2021-04-21, 09:12
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Kommer nog bli mycket Smash n Grab på dessa. Rena julafton för en bunt snorungar och ett stulet fordon.

Ja potentialet finns där för kriminella element, kanske inte lika stort om rån, men just inbrott.

Får hoppas de tänker till med kameror samt olika larmkomponenter.

Så vi har utlämning av mediciner i skåp, paket, och så även Coop som kommer garanterat att utöka deras "cointainer"-matbutiker. Undrar vilken nästa aktör blir att ha ut liknande koncept, systembolaget?
Citera
2021-04-21, 09:16
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dosan är vad jag vet på väg bort då den inte är tillräckligt säker (om du inte har en dosa med kort) Jag har både dosa o kort, fördelen med att använda mobila bankid't är att jag alltid hittar telefonen i närheten medan dosan har förmåga att försvinna medan gångerna jag använder den eller så är batteriet slut och jag är tvungen att gå till banken o få en ny dosa (då av någon outgrundlig anledning man inte kan byta det själv)

Det som diskuteras är mobilerna som har mycket sämre säkerhet än vad datorn har. Dosan är ett passivt tillbehör och dosorna numer har koden på ett kort, inte i dosan. Sedan kan jag tänka mig att många har sin mobila kod i telefonen eller bredvid den. Kommer någon annan över telefonen genom till exempel ett rån har man kapat ett ID.

För att komma över min dosa med kort krävs inbrott och de måste hitta koden. Det man bär med sig ute inte får tappa inte bli bestulen på är mest osäkert.

99,99% av all identifiering jag gör gör jag hemifrån. Behöver inte bära om kring på någon kod.

Självklart är det identifiering i boxar så måste man ha Mobilt-ID men då tror jag att äldre väljer att handla i affären i stället.

Näthandel är bara ett annat sätt att lägga en postorder, förr skickade man ett brev eller beställde per telefon eller vi fax. Nu krävs internet.

Men i grunden är det samma sak som snart 100 år gamla postorder. Utlämning har i så fall förändrats mest om det kommer till en box. Man kan lika gärna lämna det i en box i porten. Jag bor modernt det finns en stor box intill våra brevinkast för stora paket.

Varför ska man acceptera sämre service genom att kuta i väg för att hämta paketet i en box i nästa kvarter.
Förr fick man hem paketet eller om det var stort då gick man till ett postkontor som fanns överallt i närområdet och man fick personlig hjälp.
Citera
2021-04-21, 09:24
Medlem
YP4XQs avatar
Kan man skicka någon annan att hämta sitt paket då, utan att behöva lämna ut sin mobil och sitt mobila Bank-id?
Citera
2021-04-21, 09:25
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De som inte har mobilabg da, kommer de ha gratis wifi utan kod vid boxen eller? Tänk de som inte har mobil öht? Tänk om min mobil har gått sönder och jag ska hämta ut min nya mobil i boxen men behöver mobilen för göra det?

Kommer också ställa till det för många äldre som aldrig ens haft bank id.

Detta är bara ännu ett sätt för se till att jobben försvinner i automatiseringen, och det kallas framsteg, men frukterna av det går inte till folket direkt.

Så är det när kontanter och mänskliga kontakter skärs bort... Ifall servrar går ner, nätet går ner osv står vi där rånade med byxorna nere och inget lirar
Citera
2021-04-21, 10:02
Medlem
antoneriks avatar
Känns som en ny möjlighet för organiserade stöldligor från Baltikum.
Citera
2021-04-21, 10:16
Medlem
"Men hur ska det gå för alla äldre, som saknar mobiltelefon?", kommer frågan bli i diverse FB-grupper
Citera
2021-04-21, 10:26
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Kan man skicka någon annan att hämta sitt paket då, utan att behöva lämna ut sin mobil och sitt mobila Bank-id?

Detta har funkat med både instabox och budbee (bara ge dom koden) samt när man får leverans till ombud via postnord (signera med bank-id, sen delar man qr-koden med en kompis). Ser inte varför det inte skulle fungera på de nya boxarna.
Citera
2021-04-21, 11:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De som inte har mobilabg da, kommer de ha gratis wifi utan kod vid boxen eller? Tänk de som inte har mobil öht? Tänk om min mobil har gått sönder och jag ska hämta ut min nya mobil i boxen men behöver mobilen för göra det?
Om det kommer vara på samma sätt som när man godkänner en digital avi med BankID i Postnords app idag så kan man göra det i förväg hemifrån där man har bredband.
Nya mobiler med abonnemang måste man hämta ut från ombud på samma sätt som rekommenderade brev så inte obehöriga kommer åt abonnemanget för lätt, man kan också ha BankID på en surfplatta och hämta med.
Citera
2021-04-21, 11:14
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Vanliga paket, ja, Rek/Värdepost är nog inte så smart.

Hur ska man göra när man vill skicka paket då ? Måste man åka in till ett stackars ombud som ligger i Märsta då eller hur hade de tänkt.

Det går inte att skicka pakat ifrån boxen. För att skicka så behöver man fortfarande lämna på ombud/terminal/boka hämtning/lämna till lantbrevbärare.

Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Detta har funkat med både instabox och budbee (bara ge dom koden) samt när man får leverans till ombud via postnord (signera med bank-id, sen delar man qr-koden med en kompis). Ser inte varför det inte skulle fungera på de nya boxarna.

Boxarna använder inte en kod, utan en digital nyckel som genererats i Postnords app efter bekräftelse med Mobilt BankID. Koden sänds sedan med blåtand till boxen.

Se länken i trådstarten. Telefonen måste nog finnas innom ett avstånd om kanske 10-30 meter ifrån boxen.
Senast redigerad av miikos 2021-04-21 kl. 11:22.
Citera
2021-04-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bästa leverantören av paket anser jag att Premo eller Early Bird, vad de nu heter. Otroligt smidig dag 1-leverans (dagen efter beställning) i tidiga morgontimmen utanför dörren. Varför krångla med postombud och lådor och annat tjafs?
Om det går ja, men upplever att det ibland inte finns alternativ utöver box. Då tar man ju det
Citera
2021-04-21, 11:35
Medlem
Kommer detta att funka med typ större paket som t ex laptopar eller annan stötkänslig och dyr elektronik?
Citera
2021-04-21, 11:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Kommer detta att funka med typ större paket som t ex laptopar eller annan stötkänslig och dyr elektronik?

Jag hade aldrig valt box (eller early bird) för dyra paket. Då är det ombud som gäller, fördelen med alla olika boxlösningar är att de får bort bulken av köer hos ombuden.

Frågan är dock hur många av ombuden som kommer överleva när volymerna kraftigt minskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in