2021-04-24, 23:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
vaccinet verkar funka riktigt "bra"

Vilken räddning alltså...

http://www.bilddump.se/bilder/20210424143559-90.230.155.198.jpg

Mer fall nu än INNAN vaccinet 😅😅😅😅😅

För att vaccinet ska ha påtaglig effekt på smittspridningen, så behöver man vaccinera helt andra samhällsgrupper än dom som nu har vaccinerats. Och man behöver vaccinera en större andel av befolkningen.
Citera
2021-04-24, 23:48
Medlem
virvelbaggs avatar
fel post
Citera
2021-04-25, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Jag stödjer och följer de råd och restriktioner som finns men jag tycker att en del av dem är felriktade och till synes verkningslösa på smittspridningen.

Jag hoppas precis som dig att vi ska slippa dem illa kvickt men jag tror det i alla fall nu är för tidigt tyvärr.

Visst kan vi fimpa dem nu direkt men effekten på framförallt sjukvården skulle vara för stor.

Jag tror att folk måste bli bättre på att följa de mest grundläggande råden innan vi ser en ljusning (vaccin och sommaren kommer självklart spela in också). Typ inte samlas för många i privata sammanhang inomhus samt att bli bättre på arbetsplatser. Jag tror även skolan är en stor bov i smittspridningen just nu. Skolan är en svår fråga och jag har ingen vettig lösning på det. Annat än kanske munskydd på ungarna och dela upp klasserna i typ varannan-vecka på plats. Jag säger inte att man ska göra så, bara en tanke så hata inte på mig ni som anser att munskydd är skit.

Hur menar du att vi skulle gjort som våra grannar förra våren? Jag har inte någon koll på hur de gjorde. Jag antog att de stängde ner och det måste väl vara den grövsta inskränkningen?

Som sagt, jag hoppas läget tillåter att vi kan öppna upp helt snart igen tills dess hoppas jag folk använder sunt förnuft och inte utsätter andra för smittrisk i onödan.
Håller med om det mesta du skriver. Angående skolan hade undervisning utomhus dagens första lektion kunnat vara ett förslag. På så vis skulle det vara relativt enkelt att identifiera och sedan skicka hem barn (och kanske pedagoger) med symptom. Hade nog kunnat hjälpa åtminstone på marginalen. Möjligt att detta tillämpas någonstans, vad vet jag.

Angående grannländerna stödde jag principiellt Sveriges fria hållning i början. Men jag insåg snabbt att vi trots det hade lite att vinna på att ta en helt egen väg. Hade vi stängt ner en tid i början hade vi ju åtminstone kunnat säga att vi bara gjorde som praktiskt taget alla andra EU-länder, oavsett om detta fått effekt eller inte. Tyckte också inpassager till landet var alldeles för enkla, även i ett relativt sent skede. Det berättades om passagerare med symptom som anlände från alpländerna på Arlanda och som tilläts vandra rakt ut i arlandanatten utan kontroll.

Munskyddstvång är jag principiellt emot, men har inga problem med att andra använder dem, och bär själv där näringsidkare kräver (behöver dock så gott som aldrig göra det).
Citera
2021-04-25, 00:50
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Di sitter och slänger ur dig skit inte jag så vänd på det i stället och visa mig en länk där dom beräknar IFR i världen till 2,1%

Under tiden som du letar upp en sådan kan du läsa denna från WHO där dom räknar med en IFR på 0,5 till 1%

https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19

Jävla pajasfasoner att spy ur sig totalt verklighetsfrånvända påståenden och sen kräva att andra ska bevisa att du har fel.

Pajasfasoner är att hävda att CFR är fel och hävda att IFR är mycket lägre men sedan inte kan presentera en enda studie för ett globalt värde på IFR.
Pajasfasoner är att presentera IFR för enstaka rika västländer när det i själva verket var globalt IFR som efterfrågades.

CFR är 2,1%. IFR, vem vet?

Om nu WHO räknar med IFR på 1%, varför envisas pajasar i tråden att hävda att det är fel?
WHO-länken du hänvisar till är dessutom lastgammal.

Clown.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-04-25 kl. 01:09.
Citera
2021-04-25, 01:03
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
ahhhaa... verklingen imponerande.

..men säg mig.... vart tog alla de med milda eller inga symptom vägen?

