2021-04-25, 07:25
Medlem
Sunimods avatar
Vad är problemet i Indien?

Ser man på statistiken så har de 10 gånger färre avlidna per 1 miljon än Sverige eller USA
138 mot Sverige 1372 och USA 1762

Ser man på antalet fall med sjuka så är det också mycket färre än både Sverige och USA
12193 mot Sverige 92444 och USA 98592

Beror larmen på att deras redovisning är totalt kass eller är det för att sjukvården inte klarar av något och brakar ihop för mycket mindre antal än de flesta andra länderna?

Visst med 1,4 miljarder invånare blir det nog problem men stämmer redovisningen kan knappast dubbelmutationen vara speciellt mycket värre än UK varianten.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2021-04-25, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Så vad tror vi? Kommer den indiska dubbelmutationen nå Sverige? Hur blir responsen i så fall - vi såg det inte komma?

Ygeman får ställa sig vid gränsen och hålla upp sitt vaccinbevis, "You shall not pass!", så ska nog allt gå bra.

Annars börjar förhoppningsvis fler och fler inse att Tegnell haft rätt hela tiden med att viruset är här för att stanna, och även tidigare lockdownfanatiker kommer nog att se detta komma.
Citera
2021-04-25, 07:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ygeman får ställa sig vid gränsen och hålla upp sitt vaccinbevis, "You shall not pass!", så ska nog allt gå bra.

Annars börjar förhoppningsvis fler och fler inse att Tegnell haft rätt hela tiden med att viruset är här för att stanna, och även tidigare lockdownfanatiker kommer nog att se detta komma.
Viruset hade inte nödvändigtvis varit här för att stanna. Det fanns goda möjligheter att stoppa viruset i ett tidigt skeende. Men Sverige och resten av världen med med några undantag stjälpte den möjligheten.
Så för Tegnells del blev det en självförvållad profetia.

Det kan gott hända att en av dessa mutationer kommer att nästintill krossa ett land. De länder som då såg till att skydda sig mot just den mutationen kommer att stå betydligt starkare.

Pandemin ar påverkningsbar, nästintill allt i livet är påverkningsbart. Att hela tiden upprepa för sig själv att inget tjänar något till är och har aldrig varit konstruktivt.
Citera
2021-04-25, 08:00
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Ser man på statistiken så har de 10 gånger färre avlidna per 1 miljon än Sverige eller USA

Ser man på antalet fall med sjuka så är det också mycket färre än både Sverige och USA

Beror larmen på att deras redovisning är totalt kass eller är det för att sjukvården inte klarar av något och brakar ihop för mycket mindre antal än de flesta andra länderna?

Visst med 1,4 miljarder invånare blir det nog problem men stämmer redovisningen kan knappast dubbelmutationen vara speciellt mycket värre än UK varianten.

Alarmisterna använder sig av absoluta tal för att skrämmas med sin propaganda. Dom måste tro att vi är dumma i huvudet och inte kan syna bluffen. Indien kommer klara sig utmärkt
Citera
2021-04-25, 08:05
Medlem
Indian befinner sig i ett totalt katastrof läge. En Covid-19 tsunami.
Antal smittade har stigit till 300 tusen per dag och Covid dödsfallen kommer att stiga upp mot 13000 per dag enligt prognoser.
Det som Sverige kan bidra i detta läge är bland annat att skänka bort AZ vacciner som folk vägrar ta till Indian istället att kassera dem rutinmässigt efter att folk tackat nej.
Det gäller att vara transparent från början och meddela folk i förväg om vilken vaccin de ska få.

https://www.google.se/amp/s/www.bbc.com/news/world-asia-india-56855712.amp
Citera
2021-04-25, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vad är det för närvarande som du absolut inte får göra men bara måste göra?

Det kan ju vara legitimit, mest intresserad av vad en del är så upprörda över.
Jag känner mig obetydligt ofriare än i vanliga fall. De saker som restriktionerna lett till är inte sådant som jag känner är de mest begränsande faktorerna i mitt liv. Det är helt andra saker faktiskt.
Det måste väl mest handla om att gå på krogen. Kanske evenemang och sport.
Men det är väldigt svårt att förstå varför detta är så viktigt.
Den som bara drivs av sitt ego och sina drifter är ointressant i debatten om pandemin. Alla fakta kommer att vridas till för att gynna deras intressen. Hur många dom dör, hur fulla sjukhusen är, hur många som förlorar sina nära och kära bekymrar inre dessa människor ett dyft.
Citera
2021-04-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Den som bara drivs av sitt ego och sina drifter är ointressant i debatten om pandemin. Alla fakta kommer att vridas till för att gynna deras intressen. Hur många dom dör, hur fulla sjukhusen är, hur många som förlorar sina nära och kära bekymrar inre dessa människor ett dyft.

