2021-04-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccp98
.

Hur går det för dig och ditt mission?
Citera
2021-09-21, 06:00
Medlem
varbynatverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSheddai
Hur går det för dig och ditt mission?
Tror att snubben har torskat fint vid det här läget….. hahahaha hur står det till med denna döda tråd som förmodligen aldrig kommer väckas av TS? Saft och bullar någon? Fyfan va gött om TS klarar sig 😂😂😂😂
Citera
2021-09-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du har väl fler mobiler då antar jag och med lite jobb tror jag dom kan se att den "anonyma" ofta befinner sig nära en och samma annan mobil som i sin tur kanske går att koppla till dig.

Såna spårningar har man ju sett exempel på i TV, men om man endast har wifi aktiverat på mobilen och sedan gör saker som eventuellt polis intressenters sig för endast via VPN, hur ska de då ens kunna spåra? Även om tex imei eller macadress skulle läcka på något sett är väl det enda som i värsta fall kan spåras att man kopplat upp sig till ett wifi, är det som i det här fallet ett centrums wifi lär det finnas många som är uppkopplade dagligen osv...
Citera
2021-09-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rk73
Såna spårningar har man ju sett exempel på i TV, men om man endast har wifi aktiverat på mobilen och sedan gör saker som eventuellt polis intressenters sig för endast via VPN, hur ska de då ens kunna spåra? Även om tex imei eller macadress skulle läcka på något sett är väl det enda som i värsta fall kan spåras att man kopplat upp sig till ett wifi, är det som i det här fallet ett centrums wifi lär det finnas många som är uppkopplade dagligen osv...
IMEI läcker inte över webbläsaren, inte MAC heller. Båda går för övrigt att spoofa. Det andra väldigt enkelt (standard idag) och det första med lite vilja.
Citera
2021-10-04, 22:57
Medlem
Har läst tråden, för mig verkar det som TS försöker hitta hitta ett sätt att ladda ner BP. Sätta sig utanför ett gratis wi-fi från nåt köpcentrum och ladda ner genom Tor.
Citera
2021-10-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikkycase
Nu har jag inte läst hela tråden. Men jag jobbade för några år sedan för en stor websajt dit vi ofta fick förfrågningar från polisen om användares ip-adresser då de blivit anmälda av andra medlemmar på sajten.
Ibland ringde nån polis direkt till oss och försökte låta barsk och ville ha ut ip. Det nekade jag alltid, jag bad dom faxa eller skicka ett pappersbrev. I kanske ett fall av 10 orkade polisen då gå vidare. Ibland kom det dock ett fax eller brev och då lämnade jag ut ip-adressen.
Ofta körde jag själv en whois på ip:n av ren nyfikenhet.
Nån polis frågade en gång efter MAC-adress. Nu är inte jag jätteteknisk men vi körde med Windows IIS, alltså Microsofts webserver och när jag studerade loggarna därifrån fanns knappast nån MAC-adress. Så det kunde jag inte lämna ut. Det som fanns var IP, webläsare, operativsystem också om jag inte minns fel. Jag vet inte hur en sajt kan fånga upp MAC-adressen faktiskt.
Nåväl, de flesta anmälda ip-adresser kunde jag med whois spåra till diverse vpn-tjänster, några gånger tolkade jag det som att de gått via TOR också.
Jag hörde aldrig nånting om att nån medlem sedan åkte fast. Jag uppfattade polisen överlag som ganska trött och oengagerad. Kändes som att dom av ren slentrian bad om ip. Och jag tror att fanns det ingen ISP att kontakta lades nog fallet ner i brist på bevis.
Ett bestående intryck från den tiden var att polisen arbetar i en ständig uppförsbacke och dom verkligen, verkligen har svårt att lösa brott online med endast ip.
Det handlade om sex-dejting och i flera fall var det våldtäkt, dvs att att medlem träffat en annan och blivit våldtagen men kände inte till personens riktiga identitet. Så det var inte småbrott alla gånger. Vi stängde givetvis av sådana medlemmar.
Men mitt intryck var att kommersiella VPN-tjänster som lovar att "inget loggas" faktiskt fungerar. Kanske inte om du börjar bråka med stormakterna och deras underrättelsetjänster dock. Men för "vanliga" brott verkar det ju vattentätt. En VPN-leverantör som utlovar att inget loggas och som trots det lämnar ut någonting kan ju lika gärna lägga ner sin verksamhet. Kommer det ut kommer varenda kund droppa av.

