2021-04-22, 17:11
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Energi omvandlas till pengar och pengar är energi. Mindfuck?

Ganska mycket mindfuck ja. ”pengar” är liksom inte en elementarpartikel...
2021-04-22, 17:13
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Vem som helst kan skapa en ny pappersvaluta och kalla det för pengar, hur kan då kronan vara värd någonting?
Du har fått tjugo olika svar på hur transaktioner kan ske men fattar ändå ingenting. Hur kan du vara så trög?

Jag har inte fått ett enda vettigt svar. Du är är inte nödvändigtvis trög om du inte förstår det, men du kan inget alls om ”pengar”.
2021-04-22, 17:17
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Bitcoin är pengarnas, e-handelns, och hela den finansiella världens motsvarighet till e-post. Och även Internets version av guld.

Bitcoin representerar sunda pengar. Det går aldrig att skapa mer än 21 miljoner bitcoins. Oavsett inflation, oavsett kriser, oavsett bostadsbubblor, oavsett USA's "quantitative easing" (sedelpressen).

Internet behöver sunda pengar via en stabil och beprövad teknologi för att överföra värde mellan olika aktörer på Internet. Det finns tusentals användningsområden. Hur skulle det kunna misslyckas?

För mig vore det nästan som att säga att Internet är en fluga. Ett tillfälligt mode som snart går över. Vilket en del gjorde också på 90-talet. T.o.m. Microsoft var skeptiska till Internet, och försökte ju 1995 att lansera sin egna version av Internet: MSN. Det gick ju sådär. Nu är Bill Gates åter igen skeptisk. Denna gången är han skeptisk till Bitcoin. Vem är förvånad? Vill ni hellre ha MSCoin 1.0 (eller Facebook Libra Coin)? Nej, det bill vi inte. Vi vill ha open source och Internet consensus. Och det får vi med Bitcoin.

”Sunda pengar” är ju tyvärr ett hittepå. Hela ekonomin bygger ju på att människor kan få tillgång till saker (utbildning, bostad och så vidare) tidigt i livet för att sedan betala tillbaka genom att jobba senare i livet.

Räntan man betalar kompenserar dels för att vissa inte klarar att betala, samt för att avlöna de stackars jävlar som måste hålla reda på alltihop (alltså de som jobbar på/med bank).
2021-04-22, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
”Sunda pengar” är ju tyvärr ett hittepå. Hela ekonomin bygger ju på att människor kan få tillgång till saker (utbildning, bostad och så vidare) tidigt i livet för att sedan betala tillbaka genom att jobba senare i livet.

Räntan man betalar kompenserar dels för att vissa inte klarar att betala, samt för att avlöna de stackars jävlar som måste hålla reda på alltihop (alltså de som jobbar på/med bank).
Tanken är inte att Bitcoin ska ersätta alla aspekter av nationalekonomi.
2021-04-22, 18:41
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Tanken är inte att Bitcoin ska ersätta alla aspekter av nationalekonomi.

Av ”pengar” menar du? Nej, men just nu verkar det extremt oklart vilken funktion Bitcoin ska ha. Inte P2P-betalningar som satoshi tänkte i alla fall.

Det var inte heller Bitcoin jag skrev om utan idén att det är något fel med att ”banker kan skapa pengar” (och att Bitcoin därför skulle vara ”sunda pengar”). Den idén bygger på ett gammalt missförstånd av vad ”pengar” är.

Pengar är ett system. Inte ”Stuff”.
2021-04-22, 19:02
Medlem
Citat:
Av ”pengar” menar du?

Nej, du tog ju flera saker som "motargument", som inte var "pengar".

Citat:
Nej, men just nu verkar det extremt oklart vilken funktion Bitcoin ska ha. Inte P2P-betalningar som satoshi tänkte i alla fall.
Jag tänker att det kanske inte spelar så stor roll. Jag tror att Bitcoin kommer att ha en stor och viktig roll. Sen om det blir mer som digital guld eller som betalningsmedel, återstår att se. Oavsett kommer Bitcoin att öka i värde.

Citat:
Det var inte heller Bitcoin jag skrev om utan idén att det är något fel med att ”banker kan skapa pengar” (och att Bitcoin därför skulle vara ”sunda pengar”). Den idén bygger på ett gammalt missförstånd av vad ”pengar” är.

Pengar är ett system. Inte ”Stuff”.
OK då. Men Bitcoin är ett bättre system för pengar (än t.ex. US FED's Quantitative easing program, dvs starta sedelpressen).
2021-04-22, 19:34
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Nej, du tog ju flera saker som "motargument", som inte var "pengar".

Nej? Eller jag antar att det är en definitionsfråga, men min poäng är att pengar inte ”finns”. Pengar är snarare ett generellt bokföringssystem där alla gemensamt kan hålla reda på vem som redan har chippat in och vem som ska göra det i framtiden. Det finns såklar massor av brister i det men utan den förmågan hade vi knappast ens tagit oss förbi stenåldern.

Citat:
Jag tänker att det kanske inte spelar så stor roll. Jag tror att Bitcoin kommer att ha en stor och viktig roll. Sen om det blir mer som digital guld eller som betalningsmedel, återstår att se. Oavsett kommer Bitcoin att öka i värde.

Jag tror ju att det spelar en extremt stor roll. När ”gemene man” inser att Bitcoin är helt oanvändbart för att betala med så tror jag Arborist kommer att rasa. Banker kommer aldrig i helvete att använda Bitcoin till någon form av ”underliggande system”.

Citat:
OK då. Men Bitcoin är ett bättre system för pengar (än t.ex. US FED's Quantitative easing program, dvs starta sedelpressen).

