Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Dosan är vad jag vet på väg bort då den inte är tillräckligt säker (om du inte har en dosa med kort) Jag har både dosa o kort, fördelen med att använda mobila bankid't är att jag alltid hittar telefonen i närheten medan dosan har förmåga att försvinna medan gångerna jag använder den eller så är batteriet slut och jag är tvungen att gå till banken o få en ny dosa (då av någon outgrundlig anledning man inte kan byta det själv)
Det som diskuteras är mobilerna som har mycket sämre säkerhet än vad datorn har. Dosan är ett passivt tillbehör och dosorna numer har koden på ett kort, inte i dosan. Sedan kan jag tänka mig att många har sin mobila kod i telefonen eller bredvid den. Kommer någon annan över telefonen genom till exempel ett rån har man kapat ett ID.
För att komma över min dosa med kort krävs inbrott och de måste hitta koden. Det man bär med sig ute inte får tappa inte bli bestulen på är mest osäkert.
99,99% av all identifiering jag gör gör jag hemifrån. Behöver inte bära om kring på någon kod.
Självklart är det identifiering i boxar så måste man ha Mobilt-ID men då tror jag att äldre väljer att handla i affären i stället.
Näthandel är bara ett annat sätt att lägga en postorder, förr skickade man ett brev eller beställde per telefon eller vi fax. Nu krävs internet.
Men i grunden är det samma sak som snart 100 år gamla postorder. Utlämning har i så fall förändrats mest om det kommer till en box. Man kan lika gärna lämna det i en box i porten. Jag bor modernt det finns en stor box intill våra brevinkast för stora paket.
Varför ska man acceptera sämre service genom att kuta i väg för att hämta paketet i en box i nästa kvarter.
Förr fick man hem paketet eller om det var stort då gick man till ett postkontor som fanns överallt i närområdet och man fick personlig hjälp.