2021-04-25, 12:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om de åkt till Lundby för att hämta en telefon till HD efter förhöret kan jag se att det blir en naturlig väg att därifrån åka motorvägen och vidare till sommarstugan.

Problemet här är ändå att HD/SOA verkar ha lite olika uppfattningar om vad som hände efter förhöret. Åkte de till Lundby för att hämta en telefon så är det väl bara att säga det, isf borde båda två komma ihåg och inget konstigt.

Men... HD verkar ha kunskap redan vid polishuset om att LW var funnen. Även om de åkt förbi på motorvägen och sett polisaktivitet där behöver det inte nödvändigtvis vara LW:s kropp, det kan vara telefonen, kläder mm.

Tillägg /ytterligare en spekulation:

När SOA skjutsade HD till hennes förhör är det väl troligt att han åkte hem en sväng till Lundby under tiden. HD ringde efter förhöret och bad honom ta med en telefon för de hade beslagtagit hennes (isf blev det en omväg mot sommarstugan). Han satt knappats utanför polishuset under tiden... ett förhör kan ta hur lång tid som helst, det hade HD blivit varse den kvällen SD blev kvar i flertalet timmar (15:e innan resan mot Arl).

HD sa i TR att de inte åkte upp till Hjärsta iaf.
Om hon sa något om att de åkt förbi Lundby, det minns jag inte nu. Någon annan kanske minns hur hon sa, eller åklagaren sa om målet för resan. Målet borde ju ha varit sommarstugan och där kan ju HD ha flikat in något som jag inte minns just nu.

Ok, nu har jag inte kollat, och/eller har glömt att HD ringde SOA om mobilen. Isf är det ju ett bevis för att han inte var där vid polishuset när förhöret var slut? Men vad ringde hon då med? Sin egen eller polisens?

Minns att vi pratat om att HDs mobil blev beslagtagen.

Jag hoppas att utredningen har koll på vems mobil hon ringde från, t ex när hon pratade med JS och vid vilken tid det var.

Utredningen borde täppa till hålen här om det inte är gjort redan.
Citera
2021-04-25, 12:24
Medlem
Team i Fusk och Team i Mord? Ledare är sadisten Steffe som njuter av att skrämma, förnedra o plåga andra med sjuka pranks. "Skrik som en gris" är ett citat från en film Steffe tycker är rolig. Den Sista Färden tycker normalt funtade är en psykologiskt obehaglig film, men inte Steffe. Han skrattar.

Kanske Steffe har inspirerats av förnedringsscenen med skriken och att fejka minnesförluster? Kanske vaknar han varje natt med Ls skrik i huvudet, men han är än så länge bra på att hålla färgen på dagarna?
Citera
2021-04-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kanske var det mycket som Du skriver "tyst kommunikation" dessa dagar och kanske under lång tid (fortfarande)?

Telefoner/hus/lgh/sommarstuga, bilar... ingenstans kände/känner de sig säkra, därav tystnad och ingen vågar säga något.
Att SD/HD inte diskuterat i bilen på väg upp till Arl precis efter SD:s förhör är knappast troligt om de inte misstänkte att bilen var buggad (vilket den inte var). De tog inte heller in på hotellet som de bokat med glutenfri frukost!

Spekulationer från mig så klart.

Vad jag menar är att jag tror att tyst kommunikation är ett sätt man man har i den familjen för jämnan. (som en lightversion av omerta!) Men såklart blev det extra nödvändigt i det läget. Tänkte inte ens på buggning, men så kan de förstås ha tänkt. De var väl ordentligt nojjiga.

Spekulation från mig också :-)
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-25 kl. 12:54.
Citera
2021-04-25, 12:41
Medlem
SloppySecondss avatar
Hanna-Stoffi ist das Opfer vom System *not*
Det finns nog en riktigt bra anledning till att hon är fri och ute på gatorna med Steff-ahn.

Hur många "Hanna / Sophie" finns det där ute ?
Stefan kommer att gå fri.
Väldigt säker på det nu, någon annan ?
Citera
2021-04-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Hanna-Stoffi ist das Opfer vom System *not*
Det finns nog en riktigt bra anledning till att hon är fri och ute på gatorna med Steff-ahn.

Hur många "Hanna / Sophie" finns det där ute ?
Stefan kommer att gå fri.
Väldigt säker på det nu, någon annan ?

Vad gör dig så säker på det?
Hoppas att du har fel.
Tror man vet hur mordet gick till och vem/vilka som är delaktiga. Problemet är bara att bevisa det juridiskt.

Det eventuella livet som frikänd men ändå skyldig kommer bli mycket problematisk för familjen D och alla nickedockor och ja-sägare kring dem. Någon kommer ansättas så starkt av samvetskval och mardrömmar att den personen kommer bryta ihop och erkänna allt.

