2021-04-24, 09:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det var det jag misstänkte att han var häktad en stund där den 15:e.

Mitt inlägg var i första hand pga jag uppfattade att någon trådskrivare uppfattat det som att HD:s förhör var samma dag som SD:s två (första) förhör. Och det var det inte... SD den 15:e och HD:s förhör den 19:e (dagen efter att de kom hem från sin misslyckade USA-resa).

HD hade någon av dagarna där i närheten varit in på psyk... någon som vet vilket datum det var?
Ja, du det undrar jag med.
Hela historien från att de stiger av planet med upphämtning och framåt är rörigt. När skulle HD hunnit in på psyk?
Citera
2021-04-24, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kanske missförstår, men nej - han var INTE häktad. Inte på något sätt.

OK, jag missförstod (läste dåligt) Ditt inlägg.

Då är tydligen en husis tillåten även om personen inte är häktad.
Citera
2021-04-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja tydligen finns det en Lillå.

Kanske man borde dragga efter mordvapen i den? Ligger den långt från BP?

Hittar tyvärr ingen karta över Lillåns sträckning genom Örebro att länka till, men ingenstans går den särskilt nära brottsplatsen. Det närmaste stället skulle jag säga är där den rinner mellan Holmens industriområde och villaområdet Hagaby. Där går en cykelbana längs ån (mot Eurostop och Boglundsängens industriområde) och det är ett rätt ensligt område med mycket vegetation. Många upplever det som ett otryggt ställe att gå eller cykla genom ensam. Kan tänka mig att det är tämligen enkelt att obemärkt dumpa något i ån just där. Örebro är inte särskilt stort geografiskt och man tar sig snabbt och lätt mellan olika platser med cykel. I synnerhet en vältränad person.
Citera
2021-04-24, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
OK, jag missförstod (läste dåligt) Ditt inlägg.

Då är tydligen en husis tillåten även om personen inte är häktad.
Absolut. Man kan göra en husis även om en person INTE gjort något. Om ngn ex.vis ringer in och säger att en person har en massa narkotika hemma så kan polisen få gå in och leta om de anser tipset verkar seriöst.
Citera
2021-04-24, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför skriver du inte vilka datum det handlar om?
Utan den informationen är alla detaljer du har memorerat helt ointressanta.

Håller med Dig!

Att dessutom se lackskor i försommargräset när man snabbat far förbi på motorvägen som dessutom ligger lägre än planket, sömmar på handskar... notera i efterhand för att komma ihåg men ikke notera datum.
Citera
2021-04-24, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionisten
Anledningen till att jag stirrade på dessa 2 personer utanför planket var att jag först trodde de hade gjort inbrott och skulle ta denna märkliga väg. Då jag aldrig sett någon utanför planket memorerade jag mannens utstyrsel: Brun mockarock med kragen uppvikt och han var mörkhårig), svarta byxor med grå toning och slag, lackskor (ja de syntes), svarta skinnhandskar (såg ut som de hade söm på fingrarna. Hon hade en speciell ljusblå jacka med olika typer av streck i olika nyanser av blått, mörkblå byxor med slag, gymnastikskor (kan ha varit mer vita än svarta är inte säker), hennes hår (c:a 20 cm) hängde ned mot motorvägen medan huvudet var kvar på insidan.
Som du förstår Studebaker så orkar man inte svara hela tiden på sådant jag redan skrivit. Speciellt när man ifrågasätter min person! Jag skulle i sådana fall begå mened och vad det innebär verkar en del ha det svårt med att förstå. Till korkskallarna: Konsekvensen av att begå mened är fängelse. Sluta nu med era spekulationer om min person. Ägna er åt Hovrätten istället.

Frågade tidigare om du mött/sett Steffe på din cykeltur. Inte sett ngt svar på frågan. Har du sett honom testa sina cykelväxlar när du tog din cykeltur eller sett honom speja in hos folk och ta foton?

Du verkar ha ett exakt fotominne för detaljer. Frågar igen ( som i tidigare inlägg). Tog du något foto?

Om vi bortser från kvinnan o mannen vid planket vars utstyrslar du uppmärksammat extremt detaljerat vid två tillfällen, men inte minns datum. Vad tänker du om mordfallet?

Vad säger du om bevisen och sammantagna indicier som pekar mot mannen som hade en hemlig relation med den mördade och som han dessutom hade dödshotat, stalkat och burit våld mot tidigare?

Vad säger du om den misstänktes psyksjuka bedragna tidigare fru som blev pigg och glad när L mördades?
Senast redigerad av Ulanna 2021-04-24 kl. 09:42.
Citera
2021-04-24, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det måste ju gälla den 19/5? Eller är jag helt snurrig?

