2009-10-19, 20:58
Medlem
BridgeRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Det är rätt, dissa saker du inte provat. förövrigt äter man fårhuvud i sverige med.
Tänkte mest på att Fårikål är deras nationalrätt och jag inte är förtjust i just kålrätter. Sedan så vet jag inte i vilken utsträckning fårhuvud äts i varken Norge eller Sverige, men jag vet att det förekommer i Sverige också så.
Citera
2009-10-19, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
vilket land tycker du är sämst på mat, matlagning, matkultur och allt som har med mat att göra.

själv tycker jag england. för att vara ett uropeiskt land så har dom jävligt smaklös mat, både smak och utseende mässigt. frukost är i princip det enda dom lyckas halvt med. I mina ögon så är det enda bra ur matväg som kommit från england är jamie oliver gordon ramsay och scrambled eggs.

vad tycker ni?
och motivera nu för fan.. det brukar ni vara bra på i denna forumdel

England och Finland är sämst i Europa ja. Men i världen är det säkert något äckligt Afrikanskt land, eller indianerna i Syd-amerika. Negrerna kan fan inte laga mat
Citera
2009-10-19, 21:49
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns ett antal länder som aspierar på denna tveksamt hedervärda pokal. England, som många anser är sämst, har på sista tiden spottat upp sig tack vare enorma mängder etniska restauranger. Den traditionella engelska maten är dock en katastrof.

Norge är heller ingen höjdarnation när det kommer till kulinariska utsvävningar. De är duktiga på tre - fyra rätter, varav alla innehåller fisk på något sätt.

Finland har ingen dålig mat, men den är ganska mastig/fet och inte helt hälsosam. Den är i mångt och mycket lik den östeuropeiska maten. Också den är rena hasarden pga allt fett och överstekt kött.

Men skall jag vara ärlig så anser jag personligen att det forna Jugoslavien tar priset för den sämsta maten i Europa. Man äter varken ris, potatis eller något annat tillbehör än vitt bröd. Maten simmar i fett och köttet är oftast tillagat utan någon speciell finess. För att få ner maten så är juggarna duktiga på att vräka i sig starka pepperonipaprikor.

Min röst för Europas sämsta mat går således till forna Jugoslavien (sorry alla invandrare ).

~Paul~

Cepeciterar från trådens början. Får faktiskt säga att Kroatien inte hade särskilt kass mat. Jävligt goda charkprodukter.
Citera
2009-10-19, 23:15
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså jag är säker på att problemet ligger i det amerikanska samhället. Det är ingen som lagar mat där längre. Alla äter ute eller beställer hem. När en sådan nolla som Rachel Ray visar hur man gör en enkel pesto så applåderar publiken som om de vore hysteriska.

Självklart finns det duktiga kockar och fina restauranger men det är inte det jag talar om. Gemene amerikanen håller på att förlora bort sig i skräpmat. Till och med cajun, mex och det kinesiskt/amerikanska köket börjar ta stryk .

~Paul~
Det är för att det finns en skylt som säger när man ska applådera som om man vore hysterisk. Gör man inte det är man inte välkommen i publiken.

Sällan har jag skådat TV-program där man så pedagogiskt och detaljerat beskriver de mest simpla anrättningar som i det där "Mat"-programmet på SVT. Grundnivån som krävs att tittaren är avsevärt högre på genomsnittsprogrammet från USA eller UK.

Svensken har också förlorat sig i skräpmat. Unga människor lever på pizza och kebab (för att det är enklast), barnfamiljer trycker i sig falukorv och snabbmakaroner (för att det är billigast och snabbt), och till lunch äter folk fryst industriell micromat (för att gemene svensk är för fattig för att äta riktig mat och för lat för att ta med mat).

Det här forumet har 10 000-tals användare, och du är en av dom som är bäst på mat.

Sen är det såklart skillnad på sydstaterna, där övervikten är extrem, och New England, där fetman är mindre än i några andra länder.

Såg ett program på TV3 Play [Generation fett, det högst upp, från Mississippi, 13:20 in] där någon påstod att nyttig mat var för dyr och att ett litet äpple kostade 7 spänn styck. (Och jag motsätter mig inte att frukt är dyrt i USA.) Märkligt då att jag i en medelstor stad i Mexico kan köpa äpplen importerade från USA för 10-15 kr / kg.
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är ju skrämmande att läsa hur inskränkta människor är. Om det inte är köttbullar och makaroner eller sladdrig förortspizza, så är det minsann dålig mat!

...

Finskt, skriver någon. Vad baserar du det på? Har du smakat leverlåda med rårörda lingon? Har du smakat en nybakad karelsk pirog? Nej, för du äter väl inte lever och piroger ska minsann vara det Billy's erbjuder, och inget annat!

Skotsk mat skriver en annan, och baserar det på vad hans söndagspizzaätande kompis sagt. Själv åt jag en fantastisk haggis i skottland. Deras utbud av fågel är enormt. Fåglar man aldrig ätit innan. Rätterna är rustika och fulla av smak. För att inte tala om fiskrätterna!

