2021-04-20, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Fast det rätta svaret hette ju någonting med "gland" vilket år körtel på engelska, och hon var engelsklärare. Titt Schultz listade ju ut det på det viset.

Dock var ju Titti långt ifrån säker.
Citera
2021-04-23, 19:35
Medlem
Lärarinnan kunde inte vem som var svenska mekanikens fader
Citera
2021-04-23, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Inte för att försvara lärarinnan som satt i stolen nu senast på något sätt men ska verkligen en språklärare känna till vad Sköldkörteln heter på latin? Det hade varit en sak om hon sagt att hon faktiskt har läst latin men mig veterligen så har det inte framkommit att så är fallet. Men hade det varit så att det framkommit att hon läst latin då hade jag ställt mig i kören hos dom som sågat henne. Mycket kan sägas om dagens lärarkår men mig veterligen ingår det inte hos svensk och engelska lärare att kunna latin. Men så har skolan förändrats sedan jag gick ut gymnasiet också.

Inte nog med "gland"-ledtråden som redan har nämnts så är alla alternativen samma som eller snarlika de engelska namnen på organen. En engelsklärare bör veta vad thyroid, esophagus, intestines, etc. är på engelska. Det vet liksom 99.9% av engelsktalande personer.
Citera
2021-04-23, 19:50
Medlem
Frågan om vilket parti som inte är borgerligt var faktiskt lurig för att vara på första frågan. Lätt att fallerera där. Killen i stolen nu verkar dessutom väldigt nervös och pladdrar nåt enormt.
Citera
2021-04-23, 19:57
Medlem
Vem fan vill veta om nån jävla matlagningspodd på Youtube?
Citera
2021-04-23, 20:32
Medlem
Rökhostas avatar
Citat:
Frågan om vilket parti som inte är borgerligt var faktiskt lurig för att vara på första frågan. Lätt att fallerera där. Killen i stolen nu verkar dessutom väldigt nervös och pladdrar nåt enormt.

Håller med, kanske svåraste första frågan någonsin. Hade det varit som vanligt hade vänsterpartiet varit med som alternativ och sedan resten hittepåpartier.
Citera
2021-04-23, 21:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

På vilket sätt var den lurig? Det där är något som alla som har läst samhällskunskap A kan.
Citera
2021-04-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
På vilket sätt var den lurig? Det där är något som alla som har läst samhällskunskap A kan.

Påstod jag att det var en svår fråga? Sa bara att den var lurig på den oerhört låga nivån. Som någon här ovan skrev. Det hade absolut varit väldigt mycket lättare om övriga alternativ utöver Vänsterpartiet hade varit hittepåpartier. Vare sig du vill eller inte så är det obestridlig fakta att många deltagare snubblat på den typen av frågor. Så länge jag följt programmet är det väldigt blandad mix på frågorna. Ofta på dom låga nivåerna är det väldigt lurigt och på dom höga alldeles för lätt. Självklart kunde jag svaret men för att vara på första frågan var den väldigt lurig och det tror jag knappast jag är ensam om att tycka.

Vad har Samhällskunskap A med saken att göra? Tiderna förändras. Flera partier bildas och etableras.
Citera
2021-04-23, 22:01
Medlem
Zyxel04s avatar
Det här med allmänbildning är alltid så svårt.

Den första frågan om Vänsterpartiet var ändå ganska klurig för att vara första-frågan. Nu borde en "normal" person i Sverige ganska enkelt kunnat veta det men det har flera gånger varit frågor som allmäna "retards" hade kunnat klara.

Sen kom frågan om vilken kristen inriktning som är den vanligaste i Ryssland som fråga sex. Nu är de ingen super-nivå men den frågan kändes ganska lätt med tanke på nivån.
Citera
2021-04-23, 22:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Påstod jag att det var en svår fråga? Sa bara att den var lurig på den oerhört låga nivån. Som någon här ovan skrev. Det hade absolut varit väldigt mycket lättare om övriga alternativ utöver Vänsterpartiet hade varit hittepåpartier. Vare sig du vill eller inte så är det obestridlig fakta att många deltagare snubblat på den typen av frågor. Så länge jag följt programmet är det väldigt blandad mix på frågorna. Ofta på dom låga nivåerna är det väldigt lurigt och på dom höga alldeles för lätt. Självklart kunde jag svaret men för att vara på första frågan var den väldigt lurig och det tror jag knappast jag är ensam om att tycka.

