2021-04-25, 10:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Lilla marsipanros, det finns i lilla bibban på drygt 14000 sidor

När FUP på 14 000 sidor kom var det ett flertal av oss som såg det som en indikation på friande dom.

14 000 = massa indicier och ingen bindande teknisk bevisning.

När man har teknisk bindande bevisning är FUP korta. Finns inget behov för så mycket material. Varsågod och titta i andra FUP där mördare blivit fällda.
Citera
2021-04-25, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Fiskegubben sa väl att Hax kontaktade honom runt 15 och han uppfattade att det var precis när hon blivit klar med förhör o väntade på sin pappa. Vilken mobil använde hon då? Hade hon en extra som hon inte lämnade ifrån sig till polisen eller slöt raketcyklaren Steffe upp vid snuthuset o bistod med en extra mobil?

Det kan knappast vara någon inom polisen som hunnit läcka. H visste bekräftat att L var död och var hon låg redan första dagen då hon egoistiskt hoppades hon var död, tror jag.

Statistikgiriga Hax såg sen till att fusklogga tillbaka de 17 borttagna loggarna på Ls cacher. Viktigt att hinna innan touren avslutades. Prestige är viktigare än empati för den mördades barn som sannolikt mått illa av att behöva få reda på att Hax fuskat igen på deras mammas cacher.

Är det en förankrad sed hos det s k Groundspeak i USA att fuska på det sätt som Hax, Steffe och Jelly gjort?

Åjo, det kan vara någon av alla polisvänner/privatanställda vänner som SD/HD/SOA har som hunnit läcka. De trodde nog inte att den trevlige SD kunde vara inblandad.
Ett enkelt sms till SD eller SOA går på minuten... därför visste HD förmodligen via SOA när hon kom ut från förhöret. Lånade SOA:s telefon och skickade sms till älskaren (undrar om de frågat älskaren om vilken telefon meddelandet kom ifrån?).

Jag vet inte ens om det är ett brott att i detta läge (om det är en polisanställd/privatanställd hos polisen) berätta att LW var hittad, ingen av HD/SD satt i finkan vid det tillfället.
Citera
2021-04-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
När FUP på 14 000 sidor kom var det ett flertal av oss som såg det som en indikation på friande dom.

14 000 = massa indicier och ingen bindande teknisk bevisning.

När man har teknisk bindande bevisning är FUP korta. Finns inget behov för så mycket material. Varsågod och titta i andra FUP där mördare blivit fällda.

Varför tror du att SD:s advokat avrådde SD/HD när de frågade om det går att snabba på fallet?

Kan hjälpa dig på traven... SD:s advokats svar var att "det kan bli ett indiciemål".

Tom advokaten är orolig för att så ska bli fallet här... det är inte svårt att se varför!

Vad tycker du och dina medhjälpare som utför forskning på oss i tråden?

Tillägg:

Varför tror du att HD/JG raderar, undanhåller vad de vet i förhör ang SD?
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-04-25 kl. 10:46.
Citera
2021-04-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det var säkert LW som hittade cachen och var snäll och lät JG skriva FTF som om de hittat den tillsammans. 😔

Hon kanske pikade honom på skämt för det på plats. Då var hon väl "inte ödmjuk".

Vilka människor det finns alltså... Är det osäkerhet och rädsla att inte bli accepterad som gör en person så falsk och ynklig?
Undrar vilka JGs man själv har omkring sig egentligen.

Captain America behöver ständigt självbekräfta sin rättfärdighet och få medhåll av andra. Det blir en massa spel för galleriet åt alla håll när man låter sig styras av mördare. Det kan bero på att Steffe sett till att göra Jelly skyldig till medhjälp, men det fattade syltryggen långt senare? Amöban Jelly är sannolikt skitnödig som fn. Han måste spela ett spel åt alla håll och särskilt till Dsons? Han vet hur illa det kan sluta om man inte lyder... Å, andra sidan borde han fatta att en mordmisstänkt som vill gå fri försöker hålla sig från att mörda fler, men cacheolyckor med dödlig utgång kan ju hända. Ändå lite modigt av Jelly att han vågar cacha ensam med Steffe, Hax och SOA. Det gäller nog att han kontrollerar så att klätterutrustning inte varit på villovägar och blivit hanterat av de andra samt inte utsätta sig för risken att hans liv hänger i deras händer om han ska fira ned sig från höga höjder.
Citera
2021-04-25, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Under vilken period Lämnade SD, de facto LW?

