2017-05-18, 22:15
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Jo visst var de överlägsna i samtliga matcher men det berodde främst på övriga två lagmedlemmar och mindre på Ebba. Särskilt han som satt i mitten var riktigt vass. Ebba var riktigt odräglig i finalen också. Som på frågan om The Shining av Stephen King som hon inte kände igen. Hon sa något i stil med "detta kan inte ha varit riktig litteratur". "Varför då?" sa programledaren. "För då hade jag känt igen det" sa Ebba som är urtypen för en kulturelitperson som tror sig veta bäst och har rätt att bestämma vad som är "riktig" kultur eller inte.

Man förstår att Horace Engdahl till slut fick nog av henne och kastade ut henne.

Och därtill svajade hon på ett anmärkningsvärt sätt på Frankenstein-frågan, där programledarna uppenbart viggade efter att få höra den kompletta titeln Frankenstein; or, The Modern Prometheus (som ju ändå måste vara ganska banal handbokskunskap för en professor). Men Witt-Brattström bestämde sig för att titeln var Frankenstein, och den alltför snälla domaren gav henne både poäng och beröm.

Edit: Och verkade det inte rentav som att hon blandade ihop Sofokles och Sokrates?
Citera
2017-05-18, 22:37
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Och därtill svajade hon på ett anmärkningsvärt sätt på Frankenstein-frågan, där programledarna uppenbart viggade efter att få höra den kompletta titeln Frankenstein; or, The Modern Prometheus (som ju ändå måste vara ganska banal handbokskunskap för en professor). Men Witt-Brattström bestämde sig för att titeln var Frankenstein, och den alltför snälla domaren gav henne både poäng och beröm.

Edit: Och verkade det inte rentav som att hon blandade ihop Sofokles och Sokrates?
Japp eller som på sista frågan om Gunther Grass då lag Dominique tvingades ta en "omöjlig" 10-poängsfråga för att kunna vinna och lag Witt-Brattström tog en 2-poängsfråga för att det räckte för att vinna. Att det skulle röra sig om något säkerhetsspel från deras sida ville dock inte Ebba tillstå. Istället sa hon att de tog 2 poäng för att inte krossa sina motståndare.

När hon sedan först inte kunde 2-poängfrågan blev hon sur och tyckte att det var en dålig fråga och började yra om en massa andra saker som hon visste om Gunther Grass. När hon sedan svarade att hans första bok var en kokbok fick hon inte fel som hon borde ha fått utan programledaren ställde om frågan igen och började lirka efter ett annat svar. Till slut var det någon av de övriga i laget som svarade att det var en diktsamling.

Även Stephen King som hon inte kom på var det ju någon annan i laget som kom fram med.

Sammanfattningsvis bidrog hon ytterst lite inom litteratur som väl skulle vara hennes specialämne i laget. Jämför med Peter Apelgren som bidrog mycket med konst i sitt lag samt Monika Dominique och Rickard Söderberg som bidrog mycket med musik i sina lag.
Citera
2018-04-14, 11:22
Medlem
MrFripps avatar
Finns det några synpunkter därute på senaste säsongen?

Lag Scheja var ju inte så duktiga men det var kul att han hade träffat så många. "När jag hängde med Andy Warhol..." .

Håller med flera i tråden om att Ebba W-B verkar genuint ogenerös och osympatisk. I första säsongen tyckte jag de båda andra verkade mycket mer sympatiska (och kunniga) men i senaste säsongen har även musikkillen Göran Gademan fått ett lite ogeneröst drag, även om han troligen är kunnigast i laget. Carl-Johan Olsson däremot verkar som en genuint skön och trevlig kille.

Peter Apelgren är helskön och, för mig, överraskande kunnig (kanske hade låga förväntningar som spökar). Rickard Söderberg i första säsongen var ju absolut helskön. Musikkillen i Lag Törnsten var också rätt grym trots den oförklarliga missen i finalen.

Själv känner jag att jag inte hade gjort bort mig på litteraturdelarna i programmet. Tog ex Vargas Llosa och Djurfarmen innan de tävlande. Musik kan jag ibland chansa rätt på och på bild är jag helt lost.