Det är bara en tidsfråga, men så lång tid
kommer det inte att ta.
(mina spekulationer)
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-25 kl. 12:56.
Citera
2021-04-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
HD sa i TR att de inte åkte upp till Hjärsta iaf.
Om hon sa något om att de åkt förbi Lundby, det minns jag inte nu. Någon annan kanske minns hur hon sa, eller åklagaren sa om målet för resan. Målet borde ju ha varit sommarstugan och där kan ju HD ha flikat in något som jag inte minns just nu.

Ok, nu har jag inte kollat, och/eller har glömt att HD ringde SOA om mobilen. Isf är det ju ett bevis för att han inte var där vid polishuset när förhöret var slut? Men vad ringde hon då med? Sin egen eller polisens?

Minns att vi pratat om att HDs mobil blev beslagtagen.

Jag hoppas att utredningen har koll på vems mobil hon ringde från, t ex när hon pratade med JS och vid vilken tid det var.

Utredningen borde täppa till hålen här om det inte är gjort redan.

Jag minns ett inlägg där jag undrade lite över kontantkort osv med anledning av:

Citat:
I SD's tidslinje 15e maj:

AA Hanna ICE Lilla Lila (*7*47335*6)
kl 15:13 (sida 147 aktbilaga 145)
kl 17:24 (sida 150)
Kl 17:41 (sda 150)
Kl 21:56 (sida 153)
Kl 21:58 (sida 153)
Samma nummer till Facetime och Whatsapp och namnet MAMMA

Så då har Hanna ett kontantkort?????
För hennes vanliga mobilnummer stämmer ju inte med detta nummer?*Eller är det så det funkar med nummer i dessa appar?

Jag har inte kollat det där med numret nu om det stämmer att det är ett annat nummer eller hur det låg till. Ej kollat närmre i FUP heller.
Behöver inte vara nånting konstigt eller lurt.
Iom att det står i FUP, så borde de väl ha vänt på den stenen.

Edit: Jag borde kanske censurera numret på nåt sätt??
Gör nog det.
*0
Senast redigerad av uncommon-name 2021-04-25 kl. 12:57.
Citera
2021-04-25, 12:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Är det någon som vet om det finns en heltäckande sammanställning av vad SD, HD och SOA säger om eftermiddagen 19/5 då LW hittas?
Alltså från samtliga polisförhören från FUP, och även från förhören i TR. Det gäller både vad de svarar på åklagarnas och försvarets frågor.

Tillägg: annars sätter jag mej och gör en i veckan. Onödigt dock om det redan finns en.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-04-25 kl. 13:12.
Citera
2021-04-25, 13:04
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad gör dig så säker på det?
Hoppas att du har fel.
Tror man vet hur mordet gick till och vem/vilka som är delaktiga. Problemet är bara att bevisa det juridiskt.

Det eventuella livet som frikänd men ändå skyldig kommer bli mycket problematisk för familjen D och alla nickedockor och ja-sägare kring dem. Någon kommer ansättas så starkt av samvetskval och mardrömmar att den personen kommer bryta ihop och erkänna allt.

Det är bara en tidsfråga, men alltför lång tid
kommer det inte ta.
(mina spekulationer)
En person som Stefan kan leva med det han gör.
Citera
2021-04-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
A 145/

Händelserapporten:

"INFO TIDIGARE TILL L*ISA R*EHN PÅ GROVA BROTT--------------2018-05-19 15:21:36 7SAAX

Svårt att veta exakt vad man menar här, om det är info till LR om att en kropp har hittats eller om det handlar om annat som det rapporteras om enligt ovan i rapporten (rättsläkare).

Jag utgår från att man menar att man kontaktat henne i något skede om kroppen, men att man missat att dokumentera det inledningsvis i händelserapporten.

Eftersom det var lördag och större delen av polishuset var stängt, funderar man på vilka som var där? Någon knackade på dörren vid ett par tillfällen varav en var JE om jag minns rätt från förhöret med EE som förhörde HD.

Kan An St varit på plats på polishuset denna lördag?

Jag känner att åklagarna borde reda ut alla möjliga vägar som information kan ha läckt. T ex saknar jag förhör med AM? De som ska ha kontaktat AM under förhöret, vad stod i sms:et? Förhör med de som knackade på dörren?

Och nu, förhör med An St om hon har läckt? Hennes föräldrar?

När allt detta är kollat, då borde man sätta press på hur HD och SOA kan ha vetat. Även om HD inte skulle vara direkt involverad i mordet, är det anmärkningsvärt att S*illens vitnesmål passar så bra ihop med att SD sedan säger att att det är bekräftat Lena ( till Jani).