Svaret är Aldrig! Vilken Ynkrygg som inte kan vara sin fru trogen, säga upp förhållandet med älskarinnan.

Varför anmäldes han inte LW? Sökte om kontaktförbud?

Sanningen är att han kunde satt stopp för förhållandet, han inlett, om viljan fanns hos SD!

Den gjorde inte det! Det Är SD som sviker och bedrar HD ända fram till USA resan.

Det är SD som var gift med HD.

LW och HD var inte tidigare vänner ens. Dom var grannar liksom alla andra i området.

Hänför skulden till Rätt ägare, SD.

Faktum är att LW och HD faktiskt var, om än ytliga, vänner. I början av den här tråden kan du se skärmdumpar från HDs Facebook där hon taggat LW i bilder.

De två kvinnorna hade tydligen umgåtts en del när de var mammalediga samtidigt.
Hur mycket detta mammaledighetsumgänge varit och hur det sett ut vet jag inte, men de var lite mer än grannar.

Men i övrigt så har du helt rätt.

SD hade lätt kunnat avsluta relationen och anmält LW till polisen om hon fortsatte kontakta honom mot hans vilja

Men det hade han inte det minsta intresse av.

Han njöt av katt och råttaleken med de två kvinnornas känslor.

Njöt säkert av att se hur han, Stefan, kunde påverka och manipulera dem mer och mer, hur HAN stod i centrum av deras hela tillvaro.

Han fick säkert en härlig kick av videon där LW är helt förtvivlad och gråter. "Yes!" Gjorde mental highfive med sig själv.

Han njöt av att ha dem som dockor i trådar som han kunde styra dit han ville.

Men när de började klippa av trådarna fick han panik.
Skrek i vrede åt den enda docka han ännu kunde styra när han kom på besök med hunden.
Citera
2021-04-25, 10:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Polishuset var stängt eftersom det var lördag. Förhörsledaren följde HD hela vägen till dörren och släppte ut henne. HD pratade inte med någon på väg ut.

Lyssnat på EEs förhör i rättegångspodden just. Även läst hennes PM i A 145.

Enligt EE fick AM ett meddelande på mobilen, sms tror hon, och att AM då lämnade. EE följde HD ut genom en sidoingång, då det var lördag och polishuset stängt. Först därefter går EE upp till Grova Brott och får där veta varför AM lämnade rummet, dvs att man hittat en livlös kropp.

Det knackade på dörren vid två tillfällen under förhöret. EE som var den som skulle hålla förhöret berättar att hon blev irriterad och viftade bort personerna. Som hon minns det förstod de direkt att EE inte ville bli störd och gick utan att säga något. EE vet inte vad de ville.

EE är väldigt bestämd på att hon inget fick veta om att Lena hade hittats förrän hon lämnat HD och kommit upp till Grova Brott. Dessutom säger hon att det är alldeles självklart att hon aldrig skulle säga något till en som blir förhörd utan att ha fått det till uppgift av spaningsledningen.

"Förhöret fortsatte och när det var avslutat kl. 14:49 och Hanna hade fått lämna polishuset gick
jag upp till Grova brott och fick då veta att anledningen till att A*nna hade lämnat förhöret var
att man hade anträffat Lenas kropp. Jag hade således inte tillgång till den informationen förrän
efter det att H*anna hade lämnat stationen och jag har inte haft någon kontakt med H*anna alls
efter aktuellt förhör.
"

Så, visst. HD har ju rätt i att det faktiskt var en del händelser under förhöret. Två knackningar, och sms (troligen) till AM som sedan lämnade. Varför det blev en paus i bandet, det är något oklart (tyvärr), men det verkar som att man väntade på att AM skulle återvända. Förhöret verkar ändå pågått under detta avbrott:

