2019-09-19, 06:48
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Apelgrens lag är riktigt vasst. Lag Schiptjenko har inte imponerat ett dugg.
Citera
2019-09-19, 11:42
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Peter Apelgrens lag i trans ikväll. De är riktigt duktiga.

Framförallt Jonas Ellerström är riktigt grym. Även frågor han inte kan så är han ofta där och nosar på rätta svaret ändå. Dessutom så är han kunnig även bortom litteraturen och verkar sympatiskt, vilket man inte kan säga om många av dom övriga deltagarna...
Citera
2019-10-09, 12:25
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Finalen var klart sevärd!
Citera
2021-03-26, 14:36
Medlem
Snart en ny säsong. Är det någon som vet hur lagen ser ut?
Citera
2021-03-28, 11:17
Medlem
ghost.of.burn.hards avatar
På dansk TV har dom i några år nu kört ett program som heter Den klassiske musikquiz. Alla programmen går att se på dr.dk i efterhand. Om det är en "motsvarighet" (citerar rubriken) till Musikfrågan vet jag inte, men det är det mest liknande TV-program som jag känner till.
Citera
2021-04-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesserwissern

Första matchen som sändes igår var mellan lag Törnsten (Lovisa Törnsten, Johan Korssell och Paul Tenngart, som alla har varit med tidigare, men inte i den här kombinationen) och lag Sjölin (Daniel Sjölin, Patrik Steorn och Carolina Sandgren, som jag tror är nya alla).
Citera
2021-04-02, 13:22
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rustning
Jag såg en dokumentär om Sten Broman och har sedan sett ett och annat avsnitt av hans show på youtube men den sista rundan gick 1998. Hur kommer det sig att man slutade visa det? Tyckte det var rätt trevligt. Och som nämnt i rubriken, finns det någon motsvarighet idag? Det finns ju Så ska det låta t.ex. men det handlar ju om modern musik tror jag, finns det något med klassisk musik?
För att konceptet är för smalt. Svårt att göra fredagsunderhållning av klassisk musik.
Citera
2021-04-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesserwissern

Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Första matchen som sändes igår var mellan lag Törnsten (Lovisa Törnsten, Johan Korssell och Paul Tenngart, som alla har varit med tidigare, men inte i den här kombinationen) och lag Sjölin (Daniel Sjölin, Patrik Steorn och Carolina Sandgren, som jag tror är nya alla).

Och i andra avsnittet tävlar säsongens två andra lag, lag Lindh (Jenny Lindh, Nicholas Ringskog Ferrada-Noli och Ebba de Faire), som var med förra säsongen, och lag von Zweigbergk (Helena von Zweigbergk, Christian Karlsen och Medea Ekner), som är nya, förutom att von Zweigbergk var med i det fristående julavsnittet. Nu är dessutom Wikipediasidan uppdaterad så man kan få alla resultat utan att behöva titta, om man känner att det är en mer tilltalande lösning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturfr%C3%A5gan_Kontrapunkt
Citera
2021-04-22, 04:23
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
För att konceptet är för smalt. Svårt att göra fredagsunderhållning av klassisk musik.

Det är inte den klassiska musiken som skrämmer iväg tittarna. Det är den förbaskade moderna konsten. En massa udda målare som endast den som fuskar kan svara rätt på. Självaste begreppet "kontrapunkt" är - och förblir - en musikalisk term. Notstämmorna går mot varandra och skapar en harmonisk melodisk följd.

Håll det västerländskt och öka förekomsten av Beethoven, Mozart, Vivaldi och Bach så vänder garanterat tittarna åter.
Citera
2021-04-24, 15:30
Medlem
Tycker att årets omgång känns piggare än den senaste, om det nu beror på att lag Witt-Brattström fick dra sig tillbaka eller på något annat. Flera riktigt jämna och spännande matcher, lag som vågar välja 10 poäng på sista frågan, deltagare som klarar av att resonera med varandra och inte bara svara på frågan i deras eget specialområde.
Citera
2022-02-18, 11:13
Medlem
TingsrydPilsner2.8s avatar
Ny säsong på onsdag. Hoppas på svårare musikfrågor. Bort med musikaler och annat skräp tack.
Citera
2022-03-03, 10:38
Medlem
Flus avatar
Var det inte lite fusk i gårdagens program?
När Nicholas Ringskog Ferrada-Noli svarade på en musikfråga och nämnde ett namn såg man en musiker bakom programledaren göra tummen upp.
Någon som la märke till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in