2021-04-23, 11:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Svenskt vaccinbevis kan vara klart den 1 juni

Citat:
Vaccinbevisen kommer utgöra en del av det ”Gröna beviset” där det kommer framgå om man är vaccinerad, om man har testats positivt för covid-19 och om man har ett nytaget negativt covidtest.

Digitalt bevis som går att skriva ut
För att få sitt bevis ska man identifiera sig med svensk e-legitimation på E-hälsomyndighetens hemsida. Beviset ska sedan skickas till en digital brevlåda.

– Sedan kan man hantera beviset precis som man vill. Skriva ut eller visa upp det digitalt för i princip vem som helst, säger Mats Snäll.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskt-vaccinbevis-ska-vara-klart-den-1-juni

Läste detta. Ser ut som negativt test även kommer att funka.
Om det är så och man har valmöjligheter så är det ok. Då kan man vaccinera sig om man vill eller göra ett test. De enda som inte kan delta då är de som är sjuka och de får bara vänta till de tillfrisknat.

Men jag ser att det kommer bli trubbel för de som inte har den teknologiska möjligheterna som den stora massan har.

Skriva ut, visa upp det digitalt, e-legitimation. Det finns ju faktiskt hemlösa och folk som valt att leva utan el ute i skogarna och alla andra möjliga och omöjliga personer. De får väl helt enkelt inte vara med. Stackarna kan ju knappt köpa en tågbiljett redan nu.
Citera
2021-04-23, 11:45
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Som jag förstår det ska ett negativt test eller antikroppar funka lika bra. I all fall i Danmark. Vem vet hur det ser ut så småningom dok.

Men troligtvis är det som det håller på att utveckla sig överallt. Har du inte en smartphone får du inte vara med.
Lever du inte som alla andra måste du ändå följa samma regler fästen de inte funkar på de som vägrar anpassa sig till samhället. Jag ser inte att det är värre eller annorlunda denna gången.
Samhället är skapt för att folk ska förslava sig i ägodelar arbete och lån. Du skrev ett inlägg tidigare om hus och pol så det är uppenbart att du själv ändå valt den livsstilen. Allt bara för att få bekvämlighet och överflöd.

Så kanske du själv ska vakna upp. I mina ögon står du inte för frihet.

Lider du av personlighetsklyvning?

Jag bad om ursäkt om jag missuppfattade dig.. för den goda tonens skull, jag trodde i min enfald att vi skulle kunna föra en mer civiliserad diskussion... men jag ser att det var ett misstag.

Du kan stå upp för frihet trots att du har det bra materiellt... Jag föddes inte med silversked i mun, tvärtom.. jag har jobbat hårt för att komma där är jag är idag. Det är inget jag skäms över.

Du kommer och bli varse så småningom när fler och fler beteenden kopplas till till "Vaccinationspass" eller som man nu medvetet döpt om det till "Green Certificate" samt plocka bort "vaccination"

Finns redan idag:https://i.redd.it/1v9lslrjsu831.jpg

Jag återkommer till denna post i framtiden då det blir dags för dig att be om ursäkt. Tiden är på min sida.
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-04-23 kl. 12:12.
Citera
2021-04-23, 12:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Svenskt vaccinbevis kan vara klart den 1 juni

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskt-vaccinbevis-ska-vara-klart-den-1-juni

Läste detta. Ser ut som negativt test även kommer att funka.
Om det är så och man har valmöjligheter så är det ok. Då kan man vaccinera sig om man vill eller göra ett test. De enda som inte kan delta då är de som är sjuka och de får bara vänta till de tillfrisknat.

Men jag ser att det kommer bli trubbel för de som inte har den teknologiska möjligheterna som den stora massan har.

Skriva ut, visa upp det digitalt, e-legitimation. Det finns ju faktiskt hemlösa och folk som valt att leva utan el ute i skogarna och alla andra möjliga och omöjliga personer. De får väl helt enkelt inte vara med. Stackarna kan ju knappt köpa en tågbiljett redan nu.

Hur länge ska detta gälla? Och varför heter det gröna pass precis som det gör i Israel? Är det WHO som tvingar på alla länder att förtrycka folket?
Citera
2021-04-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Detta är alltså skydd från att bli smittad - allvarlig sjukdom och död är du skyddad ifrån redan efter 1 dos.

Nej nej och åter nej. Skyddet är inte alls särskilt stort efter första dosen. Har en vän som jobbar på golvet med skiten och han ser hur många som helst som kommer in svårt sjuka mellan första och andra dosen eller kort efter andra dosen.

Jag trodde jag var immun snyftar de tydligen åtminstone ibland. Deras misstag var att de litade på FHM som uppmanade dem att krama folk ordentligt tre veckor efter första dosen.
Citera
2021-04-23, 12:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Va? Jag känner till säkerligen upp emot 100 st som haft infektionen. 5st bara i närmaste familjen bland syskon och syskonbarn.
Tänk på att 1 av 10 snart har haft konstaterad corona plus alla i våras som blev sjuka utan att testas.
Lever du i någon by på landet annars fattar jag inte hur du inte kan känna någon som varit smittad?

