2021-04-24, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Det jag läst är att fiat, och speciellt dollarn känner sig hotad av bitcoin och krypto. Att det är därför man bland annat åtalar nån exchange i usa samt nu ger förslag om 43% skatt.

Vi har sett usa gått in i fysiskt krig mot lybien endast för de skulle sluta sälja i dollar, så varför tror ni att bitcoin skulle va ett undantag?

Skatten är dock inte bara på krypto utan alla kapitalvinster för rika, så det gäller för aktier, guld, räntor osv också.
2021-04-24, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Det jag läst är att fiat, och speciellt dollarn känner sig hotad av bitcoin och krypto. Att det är därför man bland annat åtalar nån exchange i usa samt nu ger förslag om 43% skatt.

Vi har sett usa gått in i fysiskt krig mot lybien endast för de skulle sluta sälja i dollar, så varför tror ni att bitcoin skulle va ett undantag?

Jag "har också läst" att USA trycker dollar och bland annat köper upp sig på ett lager Bitcoin för dessa som en försäkring för framtiden. Norge, Iran och Schweiz är andra länder det ryktats om.

Jag försöker poängtera att det finns mycket rykten där ute. Dina domedags teorier är inte omöjliga, jag bara säger att vi inte ser TILLRÄCKLIGA tecken på att vi är påväg åt det hållet. Då hade kursen aldrig stigit.

Ta dig en funderare på hur alla dom här som gått in med hundratals miljoner och i flera fall ett antal miljarder i Bitcoin har resonerat...
Tror du dom gjorde detta som en plötslig impulshandling, eller tror du dom spenderade åtskilliga miljoner på efterforskning först för att klargöra riskerna?

Alla börsnoterade bolag har en SKYLDIGHET att agera ansvarsfullt gentemot sina aktieägare.
Att ens ha tanken att dessa bolag inte vet vad dom sysslar med när dom väljer sina investeringar, är för mig helt häpnadsväckande.

Kursen och marknaden har redan vägt in alla risker du kan tänka på. Hade riskerna inte funnits, så hade kursen varit det 10 dubbla om inte 100 dubbla idag.
2021-04-24, 14:03
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag vet inte vad du kan om IT men jag kan en hel del. För att klara av ett transaktionssystem på global skala, måste det skalas ut horisontellt. Dvs många parallella system och servrar som samverkar. Det fungerar aldrig i något existerande eller imaginärt alternativ att endast dundra in i EN enda databas eller EN enda blockchain. I stället måste det byggas parallellt och i flera lager. Lightning Network är ett sådan lösning. Visa och Master Card använder samma tekniska princip. Allt går inte in i en central databas/fil. Det du tar upp ÄR inte ett bra argument mot Bitcoin. Det är ett halmgubbe-argument som ignorerar många välkända och avgörande faktauppgifter.

Det är inga fantasier alls. Det finns sådana appar i dag. Där du kan betala med krypto. Det är fullt tekniskt möjligt att införa samma funktionalitet i de mest kända apparna. Att det inte sker är väl förmodligen för att de antingen är rädda för krypto, planerar sin egna krypto (Libra?), eller att de är i maskopi/kartell med Visa/MasterCard m.fl. Men några större tekniska hinder finns inte. En vacker dag kommer de att falla till föga när efterfrågan på Bitcoin etc blir tillräckligt hög. Money talks, bullshit walks.

VISA och MC processar redan 10 000-tals transaktioner per sekund. Sen går ju de mellan olika bakers konton så det är en fundamentalt annan sak.

Man kan inte ”betala med krypto” men något kort alls. Man betalar med den valuta som butiken vill ha betalt med precis som vanligt. Sen säljer utgivaren din krypto för att betala din skuld. Förstår du inte den skillnaden så tycker jag att du ska tänka igenom det litegrann. Det är en helt annan sak än att ”Bitcoin är det nya guldet” och allt sånt hittepå.

Ethereum 2.0 ska ju klara 100 000 trx/sekund så du får blanda dig i det projektet med dina IT-kunskaper och förklara att det inte går

Det är fantasier så länge det inte händer.
2021-04-24, 14:11
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jag "har också läst" att USA trycker dollar och bland annat köper upp sig på ett lager Bitcoin för dessa som en försäkring för framtiden. Norge, Iran och Schweiz är andra länder det ryktats om.

Jag försöker poängtera att det finns mycket rykten där ute.

Här kan du se feds reserver: https://www.federalreserve.gov/releases/h41/current/h41.htm

Hittar du Bitcoin där så hoja till!

