2021-04-20, 17:37
Medlem
viper71s avatar
Kan bilen ha varit en Ford Fiesta istället för Sierra, Fiestan är ju framhjulsdriven ( om det över huvudtaget var en Ford )
Citera
2021-04-20, 18:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viper71
Kan bilen ha varit en Ford Fiesta istället för Sierra, Fiestan är ju framhjulsdriven ( om det över huvudtaget var en Ford )

Pratades det inte inledningsvis om en bil av japansk modell (eller en bil som kunde likna en sådan)? Vet du om det finns japanska bilar som liknar Ford Sierra/Fiesta och som är framhjulsdrivna? (Har själv ingen koll på bilar.)
Citera
2021-04-20, 18:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Pratades det inte inledningsvis om en bil av japansk modell (eller en bil som kunde likna en sådan)? Vet du om det finns japanska bilar som liknar Ford Sierra/Fiesta och som är framhjulsdrivna? (Har själv ingen koll på bilar.)

Kom att tänka på att du kanske menar den bil som vittnet Carina såg stå parkerad vid BB d ä:s hus, och inte den som killarna i bilen på Hällristningsvägen observerade åka fram och tillbaka på cykelvägen vid lekplatsen. Det var den senare jag avsåg.
Citera
2021-04-20, 20:40
Medlem
Public-Detectives avatar
Vilket av alternativen nedanför skulle ni välja om ni fick önska?

X) Att Helenas kropp hittas (men gärningsmannen klarar sig)
Y) Att gärningsmannen blir dömd (men kroppen hittas aldrig)

Gärna motivering.
Citera
2021-04-20, 21:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective

Gärna motivering.

Vilken svår fråga! Men en bra sådan!

Jag väljer X. För hur gärna jag än skulle vilka se en gm dömd (och om det inte skulle gå p g a preskriptionstid eller annat, så åtminstone få veta vem och VARFÖR), så ser jag hellre att Helenas kvarlevor hittas (genom anonymt tips, kanske?) och att hon får komma hem till sin familj, få en fin och värdig begravning samt en plats dit familjen kan gå. <3 Det är viktigare för mig.

(Sedan skulle också en funnen kropp ev. kunna ge något spår som skulle kunna leda vidare.)
Citera
2021-04-20, 22:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Gärna motivering.

Jag tycker att frågorna är helt onödiga eftersom gärningsmannen aldrig kommer att bli dömd. Skövde-polisen med Lars Johansson i spetsen gjorde ett sista desperat försök att komma åt den av dem utpekade gärningsmannen genom att delge honom misstanke om mord - en misstanke som en advokat ganska raskt fick den misstänkte avskriven från. Jag anser att det är helt omöjligt att få någon fälld för Helenas död avseende mord eller dråp. Jag menar också att inte ens Helenas återfunna kropp skulle kunna ändra på det. Jag är dessutom av den åsikten att Helenas baneman kan kliva in på polisstationen och säga som det är (och som jag tror att det var): Helena dog på grund av vållande till annans död (hennes död var en oplanerad, plötsligt uppkommen händelse), vilket är preskriberat.

Men för att nu ändå svara på frågan: Självklart gäller alternativet X.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-04-20 kl. 22:35.
Citera
2021-04-21, 16:14
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Gärna motivering.

Helt klart X!

För min egna del så säger mig min intuition att gärningsmannen/männen redan fått sina straff, till och med värre än om han/dom erkänt från början och straffats enligt lagboken.

Men! Jag respekterar och förstår folk som (vart utsatta och) föredrar Y.

Skulle X gå i mål lägger jag ner min medverkan i tråden i alla fall 100% garanterat.
Citera
2021-04-21, 16:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Helt klart X!

För min egna del så säger mig min intuition att gärningsmannen/männen redan fått sina straff, till och med värre än om han/dom erkänt från början och straffats enligt lagboken.

Men! Jag respekterar och förstår folk som (vart utsatta och) föredrar Y.

Skulle X gå i mål lägger jag ner min medverkan i tråden i alla fall 100% garanterat.