Jag bor i Stockholm norra förorter men umgås inte med alla jag stöter ihop med. Det är du som får förklara ditt sanslöst stora umgänge. Hur hinner du med? Känner du dom eller känner du bara igen dom? Du förväxlar att du är känd med att du känner. Alla känner apan vet du!
Citera
2021-04-23, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det är helt i sin ordning.. jag ber om ursäkt om jag missuppfattat din ståndpunkt.

Den stora faran är inte vaccinerna i sig... håll utkik efter de sk vaccinationspassen.. det är dessa som kommer vara kontrollverktyget för att du lyder det regeringen ber dig om. Gör du int edet kommer straffen.. det är bara att lyssna på tongångarna redan nu... du kommer behöva ett vaccinpass för att kunna röra di g lika fritt som tidigare.... är inte detta som borde oroa alla (oaktat om du är för vaccinering eller inte)?

Jag kommer återkomma till detta ämne längre fram.. vaccinering och inträde till event eller resor är endast början.

Vakna och stå upp för dina rättigheter.

Det här har vi foliehattat skrivit här i ett års tid och hånats för.

När det nu blir verklighet har folket bearbetats med covid-skräck i ett år och helt plötsligt är vaccinpassen något rimligt och ingen big deal. Well played.
Citera
2021-04-23, 12:39
Medlem
Citat:
Det är helt i sin ordning.. jag ber om ursäkt om jag missuppfattat din ståndpunkt.

Den stora faran är inte vaccinerna i sig... håll utkik efter de sk vaccinationspassen.. det är dessa som kommer vara kontrollverktyget för att du lyder det regeringen ber dig om. Gör du int edet kommer straffen.. det är bara att lyssna på tongångarna redan nu... du kommer behöva ett vaccinpass för att kunna röra di g lika fritt som tidigare.... är inte detta som borde oroa alla (oaktat om du är för vaccinering eller inte)?

Jag kommer återkomma till detta ämne längre fram.. vaccinering och inträde till event eller resor är endast början.

Jo, det är verkligen detta vi borde se med stor oro på. Och absolut vare sig man känner sig säker i beslutet att vaccinera sig eller ej. Så jävla dumt och fånigt att vi ska vara polariserade t.om i denna fråga. Vissa vill t.om göra det till någon politisk vänster/höger-fråga. Rena drömmen för makten att styra över en sådan splittrad befolkning. Vi bör endast titta på fakta, och kritiskt granska denna. Är något svårt att få fram fakta kring, så bör man alltid fråga sig varför....
Citera
2021-04-23, 12:40
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2021-04-23/tidiga-data-smittan-rasar-efter-en-spruta

– Dessa rön från ute i verkligheten är extremt lovande, säger hälsominister James Bethell.
Mer än 1,6 miljoner testsvar från perioden den 1 december till den 3 april ingår i studien. Resultatet är att bland de deltagare som fått en första dos av antingen Astra Zenecas eller Pfizer-Biontechs vaccin var antalet infektioner efter tre veckor 65 procent lägre.
Citera
2021-04-23, 12:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Att tillämpa maskeringsförbudet mot munskydd skulle skapa onödigt besvär. I så fall skulle man behöva ta av munskyddet när man går från tåget till en butik, och då sätta på munskyddet igen. I det läget är det bekvämare att behålla munskyddet på, även under gångsträckan utomhus.

Varför det? Det vore väl snarare bra då munskydden behöver bytas regelbundet om man nu vill att de ska fungera någorlunda? Nu fungerar det ju inte alls, snarare verkar munskydd ha motsatt effekt.
Citera
2021-04-23, 12:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Jaså...hur länge har du antikroppar då?
Eller ska du vaccinera dig två gånger om året med 4 sprutor så kommer du själv att sluta som en enda stor mutant.

T cellsimmunitet kan man ha i flera år efter att antikropparna försvunnit. Jag tycker att 1 spruta, på samma sätt som influensasprutan, 1 gång per år är rimligt.

Jag går till tandläkaren 2 gånger per år för kontroll och lite puts. 2 läkarbesök som kan bli fler ibland. 3 gånger lämnar jag blodprov. Kan bli fler. Byter däck 2 gånger per år besiktar, vart annat år. Tvättar bilen varannan vecka. Liver är fullt av måsten som man ska ha tid till. Har inte du sådana???

Kunde absolut vara kul att bli en mutant men inte grön, blå tror jag om man får välja.
Citera
2021-04-23, 12:46
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

Dina konspirationsteorier blir bara löjliga. Varför skulle det behövas ett vaccinationspass för att bestraffa dig? Räcker inte vaccinationsregistret?
Edit: Förstår vid närmare eftertanke att straffet du menar är att du inte kommer in där du vill. Hoppades på mer kännbara straff som högre skatt för antivaxxers.
Citera
2021-04-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nej.

Ni har sannolikt rätt där, risken är nog större för friska arbetsföra med astras vaccin än att faktiskt bli infekterade....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in