Citat:
Ursprungligen postat av
Grotius
Hela livet består av val mellan diverse olika handlingsalternativ. De flesta människor väljer mellan lagliga och juridiskt rimliga alternativ. Det finns nästan jämt många tillåtna sätt att handla på i en given situation även om man håller sig inom det lagliga området.
Vi bör således överväga det rimliga och vettiga i det vi gör eller vill göra. Det finns många val inom det lagliga området och att en hel del av de valen kan vara mindre lämpliga.
En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som "den som är stark måste vara snäll". Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.
Som jag ser det bör Ebba backa ur affären.
Allt gick inte så schysst till som Ebba ville, se mitt inlägg (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81.
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
Ebba bör som den starkare i situationen acceptera att gubben ångrat sig. För hans skull men också för sin egen inre frids skull.
Enligt vad som ingivits sist till tingsrätten, var alla punkter du där angivit varit uppfyllda.
Även kontakt med den Esbjörn betraktade som närmast, men Matz hade inte tid komma då.
De anonyma har ju dessutom inte varit anonyma för parterna, endast för oss.
Men varför har Esbjörn själv aldrig någonsin sagt till Ebba att han ångrar sig?
Det var inte han som var på banken, det var inte han som ringde mäklaren, det var inte heller han som skrev det famösa brevet.
Varför fick hon ensam vänta vid huset 16/9 när dom dan före uppgjort att samköra till banken?
Varför vände Esbjörn i dörröppningen, när mötet då han fick ångra sig skulle hållas?
Vem skulle utan att vara part eller anhörig, ändå medverka och vara anonym?
Acceptera och acceptera, du kan ju inte acceptera något, den andre varken själv sagt åt dig eller ens velat medverka till att så sker.
Sen är jag även lite undrande till detta, vad sa egentligen Esbjörn själv i domstolen vid MUF.
Det var inte mycket annat än detta JA då domaren frågade, om Esbjörn frivilligt och utan påtryckningar skrivit under köpeavtalet!
Sa Esbjörn att han ångrat sig ens vid MUF?
Nej, det är inte ånger som hävdas där, utan Esbjörn har lindriga kognitiva besvär och därför gäller inte köpeavtalet honom.