Nej, det är jag som är ute och cyklar. Var för sent att ändra i texten. Självklart menar jag 19e.
Citera
2021-04-24, 10:18
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Kom han in genom dörren där häktet för in sina klienter i salen? 😂😂

Låter lite som JG tycker att det svenska rättssystemet är bananrepublik tycker jag...
Sådär hade han knappast hållit på i en amerikansk rättsal. Han är inte dum.

Men kanske var arrogansen som pös fram mot ÅH då och då faktiskt bara ett uttryck för maskerad nervositet.

Hans bajsbild fördes på tal framför rätten och åhörarna haha.
Han pratade om locker room talk som han raderat. Men jag tror det finns annat som skaver för JG.

Tänkte ni på hur han svarade när ÅH tog upp varför han själv kontaktat polisen?

"För jag känner alla inblandade"

"Alla inblandade? Vad menar du?"

"Eeääh..."

Fy fan vad avslöjande...
Det var i dessa samtal han frågade om de "hittat kroppen" också.
Min initiala linje var att SD och JG mördat LW i samförstånd, då bla "trappinspektionen" var väldigt läglig i tid för mordet.
Ändrade mig senare då mycket annat pekar på att JG inte är mördaren, SD:s "bara jag vet om jag mördat Softis" övertygade mig helt.

En tankegång jag haft kring varför JG skyddar SD är om SD har en hållhake (värre än mord) på JG. "Lockroom-talk" kanske står för något riktigt obehagligt/sjukt? Känns inte rimligt att radera "porrsökhistorik" såsom han påstår, men om den innehåller något extremt sjukt eller rent av olagligt som SD vet om och hotar att avslöja är ju det absurda skyddandet av en mördare mer förklarligt.
Citera
2021-04-24, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Fy fan vad avslöjande...
Det var i dessa samtal han frågade om de "hittat kroppen" också.
Min initiala linje var att SD och JG mördat LW i samförstånd, då bla "trappinspektionen" var väldigt läglig i tid för mordet.
Ändrade mig senare då mycket annat pekar på att JG inte är mördaren, SD:s "bara jag vet om jag mördat Softis" övertygade mig helt.

En tankegång jag haft kring varför JG skyddar SD är om SD har en hållhake (värre än mord) på JG. "Lockroom-talk" kanske står för något riktigt obehagligt/sjukt? Känns inte rimligt att radera "porrsökhistorik" såsom han påstår, men om den innehåller något extremt sjukt eller rent av olagligt som SD vet om och hotar att avslöja är ju det absurda skyddandet av en mördare mer förklarligt.

Ja, så verkar det ju vara. Har också känt att det är något som skaver här. JG verkar lägga sig platt för SD i alla lägen. En god vän behöver inte försvara sin polare in absurdum. Blint.

Skulle vara intressant att få veta vad det är som JG så desperat vill inte ska komma ut. Att SD har någon slags hållhake på honom som kan rendera honom stor social skam, eller något ännu värre, verkar troligt. "Värre än mord" skriver du, men vad kan vara värre än det?

Tror det blir svårt för JG att hålla ihop psykiskt i det långa loppet. Han verkar annars vara en bra person som har råkat i klorna på en mindre bra.

Sen undrar jag också hur JGs sambo orkar med all denna snurr.
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-24 kl. 11:08.
Citera
2021-04-24, 10:41
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du kanske redan har din blid klar över hur allt ligger till.

Jag har följt det här fallet minst lika länge som du.

För mig är det inte lika tydligt vilken roll HD har eller har haft.

Men så mycket kan jag säga, att av det jag har sett av SD förstår jag exakt vem det är som är dirigenten här.

Jag är övertygad om att det är SD som har tankar om att döda.
Även om det är HD som är deprimerad och inte längre orkar leva längre, så är det SD som sitter och googlar på plötslig spädbarnsdöd och det är han som har tankar på att ta död på både HD och barnen.

Det är SD som hotar om ond bråd död hitan och ditan, som att det vore något universalmedel för att lösa alla problem.

Det är han som är dirigenten, Han behöver bara få lite ved i brasan så "tar han tag" i problemen och fixar det. Mest eldar han på själv, i båda lägren.

Jag tvivlar i allra högsta grad på att HD stått bakom planket och slagit ihjäl Lena. Jag tror inte heller att hon uppmanat SD att döda Lena.