.. jag väntar med spänning så vi kan kasta oss in i CFR/IFR/MRCS diskussionen och vilken av dessa är den mest korrekta

Förmodligen är dom på samma ställe som alla som dött i covid men inte fått det registrerat som dödsorsak. Det är fel åt båda hållen förstår du. Inte alla länder som har järnkoll på befolkningens dödsorsak och för statistik.

CFR har problemet att det är grovt missvisande i början av en pandemi, men nu har det gått över ett år och en idiot kan se att CFR stabiliserats runt 2%.

IFR är den mest korrekta men har ett problem. Ingen vet korrekt IFR då den bygger på antaganden.

Eftersom tråden handlar om Covid är jag intresserad av IFR för Covid.
Ingen kan svara på det.

Att svara att IFR är x procent i Sverige visar bara att man inte ens har förstått frågan. Dessutom visar det även att man har en omoget egocentrisk världsbild.
Citera
2021-04-25, 01:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
DUBBELFEL!

Det är en underdrift.

144 804 485 kända fall varav 3 073 868 med dödlig utgång.
För er som inte behärskar mellanstadiematte är det 2,1%.

Källa: Bing Covid Tracker.

Förstår ni inte siffror finns det även fina bilder här:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-24..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Case+fatality+rate&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~OWID_WRL

Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Pajasfasoner är att hävda att CFR är fel och hävda att IFR är mycket lägre men sedan inte kan presentera en enda studie för ett globalt värde på IFR.
Pajasfasoner är att presentera IFR för enstaka rika västländer när det i själva verket var globalt IFR som efterfrågades.

CFR är 2,1%. IFR, vem vet?

Om nu WHO räknar med IFR på 1%, varför envisas pajasar i tråden att hävda att det är fel?

Clown.

Indetermininster skrev att dödligheten var ca 1% och du skriker DUBBELFEL och påstår att den är på 2,1% sen skriker du om källor.

Så sluta för fan och skyll ifrån dig.
Jag har presenterat massor med källor och i den sista från WHO räknar dom med 0,5-1%. Och i andra undersökningar får dom ännu lägre siffror.

Du håller bara på och slingrar dig, hur dödlig corona är har INGENTING med CFR att göra.
Citera
2021-04-25, 01:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Det du säger stämmer bara delvis och beror på hur var och en definierar ordet "restriktioner".

Vad som gjordes förra sommaren var att man satte en smittspridningsgräns och började testa hej vilt, och vips så kom smittspridningen igång. Samma taktik som Sverige nu plötsligt har anammat. Hela sommaren 2020 var full med skrämselartiklar i främst Europa om hög spridning fastän inga dog. Visst fick man i många länder börja gå utanför dörren men bara med munblöja. Dessutom infördes utegångsförbud från en viss tid på dygnet. Vet inte om det ska kallas lättnad i restriktionerna?

Tyskland kör väl fortfarande med det godtyckliga talet 35/100.000 smittade i veckan om jag inte minns fel. Om man upptäcker 35 nya fall varje vecka blir det ingen återgång till det normala. 35 fall av 100.000 testade personer, smaka på den du! Detta tal används för att rättfärdiga restriktionerna. Är väl likadant där, restriktionerna har väl snarare blivit tuffare under året? Mutti Merkel håller tyskarna i ett järngrepp.

Förra året kunde man ju även resa utan de sk negativa PCR-testerna, omöjligt idag fastän sjukdomen har visat sig vara relativt ofarlig. Knappast heller någon lättnad?

Vilka lättnader menar du skedde förra sommaren i många länder?

Förra året hade vi en liten överdödlighet i Europa, i år går vi mot underdödlighet trots en kraftigt åldrande befolkning och explosion av exotiska människor från alla världens hörn, men ändå fortsätter galenskaperna. "Det nya normala" kallas det visst för.

De lättnader som inträffade förra sommaren i åtskilliga länder var t.ex. öppna pubar och restauranger i Spanien, konserter i Grekland och öppna nöjesparker i Danmark.

Lättnader av restriktioner kommer ske när smittspridningen är nere på lägre nivåer, inte utifrån över-/underdödlighet.
Citera
2021-04-25, 01:15
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Indetermininster skrev att dödligheten var ca 1% och du skriker DUBBELFEL och påstår att den är på 2,1% sen skriker du om källor.

Så sluta för fan och skyll ifrån dig.
Jag har presenterat massor med källor och i den sista från WHO räknar dom med 0,5-1%. Och i andra undersökningar får dom ännu lägre siffror.

Du håller bara på och slingrar dig, hur dödlig corona är har INGENTING med CFR att göra.