Hur som helst, om polisen väl fick ut nån ip från oss som kunde knytas till en ISP så måste dom ju ta den fighten också. Jag tror inte svenska ISP:er så lättvindligt lämnar ut info om kunder. Det måste ju krävas åklagarbeslut och ett möjligt på straff på fängelse i minst 2 år om jag inte minns fel.

Kan tillägga att polisen också frågade om betalinformation och epost. Eposten var ju oftast nån intetsägade gmail eller hotmail. Vad gäller betalinfo använde vi ett amerikanskt företag som aldrig lämnade ut nånting och där länken mellan medlemsnamn och transaktions-id låg i händerna på amerikanerna. Vi hade bara ett transaktions-id, en såkallad GUID.

Tillägg : En sak som fortfarande gäckar mig är att polisen aldrig (ALDRIG) bad oss om meddelandehistoriken medlemmarna emellan. Vi hade ju allt sparat i databasen och där utbyttes många gånger information såsom mobilnr etc. Men det frågade dom aldrig om. Jag hade med enkelhet kunna gå in i databasen och exportera ut allt en medlem skrivit som en textfil och skicka till polisen.
Jag menar om medlem A har våldtagit medlem B men aldrig bytt nummer så kanske det är av intresse för polisen att veta vad medlem A skrivit till medlem C eller medlem D, där kanske finns intressant information. Men detektivarbete verkade dom inte vara intresserade av.

Intressant det du skriver, polisarbete verkar mest vara jobb med formalia och mallar, lägger ner om det inte passar utredningen. Upplyste du polisen om möjligheten till mobiler? Eller låsas dom inte vet om det?
Citera
2021-10-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccp98
5siffrigt.Det räknas som grov utpressning vet jag. Sen kan man lägga till hot och förtal på det här o annat också som säkert är straffbart..

Så alla som skriver att polisen vill ta mig om de bara vill undrar jag varför polisen inte gjort det när de gått så länge..
Är svensk polis för inkompetenta?? Prioriterar man annat?? E ganska säker på att jag har minst 15 anmälningar på mig.
Man borde väll då i det här läget fatta o ta det seriöst. Eller samarbetar inte län tsm?
Måste säga att din idé är bra!
Har du fått några pengar?
Jag känner till en pedofil som nyss dömdes västra Götaland
Jag ger med glädje information om denna man
Mvh
Citera
2021-10-15, 05:29
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikkycase
Nu har jag inte läst hela tråden. Men jag jobbade för några år sedan för en stor websajt dit vi ofta fick förfrågningar från polisen om användares ip-adresser då de blivit anmälda av andra medlemmar på sajten.
Ibland ringde nån polis direkt till oss och försökte låta barsk och ville ha ut ip. Det nekade jag alltid, jag bad dom faxa eller skicka ett pappersbrev. I kanske ett fall av 10 orkade polisen då gå vidare. Ibland kom det dock ett fax eller brev och då lämnade jag ut ip-adressen.
Ofta körde jag själv en whois på ip:n av ren nyfikenhet.
Nån polis frågade en gång efter MAC-adress. Nu är inte jag jätteteknisk men vi körde med Windows IIS, alltså Microsofts webserver och när jag studerade loggarna därifrån fanns knappast nån MAC-adress. Så det kunde jag inte lämna ut. Det som fanns var IP, webläsare, operativsystem också om jag inte minns fel. Jag vet inte hur en sajt kan fånga upp MAC-adressen faktiskt.
Nåväl, de flesta anmälda ip-adresser kunde jag med whois spåra till diverse vpn-tjänster, några gånger tolkade jag det som att de gått via TOR också.
Jag hörde aldrig nånting om att nån medlem sedan åkte fast. Jag uppfattade polisen överlag som ganska trött och oengagerad. Kändes som att dom av ren slentrian bad om ip. Och jag tror att fanns det ingen ISP att kontakta lades nog fallet ner i brist på bevis.
Ett bestående intryck från den tiden var att polisen arbetar i en ständig uppförsbacke och dom verkligen, verkligen har svårt att lösa brott online med endast ip.
Det handlade om sex-dejting och i flera fall var det våldtäkt, dvs att att medlem träffat en annan och blivit våldtagen men kände inte till personens riktiga identitet. Så det var inte småbrott alla gånger. Vi stängde givetvis av sådana medlemmar.
Men mitt intryck var att kommersiella VPN-tjänster som lovar att "inget loggas" faktiskt fungerar. Kanske inte om du börjar bråka med stormakterna och deras underrättelsetjänster dock. Men för "vanliga" brott verkar det ju vattentätt. En VPN-leverantör som utlovar att inget loggas och som trots det lämnar ut någonting kan ju lika gärna lägga ner sin verksamhet. Kommer det ut kommer varenda kund droppa av.