A 149/39

"Ljudupptagning pausas - ljudupptagning återupptas.
F: Ah vi vart avbrutna där kort
..
V: Ja men det känns som att det finns ju liksom inget.. näeh .. nej .. jag kan inte se att han
skulle gö .. kunna göra det över huvud taget. Å jag förstår inte varför i så fall.. om man
liksom .. för det är klart att tankar kommer.. liksom men .. samtidigt såhär .. näe jag kommer
fram till samma sak varje gång .. helt omöjligt för mig o förstå .. ah .. mm .. det känns bara helt
overkligt.
F: Hu ... finns de nån annan som skulle kunna ha nån anledning o vilja göra Lena illa som ..
du känner till.. nån asså .. nån annan i.. i .. ni verkar ju .. asså den här geocachinggruppen ..
V: Ah ..
F: Vad tänker du?
V: Klubben för inbördes beundran .. eh .. nej jag kan inte se .. näe jag kan inte se nån .. näe .. jag
kan inte det.. visst pra .. det pratas skit om den ena o den andra men det.. ja menar det är ju så
långt ifrån .. näe .. nej det finns ingenting.
F: Eh nu prata ju vi .. eh lite här innan vi satte igång bandspelarn i väntan på andra kollegan
här å då .. du berätta ju att ni åkte till USA ..

V:Mm.
F: Och uppenbarligen så är ni ju tillbaka i Sverige nu igen .. det blev inga två veckor där ..
V:Ah.
"

HD har ju inte som vana att vara på förhör och kan inte veta om det brukar vara störningar av lika slag, samtidigt är förstås irriterade viftningar ett tecken på att förhörsledaren uppenbarligen blir störd vilket förstås kan tolkas som att så brukar man kanske inte göra om det inte är något viktigt. Sedan kommer ett meddelande till AM som lämnar, vilket då kan blir konfirmationen som visar att det var något ändå som inte kunde vänta.

Även om det var knackningar och sms under förhöret, borde inte HD inte ha vetat vad det gällde, om hon inte överhörde något. Hon kan ju inte heller då veta var någonstans. Som jag tidigare har spekulerat, känns det helt orimligt att tro att Lena skulle ligga precis där hon låg, om man inte visste det.

Jag har några gånger tänkt att den väg de tog, förbi planket, berodde på att de (HD och kanske äen SOA) ville kolla just där när de åkte förbi. Några i tråden som känner till området och vägen från polishuset i Örebro till sommarstället (Tufsan t ex) menar att det inte är den naturliga vägen, även om HD menar det i förhöret i TR.

Nu blev det lite rörigt inlägget, många avbrott.
Citera
2021-04-25, 10:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
AM berätta i TR att hon inte fick reda på att man hade hittat en kropp förrän hon var tillbaka på sitt tjänsterum. Så HD tycks ha fått reda på det samtidigt, eller ev. t.o.m. tidigare än AM.

Ja, om S*illens redogörelse stämmer med tidpunkten som han mindes det. Han hade ju kalaset att hänga upp minnesbilden på.
Samtalet borde väl finnas registrerat någonstans, och förhoppningsvis kollat?
Citera
2021-04-25, 10:55
Medlem
Citat:
Captain America behöver ständigt självbekräfta sin rättfärdighet och få medhåll av andra. Det blir en massa spel för galleriet åt alla håll när man låter sig styras av mördare. Det kan bero på att Steffe sett till att göra Jelly skyldig till medhjälp, men det fattade syltryggen långt senare? Amöban Jelly är sannolikt skitnödig som fn. Han måste spela ett spel åt alla håll och särskilt till Dsons? Han vet hur illa det kan sluta om man inte lyder... Å, andra sidan borde han fatta att en mordmisstänkt som vill gå fri försöker hålla sig från att mörda fler, men cacheolyckor med dödlig utgång kan ju hända. Ändå lite modigt av Jelly att han vågar cacha ensam med Steffe, Hax och SOA. Det gäller nog att han kontrollerar så att klätterutrustning inte varit på villovägar och blivit hanterat av de andra samt inte utsätta sig för risken att hans liv hänger i deras händer om han ska fira ned sig från höga höjder.

