2021-04-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
OK, tack för svar!

Kan inte låta bli att fundera på vad dessa vänner säger till HD nu efter att de förmodligen läst FUP.

Har de HD kvar som vän och försöker förklara för HD att hon borde lämna denne "man"?

Jag kan gott förstå var HD:s tyckande ang LW kom ifrån. Bli bedragen av sin man och dessutom av en väninna gör saken etter värre!

Men... att försöka förstå hur HD kan fortsätta sitt umgänge med SD efter allt hon fått till sig nu är så svårt. Lika svårt som att förstå JG och SOA med sitt "rätt ska vara rätt".
Vi ska ha i åtanke att SD har manipulerat HD i 20 år. En dominant, kontrollerande och mästrande man som har spelat på hennes känsloregister i många många år. Hon har förändrats. Hon har blivit en människa som gick in i relationen med en egen åsikt, och nu sitter hon där med hans åsikt. I allt. Även om hon försöker mopsa upp sig och stå på sig, så verkar hon väldigt osäker. SD har rätt i allt. Allt han säger är fakta för henne. Kanske har hon nu börjat förstå vem han är - men hon kommer nog aldrig ur hans grepp.

Det enda sättet att bli av med SDs grepp är nog att SD sys in på många många år.
Citera
2021-04-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi ska ha i åtanke att SD har manipulerat HD i 20 år. En dominant, kontrollerande och mästrande man som har spelat på hennes känsloregister i många många år. Hon har förändrats. Hon har blivit en människa som gick in i relationen med en egen åsikt, och nu sitter hon där med hans åsikt. I allt. Även om hon försöker mopsa upp sig och stå på sig, så verkar hon väldigt osäker. SD har rätt i allt. Allt han säger är fakta för henne. Kanske har hon nu börjat förstå vem han är - men hon kommer nog aldrig ur hans grepp.

Det enda sättet att bli av med SDs grepp är nog att SD sys in på många många år.

Hax köper bara några mattor till o sopar undan fakta. Hon lär stå vid hans sida även om han fälls. Siameserna är fastvuxna vid varandra. Fast Steffe erkänt att han älskade båda. De kan försöka kontrollera varandras tankar, men Hax får räkna med att gnaga tvivel för S kommer en dag att sakna L. Om han inte redan gör det eller åtminstone gjorde det när han loggade in på hennes geokonto 7 oktober - ett sentimentalt datum?
Lena är mördad, S sa "Mot min vilja" och Hax sa "hoppas hon är död". I det ser vi vems vilja mördaren gick?
Citera
2021-04-22, 11:25
Medlem
Citat:

Har också tänkt en hel del på det. 20 år är en väldigt lång tid, ja. Hon var nog på rätt väg med JS, men SD halade tyvärr in henne igen.

Visst måste det vara väldigt svårt, men jag kände en kvinna som lyckades frigöra sig efter 17 år med en mycket äldre man.
Hon träffade en ny mycket bra man men började tyvärr med tunga droger vid 37 års ålder (ovanligt, brukar i såfall vara mediciner) och dog av en överdos heroin endast ett år senare. Hon ville slippa tänka och känna. Det gör så jävla ont, sa hon. Då är heroin extremt "lindrande"...
Hon som var så lycklig över sin nyvunna frihet, men hon var knäckt ända in i märg och ben. Hennes exman hade kontaktförbud och hon lade resolut på luren om han ringde, utan att hon sa ett ord. Hon var väldigt konsekvent på det viset.

Deras söner var då 15 resp 17 år och nu är även de döda i förtid. Svinpälsen själv dog härom året, 83 år gammal. Ödets ironi?
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-22 kl. 11:29.
Citera
2021-04-22, 11:25
Medlem
Nötis jag tycker Maviel ringar in komplexiteten i det hela på ett övergripande och bra sätt här:

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
En kvinna som befinner sig i en relation med denna typen av man förändras. Till viss del internaliserar hon mannens beteende och speglar det och hon blir också svår för omgivningen att förstå. Det handlar om att hon blir nerbruten och manipulerad.

Läs hela FUP med öppna ögon. Läs alla vittnesmål. Detta är såklart klassiskt i detta fallet. Det började såklart inte så som det slutade. Det började med en flört och säkerligen var SD trevlig och omtänksam i början för det är de ju, männen. Men det slutar så lätt i våld. Vi gör våld på oss själva om vi inte är öppna för hur kvinnor förändras av destruktiva relationer. Om vi inte flyttar fokus från kvinnan som faktiskt är offret här. Om vi inte vågar titta på mannen. Hans motiv. Hans beteende.

Det är väldigt vanligt att både vilja att inte vilja. Att ha känslan av att vara på ett tåg som skenar och inte kunna hoppa av. Att älska och hata samtidigt.

