Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Nej? Eller jag antar att det är en definitionsfråga, men min poäng är att pengar inte ”finns”.
OK. Men Bitcoin finns. Åtminstone i digitalt format.
Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Pengar är snarare ett generellt bokföringssystem där alla gemensamt kan hålla reda på vem som redan har chippat in och vem som ska göra det i framtiden. Det finns såklar massor av brister i det men utan den förmågan hade vi knappast ens tagit oss förbi stenåldern.
Och vad har denna mansplainande besserwisser-attityd med tråden att göra? I din ekonomiska världsuppfattning kan Bitcoin vara bokföringsystemet. Bättre, t.o.m. Eftersom Bitoin ÄR ett faktiskt digital bokföringssystem som inte går att manipulera.
Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Jag tror ju att det spelar en extremt stor roll. När ”gemene man” inser att Bitcoin är helt oanvändbart för att betala med så tror jag Arborist kommer att rasa. Banker kommer aldrig i helvete att använda Bitcoin till någon form av ”underliggande system”.
Bitcoin och framför allt påbyggnadslagret Lightning Network, skulle kunna integreras med appar som Samsung- eller Apple-Pay. I år. Det finns inga tekniska hinder för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Jag vill med bestämdhet påstå att Bitcoin är ett extremt mycket sämre system. Bland annat för att den typ av åtgärd som du beskriver inte går att göra.
Så du tycker att det är bra att fuska med pengar och trycka upp pengar som inte finns?
Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Nu när inga vill göra av med pengar så behöver människor få mer av det så att de ska kunna göra saker (tillverka varor och utföra tjänster) istället för att inte göra saker (det är ju såklart dåligt).
Visst men det håller ju inte i längden att bara hitta på pengar som inte finns. Till slut kommer ju verkligheten, och inflationen komma i kapp och rätta till det fusket med en fruktansvärt horribel global ekonomisk kris som bieffekt, mycket, mycket värre än någon influensapandemi.
Även med Bitcoin (som inte nödvändigtvis måste ersätta alla valutor för att blir framgångsrik) kan man ju faktiskt omfördela pengar genom skatter och bidrag, precis som vanligt. Fast med sunda pengar som bas i stället för monopolpengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Nu behöver ju inte Bitcoin ersätta ”allt”. Men det grundläggande problemet för alla use cases är att Bitcoin har en så fruktansvärt låg transaktionsvolym.
OK? Varför är det ett problem? Det är väl bara bra. Då finns det ju plats för fler transaktioner just nu.