SOA tar en för laget och fejkar till sig en demensdiagnos som plötsligt kickade in ack så olyckligt och fick SOA att så tråkigt nog putta JG ner för stupet. För sjuk för fängelse och för dement för rättspsyk.
Men ingen fara, BA vårdar honom så gärna hemma i villan i Lundby.

Rätt ska vara rätt och allt kan hända.
Den här gången kommer SOA inte göra det förargliga misstaget att glömma att prata ihop sig med Hax.
Citera
2021-04-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lyssnat på EEs förhör i rättegångspodden just. Även läst hennes PM i A 145.

Enligt EE fick AM ett meddelande på mobilen, sms tror hon, och att AM då lämnade. EE följde HD ut genom en sidoingång, då det var lördag och polishuset stängt. Först därefter går EE upp till Grova Brott och får där veta varför AM lämnade rummet, dvs att man hittat en livlös kropp.

Det knackade på dörren vid två tillfällen under förhöret. EE som var den som skulle hålla förhöret berättar att hon blev irriterad och viftade bort personerna. Som hon minns det förstod de direkt att EE inte ville bli störd och gick utan att säga något. EE vet inte vad de ville.

EE är väldigt bestämd på att hon inget fick veta om att Lena hade hittats förrän hon lämnat HD och kommit upp till Grova Brott. Dessutom säger hon att det är alldeles självklart att hon aldrig skulle säga något till en som blir förhörd utan att ha fått det till uppgift av spaningsledningen.

"Förhöret fortsatte och när det var avslutat kl. 14:49 och Hanna hade fått lämna polishuset gick
jag upp till Grova brott och fick då veta att anledningen till att A*nna hade lämnat förhöret var
att man hade anträffat Lenas kropp. Jag hade således inte tillgång till den informationen förrän
efter det att H*anna hade lämnat stationen och jag har inte haft någon kontakt med H*anna alls
efter aktuellt förhör.
"

Så, visst. HD har ju rätt i att det faktiskt var en del händelser under förhöret. Två knackningar, och sms (troligen) till AM som sedan lämnade. Varför det blev en paus i bandet, det är något oklart (tyvärr), men det verkar som att man väntade på att AM skulle återvända. Förhöret verkar ändå pågått under detta avbrott:

A 149/39

"Ljudupptagning pausas - ljudupptagning återupptas.
F: Ah vi vart avbrutna där kort
..
V: Ja men det känns som att det finns ju liksom inget.. näeh .. nej .. jag kan inte se att han
skulle gö .. kunna göra det över huvud taget. Å jag förstår inte varför i så fall.. om man
liksom .. för det är klart att tankar kommer.. liksom men .. samtidigt såhär .. näe jag kommer
fram till samma sak varje gång .. helt omöjligt för mig o förstå .. ah .. mm .. det känns bara helt
overkligt.
F: Hu ... finns de nån annan som skulle kunna ha nån anledning o vilja göra Lena illa som ..
du känner till.. nån asså .. nån annan i.. i .. ni verkar ju .. asså den här geocachinggruppen ..
V: Ah ..
F: Vad tänker du?
V: Klubben för inbördes beundran .. eh .. nej jag kan inte se .. näe jag kan inte se nån .. näe .. jag
kan inte det.. visst pra .. det pratas skit om den ena o den andra men det.. ja menar det är ju så
långt ifrån .. näe .. nej det finns ingenting.
F: Eh nu prata ju vi .. eh lite här innan vi satte igång bandspelarn i väntan på andra kollegan
här å då .. du berätta ju att ni åkte till USA ..

V:Mm.
F: Och uppenbarligen så är ni ju tillbaka i Sverige nu igen .. det blev inga två veckor där ..
V:Ah.
"

HD har ju inte som vana att vara på förhör och kan inte veta om det brukar vara störningar av lika slag, samtidigt är förstås irriterade viftningar ett tecken på att förhörsledaren uppenbarligen blir störd vilket förstås kan tolkas som att så brukar man kanske inte göra om det inte är något viktigt. Sedan kommer ett meddelande till AM som lämnar, vilket då kan blir konfirmationen som visar att det var något ändå som inte kunde vänta.

