2021-04-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Lägg ner tramset. Vi har tusen sjukdomar där ute som vi inte bryr oss ett dyft om. Många långt dödligare och farligare än snuvan från Wuhan.

Samtidigt som folk sitter och röker ihjäl sig på sin balkong så drar de sedan på sig en trasa runt käften när de lämnar lägenheten i rädsla för detta HEMSKA virus

Vi ska leva med detta virus för all framtid. Då är det dax att börja göra det också.

Du är helt ute o cyklar när du försöker måla upp att samhället inte gör något vad gäller andra faror och sjukdomar. Förmodligen för att du inte fattat att åtgärder kan se olika ut och ibland knappt märks för att vi själva internaliserat dem i vår vardag.

Men jag har ju gett dig ett exempel där samhället gör massor både i att inskränka friheter och i att använda skattemedel, trafiken.

Så utifrån överdödlighetsresonemanget, skall alla trafikrestriktioner avskaffas?

Japp, vi kommer få leva med detta virus länge. Observera att du själv skrev leva. Du tänker dig ett kortare liv om det skulle blossa upp något liknande när du blir äldre? I helvete heller: fan vad du kommer böla den dagen. Precis samma beteende i ny kostym, jag jag jag handlar det om för dig.
Citera
2021-04-24, 20:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Stämmer verkligen det? Medelåldern har ju sjunkit.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-15.pdf
Sida 11

Varför tittar du inte bara i diagrammet jag sammanställde. Jag gick igenom månad för månad. Andelen som är under 50 år har varit relativt stabil. Den lägre medelåldern beror i så fall på att en högre andel 50-åringar än 70/80-åringar lagts in nu. Det har jag inte undersökt.
Citera
2021-04-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Inte konstigt att de inte hinner sätta sig in i saker när de skall hålla långa presskonferenser två gånger i veckan. Det måste vara något slags rekord.

Lansera böcker är också viktigt under pandemier för FHM.
Citera
2021-04-24, 21:02
Medlem
Citat:
Självklart finn det en stor stor slumpfaktor i hur smittan sprids. Bara att titta inom Sverige så förstår du.

Sverige har endast varit sen på en enda boll och det är att öppna samhället som redan borde ha skett då alla äldre nu är vaccinerade.

Jag har ju sagt att du hyllar vårt beslutsfattande din lilla smygsosse.

Nej det är inte slump, men det kan vara otroligt svårt att ta reda på orsaken.
Om du tänker efter lite inser du att det är så eller hur.
Det är aldrig en slump att A smittar B, men det verkar som det för att sambandet oftast är dolt.
Citera
2021-04-24, 21:04
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Lansera böcker är också viktigt under pandemier för FHM.
Den var de väl ändå inte inblandade i?
Citera
2021-04-24, 21:04
Medlem
Citat:
Nä och den som lever i rädsla får väl låsa in sig och göra det. Det ska inte drabba alla andra.

Jag skiter fullständigt om du låser in dig. Det är upp till dig.

Vi andra vill leva livet. Den enda tid vi har på jorden. Då kan inte detta fortgå såklart. Totalt ovärdigt mot precis alla.

Vad är det för närvarande som du absolut inte får göra men bara måste göra?

Det kan ju vara legitimit, mest intresserad av vad en del är så upprörda över.
Jag känner mig obetydligt ofriare än i vanliga fall. De saker som restriktionerna lett till är inte sådant som jag känner är de mest begränsande faktorerna i mitt liv. Det är helt andra saker faktiskt.
Citera
2021-04-24, 21:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Det första fallet i Sverige av den brasilianska varianten upptäcktes 21 februari 2021:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3Q2EG/brasilianska-varianten-upptackt-i-gavle--personen-hade-varit-i-stockh

Tror du att den sprider sig på nolltid?

Den verkar överlag rätt värdelös på att sprida sig överhuvudtaget i konkurrens med andra varianter.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/tidigare-statistik/vecka-13/
Citera
2021-04-24, 21:06
Medlem
Citat:
Med en rejäl portion tur kanske vi hinner. För han sa väl inte vilket år?

Vilken helt sagolik felbedömning av någon som sysslat med detta i stort sett hela sitt yrkesliv.

Jag gissar att de slarvade med att sätta sig in i hur coronavirus funkar och drog en rövare och hoppades på berömmelse. Som du skriver, fett stor missbedömning och episk damage control som pågår nu.
Citera
2021-04-24, 21:11
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Fin poesi men livet kan inte levas av den som inte överlever.
Det är extremt få som inte överlever..knappt nån...
Citera
2021-04-24, 21:12
Medlem
Citat:
Den var de väl ändå inte inblandade i?

Inte formellt, men i praktiken:
https://www.bokus.com/bok/9789178870981/halsogatan-evolution-forskning-och-48-konkreta-rad/

När boken var lanserad drog han sig tillbaka från medieljuset:
https://www.expressen.se/nyheter/darfor-forsvann-anders-wallensten-fran-scenen-/
Citat:
Biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten höll presskonferenser, intervjuades och porträtterades. Sen försvann han plötsligt från rampljuset. Vad hände med ”smittskyddsbae”?

Nu hade han plötsligt ingen tid:
Citat:
Nu tackar han, enligt Folkhälsomyndighetens presschef Christer Janson, nej till intervjuer.
”Anders Wallensten jobbar på som vanligt i myndigheten och har mycket att göra

Säger en del om moralen och klassen på personal vi har på våra myndigheter. Vilken praktegoist!
För övrigt vet jag att han är ute o föreläser med utgångspunkt i boken så han har tid. Tid att tjäna pengar på sidoinkomster.
Citera
2021-04-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Mycket dumt. Det är ju faktiskt ett ovanligt tufft influensavirus som folk kommer få vänja sig vid.

Gudskelov hade Tegnell och Giesecke betydligt mer rätt I sina gissningar än till exempel dig.
Jag gissar inte utan tar reda på fakta innan jag pratar.
Citera
2021-04-24, 21:14
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Det finns väl uttalanden från Tegnell om att flockimmunitet skall vara uppnådd i maj vill jag minnas.

Det var dåren Giesecke, Tegnells stora idol och mentor, som var säker på att flockimmunitet skulle uppnås redan i maj - förra året

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op9VOA/da-ar-coronakrisen-over-i-stockholm--redan-tecken-pa-flockimmunitet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in