Kul progam i alla fall som behövs i dagens TV-utbud!
Citera
2018-04-14, 19:11
Moderator
Dr Kings avatar
Jag håller med om att Göran Gademan har blivit helt odräglig den här säsongen. Varje kommentar från honom utstrålar ”det är svårt att vars ödmjuk när man är bäst”. Visserligen är han skickligast av samtliga deltagare men lite ödmjukhet hade inte skadat. Tillsammans med Carl-Johan Olsson är han den som sett till att lag Witt-Brattström vann även denna säsong. Ebba själv är den svagaste länken i laget.

Eftersom jag är fotbollsintresserad kunde jag ”Fotbollskriget” i finalen och är förvånad att Ranelid som också brukar påstå sig vara fotbollsintresserad inte kunde det. Lag Ranelid hade lite otur i finalen. På sista nöten gissade de på ”fotbolls-VM 1982” vilket ju var onödigt specifikt då rätt svar var fotboll. Det måste ju vara bättre att alltid börja med ett lite mer allmänt svar på nöten och sedan precisera om programledaren eller domaren ber om det.

Där de skulle sortera de 4 verken i ordning hade de ungefär lika många rätt på de årtal som de sa men lag Witt-Brattström hade lite tur och råkade ha alla fyra rätt och lag Ranelid lite otur och fick 0 rätt. Hela det delmomentet är lite chansartat där ganska få egentliga fel kan bli helfel.

Håller med om att Peter Apelgren är helskön och kunnig. Man skulle vilja se ett lag med honom på konsten, Ranelid på litteraturen och sedan Nicholas Ringskog Ferrada-Noli från lag Törnsten med ett av de krångligare efternamnen man har sett på musiken.
Citera
2018-04-15, 08:51
Medlem
Håller med föregående talare. Ebba och Göran är fruktansvärt osympatiska. Bara för att man är kunnig behöver man inte sitta och svälla över som en pösmunk (Göran) eller poängtera hur duktig man är (Ebba).
Trodde först att Nicholas skämtade när han svarade Brahms på första frågan! Pomp and circumstance är väl ett välkänt verk om något. Nej, han hade inte sin bästa dag i finalen!
Älskar också Peter Apelgren. Finns nog ingen jag tycker är lika rolig och så kan han ju jättemycket om konst (utan att skryta om det)!
Citera
2018-04-18, 06:58
Medlem
MrFripps avatar
Jag är också fotbollsintresserad och kände igen historien om kriget, men har inte läst den boken av Kapuszinskis (får göra det). Trodde det kunde vara ett litet sidospår i någon PO Enquist-bok, ex Sekonden, men jag måste ha läst om det någon annanstans...
Citera
2018-04-28, 21:51
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelgeiser
Trodde först att Nicholas skämtade när han svarade Brahms på första frågan! Pomp and circumstance är väl ett välkänt verk om något.

Och sen gissade stolpskottet på Prokofiev(!!!) i CPE Bach-stycket. Hur kan han tjäna sitt uppehälle på att skriva om klassisk musik? Det är ju som att vara expert på 1960-talsrock och inte känna till vilka som spelade in "Sgt Pepper's.."! Hutlöst.
Dessutom säger det allt om programmet när Björn Ranelid framstår som den mest sympatiska personen av dom tävlande...
Citera
2019-08-28, 19:49
Medlem
Folk som gillar Peter Apelgren bör kolla på kvällens avsnitt av Kulturfrågan Kontrapunkt. Kl 21 i SVT1.

De regerande mästarna Ebba Witt-Brattström, Göran Gademan och Carl-Johan Olsson möter nya superlaget Peter Apelgren, Francisca Skoogh och Jonas Ellerström.
Citera
2019-08-28, 21:59
Moderator
Dr Kings avatar
Riktigt skönt att äntligen få se Ebba Witt-Brattströms lag med den uppblåste Göran Gademan få rejält med stryk av Peter Apelgrens lag.
Citera
2019-08-29, 01:03
Medlem
Citat:
Riktigt skönt att äntligen få se Ebba Witt-Brattströms lag med den uppblåste Göran Gademan få rejält med stryk av Peter Apelgrens lag.
Ja, jag jublade i högan sky! Hoppas att det är början på en ny trend!
Citera
2019-09-18, 21:59
Moderator
Dr Kings avatar
Peter Apelgrens lag i trans ikväll. De är riktigt duktiga.
Citera
2019-09-19, 01:20
Medlem
Citat:
Peter Apelgrens lag i trans ikväll. De är riktigt duktiga.
Ja, helt överlägsna ikväll. Hoppas innerligt att de tar hem hela klabbet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in