2021-04-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Fy fan vad avslöjande...
Det var i dessa samtal han frågade om de "hittat kroppen" också.
Min initiala linje var att SD och JG mördat LW i samförstånd, då bla "trappinspektionen" var väldigt läglig i tid för mordet.
Ändrade mig senare då mycket annat pekar på att JG inte är mördaren, SD:s "bara jag vet om jag mördat Softis" övertygade mig helt.

En tankegång jag haft kring varför JG skyddar SD är om SD har en hållhake (värre än mord) på JG. "Lockroom-talk" kanske står för något riktigt obehagligt/sjukt? Känns inte rimligt att radera "porrsökhistorik" såsom han påstår, men om den innehåller något extremt sjukt eller rent av olagligt som SD vet om och hotar att avslöja är ju det absurda skyddandet av en mördare mer förklarligt.

Tanken på JG skulle kunnat vara direkt in inblandad i mordet har slagit mig också, men jag slog bort tanken, bla. av samma skäl som du (frågan han ställde till SD och svaret han fick).

Men aggressionen som JG uttryckte mot och om LW är knepig och oproportionerlig i relation till hans roll som kompis och "team mate".

En trevlig, glad, städad medelklassman som kallar sin manlige (nåja) kompis älskarinna för hora, en kvinna som varit hans egen nära kompis.

Så grova ord kan man förvänta sig från Vårbynätverket med fans.
Inte från en 50+ trevlig medelklassman - till sin kompis.

Skillnad om det var han själv som blivit bedragen och i affekt kastat ut sig ordet mot sin svekfulla fru, då hade det varit förståeligt om känslorna varit all over the place.

Nu blir det vara konstigt. Såvida inte Steffe lovat även JG en ring på fingret under på Kilimanjaros topp. 😏
Citera
2021-04-24, 11:40
Medlem
[quote=notknapparen|75626848]
Helt ärligt uppfattar jag det som att ditt vittnesmål inte stämmer. Det är för detaljrikt med tanke på att du vid observationen inte kunde koppla det till brottet, för att du ska hinna se och minnas så många detaljer på micronivå, för att du ska kunna se saker i mörker och regn osv, osv, osv.

Därtill finns felaktigheter såsom att det inte regnade mellan 14- 19 maj, och att skor möjligtvis skulle kunna skymtas men osannolikt att man skulle kunna säga att det var lackskor.

- Hur var det med vädret de där dagarna mellan 14-19 maj 2018?
Vissa säger regn, andra inte.
Citera
2021-04-24, 13:04
Medlem
HD har iaf varit pigg nog att hon orkat ha samtal med grannfru om ett av barnens interna tjafs (mobbning) 2014 eller 2015.
Så helt under isen kan hon ju inte ha varit då...
(Edit: märklig prioritering också, att åka buss istället för att promenera till skolan en regnig dag ska straffas, men att vara elak och mobba en vän kan viftas bort. Fast kanske det med kompensation för bussåkande var SDs påhitt. Fast... HD krävde ju ursäkt till sig själv från LW när hon svikit, väninnor emellan...

Byt ut "X" till HD i följande dialog,
och byt ut "HD" till LW,
och byt ut "X dotter" till Saabstefan
- då får vi nästan ordagrant vad Hax själv sa i förhöret om dialogen som utspelade sig mellan henne och LW i LWs soffa, där Hax påstår att hon förgäves sökte LWs empati.
Andras sökande efter HDs egen empati kanske inte är lika behjärtansvärd?😏 :

"X uppfattning var att HD inte var mottaglig utan ville vända det till att det var X dotter som bar ansvar.
HD svartmålade på så sätt X dotter och HD visade ingen empati eller förståelse.")

Förhör med granne juni 2018:

"X uppger att hennes uppfattning om SD och HD är att de är lite "udda".

X har haft en mindre positiv diskussion för 3-4 år sedan med HD som rörde deras döttrar. Det handlade om att HD och SD dotter varit elak mot X dotter, det handlade om mobbing.

X uppfattning var att HD inte var mottaglig utan ville vända det till att det var X dotter som bar ansvar.
HD svartmålade på så sätt X dotter och HD visade ingen empati eller förståelse.

X har också märkt att SD och HD har varit väldigt stränga mot sina döttrar.

Som exempel nämner hon att om de hade åkt buss till skolan för att det regnat en dag, så var de tvungen att kompensera det med någon annan aktivitet på kvällen.

Då barnen umgicks intensivt för 3-4 år sedan så hämtade de barnen hemma hos varandra, de hämtade och lämnade i dörren, aldrig mer än så.