Jag har haft väninnor i destruktiva relationer och sett detta på nära håll. Det är jättesvårt att få dem att lämna även om de själva på ett logiskt plan kan resonera kring det. Det bildas ett band som är jämförbart med ett missbruk.

Och jag håller med dig. Du beskriver allt så bra. Man vill placera människor i kategorier. Det är bekvämt, rationaliserande och smidigt. För att snabbare kunna gå vidare.
Chop chop! Klart. Ingen tid för att se flera lager.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker att man vill försöka förenkla det man ser, ofta genom att kategorisera människor. Det förenklar ens världsbild. Det är enklare att ta beslut och kunna gå vidare, istället för att försöka ta in alla parametrar som ska spjälkas upp.

Men i själva verket är ju en människa enormt komplex, så komplex att man inte ens själv förstår sig själv alltid. Man är ju inte enbart stark eller svag t ex. Man har starka sidor och svaga sidor. Vissa individer har många goda sidor, men har ändå någon sida som inte är så bra. I vissa situationer märks inte de svaga eller dåliga sidorna, men i andra. De allra flesta egenskaper är ju också både negativa och positiva. T ex kan en driftig sida vara positiv då personen får mycket gjort och kanske har lätt att få med sig andra i sin ambition. I andra lägen kan den driftiga sidan kanske visa på att personen inte överväger besluten så noga som behövdes i en viss situation och kanske inte är tillräckligt lyhörd för vad andra tycker och har påpekat.

Sant!

I mångt och mycket handlar det om vad mottagaren tycker om eller inte. Man passar helt enkelt inte ihop med alla.

Därför ser vi en väldigt liten del av vem HD är. Vem är hon?

Jag tänker ofta att om hon var den mördade, och Lena var den som överlevde, skulle vi då vända på steken?

Den varianten är ju rätt vanlig. Att det är den bedragna hustrun som får stryka på foten.

Var det inte parterapi de gick på?

Nej. Eller hur var det nu? Följde SD med ett par gånger? Minnet sviker mig.

Det blir ju lite samma med Lena. Hon vill träffa någon som hon kan få till det med, men hon blir "stängd" för dom då SD alltid är där och spökar i bakgrunden.

Precis. Bokstavligen i vissa fall! Som ett gällröstat spöke i cykelhjälm, snabba solbrillor och slankdräkt som smög med kameran och fotade dem genom fönstret och skickade triumferande sms att han skulle titta till dem två gånger till under kvällen. Galning.

Här ser man hur just det du lyfter fram här kan verka som att SD är öppen, engagerad och hjälpsam, allt i kamouflage för att egentligen ha koll på var, hur, när och vad. I varje andetag och i varje steg.

Minns en klasskamrat som fick skjuts och hämtning varje dag till skolan. Vi andra blev otroligt avundsjuka och tyckte att hon hade en sådan tur med en så snäll och omtänksam kille. Otroligt bra kille

Otroligt bra kille. Nog vad HD fått höra av många.... Inte minst SOA och BA. Och JG och Margareta. Och... osv.
Senast redigerad av Firesnake 2021-04-22 kl. 11:28.
Citera
2021-04-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag har lyssnat på HDs förhör igen och jag tycker man tydligt hör i vilka delar hon ljuger, svävar på målet samt vilka delar som är ömma tår.

En mycket sårad människa som inte orkar och vill ta in sanningen om sin fd livskamrat Stefan.

Klart hon har rätt i att LW svek henne något kapitalt. De umgicks som mammalediga, LW var vigde dem, LW visste att hon var sjuk...
Klart att hon har rätt att vara rasande och besviken på att hon inte fick ett erkännande av sveket från mot henne från LW, vänner emellan.
Om hon nu aldrig fick det.

Men sen håller jag med de som nämner att det finns ett patologiskt hat.
Hon ville precis som LW kämpa för att behålla SD.

Att flytta så nära LW var en kraftig revirmarkering.

Men i mina ögon, utifrån mina blygsamma 15 hp i mäns våld mot kvinnor och de strukturer som är gemensamma för såna relationer, blir det väldigt tydligt att HD, precis som LW var, är hjärntvättad på ett väldigt klassiskt vis, av SD.

Sen finns HDs psykiska ohälsa i botten som kan påverka henne på olika sätt.

Till skillnad från LW så tycks HD inte ha fullt så många stöttande vänner (kanske för att skammen länge fick henne att tiga).
JG kommer in på slutet (edit: även om han snarare eldade på hennes hat mot LW än var en stöttande vän), och även JS fick agera samtalsstöd...

Men från familjen saknas stöd. Både från den egna och från Stefans.

