2021-04-22, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det finns en hel del litteratur om kvinnor i dessa förhållande och hur de förändras över tid. En del självbiografiska böcker som är smärtsamma att läsa men nödvändiga för att förstå. En kvinna som befinner sig i en relation med denna typen av man förändras. Till viss del internaliserar hon mannens beteende och speglar det och hon blir också svår för omgivningen att förstå. Det handlar om att hon blir nerbruten och manipulerad.

Läs hela FUP med öppna ögon. Läs alla vittnesmål. Detta är såklart klassiskt i detta fallet. Det började såklart inte så som det slutade. Det började med en flört och säkerligen var SD trevlig och omtänksam i början för det är de ju, männen. Men det slutar så lätt i våld. Vi gör våld på oss själva om vi inte är öppna för hur kvinnor förändras av destruktiva relationer. Om vi inte flyttar fokus från kvinnan som faktiskt är offret här. Om vi inte vågar titta på mannen. Hans motiv. Hans beteende.

Det är väldigt vanligt att både vilja att inte vilja. Att ha känslan av att vara på ett tåg som skenar och inte kunna hoppa av. Att älska och hata samtidigt.

Jag har haft väninnor i destruktiva relationer och sett detta på nära håll. Det är jättesvårt att få dem att lämna även om de själva på ett logiskt plan kan resonera kring det. Det bildas ett band som är jämförbart med ett missbruk.

Det är LW som är död. Brutalt nedslagen bakom ett bullerplank och lämnad som skräp. Det är hon som dragits genom skiten här inne mestadels, precis som om man vågar ge sig in i Lotta tråden (jag klarar det inte längre).

SD är ett svin hur du än ser på det. Det går inte att bortse från det faktum att han bedrog sin hustru när hon mådde som sämst. Att han såg till att hon sov gott så han kunde smyga ut och falla för sina lustar. Att han lämnade sina små barn ensamma i huset utan en vuxen som var tillgänglig. Att han lockade LW med guld och gröna skogar samtidigt som han tog tillbaka sina löften och gav henne smulor. Att han bevakade henne. Stalkade henne. Och troligtvis mördade henne.

Faktum kvarstår att om polisen inte gjort allvarliga missar i början - så hade SD suttit bakom galler nu.

Det finns inte några andra alternativ.

Faktum kvarstår också att någon har förlorat en mamma. En syster. En dotter. En kvinna är död. Och ingen kvinna ska behöva betala ett så högt pris som sitt liv.

Klokt och fint skrivet. Stämmer precis. Behöver inte ta så lång tid innan en sån sk man drar igång artilleriet, ofta redan efter bara ett par månader.

Tyvärr finns ett par stycken i tråden som har ett sånt glödande hat mot Lena fortfarande, trots att hon är mördad med 17 slag mot huvud/ansikte. Jag kan undra vad DE har för problem som kan skriva så.
Citera
2021-04-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Klokt och fint skrivet. Stämmer precis. Behöver inte ta så lång tid innan en sån sk man drar igång artilleriet, ofta redan efter bara ett par månader.

Tyvärr finns ett par stycken i tråden som har ett sånt glödande hat mot Lena fortfarande, trots att hon är mördad med 17 slag mot huvud/ansikte. Jag kan undra vad DE har för problem som kan skriva så.
LW var en stark kvinna. Inte alla gillar starka kvinnor. Ofta ligger avundsjuka bakom hatet, en känsla av underlägsenhet. De höjer sig själva genom att sparka neråt. I detta fall en mördad kvinna. Undrar hur de fungerar i verkligheten utan anonymiteten bakom skärmen.
Citera
2021-04-22, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hur kommer det sig att SD oroar sig för grannfruarna, men inte männens eller barnens eventuella utsatthet för farligheter?