X uppfattade SD som lustig och skämtsam i tid och otid. Han visade en lite konstig ton och jargong som X uppfattade som lite olustig på ett konstigt sätt"
Senast redigerad av Firesnake 2021-04-24 kl. 14:04.
Citera
2021-04-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tanken på JG skulle kunnat vara direkt in inblandad i mordet har slagit mig också, men jag slog bort tanken, bla. av samma skäl som du (frågan han ställde till SD och svaret han fick).

Men aggressionen som JG uttryckte mot och om LW är knepig och oproportionerlig i relation till hans roll som kompis och "team mate".

En trevlig, glad, städad medelklassman som kallar sin manlige (nåja) kompis älskarinna för hora, en kvinna som varit hans egen nära kompis.

Så grova ord kan man förvänta sig från Vårbynätverket med fans.
Inte från en 50+ trevlig medelklassman - till sin kompis.

Skillnad om det var han själv som blivit bedragen
och i affekt kastat ut sig ordet mot sin svekfulla fru, då hade det varit förståeligt om känslorna varit all over the place.

Nu blir det vara konstigt. Såvida inte Steffe lovat även JG en ring på fingret under på Kilimanjaros topp. 😏

Det har han, och därför är det ännu konstigare att han vänder sig mot LW.
Rimligen borde det vara Sd som inte bara varit otrogen mot sin fru, men även misshandlat LW som han borde tagit avstånd ifrån.
Med Lenas egna ord:
"Det finns bara en som älskar stefan mer än jag, och det är YD." (JG)
Citera
2021-04-24, 13:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det var det jag misstänkte att han var häktad en stund där den 15:e.

Mitt inlägg var i första hand pga jag uppfattade att någon trådskrivare uppfattat det som att HD:s förhör var samma dag som SD:s två (första) förhör. Och det var det inte... SD den 15:e och HD:s förhör den 19:e (dagen efter att de kom hem från sin misslyckade USA-resa).

HD hade någon av dagarna där i närheten varit in på psyk... någon som vet vilket datum det var?
B nämner att LW hittats död och symtomen HD reagerar med är att bli nedstämd och dra sig undan. Hon körs till akutpsyk och nämner själv söndag.
Så det lär vara söndag 20 maj hon blir psykiskt försämrad.
Dagen innan är hon på förhör och ringer JS om att LW hittats död.
Sen blir det rörigt bland plastbanden ang informationsflödet mellan JS-HD-SOA-SD.
Citera
2021-04-24, 13:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Noterar att den senaste dryga veckan (på ett ungefär - är lite osäker på kronologin) har politikerna tävlat om att vara mest ”för” att skydda kvinnor i L*nas situation. Skulle så gärna vilja vara inte cynisk och hoppas på att det kan ligga i tiden att något görs för att förbättra situationen för utsatta kvinnor.

Debatten är i fokus just nu.
Skummar igenom en del av artiklarna där flera sakkunniga verkar vara ense om att tyvärr handlar det mest om att politikerna vill visa "musklerna", med kortsiktigt tänkande och akuta åtgärder som inte baseras på och genomsyras av vetenskapliga kunskaper om våldet och dess natur.

Det finns nu många fall av kvinnomord just de här veckorna, vilket kanske har spetsat till debatten.

Det som är tragiskt är just att man undrar om något av det som ändå redan har funnits, t ex den enhet som fanns i Örebro hade kunnat förhindra det här mordet på Lena. Där fanns den kunskap, det fanns den beredskap och det fanns verktyg för att arbeta på ett kunskapsbaserat sätt med Lenas anmälningar.

Kanske någon fråga fanns i deras "verktyg" som Lena hade svarat på, t ex har han dödshotat dig eller barnen? Har Lena någonsin fått den frågan från någon enhet i samhället? En varningssignal att ta på allvar ju. Har Lena fått frågan om hon upplevt att SD tappat kontrollen över sig själv och om hon känt sig hotad till livet? Om hon tror att han kan göra allvarligare saker? Frågor som är baserade på vetenskapliga grunder som kan lättare identifiera vem Lena hade att göra med?

Ser att det man egentligen önskar från de som har kunskapen, är att man skulle arbeta tvärvetenskapligt och brett över många enheter i samhället såsom polis, sjukvård, socialvård, kvinnojourer osv i utredning om vad som kan göras. Ett långsiktigt arbete utifrån den forskning som man har kommit fram till idag. Det finns redan väldigt mycket kunskap och att det är inte så att man "behöver uppfinna hjulet igen" som en professor skrev härom dagen.

"Margareta Hydén, professor i kriminologi vid Linköpings universitet, tycker att det är bra att politikerna nu visar handlingskraft, men menar samtidigt att frågan behöver präglas av ett mer systematiskt och kunskapsbaserat arbete.

