2021-04-23, 13:07
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
come on, man!

Så vad exakt menar du med distinktionen "religiösa budskap" contra "lärobok i ..."?

Menar du att Bibeln har fel i något som den lär? Ja eller nej?
Det svarade jag ju just på?
Citera
2021-04-23, 13:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Varför skulle man vara tvungen att göra det ens.
Om man önskar hävda att Bibeln är annat än en sagobok kan det vara bra.
Citera
2021-04-23, 13:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Usch vilken syndig utsaga, det där inom citattecknen. Lova mig att berätta om jag någonsin yttrar det, för jag kan eventuellt försäga mig så grovt och ändå missa att jag gjort det. Så lova det, så att jag kan ångra mig och be Gud om förlåtelse i kraft av Kristi försoningsblod!
Bort det att jag skulle säga det inom citattecknen med vett och vilja. Jag försäkrar: det är mot min lära och övertygelse. Jag tänker att jag aldrig i mitt hela livt yttrat den syndiga utsagan.
Fast det är ju vad du hävdar för att lösa kognitiv dissonans. Hur kan du förena verkligheten med din tro att Bibeln har sanna berättelser? Jo, det måste vara så att Gud trollade lite, då funkar det.
Citera
2021-04-23, 13:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ps 19:2-5:
Himlarna vittnar
om Guds härlighet,
Nej, det gör de inte.
Citat:
himlavalvet förkunnar
hans händers verk.
Nix.
Citat:
Den ena dagen talar om det
för den andra,
den ena natten kungör det
för den andra,
utan tal och utan ord,
deras röst hörs inte.
Så... Det kan lika gärna vara poetiskt språk som inte betyder något?
Citat:
De når ut över hela jorden,
deras ord når till världens ände.
Låter som mer nonsens och dikt.

Citat:
Rom 1:18-22:
Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen.
Må Guds vredgade trolleri från himlen slå ner mig om jag har fel, men han är impotent i alla praktiska mått.
Citat:
Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem.
Nix. Det har han inte.
Citat:
Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper,
Nix, inte det heller.
Citat:
hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat.
Han har inte skapat ett dammkorn.
Citat:
Därför är de utan ursäkt. Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom,
Jag känner inte till Gud. Bara vidskepliga stollar som Calovius som inte klarar av belägg för något han påstår. Varför skulle man då tro, om det är vad som är kontentan av Guds makt?
Citat:
utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar.
Jag har sällna påstått mig vara vis men jag accepterar åtminstone inte andras vidskepelser på så svaga grunder som "för att det står i boken".
Citera
2021-04-23, 13:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det svarade jag ju just på?
Mm, förutom att du inte gjorde det.
Jag tar ett exempel. Bibeln säger att Jesus uppväckte Lasarus, död sedan drygt två dygn, till liv.
Menar du att han gjorde det, men aaabbscholuut inte så att Lasarus blev levande utan, typ,
så att
många kände en mysig religiös känsla av Guds närvaro där och då, en from aha-upplevelse "det var tappert av Jesus att försöka"
+
så att
"det ryktas att ett lasarus-spöke siktades i nejden på den tiden"
?

Jag vet inte om du har skägg, men om du kunde tala ur det oavsett?
Citera
2021-04-23, 13:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om man önskar hävda att Bibeln är annat än en sagobok kan det vara bra.
Guds ord är en enhet och sant.
Citera
2021-04-23, 13:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Guds ord är en enhet och sant.
Nej, det är det inte.
Citera
2021-04-23, 13:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Fast det är ju vad du hävdar för att lösa kognitiv dissonans. Hur kan du förena verkligheten med din tro att Bibeln har sanna berättelser? Jo, det måste vara så att Gud trollade lite, då funkar det.
Det vare mig fjärran att påstå att Gud tr-ll-d-!
Bort med den styggelsen.
Förpassas till helvetet med djävulen, häxor, trollkarlar och övriga kommande invånare.
Citera
2021-04-23, 13:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, det gör de inte.
Nix.
Så... Det kan lika gärna vara poetiskt språk som inte betyder något?
Låter som mer nonsens och dikt.

Må Guds vredgade trolleri från himlen slå ner mig om jag har fel, men han är impotent i alla praktiska mått. Nix. Det har han inte. Nix, inte det heller. Han har inte skapat ett dammkorn. Jag känner inte till Gud. Bara vidskepliga stollar som Calovius som inte klarar av belägg för något han påstår. Varför skulle man då tro, om det är vad som är kontentan av Guds makt? Jag har sällna påstått mig vara vis men jag accepterar åtminstone inte andras vidskepelser på så svaga grunder som "för att det står i boken".
Framgår med all önskvärd tydlighet att Robot förnekar Bibelns undervisning - och, faktiskt, skapelsens vittnesbörd om Skaparen.
Värst för R. själv, men också en stor synd att försöka avfolka himlen och befolka h-lv-t-t.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-23 kl. 13:31.
Citera
2021-04-23, 13:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, det är det inte.
Gud läste det,
och, som Luther påpekar,
det du gör mot Guds ord gör du mot Gud.
Citera
2021-04-23, 13:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det vare mig fjärran att påstå att Gud tr-ll-d-!
Bort med den styggelsen.
Förpassas till helvetet med djävulen, häxor, trollkarlar och övriga kommande invånare.
Samma fenomen. Gud trollar fram universum i Genesis, Gud trollar så Jona inte dör inne i valen, Gud trollar fram Jesus fiskar och bröd. Konstant användning av magi för att lösa problem i sagoboken.
Citera
2021-04-23, 13:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Framgår med all önskvärd tydlighet att Robot förnekar Bibelns undervisning - och, faktiskt, skapelsens vittnesbörd om Skaparen.
Värst för R. själv, men också en stor synd att försöka avfolka himlen och befolka h-lv-t-t.
Varför skulle det finnas himmel och helvete om några gudar inte finns?
Jag förnekar ditt påstående att Bibeln skulle vara mer än en bok då du inte verkar kunna komma med annat än påståendet "jo, det är det".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in