Vad som kan ha hänt är att HD har uttryckt något som fått SD att känna att det är ok att döda Lena. Han har pratat om det redan 2016, försökt att få det till att HD vill att Lena ska dö.
Då pratar han också om att tillrättavisa Lena, det för något han tycker att Lena gjort mot HD, vilket HD inte tycker att hon vill.
Så här kan SD ha hållit på och eldat på, tyckt att han är herre på täppan med sin a båda kvinnor och han gillar att de slåss om honom. Han vill tillrättavisa Lena, det för att visa HD att han försvarar henne. Mot elaka Lena. och vad säger han sedan till Lena? Det var inga snälla saker han sa om HD till henne heller. Det har vi sett i Lenas brev som hon inte skickat till HD, men sparat.

Jag tror att SD använder HD som en egen ursäkt för att döda Lena.

Det är jävligt uppenbart att SD försöker skjuta över intresset på HD i förhöret där han påstår att "HD har motiv". Att han själv mordhotat och blivit polisanmäld för misshandlel av LW nämner han inte ens.

LW hade nog inte bara dödsångest för egen del under dödsmisshandeln, hon hade säkert jättemycket panik över att SD skulle mörda A också (nu när han gjorde verklighet av sina dödshot). Fruktansvärt sjukt, hemskt och ofattbart.
Citera
2021-04-24, 10:58
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tolkar det så med, utifrån hans personliga egenskaper.
Och med den stress som höstens förhör om skaftet lär ha framkallat, följer kontrollbehovet som ett brev på posten - jag har rätt och du har fel.
De ilsket rodnande kinderna som ska ha synts när HR visade filmen, är samma slags ursinne som uppvisas vid paketinslagningen dagen efter förhöret, tillsammans med 6-åringens lapp till den kvinnliga auktoriteten; "dumma du, nu är du faktiskt orättvis. Jag använde aldrig skaftet, så det så".
Åklagaren avfärdas som idiot då hon misslyckas med att visa upp sanningen.

Åtalet mot honom kan han till viss del acceptera eftersom de ju trots allt har rätt i sin misstanke. Eller som svärfars förnumstiga tillrättavisning: "rätt ska vara rätt". - På väg mot Kumla?

Ja, så fungerar sådana som SD (SOA verkar vara av samma typ).
De är tacksamt nog jätteenkla att syna, bara att anklaga dem för något (du med säkerhet vet) är felaktigt och invänta reaktionen. De kommer leverera.

Mot bakgrund av detta kan du sedan dra slutsatser även utifrån svala/uteblivna reaktioner. Det är så man får jobba.
Citera
2021-04-24, 11:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionisten
Anledningen till att jag stirrade på dessa 2 personer utanför planket var att jag först trodde de hade gjort inbrott och skulle ta denna märkliga väg. Då jag aldrig sett någon utanför planket memorerade jag mannens utstyrsel: Brun mockarock med kragen uppvikt och han var mörkhårig), svarta byxor med grå toning och slag, lackskor (ja de syntes), svarta skinnhandskar (såg ut som de hade söm på fingrarna. Hon hade en speciell ljusblå jacka med olika typer av streck i olika nyanser av blått, mörkblå byxor med slag, gymnastikskor (kan ha varit mer vita än svarta är inte säker), hennes hår (c:a 20 cm) hängde ned mot motorvägen medan huvudet var kvar på insidan.
Som du förstår Studebaker så orkar man inte svara hela tiden på sådant jag redan skrivit. Speciellt när man ifrågasätter min person! Jag skulle i sådana fall begå mened och vad det innebär verkar en del ha det svårt med att förstå. Till korkskallarna: Konsekvensen av att begå mened är fängelse. Sluta nu med era spekulationer om min person. Ägna er åt Hovrätten istället.

Det hade varit en väldigt varm vår maj- 18. Gräset och växtligheten var ovanligt utväxt. Att du ska kunnat ha sett ett par lacksskor i det höga gräset, det är inte troligt:

https://www.bildtagg.se/bild/wd4fwwlreanchf3maj309nbh
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv7GG5/polisen-doda-kvinnan-misstanks-starkt-vara-lena-45

Helt ärligt uppfattar jag det som att ditt vittnesmål inte stämmer. Det är för detaljrikt med tanke på att du vid observationen inte kunde koppla det till brottet, för att du ska hinna se och minnas så många detaljer på micronivå, för att du ska kunna se saker i mörker och regn osv, osv, osv.

Därtill finns felaktigheter såsom att det inte regnade mellan 14- 19 maj, och att skor möjligtvis skulle kunna skymtas men osannolikt att man skulle kunna säga att det var lackskor. Att en kvinna skulle "ligga" på planket på det sätt du beskriver, med håret hängande på ena sidan planket, det får mig att tänka att "observationen" låter overklig. Lika overkligt som att personerna stod som frusna när du åkte förbi.

Det här är något som jag inte tror finns i FUP av just de här anledningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in