Det var något manligt vittne som berättade om just detta faktum.
Svaret är givet.
Citera
2021-04-22, 09:54
Medlem
I delgivning av tilläggsprotokoll ab 17 där Sillens tilläggsförhör, efter tingsrättsförhandling, samt de mail Sillen lämnat till polisen skrivs följande på sista sidan:

Försvaret önskar att mejlkonversation som bilagts förhöret med J*nas S*hlén läggs i sidomaterialet då det är av integritetskänslig art, såvida tilläggsförhör inte avses åberopas med S*hlén.

Med tillfredsställelse konstaterar jag då att mördaren absolut inte vill att detta skall komma till allmän beskådan. Sillen bryr sig inte eftersom han själv skickat in allt till polisen.
Citera
2021-04-22, 09:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag vacklar också. Dels är hon ett skolboksexempel på en kvinna i en relation med en kontrollerande och narcissistisk man, dels finns det något annat där som är svårt att sätta fingret på.
Develi nämner vissa saker som jag ibland lutar åt att hålla med i, ibland inte alls.

Jag tänker att man vill försöka förenkla det man ser, ofta genom att kategorisera människor. Det förenklar ens världsbild. Det är enklare att ta beslut och kunna gå vidare, istället för att försöka ta in alla parametrar som ska spjälkas upp.

Men i själva verket är ju en människa enormt komplex, så komplex att man inte ens själv förstår sig själv alltid. Man är ju inte enbart stark eller svag t ex. Man har starka sidor och svaga sidor. Vissa individer har många goda sidor, men har ändå någon sida som inte är så bra. I vissa situationer märks inte de svaga eller dåliga sidorna, men i andra. De allra flesta egenskaper är ju också både negativa och positiva. T ex kan en driftig sida vara positiv då personen får mycket gjort och kanske har lätt att få med sig andra i sin ambition. I andra lägen kan den driftiga sidan kanske visa på att personen inte överväger besluten så noga som behövdes i en viss situation och kanske inte är tillräckligt lyhörd för vad andra tycker och har påpekat.

I mångt och mycket handlar det om vad mottagaren tycker om eller inte. Man passar helt enkelt inte ihop med alla.

Nu tänker jag så här; att vi kan på något sätt omfamna Lena. Vi har empati med henne mycket för att hon helt tydligt och klart är offret. Hennes barn är moderlösa och för evigt offer. Lena har vi lite koll på också. Hon är som en öppen bok, som bara vräker ur sig allt hon tänker på och känner. Väldigt artikulerad. Intelligent och påläst om sin situation. Hon talar om för oss läsare vad hon är utsatt för så vi begriper det.

Sedan har vi HD. De flesta kan nog se att hon också är ett offer. För SD, som vi har ganska stor kännedom om. Dels via Lena, men också genom andra i förhör, och även hans egna texter och ageranden.
HD däremot, vet vi inte lika mycket om. Dels är det inte hon som är huvudfigur i den här utredningen och det här åtalet. Hon är själv väldig sparsam med att uttrycka vad hon känner. Dels är hon kanske en person som är mer återhållsam. Samtidigt har vi läst hennes förhör vilka måste läsas utifrån att hon dels förmodligen vill skydda SD och dels är hon själv misstänkt för mord i de senare förhören.

Därför ser vi en väldigt liten del av vem HD är. Vem är hon?

Jag tänker ofta att om hon var den mördade, och Lena var den som överlevde, skulle vi då vända på steken?

Citat:
Gällande psykologen så verkar hon ju ha manipulerat big time där.
HD vore iof långt ifrån den första som lyckats få en psykolog att tro att nån är farlig och galen. Verka genuint rar, oskyldig och bekymrad och enbart peka ut det mest galna den andra personen gjort, taget ur sin kontext.