– Just begreppet krisgrupp kan göra mig lite nervös då det riskerar att det blir ett kortsiktigt arbete när det vi behöver är långsiktighet. Tyngdpunkten tycker jag ska ligga på hur vi ska hantera de här frågorna och vad vi ska göra åt dem, och inte kring olika ideologiska och politiska utspel, säger hon och fortsätter:

– Vi behöver titta på det vi redan vet och på vad vi behöver lära oss mer om. Kunskapen finns i forskningen, det är inte så att vi behöver uppfinna hjulet igen.
"

[url]https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KzM0w/krimprofessorn-om-fotboja-hjalper-inte-mot-det-grova-valdet[/URL

Det är plågsamt att tänka att Lena kanske hade kunnat räddas om någon med möjligheter (från samhällets sida) lyssnat på hennes oro. Det handlar inte om fotbojor.

Oron om att hon behövde hjälp att ta sig från SD var ett riktigt rop på hjälp. Hon skrev både till SD och andra att hon aldrig sett fulare fulsidor hos någon enda människa än SD.

Och det vet vi ju, att så var det verkligen...
Citera
2021-04-24, 14:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Det är jävligt uppenbart att SD försöker skjuta över intresset på HD i förhöret där han påstår att "HD har motiv". Att han själv mordhotat och blivit polisanmäld för misshandlel av LW nämner han inte ens.

LW hade nog inte bara dödsångest för egen del under dödsmisshandeln, hon hade säkert jättemycket panik över att SD skulle mörda A också (nu när han gjorde verklighet av sina dödshot). Fruktansvärt sjukt, hemskt och ofattbart.

Ja, att han ens nämner motivet som HD skulle kunnat ha haft visar att han är riktigt otäck, även om han sedan försöker släta över det.

Jag kan tänka att om man själv är helt oskyldigt misstänkt och en någorlunda ärlig person, så skulle man möjligen kunna säga att man har varit förbannad många gånger på Lena t ex, men att man aldrig i livet skulle skada henne och verkligen inte döda henne. Det skulle man ju säga med eftertryck! Utropstecken i kubik.

Inte börjar man att slänga ut blickar på sin fru (som man säger sig älska) eller på andra, om man nu inte vet någon verklig stor konflikt.

Visserligen hade ju HD ett hat mot Lena, men som du säger är ju SDs konflikt med Lena så omfattande att det rymmer tusentals sidor av konflikt.

Och det nämner han inte, som sagt.
Citera
2021-04-24, 14:03
Medlem
Citat:
HD har iaf varit pigg nog att hon orkat ha samtal med grannfru om ett av barnens interna tjafs (mobbning) 2014 eller 2015.
Så helt under isen kan hon ju inte ha varit då...
(Edit: märklig prioritering också, att åka buss istället för att promenera till skolan en regnig dag ska straffas, men att vara elak och mobba en vän kan viftas bort. Fast kanske det med kompensation för bussåkande var SDs påhitt. Fast... HD krävde ju ursäkt till sig själv från LW när hon svikit, väninnor emellan...).

Förhör med granne juni 2018:

"X uppger att hennes uppfattning om SD och HD är att de är lite "udda".

X har haft en mindre positiv diskussion för 3-4 år sedan med HD som rörde deras döttrar. Det handlade om att HD och SD dotter varit elak mot X dotter, det handlade om mobbing.

X uppfattning var att HD inte var mottaglig utan ville vända det till att det var X dotter som bar ansvar.
HD svartmålade på så sätt X dotter och HD visade ingen empati eller förståelse.

X har också märkt att SD och HD har varit väldigt stränga mot sina döttrar.

Som exempel nämner hon att om de hade åkt buss till skolan för att det regnat en dag, så var de tvungen att kompensera det med någon annan aktivitet på kvällen.

Då barnen umgicks intensivt för 3-4 år sedan så hämtade de barnen hemma hos varandra, de hämtade och lämnade i dörren, aldrig mer än så.

X uppfattade SD som lustig och skämtsam i tid och otid. Han visade en lite konstig ton och jargong som X uppfattade som lite olustig på ett konstigt sätt"

Det är utmärkande drag för båda makarna, att vara penallister även mot barnen.

Som diskuterats nyligen i tråden, och redan för över ett år sedan, så ska nog ingen utesluta HD:s roll i det hela utan snarare se henne som en operativ och aktiv part i åtminstone planeringen inför dådet.

I tråden finns en sammanfattning av HD:s svar till förhörsledarna både som vittne och misstänkt. Det är alldeles för många undvikande och vägran att svara på frågor som gör mig misstänksam angående hennes påstådda (o)hälsa. Jag tror snarare att HD var mycket väl förberedd och klar i skallen och kunde avgöra vilka frågor hon skulle svara på, vilka som understödde maken SD:s svar samt vilka hon absolut inte skulle svara på för att inte trassla in sig i något som kunde bli konflikt på något sätt.