Den som kritiserar engelsk mat har nog inte ätit en riktigt bra korv eller köttpaj i hela sitt liv. För att inte tala om polen, som erbjuder många riktigt goda rätter. Bigos (eller hur det nu stavas) är ju underbart!

Och vem i helvete kan kritisera maten på Sardinien?!!?!?
Just precis. Folk vet inte vad dom snackar om... Dom som klagar på brittisk mat har på sin höjd kollat på Gordon Ramsay på TV och ätit någon kass mat vid något turiststråk i London.

Det är bara att titta på utbudet av råvaror i en normal mataffär.
Citera
2009-10-19, 23:54
Medlem
Todeswalzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KONKELBIER
England och Finland är sämst i Europa ja. Men i världen är det säkert något äckligt Afrikanskt land, eller indianerna i Syd-amerika. Negrerna kan fan inte laga mat

Käkat negermat någon gång?

En vän från Kenya berättade lite om deras matkultur, helgrillat lamm var väldigt vanligt i hans trakter. Lammen hade även, till skillnad från våra lamm, växt upp på buskar och gräs som gav köttet en lite kryddig arom. Det var inte utan att snålvattnet rann lite..
Citera
2009-10-20, 01:12
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Nu får du fan ge dig! Dett är ett DISKUSSIONSFORUM inte något toppmöte mellan matfilosofer.

Om jag skriver att jag hört något om ett visst lands matkultur så får du väl helt enkelt skriva ett inlägg där du vänligt men bestämt hävdar att det inte stämmer. Jag visste tex inte det där om fåglarna, bra att du tar upp det. Men lämna gärna hormonutbrotten och raljerandet utanför. Sansa dig lite.

Vadå sansa sig? Tycker han uttryckte sig till den grad som behövdes, och framförde betydligt fler solida argument än 99% av dom som hans inlägg riktar sig mot. Många här verkar ju sanneligen basera sina uttalande på ren luft, eller som bäst skolresor för 15 år sedan.
Citera
2009-10-20, 02:26
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Du kan försöka motivera din åsikt.

Du kan börja med att skriva upp en enda maträtt från Finland som slår någon annans lands mat?
Citera
2009-10-20, 03:04
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Du kan börja med att skriva upp en enda maträtt från Finland som slår någon annans lands mat?

Till sisususis försvar, t.ex. finsk kålpudding slår svensk dito! Subjektivt tyckande dock, som allt annat i denna tråden.

Rent generellt tycker jag att finsk mat är godare än den traditionella grönländska maten som jag haft turen eller oturen att testa. Antagligen skulle en grönländare inte hålla med men de flesta Europeer skulle antagligen göra det.

Tycker din frågeställning är ganska konstig!

Hur kan du försöka jämföra en rätt från land A som ska kunnas jämföras med alla rätter från resten av världen? Konstigt!

Nämn en rätt som slår alla andra rätter från resten av världen, du får välja maträtt och land!
Citera
2009-10-20, 03:28
Medlem
Till alla Sverigehatare, ni är tragiska som tycker att England har bättre mat. Been there, done that, och det var det sämsta jag varit med om.
Citera
2009-10-20, 08:49
Medlem
sisususis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Det är ju ren idioti och kräva något sådant Finsk och svensk mat är till stora delar gemensam, dissar man finsk mat så dissar man svensk.
Kan ju ta det absolut äckligaste jag försökt äta i sverige, rotmos i finland gör man kålrotslåda som intev är en delikatess men slår rotmos med hästlängder.
Kan ju nämna något som skiljer så är det brödet. Svensk bröd är ju en katastrof, sirapslimpa vägrade ju baltflyktingarna äta 1945 och de var inte bortskämda.
Senast redigerad av sisususi 2009-10-20 kl. 09:13.
Citera
2009-10-20, 10:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Cepeciterar från trådens början. Får faktiskt säga att Kroatien inte hade särskilt kass mat. Jävligt goda charkprodukter.
Det är förståss möjligt att maten är bättre idag. Har inte varit där på många år. Mitt uttalande bygger därför på gamla erfarenheter. Å andra sidan så är det svårt att hålla sig ajour . Det skulle kräva att man besöker de aktuella länderna med jämna mellanrum.

I alla fall. Det jag kommer ihåg från den Jugoslaviska matlagningen är att den var ganska fet, oftast grillad och att man i stort sett aldrig blev serverad potatis såvida man inte uttryckligen sade till. Då fick man två ynkligt korsade pommes frites som var mer garnityr än tillbehör. Efter 14 dagar i det landet så hallucinerade jag om potatis, vår mjölk och kokta maträtter .

~Paul~
Citera
2009-10-20, 11:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
1. Det är för att det finns en skylt som säger när man ska applådera som om man vore hysterisk. Gör man inte det är man inte välkommen i publiken.

2. Svensken har också förlorat sig i skräpmat.
1. Haha, ja det kan nog stämma. Fast det blir lite löjligt .

2. Instämmer på den här punkten också. Trots att det finns otaliga matprogram på TV så.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in