Din källa är över ett halvt år gammalt...
Du tror väl inte att IFR har varit oförändrat sedan augusti 2020?
Dessutom så angav din källa en felmarginal på 100% på värdet. Inget jag skulle satsa pengar på.

CFR är en indikation på hur dödligt Covid är.
IFR vet ingen med säkerhet vad det är, men jag kan lova dig att den är högre än 1% när Covid plöjt igenom Indien.

Således; dubbelfel.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-04-25 kl. 01:17.
Citera
2021-04-25, 02:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Artikeln är låst.

Märkligt resonemang. Du ger Anders Tegnell beröm för att han hanterade problemet utan nerstängningar. Men det var Anders Tegnell själv som skapade problemet till att börja med, genom att medvetet låta smittbärare flöda in i landet i stor mängd. Du ger alltså Anders Tegnell beröm för hans hantering av problemet som han själv skapade.
Hur tycker du de andra ländernas statsepidemiologer har hanterat problemet de själv har skapat genom att medvetet släppa in smittbärarna i sina respektive länder? Nyss ville du ge Frode Forland beröm för hans sätt att hantera problemet han själv skapat till exempel.

Du tänker så härligt bakvänt.
Senast redigerad av Ipsi 2021-04-25 kl. 02:42.
Citera
2021-04-25, 03:29
Medlem
Oj oj. Den indiska dubbelmutationen ställer visst till det ordentligt i Indien. Syrgasen tar slut och liken bränns öppet mitt på gatorna då krematorierna inte hinner med och i vissa fall rent av smälter.

Det florerar oroväckande rykten om att tidigare infektion inte ger något vidare skydd och att den slår sig igenom vacciner. Unga dör i en aldrig sinande ström:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KzGn4/indiens-mardrom-syrgasen-tar-slut--manniskor-dor-pa-gatan

Så vad tror vi? Kommer den indiska dubbelmutationen nå Sverige? Hur blir responsen i så fall - vi såg det inte komma?

Edit: det ser varmt och behagligt ut i Indien på bilderna - ungefär som en svensk sommar. Vi kanske inte kan hoppas på vädrets makter denna gång.
Senast redigerad av Harrywinston 2021-04-25 kl. 03:37.
Citera
2021-04-25, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Oj oj. Den indiska dubbelmutationen ställer visst till det ordentligt i Indien. Syrgasen tar slut och liken bränns öppet mitt på gatorna då krematorierna inte hinner med och i vissa fall rent av smälter.

Det florerar oroväckande rykten om att tidigare infektion inte ger något vidare skydd och att den slår sig igenom vacciner. Unga dör i en aldrig sinande ström:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KzGn4/indiens-mardrom-syrgasen-tar-slut--manniskor-dor-pa-gatan

Så vad tror vi? Kommer den indiska dubbelmutationen nå Sverige? Hur blir responsen i så fall - vi såg det inte komma?

Edit: det ser varmt och behagligt ut i Indien på bilderna - ungefär som en svensk sommar. Vi kanske inte kan hoppas på vädrets makter denna gång.

Den indiska dubbelmutationen har redan upptäckts i exemplariska Danmark och Norge så då kan man anta att den finns i Sverige också.

Tror inte mutationen är självaste digerdöden men möjligen behöver Pfizer och Moderna modifiera sina vaccin några år i rad för att vi verkligen ska få grepp om den här pandemin. Vektorvaccinen borde börja fasas ur eftersom den tekniken tappar sin funktion efter ett par vaccinomgångar.

Världen MÅSTE rusta upp sin folkhälsa och således sin immunologiska motståndskraft. Fysisk inaktivitet, osund kost och stress är värdelöst för kroppens fysiologi. Det här coronaviruset har inte en exakt dödlighet utan dess dödlighet beror främst på folkhälsan i det land det slår ner i. Befolkningen i USA, Mexiko, Sverige, ptja stora delar av världen är inga triatleter utan mänsklighetens metabola hälsa har gått spikrakt åt helvete de senaste 80 åren. I just Indiens fall är trångboddhet och hygien inte optimalt heller vilket skapar perfekta förutsättningar för viruset.

Just den här viruspandemin hade nog varit en piss i nilen om den kom år 1920. Dels blev folk i regel inte 75 år gamla och mänsklighetens metabola status var betydligt bättre.
Citera
2021-04-25, 06:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Ja det närmaste halvåret kommer bli väldigt ”intressant” . Kan ju verkligen gå åt båda hållen känner jag nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in