2021-04-21, 17:45
Medlem
Gubbens avatar
Man borde ha byggt ut Tullinge flygplats och lagt ner Bromma när man hade chansen. Nu är det försent. Då hade Stockholm haft två flygplatser med bra kommunikation.
Citera
2021-04-21, 17:46
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Man borde helt enkelt ersätta Bromma flygplats med att utöka Arlanda med en terminal och landningsbana. Då går säkerhetskontrollen lika snabbt.

Det är MP verkligen inte intresserade av, de hatar flyget.
Citera
2021-04-21, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det är MP verkligen inte intresserade av, de hatar flyget.
Häpp. Höghastighetståg Stockholm-Skavsta då? Så flyttar man all Brommaflyg dit. Det finns rätt många lösningar. Argumenten för att göra något mer värdefullt med marken i Bromma överväger.
Citera
2021-04-21, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilket sannolikt också är den bakomliggande planen. Det som pågår är medveten subversion.
Ja precis, som nedläggningen av allmän värnplikt eller öppna hjärtan och ghetton.

T om Göteborg har ju kvar Säve i reserv. Stockholm är nordens största huvudstad och har bara en enda flygplats. Otaktiskt och opraktiskt.
Citera
2021-04-21, 18:00
Medlem
Jag var med redan som passagerare på
LIN:s storhetstid med Fokker F28 på 70/80 talet.
Men ARN är bättre alt.
Citera
2021-04-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Bor man en vid ladugård kanske man inte ska gnälla över att det luktar skit, väljer man att bo i Norrland kanske man inte ska gnälla över kyla, bosätter man sig vid en flygplats så kanske man inte ska gnälla över några jävla flyg.

Och bor man i en jävla håla kanske man inte ska gnälla över att det tar lite tid att förflytta sig till sthlm city. Köp en jävla bostadsrätt på Östermalm om din affärsverksamhet är så tight att allt skiter sig om det tar någon minut längre att resa. Vem fan bryr sig, vi som bor här, runt en miljon, måste ha 10-15minuters marginal VARJE DAG för våra jobbresor.

Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
Om jag inte minns helt fel så valdes Bromma till att bygga flygplats en gång i tiden, just pga att marken inte lämpade sig för bostadsbyggande. Det är väl bara blålera i marken under landningsbanorna?
Vill minnas att någon sagt en gång att asfalten i banorna är väldigt tjock pga att den sjunkit år från år?
Dessutom, saneringen lär kosta multum!

Som vanligt ett politiskt beslut utan förankring i verkligheten.

Det stämmer, jag tittade på hus där utåt en gång i tiden och var på tre visningar det luktade mögel i alla källare.

Fast du får också väga in att man omprövar så klart vad som anses omöjligt och ekonomiskt försvarbart i takt med att marken ökar i värde.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-04-21 kl. 18:04.
Citera
Bannlyst
Citat:
Häpp. Höghastighetståg Stockholm-Skavsta då? Så flyttar man all Brommaflyg dit. Det finns rätt många lösningar. Argumenten för att göra något mer värdefullt med marken i Bromma överväger.
Städer som mår bra ska växa och expandera, inte krympa inåt. Det finns inga snabbtåg, inga andra möjligheter att snabbare ta sig till Sthlm city än Bromma.

Miljösnack är helt meningslöst om man ser till antal flyg dessutom. Är det mer miljövänligt att transportera folk fram och tillbaka 10 mil?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Värdet ligger i att kapaciteten behövs under högtrafik (morgon och tidig kväll). Arlanda är fullt då och en fjärde bana ligger långt långt bort.

Följden blir att alla morgonflygen kommer vara fullbokade när VDn för Visbyföretaget behöver ta sig till kundmötet kl 9 i Sthlm påföljande tisdag. Han tvingas därför ta ett lunchflyg på måndagen med övernattning. Osv och uppskalat till alla Sveriges landsändar blir effekten påtaglig. Ineffektivt och sänker i längden tillväxten då det kommer leda till färre affärer.

Man kan argumentera att Teamsmöten och kostnadsjakt kommer minska affärsresandet, men det ligger knappast till grund för detta då Bolund yrar om att Arlanda ska få ökad kapacitet (vilket tar 20 år).

Jag är verkligen ingen anhängare av MP:s politik men på längre sikt tror jag att det du kallar för affärsresandet, d.v.s de som betalar kalaset, kommer att minska. Det är bara att läsa dagens rapport från ex. Ericsson och notera denna skrivning:

"Den pågående globala pandemin har påskyndat samhällets digitalisering, och skapat en betydande premie för nätanslutning av hög kvalitet både ekonomiskt och för samhället i stort. En robust global digital infrastruktur är avgörande. Vi ser positiva tecken på att regeringar och företag i allt högre grad ser 5G som ett förstahandsval för anslutning, med accelererande utbyggnad."

https://www.ericsson.com/sv/press-releases/2021/4/ericsson-reports-first-quarter-results-2021

I något nyhetsprogram i radio idag var VD:n Börje Ekholm dessutom inne på att dra ner på resandet rejält inom företaget. Någonstans måste alla moderna IT-satsningar ge tillbaka i form av minskade kostnader och detta är precis i aktieägarnas smak.

Visst kommer det alltid att resas men jag tror att när bolagen nu har börjat syna resekostnaderna och effektiviteten före och efter pandemin så börjar de nog inse att pandemin kanske gav dem vissa funderingar och möjlighet att kapa kostnader.

(Varför ska man nödvändigtvis resa till Stockholm för att göra affärer? Jag förstår inte. Vi lever i en globaliserad värld. Har själv varit verksam mot företag i Australien, USA, Ryssland, Indien men aldrig satt min fot i dessa länder. Jag har en dator på mitt bord.)
Citera
2021-04-21, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Städer som mår bra ska växa och expandera, inte krympa inåt. Det finns inga snabbtåg, inga andra möjligheter att snabbare ta sig till Sthlm city än Bromma.

Miljösnack är helt meningslöst om man ser till antal flyg dessutom. Är det mer miljövänligt att transportera folk fram och tillbaka 10 mil?
Menar att man kan bygga ut befintliga tåglinjer. Är ingen anhängare av MP men jag tycker beslutet är rätt, rent logiskt.
Citera
2021-04-21, 18:06
Medlem
Phantom042s avatar
Bättre på alla sätt att samla allting på Arlanda. Som det varit är helt hål i huvudet. Omöjligt att flyga mellan Luleå och Kristiansstad eller Halmstad tex eftersom Luleå enbart flugits från Arlanda och de andra två enbart från Bromma.

Bättre att man bygger bostäder på Bromma och att vi får ETT nav som knyter ihop norra och södra Sverige.
Citera
2021-04-21, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Är det mer miljövänligt att transportera folk fram och tillbaka 10 mil?

Förmodligen om det sker med tåg i stället för taxibilar som sitter fast i köer och gör att resan tar nästan lika lång tid.
Citera
2021-04-21, 18:07
Bannlyst
Citat:
Menar att man kan bygga ut befintliga tåglinjer. Är ingen anhängare av MP men jag tycker beslutet är rätt rent logiskt.
Befintliga tåglinjer är helt värdelösa och snart 100 år gamla! Urspårningar sker varje år trots att tågen bara håller 140km/h.

MP är ju helt orealistiska, allt ska förbjudas och beskattas sönder men det ges inga vettiga alternativ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in