Var det inte parterapi de gick på? Då kan SD har påverkat bilden av Lena väldigt mycket. Hans bortförklaring till varför han varit otrogen osv. Det skulle inte förvåna mig om SD har kört med att Lena tvingar sig på honom (vilket ju delvis är en sanning, men verkligen inte hela) och att hon är psykisk sjuk (vilket också delvis är sant, men inte hela sanningen). Man kan ju alltid måla upp det på ett sätt som du säger, om man bara väljer ut enstaka och negativa sidor.

Citat:
Jag vill inte demonisera HD, jag kan relatera till vreden. Men den har tagit över totalt och blivit till patologiskt hat.

Ja, och jag tror att det är SD som lägger på vedklabbar där på hans manipulativa sätt.

Citat:
Gällande JS var jag kanske luddig. Jag tror också absolut att hon kan haft en crush där.
Men att traumabindningen till SD funkade som ett gummiband.

Har sett andra män med SD-drag snabbt och effektivt släcka sina exfruars uppflammande kärleksliv med nya män efter samma modell.

Haha, gummiband var bra!
Det blir ju lite samma med Lena. Hon vill träffa någon som hon kan få till det med, men hon blir "stängd" för dom då SD alltid är där och spökar i bakgrunden.

Citat:
Det där tramset att det ska skjutsas till dejter med den nya, det skickas sms med budskap att de har koll (”loggningstakten har avtagit”), de ska ha koll på vart hon sover på hotellet ”av omsorg”...
(Långt ifrån alla exfruar accepterar ju att det kontrollerande exet ska vara involverad på den nivån! Också ett tecken på att nåt är snett).

Det kärleksbombas mot exet varvat med obehagliga hintar om att de har koll på vart hon befinner sig.
Samtidigt representerar de en trygghet och bekvämlighet.

Då är det nog lätt att kvinnorna faller till föga. Och de har samtidigt visat karln att ”de minsann kan” så bäst han skärper sig...

Här ser man hur just det du lyfter fram här kan verka som att SD är öppen, engagerad och hjälpsam, allt i kamouflage för att egentligen ha koll på var, hur, när och vad. I varje andetag och i varje steg.

Minns en klasskamrat som fick skjuts och hämtning varje dag till skolan. Vi andra blev otroligt avundsjuka och tyckte att hon hade en sådan tur med en så snäll och omtänksam kille. Otroligt bra kille. Dock var hon borta en hel del och en dag kom hon till skolan full med blåmärken som hon försökte sminka och klä över...Hon kunde helt enkelt inte vara borta tills blåmärkena försvunnit.
Citera
2021-04-22, 10:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
"kontroll, hat, hämnd, svartsjuka" stämmer lika bra in på hur LW var mot SD. De var lika störda båda två.

Den beskrivningen stämmer ju inte alls på LW. Hon tapetserade ju sin GC-blogg med foton på alla sina män för att göra SD svartsjuk. Hon anpassade sig väl aldrig för att inte göra SD arg? De var ju alltid osams och tjafsade i det oändliga.

Precis som LW. Hon kompromissade aldrig. Hon kunde inte ta ett "nej". Hon hade alltid rätt, enligt henne själv. Och hon gav sig aldrig. Hon skulle prata klart med barnen och med SD och det var inte färdigpratat förrän de gett sig och hon vunnit diskussionen.

De kanske inte tyckte att det angick honom?

Men nu utgick du ändå enbart från Lena?

Vad jag frågade om var om du kunde utgå från den person som vi utifrån FUP och geocahingloggarna har fått vetskap om vem SD är:

"Om du släpper Lena för ett ögonblick och utgår enbart från det vi läst om SD."

Ser du nu själv att du inte kan ens försöka se nyanserat på personerna?
Allt fokus hamnar på Lena hela tiden.

Kan du försöka att på nytt svara på mitt inlägg, då utifrån perspektivet SD.

INTE Lena.

