citera
2021-04-25, 09:39
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilB-67
Det är väl inte riktigt sant, fanns ju gott om nazister i Sverige. Tänker på bl. a. Görings kontakter med Sverige.

Fega svenska as blev sektmedlemmar under och efter kriget ... ja. Men under etableringsåren efter första världskriget så var Nazismen en tysk företeelse. Prova att läsa lite historia ...
Citera
2021-04-25, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Troll? Alla är väl troll på FB ... du också!

Fullt medvetet missförstånd, säger du.

Jag pratar utifrån Jonnas utgångspunkt med sin Tweet. Hon satte logotypen i en nutidskontext. Självfallet har Volvos logga en historik. Jag har startat många företag där diskussionerna gick heta kring vilken logga som skulle användas. Då handlade det helt och hållet om symboliken. Idag skulle ingen vettig företagare sätta varken svastikor eller genussymboler i sin logotyp. Av just det skälet så finns det en logik i Jonnas Tweet. Volvo borde ta sig en funderare ... och det vet jag att de gör.
Aah rätt i tiden-snacket"... Vem har bestämt att könssymbolerna signalerar något negativt? Bara för ett fåtal tokfeminister på södermalmsfiket brainstomat ihop något nytt att kränkas av så betyder det inte att de flesta delar uppfattningen. Jag hade inte opponerat mig om ett företag väljer en kvinnosymbol som logga.
Citera
2021-04-25, 09:41
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jonna var som bekant okunnig om loggans och symbolen bakgrund.

När hon blev korrigerad kunde hon ha valt att backa. Men gjorde inte det utan valde precis som du att trolla med fulretorik för att skapa något slags drev mot ett av Sveriges viktigaste företag.

Hade hon lyckats, hade hon sänkt Göteborg och skapat hög arbetslöshet där. Ett företags varumärke, image och logga är oehört värdefulla. Men det skiter hon i, hon vill skapa kaos för egen vinning.

Det är ett jävla svinigt beteende.

Hennes okunnighet om loggans bakgrund är inte relevant här. Ser du inte det?

Hon satte den i en nutidskontext ... det innebär att hon värderade den utifrån vad som är relevant idag.
Citera
2021-04-25, 09:42
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Aah rätt i tiden-snacket"... Vem har bestämt att könssymbolerna signalerar något negativt? Bara för ett fåtal tokfeminister på södermalmsfiket brainstomat ihop något nytt att kränkas av så betyder det inte att de flesta delar uppfattningen. Jag hade inte opponerat mig om ett företag väljer en kvinnosymbol som logga.

Vi får se hur Volvo väljer att hantera det här, men jag råkar ha en viss insyn i hur snacket går och bli inte förvånad om du får se en viss justering av loggan ...
Citera
2021-04-25, 09:43
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Du verkar förvånad? Det finns redan sedan länge en genusdiskussion kring alla de ordval du nämner ovan.

Brommapojkarna heter numera enbart BP ... jävligt fegt i mina ögon ... men vad ska man förvänta sig av en förening av män för män.

Det är problematiskt med ett sådant namn, ingen snack om den saken. Tjejer och kvinnor kanske inte känner sig välkomna i en klubb som heter pojkar om de är känsliga för sådant. Men klubben har formellt inte bytt namn, antagligen vill de slå vakt om klubbens historia, men kommer använda sig av BP i kommunikativt syfte.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ikvall-kan-brommapojkarna-fa-nytt-namn
Citera
2021-04-25, 09:43
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Troll? Alla är väl troll på FB ... du också!

Fullt medvetet missförstånd, säger du.

Jag pratar utifrån Jonnas utgångspunkt med sin Tweet. Hon satte logotypen i en nutidskontext. Självfallet har Volvos logga en historik. Jag har startat många företag där diskussionerna gick heta kring vilken logga som skulle användas. Då handlade det helt och hållet om symboliken. Idag skulle ingen vettig företagare sätta varken svastikor eller genussymboler i sin logotyp. Av just det skälet så finns det en logik i Jonnas Tweet. Volvo borde ta sig en funderare ... och det vet jag att de gör.
Nej, volvo borde inte ta sig en funderare. Det här är inte normalt funtade aktivister med ärligt och gott uppsåt, utan Jonna Sima är en iskall entreprenör som säljer outrage och det hela går bara ut på att skapa rageclick på aftonslasken. Det här gör hon med stor skicklighet. Om Volvo går in i förhandling med Sima och hennes gelikar så har man direkt förlorat, att ens erkänna deras tankar i minsta möjliga utsträckning är för mycket. Det signalerar svaghet till resten av hyenorna som börjar slita och dra i företaget för att också få sig en stund i rampljuset och lite kredd hos sin egen grupp. Först är det logotypen det är fel på, sedan tittar någon på hur kolven i motorn åker in och ut utan att be om samtycke etc etc. Det är på den nivån det här ligger.

