2021-04-21, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Dr. Been har gått igenom det senaste om den Indiska dubbelmutationen B.1.617. Sammanfattningsvis
  • 20% mer smittsamt (?)
  • ökat från 0% till 50% i Inden på fyra månader
  • "konkurrerat ut" den Brittiska och den Sydafrikanska varianten.
  • reducerar Pfizers och Modernas vacciners effektivitet ned till 50%
Den har egentligen 13 mutationer totalt varav 4 på spikproteinet. Av dessa 4 är det 2 som har förekommit tidigare för andra "variants of concern", nämligen
L452R i Califoniska varianten och
E484Q (=E484K) i den Brittiska och den Sydafrikanska varianten.

20% mer smittsamt? Det är ju inte något problem. Vad som verkar vara problemet är att det är så kraftigt muterat att det går runt tidigare infektion.
Tegnells strategi framstår alltmer som en gigantisk flopp. Jacinda Arderns strategi framstår alltmer som en succé.
Citera
2021-04-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har inget emot böter, om de fyller ett syfte.

Att bötfälla människor för att de utsätter sig själva för risk fyller inget syfte. Aktiviteten är redan riskfylld. Att ytterligare lägga till risken för böter kommer bara göra en marginell skillnad.

Det var det som studien visade. Man behövde inga "shelter-in-place" orders, eftersom man såg samma effekt utan.

Men det är ju exakt samma sak i trafiken. Då skulle man till exempel kunna ta bort böter för trafikförseelser eftersom man utsätter sig själv för en risk när man till exempel kör mot rött.

Men det är ju inte detta som är huvudproblemet utan att man utsätter andra för risker. Det finns ju massor av människor i Sverige som struntar i risken att bli smittad, framför allt unga personer som absolut inte tror att de kan bli sjuka eller dö. Men de utsätter alla andra för risken att bli smittade och öka belastningen på vården. Det är dessa personer som kanske avstår från någon aktivitet om de vet att det är olagligt och straffbart att bryta mot reglerna.
Citera
2021-04-21, 10:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Dr. Been har gått igenom det senaste om den Indiska dubbelmutationen B.1.617. Sammanfattningsvis
  • 20% mer smittsamt (?)
  • ökat från 0% till 50% i Inden på fyra månader
  • "konkurrerat ut" den Brittiska och den Sydafrikanska varianten.
  • reducerar Pfizers och Modernas vacciners effektivitet ned till 50%
Den har egentligen 13 mutationer totalt varav 4 på spikproteinet. Av dessa 4 är det 2 som har förekommit tidigare för andra "variants of concern", nämligen
L452R i Califoniska varianten och
E484Q (=E484K) i den Brittiska och den Sydafrikanska varianten.

"There is no scientific reasearch on this yet".
-Dr Been(typ 2,5 minut in)

Men du tycks presentera det som fakta?
"Reduced efficacy by 50%" betyder inte heller "effektivitet ned till 50 %.
Citera
2021-04-21, 10:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Möjligt att du har rätt vi får väl se om smittan minskar nu till sommaren likt förra året. Vem vet hur den brittiska varianten beter sig, den kanske inte alls är med på att den ska minska.

Jag tänker och tror att jag har ett bra skydd som tillsammans med ett gott beteende ger 100% skydd mot covid. Hur länge är däremot oklart. Vaccinfabrikerna försvinner inte utan kan fortsätta producera om så behövs. Därmed kommer det att finnas gott om vacciner senare.

Sveriges beslut att beställa mycket Astra har säkert samband med känslor hos beslutsfattarna. Halva bolaget är ju svenskägt även om dess säte numer är i Storbritannien.
Fast nu har ju Sverige inte beställt särskilt mycket Astra i jämförelse med de andra vaccinerna. Pfizer är klart störst, sen Moderna, Janssen och sen Astra.
Citera
2021-04-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det skrivs så mycket konstigt i den här tråden, har du en länk på att vi ska vaccinera 20 000 om dagen "för all framtid" så bifoga gärna den tack.

Det finns väl ingen som helst anledning att göra detta och människor kommer inte att gå med på detta heller om det nu är sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så tror jag inte att det kommer att bli, och jag kan inte minnas att någon officiell person i den här soppan har sagt det heller. Har du en länk? Det närmaste är väl att Bergström har sagt, att vi kanske kommer att behöva en tredje dos i höst.

Om jag får gissa, så kommer bara riskgrupper att vaccineras gratis i det offentliga kommande höstar (från hösten 2022). Vid det laget kommer det här vaccinet att vara ett bland andra, och folk som inte är riskgrupp men ändå vill vara helt säkra, kan gå till privata vaccinationsföretag och betala för sin årliga spruta. Precis som de kan göra med influensavaccin och pneumokockvacccin, samt påfyllnadsdoser i grundskyddet efter några par decennier.

Jag tror att samhället i framtiden endast kommer att bedriva vaccinkampanj riktad mot hela befolkningen, om covidviruset muterar rejält, och det börjar komma rapporter från utlandet om uppblossande smitta och ett betydande antal dödsfall.

