Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså jag är säker på att problemet ligger i det amerikanska samhället. Det är ingen som lagar mat där längre. Alla äter ute eller beställer hem. När en sådan nolla som Rachel Ray visar hur man gör en enkel pesto så applåderar publiken som om de vore hysteriska.
Självklart finns det duktiga kockar och fina restauranger men det är inte det jag talar om. Gemene amerikanen håller på att förlora bort sig i skräpmat. Till och med cajun, mex och det kinesiskt/amerikanska köket börjar ta stryk

.
~Paul~
Det är för att det finns en skylt som säger när man ska applådera som om man vore hysterisk. Gör man inte det är man inte välkommen i publiken.
Sällan har jag skådat TV-program där man så pedagogiskt och detaljerat beskriver de mest simpla anrättningar som i det där "Mat"-programmet på SVT. Grundnivån som krävs att tittaren är avsevärt högre på genomsnittsprogrammet från USA eller UK.
Svensken har också förlorat sig i skräpmat. Unga människor lever på pizza och kebab (för att det är enklast), barnfamiljer trycker i sig falukorv och snabbmakaroner (för att det är billigast och snabbt), och till lunch äter folk fryst industriell micromat (för att gemene svensk är för fattig för att äta riktig mat och för lat för att ta med mat).
Det här forumet har 10 000-tals användare, och du är en av dom som är bäst på mat.
Sen är det såklart skillnad på sydstaterna, där övervikten är extrem, och New England, där fetman är mindre än i några andra länder.
Såg ett program på TV3 Play [Generation fett, det högst upp, från Mississippi, 13:20 in] där någon påstod att nyttig mat var för dyr och att ett litet äpple kostade 7 spänn styck. (Och jag motsätter mig inte att frukt är dyrt i USA.) Märkligt då att jag i en medelstor stad i Mexico kan köpa äpplen importerade från USA för 10-15 kr / kg.
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är ju skrämmande att läsa hur inskränkta människor är. Om det inte är köttbullar och makaroner eller sladdrig förortspizza, så är det minsann dålig mat!
...
Finskt, skriver någon. Vad baserar du det på? Har du smakat leverlåda med rårörda lingon? Har du smakat en nybakad karelsk pirog? Nej, för du äter väl inte lever och piroger ska minsann vara det Billy's erbjuder, och inget annat!
Skotsk mat skriver en annan, och baserar det på vad hans söndagspizzaätande kompis sagt. Själv åt jag en fantastisk haggis i skottland. Deras utbud av fågel är enormt. Fåglar man aldrig ätit innan. Rätterna är rustika och fulla av smak. För att inte tala om fiskrätterna!
Den som kritiserar engelsk mat har nog inte ätit en riktigt bra korv eller köttpaj i hela sitt liv. För att inte tala om polen, som erbjuder många riktigt goda rätter. Bigos (eller hur det nu stavas) är ju underbart!
Och vem i helvete kan kritisera maten på Sardinien?!!?!?
Just precis. Folk vet inte vad dom snackar om... Dom som klagar på brittisk mat har på sin höjd kollat på Gordon Ramsay på TV och ätit någon kass mat vid något turiststråk i London.
Det är bara att titta på utbudet av råvaror i en normal mataffär.