Citat:
Ursprungligen postat av
knasen79
Troll? Alla är väl troll på FB ... du också!
Fullt medvetet missförstånd, säger du.
Jag pratar utifrån Jonnas utgångspunkt med sin Tweet. Hon satte logotypen i en nutidskontext. Självfallet har Volvos logga en historik. Jag har startat många företag där diskussionerna gick heta kring vilken logga som skulle användas. Då handlade det helt och hållet om symboliken. Idag skulle ingen vettig företagare sätta varken svastikor eller genussymboler i sin logotyp. Av just det skälet så finns det en logik i Jonnas Tweet. Volvo borde ta sig en funderare ... och det vet jag att de gör.
Nej, volvo borde inte ta sig en funderare. Det här är inte normalt funtade aktivister med ärligt och gott uppsåt, utan Jonna Sima är en iskall entreprenör som säljer outrage och det hela går bara ut på att skapa rageclick på aftonslasken. Det här gör hon med stor skicklighet. Om Volvo går in i förhandling med Sima och hennes gelikar så har man direkt förlorat, att ens erkänna deras tankar i minsta möjliga utsträckning är för mycket. Det signalerar svaghet till resten av hyenorna som börjar slita och dra i företaget för att också få sig en stund i rampljuset och lite kredd hos sin egen grupp. Först är det logotypen det är fel på, sedan tittar någon på hur kolven i motorn åker in och ut utan att be om samtycke etc etc. Det är på den nivån det här ligger.
Intressant att du liknar symbolen för järn (vilket det faktiskt är), som du tolkar som manssymbolen, vid swastikan, hur får du ihop det? Ser du på manssymbolen som någonting fientligt eller farligt? Hur är den opassande i en nutidskontext? För att en viss del av befolkningen är psykiskt sjuka och känner sig attackerade av blotta åsynen av en manssymbol? Är det rimligt tycker du?