...och för dom som idag är barn och tonåringar, kommer detta coronavirus bara att vara ett i mängden av coronavirus. För förr eller senare kommer de antingen att plocka upp det någonstans (de som inte redan har haft det), eller låta sig vaccineras mot det, och för dom - som mött det så tidigt i livet - kommer sjukdomen inte att bli värre än en förkylning. Problemet med ett nytt virus uppstår ju, när övre medelålders och äldre, eller av andra anledningar sköra människor, möter att nytt virus som de inte har något som helst immunförsvar emot. Då blir det så många svårt sjuka och döda som vi har sett nu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eprmnl/vaccinsamordnaren-da-far-du-tredje-dosen

Här säger vaccinsamordnaren att vi kan behöva en spruta om året. Räknade bara lite snabbt i huvudet och uppskattade siffrorna men ca 20 000 per dag då, kanske 15 000, kanske 25 000.

Varför är det så viktigt för er att hålla smittan nere med vaccin 2021, men inte 2022, 2023 osv?

Tillägg: Jag tror inte att det kommer bli såhär utan att när smittan går ner i sommar kommer vi vakna ur paniken och inse att det räcker att vaccinera riskgrupper. Men ska man stå kvar vid vad vaccinfanatikerna (70% av befolkningen) säger idag så måste det ju vara vaccinering livet ut som gäller.
Senast redigerad av MAKHASHANAH 2021-04-21 kl. 10:46.
Citera
2021-04-21, 10:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eprmnl/vaccinsamordnaren-da-far-du-tredje-dosen

Här säger vaccinsamordnaren att vi kan behöva en spruta om året. Räknade bara lite snabbt i huvudet och uppskattade siffrorna men ca 20 000 per dag då, kanske 15 000, kanske 25 000.

Varför är det så viktigt för er att hålla smittan nere med vaccin 2021, men inte 2022, 2023 osv?

Tillägg: Jag tror inte att det kommer bli såhär utan att när smittan går ner i sommar kommer vi vakna ur paniken och inse att det räcker att vaccinera riskgrupper. Men ska man stå kvar vid vad vaccinfanatikerna (70% av befolkningen) säger idag så måste det ju vara vaccinering livet ut som gäller.

OK, Bergström räknar alltså med att ingen behöver vaccineras om denna höst. Det är väl för att det dragit så långt ut på tiden - nästan alla kommer ändå att vara färdigvaccinerade så sent, när det inte längre är många veckor kvar till nästa coronavirussäsong. Han säger i stället nästa vår-sommar, och det är väl rimligt om man ska hinna vaccinera om hela befolkningen, så att de har skyddet klart när kylan och höstregnen kommer år 2022.

För att jag tror att våra kroppar (vi som inte är riskgrupp) kommer att klara detta själva, sedan. Efter tre vaccindoser. Då kommer vi inte att få mer än en förkylning av covid-19, om vi skulle råka få det. Det är just FÖRSTA mötet med en helt ny sjukdom som är farligt, för då tar det lång tid för kroppen att pröva ut hur den ska hantera det. Och under tiden kan man hinna dö.
Citera
2021-04-21, 11:01
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Vad tror ni kloka skribenter i tråden?

Har vi nått toppen?
Eller är det bara ”två veckor” till undergången?
Citera
2021-04-21, 11:09
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Jag ser det motsatta: Hur alla hamnade i samma situation som ett land som inte föll för skräckpropagandan.

I bilden är också Jönköpins län i början på 2020 lika illrött som London under första vågen.

Norden har det uppenbart enklare. Total smittfest utanför.

Sverige är särskoleungen som lyckas vurpa med stödhjul.
Citera
2021-04-21, 11:15
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tror inte alls att årlig covidvaccinering kommer att behövas i framtiden, inte för alla. Men ingen kan säga att den vet säkert.
Bakas en komponent mot covid-19 in i det årliga influensasprutan så är det helt odramatiskt egentligen business as usual. Utvecklingen av vacciner går framåt till exempel har vaccinet mot bakteriell lunginflammation skydd mot 13 olika stammar.

Motivet med den årliga influensasprutan är att bespara vården svårt sjuka gamlingar som behöver tas in. Rent samhällsekonomisk övervägande. Och 1 spruta per år, med multipelt skydd, det är sannolikt det som kommer att erbjudas alla äldre framgent.

För mig kostar det ingen och det kan bespara mig en 1 -2 veckors kraftig influensa som jag helst slipper mot att masa mig i väg till vårdcentralen och hem igen tar max 1 timme. Varför skulle jag då inte göra mig det lilla besväret?

Jag vill inte ha ens den mista förkylning och jag tycker alla yngre snorgärsar på bussar och tunnelbana är otrevliga och ofta hänsynslösa. Därför tar jag bilen.

No offence men jag personligen tror att den inställningen du har bara gör oss svagare och svagare.
Till slut så tål vi ingenting om vi inte utsätts för lite "skit" och immunförsvaret löper amok och allergierna ökar.
Citera
2021-04-21, 11:20
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Norden har det uppenbart enklare. Total smittfest utanför.

Sverige är särskoleungen som lyckas vurpa med stödhjul.

Det enda som kan få vurpan att verka någorlunda hanterbar är en snabb djupdykande smittspridning p.ga immunitet...
Citera
2021-04-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad tror ni kloka skribenter i tråden?

Har vi nått toppen?
Eller är det bara ”två veckor” till undergången?

Två veckor, alltid två veckor!

Det känns väl att vi nått toppen, åtminstone börjat närma oss?
Citera
2021-04-21, 11:48
Medlem
Hoppas FHM har koll på den Indiska dubbelmutationen, kan mycket väl krascha hela den svenska sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in