2021-04-21, 08:41
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Inget land har beställt "för mycket" eftersom ni kommer behöva ta detta varje år.

Alltså 20 000 svenskar ska, enligt Vaccinsamordnaren vaccinera sig varje dag. För all framtid.

Ett bra sätt att bekämpa arbetslösheten kanske, alla jobbar med att vaccinera varandra mot Covid.

Det skrivs så mycket konstigt i den här tråden, har du en länk på att vi ska vaccinera 20 000 om dagen "för all framtid" så bifoga gärna den tack.

Det finns väl ingen som helst anledning att göra detta och människor kommer inte att gå med på detta heller om det nu är sant.
Citera
2021-04-21, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vilka mått går du på då? Titta på någon av de dagsaktuella bilderna innan du svarar.

Du kan spara tid och skapa ditt inlägg direkt i Papperskorgen. Vi vet redan att du kommer börja rapa ur dig antal 100-åringar som strykt med. Ett inte allt för bra mått på något som riskerar att pungslå generationer framöver!

Så det du säger till din debattmotståndare är att även om denne hittar siffror som visar att Sverige är sämre så är de ogiltiga eftersom alla siffror över döda egentligen är ointressanta?

Vad gäller pungslå framtida generationer så skall du nog ta det lite lugnt med tvärsäkerheten, det finns ju inga tydliga indikationer alls på att länder med lyckat smittskydd kommer få sämsta utfallet. Men där är det faktiskt läge att på riktigt säga det Tegnellska "det är för tidigt att säga".
Citera
2021-04-21, 08:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det skrivs så mycket konstigt i den här tråden, har du en länk på att vi ska vaccinera 20 000 om dagen "för all framtid" så bifoga gärna den tack.

Det finns väl ingen som helst anledning att göra detta och människor kommer inte att gå med på detta heller om det nu är sant.

20 000 per dag det är ingenting! Det finns tusentals vårdcentraler i landet de behöver bara vaccinera några stycken per dag så är det enkla målet nått.

Folk kommer att gå med på vad som helst om alternativet är svår sjukdom och död. Många diabetiker tar sprutor varje dag. Enkelt att lära sig ta en spruta och förfyllda sprutor finns. En Bagatell!
Citera
2021-04-21, 09:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Inget land har beställt "för mycket" eftersom ni kommer behöva ta detta varje år.

Alltså 20 000 svenskar ska, enligt Vaccinsamordnaren vaccinera sig varje dag. För all framtid.

Ett bra sätt att bekämpa arbetslösheten kanske, alla jobbar med att vaccinera varandra mot Covid.

Så tror jag inte att det kommer att bli, och jag kan inte minnas att någon officiell person i den här soppan har sagt det heller. Har du en länk? Det närmaste är väl att Bergström har sagt, att vi kanske kommer att behöva en tredje dos i höst.

Om jag får gissa, så kommer bara riskgrupper att vaccineras gratis i det offentliga kommande höstar (från hösten 2022). Vid det laget kommer det här vaccinet att vara ett bland andra, och folk som inte är riskgrupp men ändå vill vara helt säkra, kan gå till privata vaccinationsföretag och betala för sin årliga spruta. Precis som de kan göra med influensavaccin och pneumokockvacccin, samt påfyllnadsdoser i grundskyddet efter några par decennier.

Jag tror att samhället i framtiden endast kommer att bedriva vaccinkampanj riktad mot hela befolkningen, om covidviruset muterar rejält, och det börjar komma rapporter från utlandet om uppblossande smitta och ett betydande antal dödsfall.

...och för dom som idag är barn och tonåringar, kommer detta coronavirus bara att vara ett i mängden av coronavirus. För förr eller senare kommer de antingen att plocka upp det någonstans (de som inte redan har haft det), eller låta sig vaccineras mot det, och för dom - som mött det så tidigt i livet - kommer sjukdomen inte att bli värre än en förkylning. Problemet med ett nytt virus uppstår ju, när övre medelålders och äldre, eller av andra anledningar sköra människor, möter att nytt virus som de inte har något som helst immunförsvar emot. Då blir det så många svårt sjuka och döda som vi har sett nu.
Citera
2021-04-21, 09:20
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
20 000 per dag det är ingenting! Det finns tusentals vårdcentraler i landet de behöver bara vaccinera några stycken per dag så är det enkla målet nått.

Folk kommer att gå med på vad som helst om alternativet är svår sjukdom och död. Många diabetiker tar sprutor varje dag. Enkelt att lära sig ta en spruta och förfyllda sprutor finns. En Bagatell!

Självklart är antalet en bagatell men syftet är trams och kommer inte ske som ni uppenbarligen tror.
Vi får se vem som har rätt men jag sätter vänster pungsten på att ungefär samma antal som vi vaccinerar mot dom andra flunsorna också kommer ta en spruta mot säsongens covid.

drygt 50 % av alla över 65 vaccinerar sig årligen mot influensa och samma gäng kommer säkert ta mot covid också så sammanlagt runt 700 000 st.

Så visst 20 000 om dagen i 2 månader då.
Citera
2021-04-21, 09:26
Medlem
Citat:

Ha! Ha! Alla arbetar med att vaccinera varandra. Genialiskt. Ekorrhjulet är fullbordat.
Citera
2021-04-21, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Så det är bara böter du vänder dig mot?
Och enbart när det gäller smittskydd?

I övrigt då, är Sveriges smittskyddsarbete alltså bra medan t.ex. Norges är dåligt? Eller är det enbart böter som är dåigt i t.ex. Norge?
Jag har inget emot böter, om de fyller ett syfte.

Att bötfälla människor för att de utsätter sig själva för risk fyller inget syfte. Aktiviteten är redan riskfylld. Att ytterligare lägga till risken för böter kommer bara göra en marginell skillnad.