A147/632
Förhör SD 29/8-19

"FL2: Du har en konversation till den dagen med Jani Oikarinen .. Jani skriver till dig 16: 17 "
läste det senaste på expressen precis" du svara Jani 16:23 "det är bekräftat Lena" ..
"
//
"MT: Det är ju fortfarande samma sak, jag vet inte .. men .. jag är tämligen säker på att jag är kvar i sommarstugan ett par dagar innan jag lämnar den platsen.
FL2: Du skriver vidare till Jani 16:24 "inte oväntat för mig, trodde inte hon satt i skogen och
kokade te direkt. Fan
". Jani svarar dig några minuter senare" nej det trodde inte direkt jag
heller.frågan är nu bara vem och varfer, "du svarar honom 16:30 "vet inte hon hade fiender"
samma minut skriver du" hon flörta ju med alla så många har ju känt sig brända''.. är det så?
MT: Eh .. att hon inte satt i skogen och koka te ja ... eh .. eller vilket menar du? det var ganska
mycket ..
"
//
"FL2: Jani fortsätter och skriva till dig 16:30" jag har inte haft nån så bra kontakt med henne
så jag har ingen aning" 16:34 skriver han "men hur vet du att det är L dom har hittat? Står
ingenstans" du svarar honom samma minut" du ska ej skriva det någonstans nu" punkt punkt
punkt
"
//
"FL2: Och vad skulle vara faran med att Jani då skriver?
MT: Att det är synd om dom får .. ska jag upprepa det verkligen? Jag tycker det är jättesynd
om hennes barn får läsa det från en vän .. eh nån vän som känner Jani .. att deras mamma är
hittad .. jag skulle vilja att till exempel polisen får tillfälle berätta för familjen
FL2: Du skriver minuten efter. .. polisen så till TG
MT: Det minns jag däremot.
FLl: Ja berätta det får vi höra. Hur var det då?
MT: Ja .. jag .. jag .. jag minns inte mer än att Hanna hade blivit uppringd .. av nån .. polisen ..
FL 1: Nån polis hade ringt henne?
MT: Ja ..
FLl: Ah?
MT: Hon skulle in på förhör sen dagen efter visa det sig .. tror jag det var i alla fall.
FLI: Mm? vad .. va1i vaii hon när hon fick det här samtalet då?
MT: Jag .. jag kan bara gissa och det vill jag ju inte göra.
FL 1: Ja men tänk tillbaka nu ..
MT: Jag är tämligen säker på att ingen av oss lämnade sommarstugan någonting första
dagarna förrän vi liksom hade ärende in vi hade varit vakna i fyra dygn så vi .. vi sov .. typ ..
drack kaffe .. eh .. ja nej men det där känns bekant.. Hanna blir uppringd och då fick hon
det.hon hade fått reda på att det var Lena.

FL 1: Så det var Hanna som berätta det för dig?
MT: Det borde det absolut ha varit. Ah.

FLI: Det borde det ha varit.
MT: Mm ..
FL2: Vad berätta hon då?
MT: Jag minns inte jag tror att hon berätta att hon skulle in på förhör men .. nej jag minns
inte så mycket.
FL 1: När hon säger det är ni tillsammans då?
MT: Vet inte .. det kan ha varit nån familjemedlem emellan .. (ohörbart)
FL 1: Förlåt, nu förstod inte jag?
MT: Det kan ha varit (harklar sig) det är inte helt säkert att det är hon som har sagt det
direkt men hon kan ha sagt det till sin mamma som har sagt det till mig eller så det.. jag
minns det inte, jag minns bara att jag fick reda på .. Hanna skulle in på förh ...
"

Här blir det ju lite intressant där SD börjar nämna att HD fått något telefonsamtal om det. Visserligen ljuger SD om allt i princip, och inte ofta är det ens trovärdigt.

Man kan ju tänka att varför i hela friden skulle polisen ringa till HD för att berätta om att man hade hittat en kropp???? Oavsett anledningen till samtalet.

Ännu mer intressant blir det ju när SD nämner att det kan ha varit någon familjemedlem emellan...

Det känns inte som att åklagaren har rett ut det här ordentligt.

Det är ju en jätteviktig pusselbit hur HD och SD kan veta att Lena har hittats så tidigt.
Nej, det är mycket som hade varit önskvärt att de utrett till botten.
Åter igen, det är människor och inte robotar det handlar om.
För att använda det numera uttrycket alla kan göra misstag.. vilken telefon ringde HD med när hon kontaktade pappa efter förhöret?
Någon som var inne en sväng på jobbet?
Hur många är polisiärt vänner med Dsson och Axlsson?
Jag tänker osökt på den mediekåta ASli eller AM? Att låna ut telefonen för ett snabbt samtal om skjuts från grannen, kan väl inte vara så allvarligt. AM fick ett sms under tiden, kanske HD hann glutta medan hon ringde? Tjyvkika är hon ju van vid?
Citera
2021-04-25, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
En person som Stefan kan leva med det han gör.