Kanske var HD en bortskämd och ”svår” flicka som develi eller vem det var sa.
Kanske därför SOA och BA är så desperata att SD ska fortsätta agera personlig assistent (fast hon knappast behöver det längre).

De tror att HD behöver en man som är mer som hennes förvaltare. Att ingen mer än SD skulle stå ut.
Eller så ses skilsmässa som en skam.... Något konstigt är det i HDs ursprungsfamilj, den saken är klar.
Vilka andra svenneföräldrar skulle agera så om deras dotter blev så bedragen? Rena hederstänket.

Och SDs mamma Margareta verkar vara en svärmorsmardröm.

Hon skulle aldrig säga något illa om HD.
I nästa andetag säger hon att HD är vek som är ”utbränd fast hon inte jobbar i närheten lika mycket som SD” (postpartumdepression hallå Maggan??)
Samt öser på med allt hon tycker är fel på HD.

Stefan däremot är enligt Margareta ”trevlig, smart, aldrig varit i konflikt vare sig hemma eller i skolan, var säkert populär bland flickor osv osv”

HD fastnade i har mot LW. Hade hon vågat möta smärtan av att SD varit ett svin mot henne och bara vänt honom och Nya Hjärsta ryggen så hade världen och JS väntat där ute...

Men hon förblindades av ett enormt hat och av att ”inte låta LW vinna”.
-Vinna vad Hanna?
En misslyckad, notoriskt lögnhalsig och lynnig sopa till man och pappa. Vilken ”vinst”...🙄

Bara vid ett tillfälle under förhöret märker man en spricka i HDs fasad.
- När hon pratar om att SD tyckte att ”det vore bäst om jag inte fanns”.

Kanske hon hörde själv hur sjukt det låter när hon sa det högt framför åhörarna.
Tack för ett intressant inlägg!

Ang det fetade:
Anar jag en liten förskjutning i lasten gällande hur man kan värdera Lenas beteende i relation till hennes omgivning?
Här ger du, via HD:s perspektiv, en inte alltför smickrande bild av Lena som en svikare inte bara i relationshänseende, utan också i det att hon var den som vigt HD med Stefan. Alltså att hon som vigselförrättare trängt sig mellan HD och Stefan, ett utan tvekan förfärligt moraliskt övertramp.

Har det nu blivit acceptabelt att få kritisera Lena?
Trodde 'victim blaming' var haram i denna tråd.
Citera
2021-04-22, 11:36
Medlem
Citat:
Det finns många paraleller till HD och SD's förhållande och SD och LW. Han hänvisade ju dessutom till dem båda som sina fruar. Det är väl samma sak där det blir ett missbruk. En fundering jag har är också hur pass mkt HD vet alternativt är inblandad i mordet och allt efteråt.

Klockrent hora/madonna-komplex.
Vad HD vet eller ej, inblandad direkt eller indirekt (typ anstiftan) eller inte alls : det är frågan vi alla ställer oss.
Vad HD tycker och tänker är mycket svårt att komma åt. Få grepp om. Hon har nog lärt sig tigandets och lögnens språk för att själv härda ut och upprätthålla en fin och kärleksfull fasad utåt.
Men inom henne rasar ett krig, skulle jag tro och det är därför hon faller igenom då och då och måste läggas in.
Citera
2021-04-22, 11:37
Medlem
Citat:
LW var en stark kvinna. Inte alla gillar starka kvinnor. Ofta ligger avundsjuka bakom hatet, en känsla av underlägsenhet. De höjer sig själva genom att sparka neråt. I detta fall en mördad kvinna. Undrar hur de fungerar i verkligheten utan anonymiteten bakom skärmen.

Det där känner jag till...
Citera
2021-04-22, 11:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja det är jag tyvärr rätt säker på, sedan finns det ju fler som av någon anledning inte har den mentala kapaciteten att inse verkligheten. Finns en handfull inom geocaching som fortfarande umgås med Sd och/eller inte tar avstånd.
Tror det är väldigt svaga och osäkra individer med väldigt låg självinsikt och moral.

Mycket bra skrivet och du träffar precis rätt.
Nu dödas allt fler kvinnor i Sverige, både på våra gator och i sina hem. En skam för vårat samhälle att inte mer görs för att hindra detta. En dubbel skam för de som likt smokey, JG mfl som skyller LW för sin egen död.
Kontaktförbud, fotboja och höjda straff (direkt inlåsning) för den som bryter mot det förbudet skulle vara en rätt enkel lösning.
Men straffet för att bryta mot kontaktförbud är så lågt att polisen inte bryr sig.
Citera
2021-04-22, 11:41
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Klockrent hora/madonna-komplex.
Vad HD vet eller ej, inblandad direkt eller indirekt (typ anstiftan) eller inte alls : det är frågan vi alla ställer oss.
Vad HD tycker och tänker är mycket svårt att komma åt. Få grepp om. Hon har nog lärt sig tigandets och lögnens språk för att själv härda ut och upprätthålla en fin och kärleksfull fasad utåt.
Men inom henne rasar ett krig, skulle jag tro och det är därför hon faller igenom då och då och måste läggas in.