"För min egna del så säger mig min intuition att gärningsmannen/männen redan fått sina straff, till och med värre än om han/dom erkänt från början och straffats enligt lagboken."

Hmmm, din intuition? Du råkar händelsevis inte ha vissa tydligare känningar? På vilket sätt skulle gärningsmannen/gärningsmännen ha fått sina straff "till och med värre än om han/dom erkänt från början och straffats enligt lagboken"? Går du på ren spekulation, eller? För att någon ska kunna veta/tro/ana att någon ska ha fått ett "straff som är värre än det lagförda", bör den som vet/tror/anar detta nästan ha vissa mer handfasta, ingående känningar. Vet/tror/anar du att en särskild person har levt hela livet kraftigt påverkad av det som hände? Själv har jag alltid undrat varför T*mas Br*nnhagen enligt uppgift ska ha haft problem i livet, när det stora Toyota-smörgåsbordet stod uppdukat, medan brodern M*kael kunde ta för sig.

Det krävs enligt min mening en någorlunda från början normal person för att "straffet ska bli värre än det lagförda". Passar den utpekade KM in? Vissa andra utpekade personer hade ju enligt uppgifter i tråden redan vid tiden för Helenas försvinnande både supit, knarkat och sniffat bort den större delen av vad som från början var en (förhoppningsvis) fungerande hjärna.

Kan du utveckla ditt resonemang?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-04-21 kl. 16:58.
Citera
2021-04-21, 19:55
Medlem
zoomlanders avatar
Jag hittade denna. klockren! https://sverigesradio.se/fallethelena/

klickar ni på kameran i bilderna får ni upp foton som ni kan rotera och se bilder i 360.
Citera
2021-04-21, 22:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Jag hittade denna. klockren! https://sverigesradio.se/fallethelena/

klickar ni på kameran i bilderna får ni upp foton som ni kan rotera och se bilder i 360.

Tack för tipset!

Ok, nu får jag bekräftat den exakta positionen för där skorna hittades, även om positionen är ungefär där som jag har trott att den var - om än närmare lekplatsen än vad jag hittills har trott. (Märk att pilen som visar var ringarna hittades pekar mot lekplatsen som ligger strax bakom granstammen.)

Men ok, skorna hittades alltså mycket närmare lekplatsen än Ekuddenvägen. Ska vi gissa på att det var där som också det nertryckta gräset hittades?
Spontant känns det som allt mer troligt att bilen som "Killarna" såg körde upp på lekplatsen för att den vägen hämta Helenas kropp - det var alltså närmare att bära kroppen den vägen än att stå ute på Ekuddenvägen (vilket oavsett hade betytt en mycket större risk för upptäckt).
Citera
2021-04-22, 00:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Vet inte om det har framkommit tidigare men i Lotte Dalgaards bok framgår det att Pernilla W, hennes syster Helene och "Pilot" är ute på söndag kväll 14 juni-92 och letar efter Helena. Applicerbart i "Pilots" tidslinje för dygnet om inte annat. Som jag har förstått det så fanns Helene i Helenas närhet under vistelsen på Stadt, och inte minst runt tiden för stängning då Helena lämnade lokalen.

Precis som "Pilot".

Framgår det i boken varför just MMPG var med Pernilla och Helene ute och letade efter Helena på söndagen? Var det bara de tre med vid det tillfället? Jobbade MMPG:s dåvarande flickvän? Annars hade väl i första hand hon varit med, som var nära vän med Helena, eller stod MMPG närmare Helena än vad som framgått? Anade P och H något speciellt, och frågade/meddelade sig med honom därför? Dagen efter sjukskriver sig sig MMPG och, om jag kommer ihåg rätt, är sjukskriven en vecka.
Citera
2021-04-22, 00:47
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
"För min egna del så säger mig min intuition att gärningsmannen/männen redan fått sina straff, till och med värre än om han/dom erkänt från början och straffats enligt lagboken

Kan du utveckla ditt resonemang?

Tror det är så! ren spekulation! Tror Gm ångrar sig idag........

Men vet självklart inte..

Vad tror du själv?

Din egna intuition? Vad säger den dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in