Norge och Schweiz publicerar säkert sina också.
2021-04-24, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är inga fantasier alls. Det finns sådana appar i dag. Där du kan betala med krypto. Det är fullt tekniskt möjligt att införa samma funktionalitet i de mest kända apparna. Att det inte sker är väl förmodligen för att de antingen är rädda för krypto, planerar sin egna krypto (Libra?), eller att de är i maskopi/kartell med Visa/MasterCard m.fl. Men några större tekniska hinder finns inte. En vacker dag kommer de att falla till föga när efterfrågan på Bitcoin etc blir tillräckligt hög. Money talks, bullshit walks.
Visa använder redan Ethereum. Visserligen är det ett pilot-projekt, men blir ändå svårt att säga att de skulle försöka bromsa utvecklingen. Det är flera år sedan de började försöka (och eventuellt då lyckas, antar jag) anställa Ethereum-kompetens.
2021-04-24, 14:13
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Jo det har du, bla av mig. Sen att det finns problem är det ingen som förnekar men att säga. Allt i världen finns det problem med, betyder det att inget är vettigt då heller med din logik?

Det finns massor av problem med det mesta verkar det som.

Men det är extremt oklart för mig hur Bitcoin löser ett enda av dem.
Senast redigerad av fffffuuuuuu 2021-04-24 kl. 14:19.
2021-04-24, 14:17
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Keep up the good work. Du gör tråden bitvis läsvärd. Anmärkningsvärt att tillskyndarna har så svårt att förklara sig. Till övriga i tråden eller på den här planeten: ett par initierade motfrågor leder ofta diskussioner framåt bättre än rykten, floskler, kopy-pejst, youtube och twitter. Klart vi är många som undrar av olika skäl, eller när bitcoin just dippar för att usa skall utreda kopplingen till penningtvätt. Själv har jag investerat hårt i tulpanlökar.

Ha för guds skull inte mer än ett par procent Bitcoin!
2021-04-24, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu

Ha för guds skull inte mer än ett par procent Bitcoin!
Ett par procent net worth på 25x leverage är lagom, jag håller med.

Eller menar du kanske ett par procent av alla Bitcoin som finns?
2021-04-24, 14:23
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Visa använder redan Ethereum. Visserligen är det ett pilot-projekt, men blir ändå svårt att säga att de skulle försöka bromsa utvecklingen. Det är flera år sedan de började försöka (och eventuellt då lyckas, antar jag) anställa Ethereum-kompetens.

Precis. Ethereum. Och såvitt jag förstår någon variant där värdet är kollat till dollar.

Det har inget med Bitcoin att göra och väldigt lite med ”krypto”. Om jag har fattat det rätt alltså.
2021-04-24, 14:24
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Ett par procent net worth på 25x leverage är lagom, jag håller med.

Eller menar du kanske ett par procent av alla Bitcoin som finns?

Hahahaha till och med jag skulle gärna ha ett par procent av alla Bitcoin. Jag skulle iofs sälja dem direkt
2021-04-24, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Precis. Ethereum. Och såvitt jag förstår någon variant där värdet är kollat till dollar.

Det har inget med Bitcoin att göra och väldigt lite med ”krypto”. Om jag har fattat det rätt alltså.
Ja, det är dollar-pegg. USDC. Det har allt med krypto att göra, däremot är det inte en "avancerad" tillämpning. Det vill säga det är inget magiskt coolt som Visa kodar ihop, utan de använder den publika infrastrukturen Ethereum byggt. Precis som de allra flesta företag bör hantera det, skulle jag säga.
2021-04-24, 14:27
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Bästa argumentet mot är väl att de inte har något fundamentalt värde. Vill det sig illa är värdet noll i detta uppblåsta luftslott tillika pyramidspel. Jämförelsen görs ofta med guld men dessa två tillgångar, även om jag inte vill kalla BTC annat än en stinkande hög med luft, är diametralt motsatta. Guld har använts i tusentals år som smycken och det är värdebeständigt på så sätt att metallen inte rostar eller förändras osv. I mobiltelefoner och datorer används även guld vilket gör att värdet aldrig kan vara noll.

Precis. Om vi skulle hitta guld i någon gammal inka-grav så skulle det vara värt något även idag. Skulle vi hitt något gammalt redovisningssystem så spelar det liksom ingen roll om de använde mycket eller lite resurser på det. Vi skulle inte kunna göra ett skit med det oavsett.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in