Jag bor i ett hus i skogen och har knappt påverkats av pandemin. Lite mer ledigt och mer pengar över. Saknar att se hockey live men det funkar med CMore. Golf och fiske är mer tillåtet än någonsin. Jag tillhör ändå de som vill ha mer frihet då jag kan se hur andra påverkas negativt av isolering, färre jobb, inställda fritidsaktiviteter etc.

Det är du som är egocentrikern och inte kan se utanför ditt eget hem. "Men JAG påverkas ju inte". Ditt resonemang är fruktansvärt dumt.
Citera
2021-04-25, 08:41
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man kan lätt sortera bort känslorobotarna genom att helt enkelt hoppa framåt vid första användandet av orden "förnekare" "alarmist" "fanatiker" "dåre" "munblöja" och liknande. Det finns trots allt några i tråden som är intresserade av sanningen oavsett hur den ser ut.
Citera
2021-04-25, 08:43
Medlem
I Sverige får nästan alla äldre influencavaccinet varje år.
Kanske är det så att dessa injektioner har brutit ned immunförsvaret mot andra virus som tex Covid.
Är ju isf en förklaring till att Sverige har så höga dödstal.

Det verkar galet och horribelt att årligen ta en eller flera vaccinsprutor oavsett ålder.
Ja, utom för virusfabrikanterna och deras aktieägare då.
Citera
2021-04-25, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Oj oj. Den indiska dubbelmutationen ställer visst till det ordentligt i Indien. Syrgasen tar slut och liken bränns öppet mitt på gatorna då krematorierna inte hinner med och i vissa fall rent av smälter.

Det florerar oroväckande rykten om att tidigare infektion inte ger något vidare skydd och att den slår sig igenom vacciner. Unga dör i en aldrig sinande ström:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KzGn4/indiens-mardrom-syrgasen-tar-slut--manniskor-dor-pa-gatan

Så vad tror vi? Kommer den indiska dubbelmutationen nå Sverige? Hur blir responsen i så fall - vi såg det inte komma?

Edit: det ser varmt och behagligt ut i Indien på bilderna - ungefär som en svensk sommar. Vi kanske inte kan hoppas på vädrets makter denna gång.

Jag tror det inte blir så mycket.. lite som vargen kommer igen, fortgår säkerligen som det gör nu.. jäkla ståhej när det ökar och lite mindre när det minskar.

Indien är många fler än Europa på mindre yta? Folk bor ju pä varandra, samt har Indien ordentligt dåliga levnads förhållanden.

Men det är var jag tror.. tar det med ro nu mer! Kan inte säga att covid har påverkat min vardag särskilt mycket alls
Senast redigerad av Porky123 2021-04-25 kl. 08:58.
Citera
2021-04-25, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Man kan lätt sortera bort känslorobotarna genom att helt enkelt hoppa framåt vid första användandet av orden "förnekare" "alarmist" "fanatiker" "dåre" "munblöja" och liknande. Det finns trots allt några i tråden som är intresserade av sanningen oavsett hur den ser ut.

Ja, det stämmer. Skulle vilja lägga till ”foliehatt” och ”Tegnellvurmare” också. Även dravel om politisk höger/vänster. Det tror jag ofta är individer med ett svart-vitt, grovt förenklad synsätt. De har behov av en enkelhet som kanske inte är applicerbar på en pandemi. Inlägg med dessa och dina exempel ovan, kan man läsa som underhållning, men om det är en uppdatering om det aktuella läget eller något av intresse, så är det bara att scrolla förbi.
Citera
2021-04-25, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Jag hade samma fundering som du har så jag googlade lite, hittade följande länk som troligen är en del av förklaringen till att inte sjukvården räcker till lika långt.

https://www.svd.se/indiens-vag-ur-krisen--satsar-pa-sjukvard

Sedan så är det ju så att de hade sin festival med många miljoner pilgrimer som deltog, gissningsvis många från landsbygden och då Indien redan är klassat som ett U-land så blir det kanske ännu svårare.

De är ju bara i början på sin kurva och går nog gissningsvis inte att få stopp på utan det kommer bara att öka ett bra tag till.

Om jag minns rätt (hittar inte artikeln längre) så står deras egen mutation för över 50% av fallen (1 vecka sedan), kan ju dock ha ändrats, och vad vi kan se på siffrorna som redovisas så verkar den inte dödligare ännu.

Jag läste dock någonstans att det var rätt hög andel som har återinsjuknat vilket stämmer med farhågorna som det skrivits om lite varstans, vilket inte heller är gynnsamt för en redan hårt belastad sjukvård och vi kommer nog att se att dödstalen kommer öka mer.

Men jag misstänker som andra skribenter att mörkertalet är stor, särskilt med rapporteringen från den fattiga landsbygden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in