Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Absolut. Visst är det så. Fast som jag sa förut. Jag själv hade inte chansat på dom höga nivåerna om jag inte var säker. Men det är dråpligt när folk med 4 livlinor klättrat högt upp och svarat fel.
Hade varit intressant om de höjde prisnivåerna, inklusive högsta säkerhetsnivån. Då kanske människor hade vågat gissa mer, särskilt på högre nivåer, och gå för högsta vinsten.

Vilka krav på säkerhet har deltagare, särskilt på de högre nivåerna där de kan förlora mycket pengar? 90%?
Citera
2021-04-25, 00:36
Medlem
Citat:
Om han nu vill briljera så gäller det ju att hålla ihop faktan åtminstone. Han hade det absolut i sig men han blandade ju ihop begreppen en aning. Duktig är han men han är inte i närheten av snubben som rabblade upp alla USAS:s delstater för några år sedan.

Sedan vad du har emot deltagare som "bara" väljer 3 livlinor får stå för dig. Fallet är enormt stort om man svarar fel. Det handlar inte om hur många livlinor man tar. Det handlar om att dels ha tur med frågorna, besitta en bred allmänbildning och använda livlinorna rätt. Väljer man 4 livlinor gäller det verkligen att vara taktisk och inte chansa för mycket .

Att memorera USAs delstater är inte så svårt, men visst, det var hyfsat imponerande under press. Tror att han betade av dem geografiskt också? Det hjälper definitivt.

Problemet med ditt (och Heymids) resonemang kring livlinor är att ingen vågar chansa, förutom på just 150k-frågan. Se tanten senast, hon sade sig väl vara typ 70% säker på Roman men vågade inte riskera 50 000 (minus skatt) för att vinna 75 000 (minus skatt) och chansen att fortsätta. Hade hon istället haft en livlina hade hon säkert klarat den nya frågan och kanske någon till och således vunnit 350 000 istället för 150 000.

Det var väl han nervöse Erik som nyligen nämndes i tråden som vågade chansa lite, men det berodde kanske dels på att han hade använt livlinor i "onödan" tidigare, dels på att han säkert har en annan ekonomisk situation än merparten av andra tävlande. Fyra livlinor är bättre i nästan alla use cases. Jag personligen hade nog vågat gissa på 225 000-frågan med tre livlinor om jag kände mig mer än 50% säker, men därefter hade jag absolut inte chansat om jag var mindre än 95% säker, så där är säkerhetsnivå två helt värdelös. Om man tror att man som bäst kan ta sig till 150 000 – 225 000 och är nästan säker på att ta sig till 100 000 med tre livlinor så kan jag förstå att man tar tre. Är man bättre eller sämre än så tjänar man på fyra.

Jag tror att man tror att man kommer bete sig annorlunda i heta stolen på förhand (ännu mer så förr i tiden då det var nytt och mycket högre prispengar), så det är förståeligt att man väljer "fel".
Citera
2021-04-25, 10:30
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Fortfarande var frågan inte så pissenkel som du vill få det till. För det första som någon skrev kanske den svåraste nånsin på första nivån. Sedan för dom som inte är så politiskt intresserade kan man knappast begära att den ska veta vilka partier som är borgerliga och inte. Jag tycker personligen den hade passat bättre på 30000-kronorsfrågan. Du måste sätta det i perspektiv,

Det spelar ingen roll om man är politiskt intresserad eller ej det där ska man begära att varenda kotte över tja, 13 kan. Däremot om man hade frågat om en mindre ministerpost i Fälldins regering hade man behövt vara politiskt intresserad för att kunna svaret.
Det var absolut inte nån fråga för 30tusenskronors nivån, det vore ju löjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Japp. Men vi har ju sett tidigare i tråden att Azdz tycker frågor som random högstadieelev kan är svåra, eller i detta fall, "luriga".

Det är sant, det fanns/finns ett par sådana i frågesporttrådar som inte tycker att knappt något förutom att säga sitt namn är sådant man ska kunna.

Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Jag tycker det är tröttsamt att se dem ringa runt till alla vinnare, tar flera minuter av varje avsnitt. Jag är inte intresserad av det, man har sett så många vinnare redan och jag är bara intresserad av att se om någon lyckas vinna en miljon i själva frågesporten.

Jo, tack. Det har varit på tapeten många gånger här.
Vidrigt att ha i frågesporten postkodmiljonären, och i sammanhanget måste man ju också fråga sig vem förutom närmast anhöriga till vinnarna som genomlider ett helt avsnitt (eller ens tre sekunder) av avsnitten med "grannyran" från diverse torg runtom i landet.

Citat:
Någon som vet vart det spelas in? Vet bara att det spelas in i Göteborg.