Även om det var knackningar och sms under förhöret, borde inte HD inte ha vetat vad det gällde, om hon inte överhörde något. Hon kan ju inte heller då veta var någonstans. Som jag tidigare har spekulerat, känns det helt orimligt att tro att Lena skulle ligga precis där hon låg, om man inte visste det.

Jag har några gånger tänkt att den väg de tog, förbi planket, berodde på att de (HD och kanske äen SOA) ville kolla just där när de åkte förbi. Några i tråden som känner till området och vägen från polishuset i Örebro till sommarstället (Tufsan t ex) menar att det inte är den naturliga vägen, även om HD menar det i förhöret i TR.

Nu blev det lite rörigt inlägget, många avbrott.

Om de åkt till Lundby för att hämta en telefon till HD efter förhöret kan jag se att det blir en naturlig väg att därifrån åka motorvägen och vidare till sommarstugan.

Problemet här är ändå att HD/SOA verkar ha lite olika uppfattningar om vad som hände efter förhöret. Åkte de till Lundby för att hämta en telefon så är det väl bara att säga det, isf borde båda två komma ihåg och inget konstigt.

Men... HD verkar ha kunskap redan vid polishuset om att LW var funnen. Även om de åkt förbi på motorvägen och sett polisaktivitet där behöver det inte nödvändigtvis vara LW:s kropp, det kan vara telefonen, kläder mm.

Tillägg /ytterligare en spekulation:

När SOA skjutsade HD till hennes förhör är det väl troligt att han åkte hem en sväng till Lundby under tiden. HD ringde efter förhöret och bad honom ta med en telefon för de hade beslagtagit hennes (isf blev det en omväg mot sommarstugan). Han satt knappats utanför polishuset under tiden... ett förhör kan ta hur lång tid som helst, det hade HD blivit varse den kvällen SD blev kvar i flertalet timmar (15:e innan resan mot Arl).
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-04-25 kl. 11:19.
Citera
2021-04-25, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om de åkt till Lundby för att hämta en telefon till HD efter förhöret kan jag se att det blir en naturlig väg att därifrån åka motorvägen och vidare till sommarstugan.

Problemet här är ändå att HD/SOA verkar ha lite olika uppfattningar om vad som hände efter förhöret. Åkte de till Lundby för att hämta en telefon så är det väl bara att säga det, isf borde båda två komma ihåg och inget konstigt.

Men... HD verkar ha kunskap redan vid polishuset om att LW var funnen. Även om de åkt förbi på motorvägen och sett polisaktivitet där behöver det inte nödvändigtvis vara LW:s kropp, det kan vara telefonen, kläder mm.

Tillägg /ytterligare en spekulation:

När SOA skjutsade HD till hennes förhör är det väl troligt att han åkte hem en sväng till Lundby under tiden. HD ringde efter förhöret och bad honom ta med en telefon för de hade beslagtagit hennes (isf blev det en omväg mot sommarstugan). Han satt knappats utanför polishuset under tiden... ett förhör kan ta hur lång tid som helst, det hade HD blivit varse den kvällen SD blev kvar i flertalet timmar (15:e innan resan mot Arl).

Har också tänkt en hel del på polisaktiviteten och HD&SOAs slutsats. Vet man inte redan vad det handlar om så kan aktiviteten vara en hel del annat. Som du nämner kläder, telefon etc. Eller en olycka av något slag, en stoppad bil i en knarkräd. En fortkörare. Finns en del annat att välja mellan.
En helt ovetande oskyldig person skulle knappast dra slutsatsen att polisaktiviteten gällde en kvinna, bosatt i området, som försvunnit 4 dagar tidigare, utan reaktionen hade troligen varit "Oj undrar vad som har hänt här".

Men de visste självklart redan vad det handlade om.