Intressant att du liknar symbolen för järn (vilket det faktiskt är), som du tolkar som manssymbolen, vid swastikan, hur får du ihop det? Ser du på manssymbolen som någonting fientligt eller farligt? Hur är den opassande i en nutidskontext? För att en viss del av befolkningen är psykiskt sjuka och känner sig attackerade av blotta åsynen av en manssymbol? Är det rimligt tycker du?
Citera
2021-04-25, 09:44
Medlem
Citat:

Håller med, en fotbollsförening har behövt vika sig pga något PK-feministisk fokus på ickeproblem. Pinsamt.
Citera
2021-04-25, 09:46
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Vi får se hur Volvo väljer att hantera det här, men jag råkar ha en viss insyn i hur snacket går och bli inte förvånad om du får se en viss justering av loggan ...

Det kan så vara. Men jag undrar om kvinnor rent generellt har retat sig på Volvo för den symbolen?

Nu är ägarna till Volvo kinesiska och jag tror att i Kina är man inte så finkänslig för sådant som vi är tex i Sverige.

Det är klart att om försäljningen skulle sjunka till följd av symbolen så kan förstås ett logobyte vara aktuellt, men jag är högst tveksam annars. Volvosymbolen är väl inarbetad och jag tror att Volvos stamkunder vill ha den kvar.
Citera
2021-04-25, 09:47
Medlem
Citat:
Det vore nåt om någon som dig har någon som helst insyn i Volvo... Utveckla gärna hur din insyn ser ut, sitter det en grupp feministiska mellanchefer i ett konferensrum och diskuterar detta tror du?
Citera
2021-04-25, 09:48
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Håller med, en fotbollsförening har behövt vika sig pga något PK-feministisk fokus på ickeproblem. Pinsamt.

Nej de har formellt inte bytt namn. Men jag kan förstå diskussionen eftersom även tjejer och kvinnor har verksamhet i klubben. Är du kille? Skulle du vilja spela, eller din son spela i ett lag som hette Brommaflickorna?
Citera
2021-04-25, 09:49
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Nej, volvo borde inte ta sig en funderare. Det här är inte normalt funtade aktivister med ärligt och gott uppsåt, utan Jonna Sima är en iskall entreprenör som säljer outrage och det hela går bara ut på att skapa rageclick på aftonslasken. Det här gör hon med stor skicklighet. Om Volvo går in i förhandling med Sima och hennes gelikar så har man direkt förlorat, att ens erkänna deras tankar i minsta möjliga utsträckning är för mycket. Det signalerar svaghet till resten av hyenorna som börjar slita och dra i företaget för att också få sig en stund i rampljuset och lite kredd hos sin egen grupp. Först är det logotypen det är fel på, sedan tittar någon på hur kolven i motorn åker in och ut utan att be om samtycke etc etc. Det är på den nivån det här ligger.

Intressant att du liknar symbolen för järn (vilket det faktiskt är), som du tolkar som manssymbolen, vid swastikan, hur får du ihop det? Ser du på manssymbolen som någonting fientligt eller farligt? Hur är den opassande i en nutidskontext? För att en viss del av befolkningen är psykiskt sjuka och känner sig attackerade av blotta åsynen av en manssymbol? Är det rimligt tycker du?

Rimligheten av det är väl helt och hållet upp till betraktaren och min egna åsikt är att jag tycker det är viktigt att se likheter med många typer av förnyelser. Jämförelsen med svastikan är extrem, men lika fullt en jämförelse. Jag kan nämna andra problemord och symboler som har behövts revideras; n-ordet, n-bollen, Pippi, Tintin, etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in