Citat:
Ursprungligen postat av
piastrone
Polishuset var stängt eftersom det var lördag. Förhörsledaren följde HD hela vägen till dörren och släppte ut henne. HD pratade inte med någon på väg ut.
Lyssnat på EEs förhör i rättegångspodden just. Även läst hennes PM i A 145.
Enligt EE fick AM ett meddelande på mobilen, sms tror hon, och att AM då lämnade. EE följde HD ut genom en sidoingång, då det var lördag och polishuset stängt. Först därefter går EE upp till Grova Brott och får där veta varför AM lämnade rummet, dvs att man hittat en livlös kropp.
Det knackade på dörren vid två tillfällen under förhöret. EE som var den som skulle hålla förhöret berättar att hon blev irriterad och viftade bort personerna. Som hon minns det förstod de direkt att EE inte ville bli störd och gick utan att säga något. EE vet inte vad de ville.
EE är väldigt bestämd på att hon inget fick veta om att Lena hade hittats förrän hon lämnat HD och kommit upp till Grova Brott. Dessutom säger hon att det är alldeles självklart att hon aldrig skulle säga något till en som blir förhörd utan att ha fått det till uppgift av spaningsledningen.
"
Förhöret fortsatte och när det var avslutat kl. 14:49 och Hanna hade fått lämna polishuset gick
jag upp till Grova brott och fick då veta att anledningen till att A*nna hade lämnat förhöret var
att man hade anträffat Lenas kropp. Jag hade således inte tillgång till den informationen förrän
efter det att H*anna hade lämnat stationen och jag har inte haft någon kontakt med H*anna alls
efter aktuellt förhör."
Så, visst. HD har ju rätt i att det faktiskt var en del händelser under förhöret. Två knackningar, och sms (troligen) till AM som sedan lämnade. Varför det blev en paus i bandet, det är något oklart (tyvärr), men det verkar som att man väntade på att AM skulle återvända. Förhöret verkar ändå pågått under detta avbrott:
A 149/39
"
Ljudupptagning pausas - ljudupptagning återupptas.
F: Ah vi vart avbrutna där kort ..
V: Ja men det känns som att det finns ju liksom inget.. näeh .. nej .. jag kan inte se att han
skulle gö .. kunna göra det över huvud taget. Å jag förstår inte varför i så fall.. om man
liksom .. för det är klart att tankar kommer.. liksom men .. samtidigt såhär .. näe jag kommer
fram till samma sak varje gång .. helt omöjligt för mig o förstå .. ah .. mm .. det känns bara helt
overkligt.
F: Hu ... finns de nån annan som skulle kunna ha nån anledning o vilja göra Lena illa som ..
du känner till.. nån asså .. nån annan i.. i .. ni verkar ju .. asså den här geocachinggruppen ..
V: Ah ..
F: Vad tänker du?
V: Klubben för inbördes beundran .. eh .. nej jag kan inte se .. näe jag kan inte se nån .. näe .. jag
kan inte det.. visst pra .. det pratas skit om den ena o den andra men det.. ja menar det är ju så
långt ifrån .. näe .. nej det finns ingenting.
F: Eh nu prata ju vi .. eh lite här innan vi satte igång bandspelarn i väntan på andra kollegan
här å då .. du berätta ju att ni åkte till USA ..
V:Mm.
F: Och uppenbarligen så är ni ju tillbaka i Sverige nu igen .. det blev inga två veckor där ..
V:Ah."
HD har ju inte som vana att vara på förhör och kan inte veta om det brukar vara störningar av lika slag, samtidigt är förstås irriterade viftningar ett tecken på att förhörsledaren uppenbarligen blir störd vilket förstås kan tolkas som att så brukar man kanske inte göra om det inte är något viktigt. Sedan kommer ett meddelande till AM som lämnar, vilket då kan blir konfirmationen som visar att det var något ändå som inte kunde vänta.
Även om det var knackningar och sms under förhöret, borde inte HD inte ha vetat vad det gällde, om hon inte överhörde något. Hon kan ju inte heller då veta var någonstans. Som jag tidigare har spekulerat, känns det helt orimligt att tro att Lena skulle ligga precis där hon låg, om man inte visste det.
Jag har några gånger tänkt att den väg de tog, förbi planket, berodde på att de (HD och kanske äen SOA) ville kolla just där när de åkte förbi. Några i tråden som känner till området och vägen från polishuset i Örebro till sommarstället (Tufsan t ex) menar att det inte är den naturliga vägen, även om HD menar det i förhöret i TR.
Nu blev det lite rörigt inlägget, många avbrott.