2021-04-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Idioti som vanligt från MP och S. Just nu är Bromma inte ekonomiskt försvarbar men om ett år när allt resande är tillbaka på normala siffror så är den nog det.
Vi kanske ska lägga ner alla bussar och tåg nu också då dessa inte är fullsatta😀

MP är en fara för detta land.
Frågan är om resandet är tillbaka på normala nivåer om ett år. Skulle inte förvåna mig om det liknar den nuvarande situationen.
Citera
2021-04-21, 14:52
Medlem
Jag bor i Skåne, men använder alltid Bromma om jag ska hälsa på vänner i Stockholm.

Generellt sett är det hål i huvudet, att ha en flygplats så nära en stadsdel och så nära
bostäder. Men nu har ju Bromma flygplats legat där i evigheter och det var inte så befolkat
när den byggdes.

Att ha en flygplats en bit utanför är bra på alla sätt. Inte bara för miljön, men även för
det generella välmåendet. Att bo bredvid en flygplats, har människor alltid rapporterat att
det inte känns bra.

Det som däremot är viktigt här, det är som någon skrev, att lösa trafiksituationen.
Jag kör bil i Bromma, någon gång vartannat år eller så, det är katastrof. Så om flygplatsen
försvinner, vilket är bra, så kommer det byggas bostäder utav helvete. Då måste det lösas
med biltrafiken och annan fordonstrafik.
Citera
2021-04-21, 14:53
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Äntligen!

Nu slipper vi

- störas av dem jävla flygplanen

- hindras bygga från så högt man vill i en stor del av Stockholm

Helt oförsvarbart att ha en flygplats mitt i city. Förhoppningvis bygger man småhus och inte ett nytt miljonprogram på marken.
Citera
2021-04-21, 15:12
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Grunden i området tål bara småhus. Höghus måste pålas rejält om det skall gå att byggas i området.

Per Bolund är Sveriges farligaste man. Må han brännas på bål..

Om jag inte minns helt fel så valdes Bromma till att bygga flygplats en gång i tiden, just pga att marken inte lämpade sig för bostadsbyggande. Det är väl bara blålera i marken under landningsbanorna?
Vill minnas att någon sagt en gång att asfalten i banorna är väldigt tjock pga att den sjunkit år från år?
Dessutom, saneringen lär kosta multum!

Som vanligt ett politiskt beslut utan förankring i verkligheten.
Citera
2021-04-21, 15:14
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuangPrabang
Jag har bott i Bromma hela mitt liv och kan säga att om man ska bygga tusentals eller till och med tiotusentals bostäder på flygfältet måste man göra om vägnätet.

Räkna med nya cykelbanor, inget annat.

Infrastrukturen kring Bromma, och Storstockholm, är gjorda för trafiksituationen på 70-talet.
Numera bygger man enbart fartgupp, rödljus och andra trafikhämmande blockeringar.
Citera
2021-04-21, 15:15
Medlem
Soterns avatar
MP vill väl i sin iver att göra Sverige till ett muslimskt u-land även lägga ner Arlanda och alla andra flygplatser.
Citera
2021-04-21, 15:18
Medlem
Helt hål i huvudet.

De använder dessutom pandemin som någon slags svepskäl och säger ”titta Bromma går ju minus samtidigt som Arlanda har kapacitet över”- ja det kan en femteklassare räkna ut med en mycket liten bit krita varför det är så.

Nä titta på Göteborg med Säve kontra Landvetter. Säve övertagen av privat aktör som samlar samhällsviktigt- och privatflyg samtidigt som Swedavia driver Landvetter.

Dessutom skulle kapaciteten på Arlanda minska om de skulle få Brommatrafiken, då långsammare trafik (läs turboprop och ev. helikopter) segar upp flödet -> färre landningar i timmen möjliga.
Citera
2021-04-21, 15:24
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuangPrabang
Regeringen lägger ned Bromma flygplats

https://www.di.se/nyheter/bekraftat-regeringen-vill-stanga-bromma-flygplats/

Konsekvenser?

Inga konsekvenser bedömer jag, för det kommer bli omöjligt att genomföra när flygandet tar fart igen. I vanlig ordning en orealistisk MP-dröm.

Arlanda är fullt under högtrafik. Att bygga en fjärde landningsbana tar runt 20 år inräknat miljöprövningsprocessen och de överklaganden som kommer komma.

Bromma fpl ligger bra till och hjälper hela Sverige leva genom smidiga förbindelser till huvudstaden. Låt det fortsatt vara så. Snart är klimatsmart flyg här (el eller vätgas). Rätt korkat att ta bort bra infrastruktur då.
Citera
2021-04-21, 15:29
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag är sannerligen inte någon miljömupp och hoppas också att miljötallibanerna ryker. Men! Bromma flygplats behövs sannerligen inte. Näringslivstopparna är lika snabbt inne i stan med Arlanda express och en flygplats ska INTE ligga i en storstad.

Sedan verkar det ju konstigt att man river upp ett beslut som för inte alltför länge sedan togs att flygplatsen skulle vara i bruk till åtminstone år ???kom inte ihåg.
Kan du ju tro. Många på jobbet som pustar när de hör Arlanda, innan pandemin. En flygplats ska vara inne i stan just för att kapa transporttider. Tror man sa att den skulle vara bruk till 2038.
Citera
2021-04-21, 15:30
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Det har en mycket god positiv på ekonomin då folk vill in till Stockholm snabbt och göra affärer. Folk tappar tid på att åka till Arlanda och kommer därför undvika Stockholm.

För nån som resten en hel del med jobbet så är skillnad e helt ärligt ganska marginell med ex Arlanda express. Folk kommer inte sluta åka på affärsresor till Sthlm pga 15-20 min extra resa
Citera
2021-04-21, 15:30
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Äntligen!

Nu slipper vi

- störas av dem jävla flygplanen

- hindras bygga från så högt man vill i en stor del av Stockholm

Helt oförsvarbart att ha en flygplats mitt i city. Förhoppningvis bygger man småhus och inte ett nytt miljonprogram på marken.
Mitt i city? Vilket city?
Citera
2021-04-21, 15:31
Medlem
NoExcuse4Violences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare

Är Bromma mitt i city? Vilket city? Bromma flygplats ligger knappt centralt ens i Bromma.

Ta en titt på Google Maps och se hur Lissabons flygplats är benägen, vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in