Inkonsekvenser är just minnet i vissa delar (vet inte om LW varit hemma i hennes nya lägenhet), hågkomst i vissa delar (blodigt sex t.ex.) och vägran att svara på så många frågor att det blir komiskt.
Ungefär samtidigt ska HD kunnat prestera på jobbet som sköterska, planera USA-resa, ta ett helt gäng burkar, kontrollera SD, engagera sig i en kärleksrelation (vilket hon gjort även tidigare under äktenskapet enligt henne själv..) o.s.v...
För min del går det inte ihop att ha så mycket energi utan att dräneras och återfalla i depressivitet.

När vi ändå talar om föräldraskap och barn så är det en fråga som mer initierade kanske kan svara på:
Är det möjligt att ta reda på hur ofta HD och SD var ute loggade burkar istället för att vara med sina barn? Hur ofta hade de barnvakt för att ge näring åt sig GC-intresse? Detta alltså innan barnen blev omplacerade en tid.

Det ultimata tecknet på hur emotionellt bristfällig HD är, är nog ändå offerkoftan hon verkar ha på sig i nutid. Att det är så jobbigt för henne, vad hon gått igenom, m.m. Men inte ett ord om mordoffret eller alla barn runtomkring.
Har hon försökt förklara sig för grannarna där hon bor? Ungefär som SD försökte med.
Senast redigerad av thislookslike 2021-04-24 kl. 14:09. Anledning: Glömde ett stycke, rättning
Citera
2021-04-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
.

När vi ändå talar om föräldraskap och barn så är det en fråga som mer initierade kanske kan svara på:
Är det möjligt att ta reda på hur ofta HD och SD var ute loggade burkar istället för att vara med sina barn? Hur ofta hade de barnvakt för att ge näring åt sig GC-intresse? Detta alltså innan de förlorade vårdnaden om barnen.

Förlorade vårdnaden om barnen? Menar du den korta tid både SD och HD satt och skakade galler samtidigt hösten 2019 eller vad menar du?
Citera
2021-04-24, 14:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

- Hur var det med vädret de där dagarna mellan 14-19 maj 2018?
Vissa säger regn, andra inte.

Rättat till inlägget där det blivit något fel i citeringen.

@piastrone har gjort en länkning till någon site med historiska data för nederbörd för maj 2018 mellan 12 maj och framåt (minns inte exakt datum).

0 mm nederbörd i området då.
Citera
2021-04-24, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Det är utmärkande drag för båda makarna, att vara penallister även mot barnen.

Som diskuterats nyligen i tråden, och redan för över ett år sedan, så ska nog ingen utesluta HD:s roll i det hela utan snarare se henne som en operativ och aktiv part i åtminstone planeringen inför dådet.

I tråden finns en sammanfattning av HD:s svar till förhörsledarna både som vittne och misstänkt. Det är alldeles för många undvikande och vägran att svara på frågor som gör mig misstänksam angående hennes påstådda (o)hälsa. Jag tror snarare att HD var mycket väl förberedd och klar i skallen och kunde avgöra vilka frågor hon skulle svara på, vilka som understödde maken SD:s svar samt vilka hon absolut inte skulle svara på för att inte trassla in sig i något som kunde bli konflikt på något sätt.

Inkonsekvenser är just minnet i vissa delar (vet inte om LW varit hemma i hennes nya lägenhet), hågkomst i vissa delar (blodigt sex t.ex.) och vägran att svara på så många frågor att det blir komiskt.
Ungefär samtidigt ska HD kunnat prestera på jobbet som sköterska, planera USA-resa, ta ett helt gäng burkar, kontrollera SD, engagera sig i en kärleksrelation (vilket hon gjort även tidigare under äktenskapet enligt henne själv..) o.s.v...
För min del går det inte ihop att ha så mycket energi utan att dräneras och återfalla i depressivitet.

Är det möjligt att ta reda på hur ofta HD och SD var ute loggade burkar istället för att vara med sina barn? Hur ofta hade de barnvakt för att ge näring åt sig GC-intresse? Detta alltså innan de förlorade vårdnaden om barnen.

Förlorade de nånsin vårdnaden om barnen? Var de inte bara tillfälligt omplacerade (hos HDs föräldrar?) när de satt häktade?

Barnen lever väl med sina föräldrar nu?
Citera
2021-04-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rättat till inlägget där det blivit något fel i citeringen.

@piastrone har gjort en länkning till någon site med historiska data för nederbörd för maj 2018 mellan 12 maj och framåt (minns inte exakt datum).

0 mm nederbörd i området då.

Tack. Jag minns de där dagarna som ovanligt varma. Följde tråden från start men bor ju inte i Örebro varken då eller nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in