Detta nedan ska du inte fokusera på i första hand, även om det är frestande.
Ta det i andra hand.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----
Citera
2021-04-22, 10:41
Medlem
Citat:
Lyssnade igen på förhör med Tina, HDs väninna och granne. En natt knackade det oväntat på hos Tina, hon blev jätterädd och ringde SD, självutnämnd kvartersfixare och beskyddare. Han sa att han var på jobbet, trots tidpunkten, men skulle kolla runt när han åkte hem. Sen meddelade han henne att allt var lugnt.

Då slog mig plötsligt tanken att det kanske var SD själv som hade knackat på hos T. Att han inte alls var på jobbet, att det är så här han gör förutom att stå och glo in i folks fönster såsom han gjorde hos F, som du berättar om. Tror det ligger till så. Skulle inte förvåna mig det minsta.

Kvarteret borde kanske skyddas från honom. Inte av honom.

Är det samma vän till HD som fick ett snabbt sms från SD när hon varit hemma hos HD en kväll?
Citera
2021-04-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Är det samma vän till HD som fick ett snabbt sms från SD när hon varit hemma hos HD en kväll?
Den gången var det Th*erese B om jag minns rätt.
Citera
2021-04-22, 10:55
Medlem
Citat:
Lyssnade igen på förhör med Tina, HDs väninna och granne. En natt knackade det oväntat på hos Tina, hon blev jätterädd och ringde SD, självutnämnd kvartersfixare och beskyddare. Han sa att han var på jobbet, trots tidpunkten, men skulle kolla runt när han åkte hem. Sen meddelade han henne att allt var lugnt.

Då slog mig plötsligt tanken att det kanske var SD själv som hade knackat på hos T. Att han inte alls var på jobbet, att det är så här han gör förutom att stå och glo in i folks fönster såsom han gjorde hos F, som du berättar om. Tror det ligger till så. Skulle inte förvåna mig det minsta.

Kvarteret borde kanske skyddas från honom. Inte av honom.

Lyssnade också på samma förhör här om dagen och exakt samma tanke slog mig. Känns inte ens som något som förvånar.

Som brandmän som tuttar på för att sen få vara hjälte exempelvis. Eller expojkvännen som dömdes för att ha skrivit anonyma hot till sitt ex ”för då skulle hon bli rädd och ringa efter mig”
Citera
2021-04-22, 10:59
Medlem
Citat:

Nej, det var väl The***e B?
Citera
2021-04-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den gången var det Th*erese B om jag minns rätt.

OK, tack för svar!

Kan inte låta bli att fundera på vad dessa vänner säger till HD nu efter att de förmodligen läst FUP.

Har de HD kvar som vän och försöker förklara för HD att hon borde lämna denne "man"?

Jag kan gott förstå var HD:s tyckande ang LW kom ifrån. Bli bedragen av sin man och dessutom av en väninna gör saken etter värre!

Men... att försöka förstå hur HD kan fortsätta sitt umgänge med SD efter allt hon fått till sig nu är så svårt. Lika svårt som att förstå JG och SOA med sitt "rätt ska vara rätt".
Citera
2021-04-22, 11:04
Moderator
Maviels avatar
Citat:
OK, tack för svar!

Kan inte låta bli att fundera på vad dessa vänner säger till HD nu efter att de förmodligen läst FUP.

Har de HD kvar som vän och försöker förklara för HD att hon borde lämna denne "man"?

Jag kan gott förstå var HD:s tyckande ang LW kom ifrån. Bli bedragen av sin man och dessutom av en väninna gör saken etter värre!

Men... att försöka förstå hur HD kan fortsätta sitt umgänge med SD efter allt hon fått till sig nu är så svårt. Lika svårt som att förstå JG och SOA med sitt "rätt ska vara rätt".

Det finns många paraleller till HD och SD's förhållande och SD och LW. Han hänvisade ju dessutom till dem båda som sina fruar. Det är väl samma sak där det blir ett missbruk. En fundering jag har är också hur pass mkt HD vet alternativt är inblandad i mordet och allt efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in