Nja... försök att tänka på hela situationen. Då vet vi dessutom också bara vad som framkommit. Hennes egen far väljer att se mellan fingrarna på att hans svärson varit otrogen under många år. Han väljer också att sitta på svärsonens sida i rättegången.

Vi vet att hon haft allvarlig depression. Vi vet också att han kontrollerat henne hårt, läst hennes mail och manipulerat henne. Fått henne att inte tro på vad hon faktiskt misstänker och ser.

Det blir lite samma här, till viss del så speglar hon hans beteende och de blir lika varandra. Hennes reaktioner blir svårare att förstå.

Hon lyckas skilja sig från honom men bor nära och de har fortsatt nära kontakt. När hon träffar en annan man fortsätter han att kontrollera hennes mail.

Hans försök. "Allt ska bli så bra nu"

Hennes eventuella vetskap om vad han gjort för hennes skull och att allt ska bli så bra nu.

Hon lever antagligen i ett helvete som hon inte kan ta sig ur. Ett skenande tåg som hon inte kan hoppa av. Hon har tagit fan i båten och måste försöka ro honom i land.
Citera
2021-04-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
OK, tack för svar!

Kan inte låta bli att fundera på vad dessa vänner säger till HD nu efter att de förmodligen läst FUP.

Har de HD kvar som vän och försöker förklara för HD att hon borde lämna denne "man"?

Jag kan gott förstå var HD:s tyckande ang LW kom ifrån. Bli bedragen av sin man och dessutom av en väninna gör saken etter värre!

Men... att försöka förstå hur HD kan fortsätta sitt umgänge med SD efter allt hon fått till sig nu är så svårt. Lika svårt som att förstå JG och SOA med sitt "rätt ska vara rätt".

Det är nog meningslöst att förklara för HD att hon bör lämna SD nu när hon har chansen iom skilsmässan. Hon vet det säkert själv, alltför väl. Däremot kan de fortsätta vara hennes stöd och hjälpa henne att hitta sin egen kraft att ta sig loss. Men det kan ta sin tid.
Citera
2021-04-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Hax köper bara några mattor till o sopar undan fakta. Hon lär stå vid hans sida även om han fälls. Siameserna är fastvuxna vid varandra. Fast Steffe erkänt att han älskade båda. De kan försöka kontrollera varandras tankar, men Hax får räkna med att gnaga tvivel för S kommer en dag att sakna L. Om han inte redan gör det eller åtminstone gjorde det när han loggade in på hennes geokonto 7 oktober - ett sentimentalt datum?
Lena är mördad, S sa "Mot min vilja" och Hax sa "hoppas hon är död". I det ser vi vems vilja mördaren gick?

Tror han har saknat Lena under dessa 3 år. Han tyckte väl han levde ett perfekt liv med HD och Lena. Problemet var att Lena var en envis liten rackare som vägrade foga sig mer - och nu ville gå vidare i livet. Dessutom hotade hon SD med loggremsa och andra pikanta pinsamheter, men då skrev hon under sin egen dödsdom.
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-22 kl. 12:03.
Citera
2021-04-22, 11:57
Medlem
Citat:
Nja... försök att tänka på hela situationen. Då vet vi dessutom också bara vad som framkommit. Hennes egen far väljer att se mellan fingrarna på att hans svärson varit otrogen under många år. Han väljer också att sitta på svärsonens sida i rättegången.

Vi vet att hon haft allvarlig depression. Vi vet också att han kontrollerat henne hårt, läst hennes mail och manipulerat henne. Fått henne att inte tro på vad hon faktiskt misstänker och ser.

Det blir lite samma här, till viss del så speglar hon hans beteende och de blir lika varandra. Hennes reaktioner blir svårare att förstå.

Hon lyckas skilja sig från honom men bor nära och de har fortsatt nära kontakt. När hon träffar en annan man fortsätter han att kontrollera hennes mail.

Hans försök. "Allt ska bli så bra nu"

Hennes eventuella vetskap om vad han gjort för hennes skull och att allt ska bli så bra nu.

Hon lever antagligen i ett helvete som hon inte kan ta sig ur. Ett skenande tåg som hon inte kan hoppa av. Hon har tagit fan i båten och måste försöka ro honom i land.

Stämmer nog alldeles utmärkt.
(Läs min sista mening igen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in