Märklig samling individer de där. Tyst kommunikation med blickar och gester. Hela mentaliteten tycks vara att ha som första regel "det talar vi tyst om". Det som inte uttalas existerar inte.
Citera
2021-04-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har också tänkt en hel del på polisaktiviteten och HD&SOAs slutsats. Vet man inte redan vad det handlar om så kan aktiviteten vara en hel del annat. Som du nämner kläder, telefon etc. Eller en olycka av något slag, en stoppad bil i en knarkräd. En fortkörare. Finns en del annat att välja mellan.
En helt ovetande oskyldig person skulle knappast dra slutsatsen att polisaktiviteten gällde en kvinna, bosatt i området, som försvunnit 4 dagar tidigare, utan reaktionen hade troligen varit "Oj undrar vad som har hänt här".

Men de visste självklart redan vad det handlade om.

Märklig samling individer de där. Tyst kommunikation med blickar och gester. Hela mentaliteten tycks vara att ha som första regel "det talar vi tyst om". Det som inte uttalas existerar inte.

Kanske var det mycket som Du skriver "tyst kommunikation" dessa dagar och kanske under lång tid (fortfarande)?

Telefoner/hus/lgh/sommarstuga, bilar... ingenstans kände/känner de sig säkra, därav tystnad och ingen vågar säga något.
Att SD/HD inte diskuterat i bilen på väg upp till Arl precis efter SD:s förhör är knappast troligt om de inte misstänkte att bilen var buggad (vilket den inte var). De tog inte heller in på hotellet som de bokat med glutenfri frukost!

Spekulationer från mig så klart.
Citera
2021-04-25, 12:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Fiskegubben sa väl att Hax kontaktade honom runt 15 och han uppfattade att det var precis när hon blivit klar med förhör o väntade på sin pappa. Vilken mobil använde hon då? Hade hon en extra som hon inte lämnade ifrån sig till polisen eller slöt raketcyklaren Steffe upp vid snuthuset o bistod med en extra mobil?

Det kan knappast vara någon inom polisen som hunnit läcka. H visste bekräftat att L var död och var hon låg redan första dagen då hon egoistiskt hoppades hon var död, tror jag.

Statistikgiriga Hax såg sen till att fusklogga tillbaka de 17 borttagna loggarna på Ls cacher. Viktigt att hinna innan touren avslutades. Prestige är viktigare än empati för den mördades barn som sannolikt mått illa av att behöva få reda på att Hax fuskat igen på deras mammas cacher.

Är det en förankrad sed hos det s k Groundspeak i USA att fuska på det sätt som Hax, Steffe och Jelly gjort?

A 145/

Händelserapporten:

"INFO TIDIGARE TILL L*ISA R*EHN PÅ GROVA BROTT--------------2018-05-19 15:21:36 7SAAX

Svårt att veta exakt vad man menar här, om det är info till LR om att en kropp har hittats eller om det handlar om annat som det rapporteras om enligt ovan i rapporten (rättsläkare).

Jag utgår från att man menar att man kontaktat henne i något skede om kroppen, men att man missat att dokumentera det inledningsvis i händelserapporten.

Eftersom det var lördag och större delen av polishuset var stängt, funderar man på vilka som var där? Någon knackade på dörren vid ett par tillfällen varav en var JE om jag minns rätt från förhöret med EE som förhörde HD.

Kan An St varit på plats på polishuset denna lördag?

Jag känner att åklagarna borde reda ut alla möjliga vägar som information kan ha läckt. T ex saknar jag förhör med AM? De som ska ha kontaktat AM under förhöret, vad stod i sms:et? Förhör med de som knackade på dörren?

Och nu, förhör med An St om hon har läckt? Hennes föräldrar?

När allt detta är kollat, då borde man sätta press på hur HD och SOA kan ha vetat. Även om HD inte skulle vara direkt involverad i mordet, är det anmärkningsvärt att S*illens vitnesmål passar så bra ihop med att SD sedan säger att att det är bekräftat Lena ( till Jani).

