Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Värst är ändå de sk "graanyrorna". När hela avsnittet bara är vinstutdelningar. Då kan man tycka att de för att kompensera borde köra ett avsnitt utan postkodtrams, men nejdå.
Jag minns en gång när Postkodmiljonären hade nåt sorts jubileum. Då hade dom utöver massa vinstdragningar ett flertal inslag med klassiska klipp från programmet vilket jag i sig tyckte var rätt kul. Men totalt sett hans bara 3 frågor med i det programmet och det är förstås under all kritik. En halvtimmes programtid är för lite .

Vinstutdelningarna kan jag ändå stå ut med men Grannyran tittar jag inte på.
Citera
2021-04-25, 13:44
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Nu vet inte jag hur tävlingsvillkoren såg ut i Vem Vill bli Miljonär, men för det första var det en ren frågesport och inget annat. Dessutom var vinstsumman mycket högre. Jag vet inte om det ingick någon vinstskatt i Vem Vill Bli Miljonär men om det gjorde det så hade man åtminstone en del av miljonsumman kvar efter skatt. Dock var det ingen som gick hela vägen i det programmet. Vilket kan förklaras av att frågorna var mycket svårare också.

Vinstskatt var det även då. Det är det alltid på tävlingsprogram i TV där man kan vinna pengar. Även om ingen gick hela vägen där så var det ändå st som vann 2,5 mille och då har man ändå kvar ca 1,9 mille om skatten är på 30%. Vet dock inte om frågorna faktiskt var så mycket svårare. Hade det fått vara kvar längre så tror jag nog att någon hade gått hela vägen till slut där också.
Citera
2021-04-25, 13:49
Medlem
Citat:
Vinstskatt var det även då. Det är det alltid på tävlingsprogram i TV där man kan vinna pengar. Även om ingen gick hela vägen där så var det ändå st som vann 2,5 mille och då har man ändå kvar ca 1,9 mille om skatten är på 30%. Vet dock inte om frågorna faktiskt var så mycket svårare. Hade det fått vara kvar längre så tror jag nog att någon hade gått hela vägen till slut där också.

Sista åren var dock högsta vinsten 3 miljoner. . Sedan om någon hade vunnit högstavinsten om det funnits kvar idag kan vi bara spekulera i. Krävs rejäl tur med frågorna för det första samt att man bör använda livlinorna rätt. I Vem Vill bli Miljonär fick man ju inte välja hur många livlinor man ville ha.

Nu finns ju inte Smartare än en Femteklassare kvar tyvärr då det lades ner förra året men där var maxsumman 250000. Då är det ju typ inget kvar efter skatt . I SVT.s nya frågesportprogram Muren är maxsumman bara 100000.
Senast redigerad av Azdz 2021-04-25 kl. 14:14.
Citera
2021-04-25, 15:46
Medlem
Citat:
Det är vinstskatt där också, men där ljuger de inte och säger att de har chans att bli miljonärer i varenda avsnitt.
Det är för att de bara vinner 500 000 innan skatt.
Citera
2021-04-25, 15:57
Medlem
Det är väl bara de två som lyckades vinna 2.5 miljoner i den ordinarie upplagan som vunnit 1 miljon efter skatt i något svenskt tävlingsprogram.
Citera
2021-04-25, 16:42
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Det är för att de bara vinner 500 000 innan skatt.

Det vet jag väl. Förändrar inte vad jag skrev dock.
Citera
2021-04-25, 16:47
Medlem
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mortadella Såhär skriver Wikipedia om Mortadella. Deltagaren var alltså inte helt fel ute när han sa att det innehåller skinka. Fläskkött är ju skinka då det är från gris.

Det är ju en korv så självklart är det griskött. Men det är ingen skinka och det innehåller ingen skinka. Och även om det hade gjort det så är det fortfarande en korv. Även om det fanns innehåll av ost i korven så är den en korv och inte en ost.
Citera
2021-04-25, 16:48
Medlem
Citat:
Deltagaren påstod ju det. Menar du att han ljuger i så fall?

Ljuger vettefan, han kanske bara inte var så kunnig.
Citera
2021-04-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Ljuger vettefan, han kanske bara inte var så kunnig.
Wikipedialänken som jag länkade visar att du har fel. Det var en slamkrypare hur du än vrider och vänder.
Citera
2021-04-25, 17:54
Medlem
Citat:
Wikipedialänken som jag länkade visar att du har fel. Det var en slamkrypare hur du än vrider och vänder.

Skinka är ju bara själva bakdelen på en gris dvs. samma som på en människa. Det finns många fler på en gris som man också kan använda vid korvtillverkning.
Citera
2021-04-26, 02:08
Medlem
Citat:

Nej, det gör den inte. Det finns ingen skinka i den, bara för att det finns griskött i den så behöver det inte vara skinka. Korv är gris men inte skinka för det.

Fråga alla utbildade kockar över hela världen, gastronomer, matexperter etc. Ingen kommer säga att man kan kalla en mortadella för en skinka.

Hur kan man någonsin få malet griskött stoppat i skinn/tarmar till att vara skinka och inte korv? Tillvägagångssättet för att tillverka en mortadella har ingenting med en skinka att göra.

Även vanligt folk som faktiskt vet vad en mortadella är skulle aldrig säga att det är en skinka, det är en korv.. Punkt slut.
Senast redigerad av Anonym555 2021-04-26 kl. 02:22.
Citera
2021-04-26, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Nej, det gör den inte. Det finns ingen skinka i den, bara för att det finns griskött i den så behöver det inte vara skinka. Korv är gris men inte skinka för det.

Fråga alla utbildade kockar över hela världen, gastronomer, matexperter etc. Ingen kommer säga att man kan kalla en mortadella för en skinka.

Hur kan man någonsin få malet griskött stoppat i skinn/tarmar till att vara skinka och inte korv? Tillvägagångssättet för att tillverka en mortadella har ingenting med en skinka att göra.

Även vanligt folk som faktiskt vet vad en mortadella är skulle aldrig säga att det är en skinka, det är en korv.. Punkt slut.
Avd sanningen svider 🤣 läs Wikipedialänken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in