Det var det som studien visade. Man behövde inga "shelter-in-place" orders, eftersom man såg samma effekt utan.
Citera
2021-04-21, 09:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Astras vaccin har varit viktigt nu under senvintern och våren när smittan har skenat. Om det vänder neråt nu tycker jag man ska sluta med det och köra på annat vaccin.

I Finland hade man räknat ut att även utan astras vaccin så kommer alla som vill att ha fått minst en dos i juli och vara färdigvaccinerade i början av september. Om spridningen ändå går ner till låga nivåer över sommaren är det bättre att prioritera vacciner som ger ett högre skydd. Fast det tar lite längre.

Möjligt att du har rätt vi får väl se om smittan minskar nu till sommaren likt förra året. Vem vet hur den brittiska varianten beter sig, den kanske inte alls är med på att den ska minska.

Jag tänker och tror att jag har ett bra skydd som tillsammans med ett gott beteende ger 100% skydd mot covid. Hur länge är däremot oklart. Vaccinfabrikerna försvinner inte utan kan fortsätta producera om så behövs. Därmed kommer det att finnas gott om vacciner senare.

Sveriges beslut att beställa mycket Astra har säkert samband med känslor hos beslutsfattarna. Halva bolaget är ju svenskägt även om dess säte numer är i Storbritannien.
Citera
2021-04-21, 09:34
Medlem
Citat:
Kan man inte dessutom misstänka att de som drabbas av biverkningar också är personer som hade blivit allvarligt sjuka av covid19 om de smittats? Det finns ju sådana misstankar kring narkolepsin och svininfluensan.

Nja, rent statistiskt räcker det ju med att vaccinet är säkrare än sjukdomen det vaccinerar mot för att det skall vara rationellt att ta det. Men naturligtvis vill man att det skall vara oerhört mycket säkrare. Men det centrala är att begripa att man tar en risk även när man inte vaccinerar sig och att den risken är större.

Grovt förenklat. Huruvida det är rationellt eler ej, är ju lite individuellt. Det har ju stor betydelse hur du lever ditt liv och hur mycket du utsätter dig för smittorisk. Boende i storstad, tvingad att åka kommunalt till en arbetsplats är bara ett levnadssätt. Långt ifrån alla lever ju så.
Citera
2021-04-21, 09:48
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Självklart är antalet en bagatell men syftet är trams och kommer inte ske som ni uppenbarligen tror.
Vi får se vem som har rätt men jag sätter vänster pungsten på att ungefär samma antal som vi vaccinerar mot dom andra flunsorna också kommer ta en spruta mot säsongens covid.

drygt 50 % av alla över 65 vaccinerar sig årligen mot influensa och samma gäng kommer säkert ta mot covid också så sammanlagt runt 700 000 st.

Så visst 20 000 om dagen i 2 månader då.

Tror inte alls att årlig covidvaccinering kommer att behövas i framtiden, inte för alla. Men ingen kan säga att den vet säkert.
Bakas en komponent mot covid-19 in i det årliga influensasprutan så är det helt odramatiskt egentligen business as usual. Utvecklingen av vacciner går framåt till exempel har vaccinet mot bakteriell lunginflammation skydd mot 13 olika stammar.

Motivet med den årliga influensasprutan är att bespara vården svårt sjuka gamlingar som behöver tas in. Rent samhällsekonomisk övervägande. Och 1 spruta per år, med multipelt skydd, det är sannolikt det som kommer att erbjudas alla äldre framgent.

För mig kostar det ingen och det kan bespara mig en 1 -2 veckors kraftig influensa som jag helst slipper mot att masa mig i väg till vårdcentralen och hem igen tar max 1 timme. Varför skulle jag då inte göra mig det lilla besväret?

Jag vill inte ha ens den mista förkylning och jag tycker alla yngre snorgärsar på bussar och tunnelbana är otrevliga och ofta hänsynslösa. Därför tar jag bilen.
Citera
2021-04-21, 09:52
Medlem
Dr. Been har gått igenom det senaste om den Indiska dubbelmutationen B.1.617. Sammanfattningsvis
  • 20% mer smittsamt (?)
  • ökat från 0% till 50% i Inden på fyra månader
  • "konkurrerat ut" den Brittiska och den Sydafrikanska varianten.
  • reducerar Pfizers och Modernas vacciners effektivitet ned till 50%
Den har egentligen 13 mutationer totalt varav 4 på spikproteinet. Av dessa 4 är det 2 som har förekommit tidigare för andra "variants of concern", nämligen
L452R i Califoniska varianten och
E484Q (=E484K) i den Brittiska och den Sydafrikanska varianten.
Citera
2021-04-21, 10:06
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Så det du säger till din debattmotståndare är att även om denne hittar siffror som visar att Sverige är sämre så är de ogiltiga eftersom alla siffror över döda egentligen är ointressanta?
Om debattmotståndaren har siffror som svarar på frågan "har Sverige hanterat pandemin sämre" så får denne gärna hala fram dessa siffror. Om debattmotståndaren bara har siffror på dödstal och axiomatiskt hävdar att detta är definitionen på hur väl Sverige har hanterat pandemin får denna gärna utveckla detta först.

Citat:
Vad gäller pungslå framtida generationer så skall du nog ta det lite lugnt med tvärsäkerheten, det finns ju inga tydliga indikationer alls på att länder med lyckat smittskydd kommer få sämsta utfallet. Men där är det faktiskt läge att på riktigt säga det Tegnellska "det är för tidigt att säga".
Håller med, men det lutar nog allt i vår favör. Det stärks för varje dag som dessa hundratusentals långtidscovidsjuka ungdomar inte existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in