Hur som helst, om polisen väl fick ut nån ip från oss som kunde knytas till en ISP så måste dom ju ta den fighten också. Jag tror inte svenska ISP:er så lättvindligt lämnar ut info om kunder. Det måste ju krävas åklagarbeslut och ett möjligt på straff på fängelse i minst 2 år om jag inte minns fel.

Kan tillägga att polisen också frågade om betalinformation och epost. Eposten var ju oftast nån intetsägade gmail eller hotmail. Vad gäller betalinfo använde vi ett amerikanskt företag som aldrig lämnade ut nånting och där länken mellan medlemsnamn och transaktions-id låg i händerna på amerikanerna. Vi hade bara ett transaktions-id, en såkallad GUID.

Tillägg : En sak som fortfarande gäckar mig är att polisen aldrig (ALDRIG) bad oss om meddelandehistoriken medlemmarna emellan. Vi hade ju allt sparat i databasen och där utbyttes många gånger information såsom mobilnr etc. Men det frågade dom aldrig om. Jag hade med enkelhet kunna gå in i databasen och exportera ut allt en medlem skrivit som en textfil och skicka till polisen.
Jag menar om medlem A har våldtagit medlem B men aldrig bytt nummer så kanske det är av intresse för polisen att veta vad medlem A skrivit till medlem C eller medlem D, där kanske finns intressant information. Men detektivarbete verkade dom inte vara intresserade av.

Hade polisen verkligen haft lagstöd i att begära ut meddelandehistorik från er då? Det handlar ju då om meddelande som skickats av folk som minte alls är misstänkta för nånting ( dom som MGM chattade med ).....
Citera
2021-10-15, 07:36
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Hade polisen verkligen haft lagstöd i att begära ut meddelandehistorik från er då? Det handlar ju då om meddelande som skickats av folk som minte alls är misstänkta för nånting ( dom som MGM chattade med ).....

Kan de gå in i forskningsdatabaser och hämta ut DNA prov kan de göra vad som helst. Beror på brottet om de bryter mot alla lagar som finns eller visar aningen respekt.
Citera
2021-10-15, 10:35
Medlem
YP4XQs avatar
Polisen måste gå via USA och deras rättsinstanser/domstol osv precis som här för att få ut Facebook data. De tär inte så att Polisen i USA sitter med all data... Precis som här alltså. Har för mig det är ett jävla jobb och måste typ passera 7 olika instanser over there. Det är inte alltid de får ut något. Vet inte vad som styr eller avgör om de får ut något eller ej. Om det är USA som nekar eller om polisen inte anser det är så viktigt och inte trycker på ordentligt... vet ej.

Det är vad jag vet och hört från polare inom polisen.

edit: Men bara så alla förstår - ALLA digitala fotspår loggas iallafall någon tid och kan ses. Allt, överallt - det gäller bara att få tag på den i tid. Kan hända VPN tjänster har som policy att inte spara - men i realtid kan de se dig det är inte ens svårt... Men som sagt då gäller det att någon tittar där och då.

Ha det i minnet bara när ni ska göra något kriminellt att så länge du är uppkopplad på NÅGOT vis så är du synlig för din leverantör och operatör.
Senast redigerad av YP4XQ 2021-10-15 kl. 10:38.
Citera
2021-10-24, 12:50
Avslutad
Om du använder kryptering, TOR, tail eller Whonix, ologgad VPN, raderar metadata, anonyma email och uppgifter och vattentäta skott kommer polisen aldrig åt dig ifall du inte erkänner.
I synnerhet inte det du skriver på t.ex. Flashback och dylika sociala medier med postbox i USA utan ansvarig utgivare. Finns inget att lämna ut och inget att spåra.
Bor du dessutom oftast inte i Sverige så blir uppgifter oöverstiglig.
Senast redigerad av ouve11svinqvist 2021-10-24 kl. 12:57.
Citera
2021-10-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Polisen måste gå via USA och deras rättsinstanser/domstol osv precis som här för att få ut Facebook data..
Varför skulle svenska polisen behöva blanda in USA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in