Vad har Samhällskunskap A med saken att göra? Tiderna förändras. Flera partier bildas och etableras.

Jag påstod inte att du påstod att den var svår. Jag frågade på vilket sätt den var lurig. Lurig hade den varit om det var en fråga om vem som var t.ex landsbygdsminister och alla namnet hade varit från den nuvarande regeringen eller vilket parti som har sitt partihögkvarter på en viss adress, men att veta vilka som är de borgerliga partierna är sådant som tillhör vanlig allmänbildning och något som alla som läst en dagstidning de senaste 30 åren borde kunna.

Vad Samhällskunskap A har med saken att göra? Ganska mycket med tanke på att när man läste det fick man lära sig grundläggande saker inom svensk politik, bla just detta. Och det har varit samma partier som suttit i riksdagen de senaste 30 åren med undantag från SD.
Citera
2021-04-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jag påstod inte att du påstod att den var svår. Jag frågade på vilket sätt den var lurig. Lurig hade den varit om det var en fråga om vem som var t.ex landsbygdsminister och alla namnet hade varit från den nuvarande regeringen eller vilket parti som har sitt partihögkvarter på en viss adress, men att veta vilka som är de borgerliga partierna är sådant som tillhör vanlig allmänbildning och något som alla som läst en dagstidning de senaste 30 åren borde kunna.

Vad Samhällskunskap A har med saken att göra? Ganska mycket med tanke på att när man läste det fick man lära sig grundläggande saker inom svensk politik, bla just detta. Och det har varit samma partier som suttit i riksdagen de senaste 30 åren med undantag från SD.
Lätt att säga när man sitter i soffan och kan allt .

Visst men nu har ju som sagt en hel del nya partier kommit till på senare år. Då jag gick i skolan fanns typ bara Socialdemokraterna dåvarande Folkpartiet, Vänsterpartiet , Centerpartiet och Moderaterna bland dom partier som pratades mest om. Sd fanns visserligen men dom var så små då att dom inte knappt nämndes alls varav att skolan förändrats. Det är lite som att begära att man ska kunna till exempel valfri huvudstad i nordöstra Afrika till exempel. Bara för att jag kunde alla flaggor och huvudstäder betyder ju inte det att jag kan det idag. Många länder har både bytt huvudstad och flagga . Samma med bilar och vägmärken för att ta ett annat exempel. Många nya bilmärken som man inte ens hört talats om grundas idag i stort sett dagligen och nya vägskyltar som man tidigare aldrig ens har känt till kommer till undsättning. Som jag sa tiderna förändras. Det var ingen jättesvår fråga men så lätt som du vill få det till var det inte. Som jag sa är det många som snubblar på den sortens frågor
Citera
2021-04-23, 22:23
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Lätt att säga när man sitter i soffan och kan allt .

Visst men nu har ju som sagt en hel del nya partier kommit till på senare år. Då jag gick i skolan fanns typ bara Socialdemokraterna dåvarande Folkpartiet, Vänsterpartiet , Centerpartiet och Moderaterna bland dom partier som pratades mest om. Sd fanns visserligen men dom var så små då att dom inte knappt nämndes alls varav att skolan förändrats. Det är lite som att begära att man ska kunna till exempel valfri huvudstad i nordöstra Afrika till exempel. Bara för att jag kunde alla flaggor och huvudstäder betyder ju inte det att jag kan det idag. Många länder har både bytt huvudstad och flagga . Samma med bilar och vägmärken för att ta ett annat exempel. Många nya bilmärken som man inte ens hört talats om grundas idag i stort sett dagligen och nya vägskyltar som man tidigare aldrig ens har känt till kommer till undsättning. Som jag sa tiderna förändras. Det var ingen jättesvår fråga men så lätt som du vill få det till var det inte. Som jag sa är det många som snubblar på den sortens frågor

Definiera på senare år. Begreppet "borgerliga partier" och vilka som ingår i dem har funnits och varit etablerat i minst 20 år. Om SD fanns när du gick i skolan gjorde KD det också och satt även i riksdagen. Din jämförelse med huvudstäder i Afrika håller inte. En bättre jämförelse hade varit med större huvudstäder i Europa. Typ Frankrikes, Storbritanniens, Tysklands osv huvudstäder. På den nivån är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in