A147/632
Förhör SD 29/8-19

"FL2: Du har en konversation till den dagen med Jani Oikarinen .. Jani skriver till dig 16: 17 "
läste det senaste på expressen precis" du svara Jani 16:23 "det är bekräftat Lena" ..
"
//
"MT: Det är ju fortfarande samma sak, jag vet inte .. men .. jag är tämligen säker på att jag är kvar i sommarstugan ett par dagar innan jag lämnar den platsen.
FL2: Du skriver vidare till Jani 16:24 "inte oväntat för mig, trodde inte hon satt i skogen och
kokade te direkt. Fan
". Jani svarar dig några minuter senare" nej det trodde inte direkt jag
heller.frågan är nu bara vem och varfer, "du svarar honom 16:30 "vet inte hon hade fiender"
samma minut skriver du" hon flörta ju med alla så många har ju känt sig brända''.. är det så?
MT: Eh .. att hon inte satt i skogen och koka te ja ... eh .. eller vilket menar du? det var ganska
mycket ..
"
//
"FL2: Jani fortsätter och skriva till dig 16:30" jag har inte haft nån så bra kontakt med henne
så jag har ingen aning" 16:34 skriver han "men hur vet du att det är L dom har hittat? Står
ingenstans" du svarar honom samma minut" du ska ej skriva det någonstans nu" punkt punkt
punkt
"
//
"FL2: Och vad skulle vara faran med att Jani då skriver?
MT: Att det är synd om dom får .. ska jag upprepa det verkligen? Jag tycker det är jättesynd
om hennes barn får läsa det från en vän .. eh nån vän som känner Jani .. att deras mamma är
hittad .. jag skulle vilja att till exempel polisen får tillfälle berätta för familjen
FL2: Du skriver minuten efter. .. polisen så till TG
MT: Det minns jag däremot.
FLl: Ja berätta det får vi höra. Hur var det då?
MT: Ja .. jag .. jag .. jag minns inte mer än att Hanna hade blivit uppringd .. av nån .. polisen ..
FL 1: Nån polis hade ringt henne?
MT: Ja ..
FLl: Ah?
MT: Hon skulle in på förhör sen dagen efter visa det sig .. tror jag det var i alla fall.
FLI: Mm? vad .. va1i vaii hon när hon fick det här samtalet då?
MT: Jag .. jag kan bara gissa och det vill jag ju inte göra.
FL 1: Ja men tänk tillbaka nu ..
MT: Jag är tämligen säker på att ingen av oss lämnade sommarstugan någonting första
dagarna förrän vi liksom hade ärende in vi hade varit vakna i fyra dygn så vi .. vi sov .. typ ..
drack kaffe .. eh .. ja nej men det där känns bekant.. Hanna blir uppringd och då fick hon
det.hon hade fått reda på att det var Lena.

FL 1: Så det var Hanna som berätta det för dig?
MT: Det borde det absolut ha varit. Ah.

FLI: Det borde det ha varit.
MT: Mm ..
FL2: Vad berätta hon då?
MT: Jag minns inte jag tror att hon berätta att hon skulle in på förhör men .. nej jag minns
inte så mycket.
FL 1: När hon säger det är ni tillsammans då?
MT: Vet inte .. det kan ha varit nån familjemedlem emellan .. (ohörbart)
FL 1: Förlåt, nu förstod inte jag?
MT: Det kan ha varit (harklar sig) det är inte helt säkert att det är hon som har sagt det
direkt men hon kan ha sagt det till sin mamma som har sagt det till mig eller så det.. jag
minns det inte, jag minns bara att jag fick reda på .. Hanna skulle in på förh ...
"

Här blir det ju lite intressant där SD börjar nämna att HD fått något telefonsamtal om det. Visserligen ljuger SD om allt i princip, och inte ofta är det ens trovärdigt.

Man kan ju tänka att varför i hela friden skulle polisen ringa till HD för att berätta om att man hade hittat en kropp???? Oavsett anledningen till samtalet.

Ännu mer intressant blir det ju när SD nämner att det kan ha varit någon familjemedlem emellan...

Det känns inte som att åklagaren har rett ut det här ordentligt.

Det är ju en jätteviktig pusselbit hur HD och SD kan veta att Lena har hittats så tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in