Jag vill med bestämdhet påstå att Bitcoin är ett extremt mycket sämre system. Bland annat för att den typ av åtgärd som du beskriver inte går att göra. Nu när inga vill göra av med pengar så behöver människor få mer av det så att de ska kunna göra saker (tillverka varor och utföra tjänster) istället för att inte göra saker (det är ju såklart dåligt).

Nu behöver ju inte Bitcoin ersätta ”allt”. Men det grundläggande problemet för alla use cases är att Bitcoin har en så fruktansvärt låg transaktionsvolym.
2021-04-22, 19:46
Medlem
LightCameraActions avatar
Varför tugga fradga om Bitcoin som betalningsmedel? Ingen betalar väl med guld? Det räcker att kunna göra större transaktioner vid behov. Bitcoin är det digitala guldet, inget universellt betalningsmedel.
2021-04-22, 19:53
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCameraAction
Varför tugga fradga om Bitcoin som betalningsmedel? Ingen betalar väl med guld? Det räcker att kunna göra större transaktioner vid behov. Bitcoin är det digitala guldet, inget universellt betalningsmedel.

Säger vem? Vem ska använda det? Till vad? När använde du senast guld? Vet du hur stor den globala transaktionsvolymen i guldhandeln är? Vet du vart volymtopparna ligger?

Och kom inte och snacka om att ”flytta fysiskt guld” igen. Det.är.inte.en.grej.
2021-04-22, 19:56
Medlem
Citat:
Nej? Eller jag antar att det är en definitionsfråga, men min poäng är att pengar inte ”finns”.
OK. Men Bitcoin finns. Åtminstone i digitalt format.
Citat:
Pengar är snarare ett generellt bokföringssystem där alla gemensamt kan hålla reda på vem som redan har chippat in och vem som ska göra det i framtiden. Det finns såklar massor av brister i det men utan den förmågan hade vi knappast ens tagit oss förbi stenåldern.
Och vad har denna mansplainande besserwisser-attityd med tråden att göra? I din ekonomiska världsuppfattning kan Bitcoin vara bokföringsystemet. Bättre, t.o.m. Eftersom Bitoin ÄR ett faktiskt digital bokföringssystem som inte går att manipulera.

Citat:
Jag tror ju att det spelar en extremt stor roll. När ”gemene man” inser att Bitcoin är helt oanvändbart för att betala med så tror jag Arborist kommer att rasa. Banker kommer aldrig i helvete att använda Bitcoin till någon form av ”underliggande system”.
Bitcoin och framför allt påbyggnadslagret Lightning Network, skulle kunna integreras med appar som Samsung- eller Apple-Pay. I år. Det finns inga tekniska hinder för det.

Citat:
Jag vill med bestämdhet påstå att Bitcoin är ett extremt mycket sämre system. Bland annat för att den typ av åtgärd som du beskriver inte går att göra.

Så du tycker att det är bra att fuska med pengar och trycka upp pengar som inte finns?

Citat:
Nu när inga vill göra av med pengar så behöver människor få mer av det så att de ska kunna göra saker (tillverka varor och utföra tjänster) istället för att inte göra saker (det är ju såklart dåligt).

Visst men det håller ju inte i längden att bara hitta på pengar som inte finns. Till slut kommer ju verkligheten, och inflationen komma i kapp och rätta till det fusket med en fruktansvärt horribel global ekonomisk kris som bieffekt, mycket, mycket värre än någon influensapandemi.

Även med Bitcoin (som inte nödvändigtvis måste ersätta alla valutor för att blir framgångsrik) kan man ju faktiskt omfördela pengar genom skatter och bidrag, precis som vanligt. Fast med sunda pengar som bas i stället för monopolpengar.

Citat:
Nu behöver ju inte Bitcoin ersätta ”allt”. Men det grundläggande problemet för alla use cases är att Bitcoin har en så fruktansvärt låg transaktionsvolym.

OK? Varför är det ett problem? Det är väl bara bra. Då finns det ju plats för fler transaktioner just nu.
2021-04-22, 20:45
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Säger vem? Vem ska använda det? Till vad? När använde du senast guld? Vet du hur stor den globala transaktionsvolymen i guldhandeln är? Vet du vart volymtopparna ligger?

Och kom inte och snacka om att ”flytta fysiskt guld” igen. Det.är.inte.en.grej.
Jo förstår du, det behövs för alla som inte tror på FIAT valuta-, aktie- och fastighets bubblan och inte vill köpa otympligt guld. Det har alla gulds fördelar fast i digital form.
2021-04-22, 21:06
Medlem
Jag håller med om att de skenande statsskulderna är ett problem så stort att det är helt hopplöst att vända. Troligen kommer ingen stat någonsin att återbetala alla sina skulder. Enda utvägen är en kollaps som bara blir värre för varje nytryckt biljoner dollar (och alla andra valutor).

Bitcoin är också bättre än guld på många sätt men det finns ett problem med mining som inte guld lider av. Det pågår ett ständigt säljtryck från miners för att betala sina energibolag. Ju dyrare Bitcoin blir desto mer energi kommer miners att bränna och fortsätta att sälja Bitcoin för att betala sina elräkningar.
Guld är också dyrt att bryta men när tackan väl är klar så kan den ligga i ett valv i en evighet utan att utsättas för ett säljtryck. Om alla guldgruvor skulle lägga ner så kommer guldet fortsätta vara användbart men skulle alla Bitcoin miners lägga ner så blir alla Bitcoin värdelösa eftersom de inte går att spendera.
Risken att alla Bitcoin miners lägger ner är väl obefintlig men de kommer fortsatt att sälja Bitcoin för stora summor dagligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in