Det tvivlar jag inte på att han kan.
Men de övriga?
Citera
2021-04-25, 13:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Fiskegubben sa väl att Hax kontaktade honom runt 15 och han uppfattade att det var precis när hon blivit klar med förhör o väntade på sin pappa. Vilken mobil använde hon då? Hade hon en extra som hon inte lämnade ifrån sig till polisen eller slöt raketcyklaren Steffe upp vid snuthuset o bistod med en extra mobil?

Det kan knappast vara någon inom polisen som hunnit läcka. H visste bekräftat att L var död och var hon låg redan första dagen då hon egoistiskt hoppades hon var död, tror jag.

Statistikgiriga Hax såg sen till att fusklogga tillbaka de 17 borttagna loggarna på Ls cacher. Viktigt att hinna innan touren avslutades. Prestige är viktigare än empati för den mördades barn som sannolikt mått illa av att behöva få reda på att Hax fuskat igen på deras mammas cacher.

Är det en förankrad sed hos det s k Groundspeak i USA att fuska på det sätt som Hax, Steffe och Jelly gjort?
Ja, jag undrar om det rör sig om att hon sonika vet vart LW ligger. Att hon är hypersensibel, ser blickar och drar snabba slutsatser.
Möjligen överhör nåt sketet ord på väg ut typ "vid motorvägen" .
När jag lyssnade på hennes utlägg i TR så vet jag att jag upplevde henne korkad, som att inte förstå vilket forum hon är i (dvs gnäll på förhörsmetoder, polisarbete).
Nu undrar jag om det är överdrivet med flit, ihop med hånfullt översitteri, arrogant.

..och SD får det till att hon får veta från polis.
Förvisso, fast det är mer via en studie från en hypernervös exfru som sitter som på nålar och sen klappar ihop.

Sin far rör hon in lite här och där, använder som statist och inbillar sig väl att uppgifter inte ska framkomma och jämföras öht.
Hennes far skulle aldrig protestera. Hon är hans favvodotter och pustar, suckar och viftar hon bort det med psykiskt sjuk och tårdrypande rättighet att få partiell minnesförlust - så faller det lätt i glömska.
Minsta obehag, minsta uns att vara nåt galet viftas bort av alla i den familjen och sen pratas det inte mer och tystas ner.
Syns vart HD fått ett grundläggande beteende från. Lite sjukdomsvinst, offer och samtida curlande så skapas narcissistiska personlighetsdrag på löpande band.
When empathy gone wrong.

Inte förvånad att hon sen ser familicide som rätt ok och en rar handling i sin skeva syn på tillvaron. Det berör också pseudoaltruism men i sin mest extrema och farliga form, i yttersta änden på ett spektra.
Senast redigerad av develi 2021-04-25 kl. 14:32.
Citera
2021-04-25, 13:52
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag undrar om det rör sig om att hon sonika vet vart LW ligger. Att hon är hypersensibel, ser blickar och drar snabba slutsatser.
Möjligen överhör nåt sketet ord på väg ut typ "vid motorvägen" .
När jag lyssnade på hennes utlägg i TR så vet jag att jag upplevde henne korkad, som att inte förstå vilket forum hon är i.
Nu undrar jag om det är överdrivet med flit, ihop med hånfullt översitteri, arrogant.

..och SD får det till att hon får veta från polis.
Förvisso, fast det är mer via en studie från en hypernervös exfru som sitter som på nålar och sen klappar ihop.

Sin far rör hon in lite här och där, använder som statist och inbillar sig väl att uppgifter inte ska framkomma och jämföras öht.
Hennes far aldrig protestera. Hon är hans favvodotter och pustar, suckar och viftar hon bort det med psykiskt sjuk och tårdrypande rättighet att få partiell minnesförlust - så faller det lätt i glömska.
Minsta obehag, minsta uns att vara nåt galet viftas bort av alla i den familjen och sen pratas det inte mer och tystas ner.
Syns vart HD fått ett grundläggande beteende från. Lite sjukdomsvinst, offer och samtida curlande så skapas narcissistiska personlighetsdrag på löpande band.
When empathy gone wrong.

Inte förvånad att hon sen ser famlicide som rätt ok och en rar handling i sin skeva syn på tillvaron. Det berör också pseudoaltruism men i sin mest extrema och farliga form.
Hanna är Lost Until Found, allt annat än sig själv.
Kanske vi ska vara glada för ?
When Empathy Gone Wrong, vad kan gå fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in