Citat:
Hela livet består av val mellan diverse olika handlingsalternativ. De flesta människor väljer mellan lagliga och juridiskt rimliga alternativ. Det finns nästan jämt många tillåtna sätt att handla på i en given situation även om man håller sig inom det lagliga området.
Vi bör således överväga det rimliga och vettiga i det vi gör eller vill göra. Det finns många val inom det lagliga området och att en hel del av de valen kan vara mindre lämpliga.
En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som "den som är stark måste vara snäll". Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.
Som jag ser det bör Ebba backa ur affären.
Allt gick inte så schysst till som Ebba ville, se mitt inlägg (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
Ebba bör som den starkare i situationen acceptera att gubben ångrat sig. För hans skull men också för sin egen inre frids skull.
Vi bör således överväga det rimliga och vettiga i det vi gör eller vill göra. Det finns många val inom det lagliga området och att en hel del av de valen kan vara mindre lämpliga.
En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som "den som är stark måste vara snäll". Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.
Som jag ser det bör Ebba backa ur affären.
Allt gick inte så schysst till som Ebba ville, se mitt inlägg (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
Ebba bör som den starkare i situationen acceptera att gubben ångrat sig. För hans skull men också för sin egen inre frids skull.
Ebba är inte den starka. Hon är den sårbara. Det skrivs spaltmeter i tidningarna om det här och det är vinklade artiklar i mångt och mycket. Vinklade till Esbjörns fördel och Ebbas nackdel. Trots att det är Esbjörn som har ångrat sig och det inte finns några bevis för att Ebba gjort något fel i affären.
Esbjörns ånger är ett kapitel för sig. Hade det varit en äkta ånger, hade han kontaktat Ebba och satt sig ner och diskuterat hur reträtten skulle se ut och också erbjudit sig att ta alla Ebbas kostnader. Inte kontaktat media och försökt tvinga Ebba att backa ur och ta kostnaden. En äkta ånger hade haft en konkret orsak. Esbjörn och hans anhang har skyllt på allt möjligt och även placerat ångern i olika positioner på tidsaxeln.
Hade Esbjörn varit 51 och betett sig så här, hade gamlingsvinkeln inte funkat.
enbart baserat på när papperet skrevs ut)