2021-04-21, 14:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Det är ju du som är dogmatisk. Du utgår från att bibeln är sann oavsett vad du får presenterat för information. Jag är öppensinnad vilket innebär att jag är berädd att ändra bild utifrån vad efterforskningar av verkliga förhållanden visar.
Det inlägget som du reagerade på skrev jag till robot angående teism contra ateism, angående den normalt funtade supermajoriteten contra den lilla flocken kraxande särlingar.
Citera
2021-04-21, 14:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det jag citerade från Smeso i inlägget du precis svarade på.
R. är välkommen att citera vers. Om R. gör så svarar C. Annars svarar C. inte.
Citera
2021-04-21, 14:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Du har fått en länk till en lång lista med motsägelser i bibeln ovan.
Jag tog inte emot den. Jag kan ta emot ett exempel som du anser vara det allra mest ypperligast glasklaraste (Calovius tillägger: vidrigaste bibelkritiskaste) exemplet som totalt och för resten av tid och evighet visar att Bibeln lär att både X och icke-X existerar samtidigt.
Citera
2021-04-21, 14:46
Medlem
Odovacers avatar

Det är underligt att du sitter troligen framför en dator (alt. mobil) och skriver på denna sidan. Utvecklingen av denna baseras på mycket omfattande vetenskapliga studier av verkligheten. Du använder en dator, men är benhårt emot att man ska använda ett vetenskapligt arbetssätt för att bilda sig en uppfattning om vad som är sant. Känns inte det lite underligt?
Citera
2021-04-21, 14:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
R. är välkommen att citera vers. Om R. gör så svarar C. Annars svarar C. inte.
Vers var med i citatet från Smeso. Kanske du kan prova läsa inlägget?

https://www.flashback.org/sp75589468
Citera
2021-04-21, 14:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det inlägget som du reagerade på skrev jag till robot angående teism contra ateism, angående den normalt funtade supermajoriteten contra den lilla flocken kraxande särlingar.
Argumentum ad populum, folkets argument, en typ av genetiskt argument och således ett argumentationsfel. Argumentet är uppbyggt enligt formen: En majoritet av folket anser att A är sant. Alltså är A sant.
Citera
2021-04-21, 14:51
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Jag tog inte emot den. Jag kan ta emot ett exempel som du anser vara det allra mest ypperligast glasklaraste (Calovius tillägger: vidrigaste bibelkritiskaste) exemplet som totalt och för resten av tid och evighet visar att Bibeln lär att både X och icke-X existerar samtidigt.

Du har en gedigen lista där att gå lös på. Tar vi ett exempel kommer du att komma med ngn krystad förklaring till varför det är så. Men en sådan här väldigt omfattande lista går inte att bara vifta bort.

Anta att du när du växte upp fick tag i en bibel som någon manipulerat genom att plocka bort delar och stoppa in något egenförfattat. Skulle du märka att dessa delar var egenkomponerade? Hur i så fall? Om inte så visar det ju att din dogmatiska inställning till bibeln är livsfarlig genom att man kan lura sådana som dig som tror dogmatiskt på texten.
Citera
2021-04-21, 15:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Argumentum ad populum, folkets argument, en typ av genetiskt argument och således ett argumentationsfel. Argumentet är uppbyggt enligt formen: En majoritet av folket anser att A är sant. Alltså är A sant.
Det är inget argumentationsfel att hänvisa till vad vanligt folk tänker i för dem angelägna frågor bara för att det i populationen finns ett litet antal människor som misstycker och säger att de inte kan fatta vad supermajoriteten håller på med och dömer ut denna som knäpp och fantiserande.
Vad gäller consensus gentium hänvisar jag till uppsatsen https://www.princeton.edu/~tkelly/cg.pdf som en första aptitretare, en förrätt s.a.s.
Och nej, jag tänker inte diskutera consensus gentium med någon självutnämnd förståsigpåare som i inbilsk pseudolärdom vägrar läsa den uppsatsen. För den erbjuder en startpunkt. Tror man sig vara för smart och renadlig ateist för att nedlåta sig till att läsa vad denne filosofiprofessor vid Princeton skriver,
well, then, get lost.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-21 kl. 15:08.
Citera
2021-04-21, 16:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är inget argumentationsfel att hänvisa till vad vanligt folk tänker i för dem angelägna frågor bara för att det i populationen finns ett litet antal människor som misstycker och säger att de inte kan fatta vad supermajoriteten håller på med och dömer ut denna som knäpp och fantiserande.
Vad gäller consensus gentium hänvisar jag till uppsatsen https://www.princeton.edu/~tkelly/cg.pdf som en första aptitretare, en förrätt s.a.s.
Och nej, jag tänker inte diskutera consensus gentium med någon självutnämnd förståsigpåare som i inbilsk pseudolärdom vägrar läsa den uppsatsen. För den erbjuder en startpunkt. Tror man sig vara för smart och renadlig ateist för att nedlåta sig till att läsa vad denne filosofiprofessor vid Princeton skriver,
well, then, get lost.
Det är ett argumentationsfel att hävda att det är sant för att många tror det.
Bara för att många delar din förutfattade mening blir den inte mindre påhittad.
Citera
2021-04-21, 16:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är inte en extra skapelseberättelse i det andra kapitlet. Påståendet är bibelkritik och ohållbart.
Påståendet att Gud enligt andra kapitlet skapade djuren och fåglarna samtidigt och efter den första människan är också det ohållbart.
Ordningsföljden i Guds skapelseverk meddelas i det första kapitlet.

Det står vad det står, eller menar du att det betyder något annat än vad orden anger?
Visa i så fall att det jag citerade inte betyder vad det faktiskt står, i stället för för att bara neka med tomma ord (som vanligt).
Citera
2021-04-21, 16:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nämen inte heller det där kan du föra i bevis. Det är bara ful, smutsig bibelkritika att berättelsen om Babels torn i 1 Mos 11 "bara är en saga". Du påstår att Bibeln har fel, som vanligt. Det kan jag ge dig.

Och varför är inte det giltiga bevis?
Du bara påstår, utan att ge belägg för dina påståenden, som vanligt. Bara tomma ord.
Citera
2021-04-21, 16:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ordet som du återger med "fisk" är hebreiska "dag", "daga(h)", och står också för valar, som andas.
Gud har enligt Bibeln bevarat människor i brinnande ugnar, så det är ingen konst för honom att bevara en människa vid liv i ett vattendjurs inre.
Så din smutsiga, fula bibelkritik bottnar som vanligt i din smutsiga och fula förutsättning (fördom) att Gud absolut inte gjort det som Bibeln säger att han gjort.

Visa att det är möjligt.
Att det var en val som andas spelar ingen roll eftersom luften inte kommer till magen och magen ändå är full av magsyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in