I Gamlestadens Fabriker. Där spelas även t.ex. Bingolotto in. Har du nånsin åkt tåg/spårvagn förbi/till Gamlestaden ser du byggnaden.
Citera
2021-04-25, 12:36
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ja, den där siffran känns som en lögn när det inte är efter skatt. Hur är det med andra svenska tävlingsprogram idag? Farmen, Robinson, Paradise Hotel och så vidare?

Det är vinstskatt där också, men där ljuger de inte och säger att de har chans att bli miljonärer i varenda avsnitt.
Citera
2021-04-25, 12:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Då håller inte dina jämförelser med svenska dokusåpor. Jag är inte så överdrivet förtjust i dessa vinstutdelningar så jag delar mångas åsikt gällande detta men samtidigt är ju det en del av konceptet så det kan vi nog inte göra mycket åt. Men höja vinstsumman till åtminstone 3 miljoner borde inte vara så svårt. Blir inte mycket kvar efter skatt som sagt. Det är väldigt usla tävlingsvillkor som läget är idag.

Nej. Det är inte en del av konceptet. Konceptet går ut på att ställa 15 frågor i varierande svårighetsgrad till en tävlande som får använda sig av tre eller fyra livlinor på vägen. Sen att Tv4 har valt att ändra på det för att samarbeta med Postkodlotteriet är en annan sak.
Citera
2021-04-25, 12:50
Medlem
Citat:
Nej. Det är inte en del av konceptet. Konceptet går ut på att ställa 15 frågor i varierande svårighetsgrad till en tävlande som får använda sig av tre eller fyra livlinor på vägen. Sen att Tv4 har valt att ändra på det för att samarbeta med Postkodlotteriet är en annan sak.

Nu är inte programmet som det gamla "Vem vill bli Miljonär" som var en ren frågesport. Då får man ta det för vad det är. Säga vad man vill om det men Postkodmiljonären är iaf klart bättre än Drömpyramiden och En ska bort.
Citera
2021-04-25, 12:50
Medlem
Citat:

Att man tävlar om pengar är visst en viktig del av konceptet. Så var det även när det var Vem vill bli miljonär. Om man svarar fel så riskerar man att att förlora pengar om inte nivån innan var en säkerhetsnivå. Om man inte tävlade om pengar så skulle alla tävlande kunna chansa hej vilt ända tills de svarar fel.
Citera
2021-04-25, 13:12
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Att man tävlar om pengar är visst en viktig del av konceptet. Så var det även när det var Vem vill bli miljonär. Om man svarar fel så riskerar man att att förlora pengar om inte nivån innan var en säkerhetsnivå. Om man inte tävlade om pengar så skulle alla tävlande kunna chansa hej vilt ända tills de svarar fel.

Jag vet inte vad du pratar om nu, men jag och Azdz pratade om vinstutdelningarna.
Citera
2021-04-25, 13:14
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nu är inte programmet som det gamla "Vem vill bli Miljonär" som var en ren frågesport. Då får man ta det för vad det är. Säga vad man vill om det men Postkodmiljonären är iaf klart bättre än Drömpyramiden och En ska bort.

Nej, det vet jag, men det är fortfarande inte en del av konceptet. Själva konceptet är som när det var "Vem vill bli miljonär". Skulle tippa på att Tv4 behövde betala rätt mycket till de som äger sjävla konceptet för att göra om det som de har gjort.
Citera
2021-04-25, 13:19
Medlem
Citat:
Nej, det vet jag, men det är fortfarande inte en del av konceptet. Själva konceptet är som när det var "Vem vill bli miljonär". Skulle tippa på att Tv4 behövde betala rätt mycket till de som äger sjävla konceptet för att göra om det som de har gjort.

Mycket möjligt. I sak håller jag med om att lottdragningarna är väldigt utdragna och upptar väldigt mycket tid. Men det som stör mig mest av allt är att man inte ens är miljonär efter skatt om man tar högsta vinsten. Vinstsumman borde höjas till åtminstone 3 miljoner.
Citera
2021-04-25, 13:23
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Mycket möjligt. I sak håller jag med om att lottdragningarna är väldigt utdragna och upptar väldigt mycket tid. Men det som stör mig mest av allt är att man inte ens är miljonär efter skatt om man tar högsta vinsten. Vinstsumman borde höjas till åtminstone 3 miljoner.

Värst är ändå de sk "graanyrorna". När hela avsnittet bara är vinstutdelningar. Då kan man tycka att de för att kompensera borde köra ett avsnitt utan postkodtrams, men nejdå.
Citera
2021-04-25, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen

Nu vet inte jag hur tävlingsvillkoren såg ut i Vem Vill bli Miljonär, men för det första var det en ren frågesport och inget annat. Dessutom var vinstsumman mycket högre. Jag vet inte om det ingick någon vinstskatt i Vem Vill Bli Miljonär men om det gjorde det så hade man åtminstone en del av miljonsumman kvar efter skatt. Dock var det ingen som gick hela vägen i det programmet. Vilket kan förklaras av att frågorna var mycket svårare också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in