Citat:
Ursprungligen postat av
Azdz
Om han nu vill briljera så gäller det ju att hålla ihop faktan åtminstone. Han hade det absolut i sig men han blandade ju ihop begreppen en aning. Duktig är han men han är inte i närheten av snubben som rabblade upp alla USAS:s delstater för några år sedan.
Sedan vad du har emot deltagare som "bara" väljer 3 livlinor får stå för dig. Fallet är enormt stort om man svarar fel. Det handlar inte om hur många livlinor man tar. Det handlar om att dels ha tur med frågorna, besitta en bred allmänbildning och använda livlinorna rätt. Väljer man 4 livlinor gäller det verkligen att vara taktisk och inte chansa för mycket .
Att memorera USAs delstater är inte så svårt, men visst, det var hyfsat imponerande under press. Tror att han betade av dem geografiskt också? Det hjälper definitivt.
Problemet med ditt (och Heymids) resonemang kring livlinor är att ingen
vågar chansa, förutom på just 150k-frågan. Se tanten senast, hon sade sig väl vara typ 70% säker på Roman men vågade inte riskera 50 000 (minus skatt) för att vinna 75 000 (minus skatt) och chansen att fortsätta. Hade hon istället haft en livlina hade hon säkert klarat den nya frågan och kanske någon till och således vunnit 350 000 istället för 150 000.
Det var väl han nervöse Erik som nyligen nämndes i tråden som vågade chansa lite, men det berodde kanske dels på att han hade använt livlinor i "onödan" tidigare, dels på att han säkert har en annan ekonomisk situation än merparten av andra tävlande. Fyra livlinor är bättre i nästan alla use cases. Jag personligen hade nog vågat gissa på 225 000-frågan med tre livlinor om jag kände mig mer än 50% säker, men därefter hade jag absolut inte chansat om jag var mindre än 95% säker, så där är säkerhetsnivå två helt värdelös. Om man tror att man som bäst kan ta sig till 150 000 – 225 000 och är nästan säker på att ta sig till 100 000 med tre livlinor så kan jag förstå att man tar tre. Är man bättre eller sämre än så tjänar man på fyra.
Jag tror att man tror att man kommer bete sig annorlunda i heta stolen på förhand (ännu mer så förr i tiden då det var nytt och mycket högre prispengar), så det är förståeligt att man väljer "fel".