Citat:
Ursprungligen postat av
Enelalm
Jag stödjer och följer de råd och restriktioner som finns men jag tycker att en del av dem är felriktade och till synes verkningslösa på smittspridningen.
Jag hoppas precis som dig att vi ska slippa dem illa kvickt men jag tror det i alla fall nu är för tidigt tyvärr.
Visst kan vi fimpa dem nu direkt men effekten på framförallt sjukvården skulle vara för stor.
Jag tror att folk måste bli bättre på att följa de mest grundläggande råden innan vi ser en ljusning (vaccin och sommaren kommer självklart spela in också). Typ inte samlas för många i privata sammanhang inomhus samt att bli bättre på arbetsplatser. Jag tror även skolan är en stor bov i smittspridningen just nu. Skolan är en svår fråga och jag har ingen vettig lösning på det. Annat än kanske munskydd på ungarna och dela upp klasserna i typ varannan-vecka på plats. Jag säger inte att man ska göra så, bara en tanke så hata inte på mig ni som anser att munskydd är skit.
Hur menar du att vi skulle gjort som våra grannar förra våren? Jag har inte någon koll på hur de gjorde. Jag antog att de stängde ner och det måste väl vara den grövsta inskränkningen?
Som sagt, jag hoppas läget tillåter att vi kan öppna upp helt snart igen tills dess hoppas jag folk använder sunt förnuft och inte utsätter andra för smittrisk i onödan.
Håller med om det mesta du skriver. Angående skolan hade undervisning utomhus dagens första lektion kunnat vara ett förslag. På så vis skulle det vara relativt enkelt att identifiera och sedan skicka hem barn (och kanske pedagoger) med symptom. Hade nog kunnat hjälpa åtminstone på marginalen. Möjligt att detta tillämpas någonstans, vad vet jag.
Angående grannländerna stödde jag principiellt Sveriges fria hållning i början. Men jag insåg snabbt att vi trots det hade lite att vinna på att ta en helt egen väg. Hade vi stängt ner en tid i början hade vi ju åtminstone kunnat säga att vi bara gjorde som praktiskt taget alla andra EU-länder, oavsett om detta fått effekt eller inte. Tyckte också inpassager till landet var alldeles för enkla, även i ett relativt sent skede. Det berättades om passagerare med symptom som anlände från alpländerna på Arlanda och som tilläts vandra rakt ut i arlandanatten utan kontroll.
Munskyddstvång är jag principiellt emot, men har inga problem med att andra använder dem, och bär själv där näringsidkare kräver (behöver dock så gott som aldrig göra det).