2021-04-21, 11:52
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det går inte att skicka pakat ifrån boxen. För att skicka så behöver man fortfarande lämna på ombud/terminal/boka hämtning/lämna till lantbrevbärare.

Det fattar väl alla. Det jag menade var att om man tar bort ombud kommer det inte finnas många kvar och då kommer man få resa en längre stund för att ens kunna skicka ett paket.
Citera
2021-04-21, 12:00
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Mobilt Bank-Id är en generationsvattendelare. De som är över 65 har inte det. De som under 50 har aldrig hört talas om Bank-id med dosa.
Jag är under 50 och kommer inte bara ihåg dosan utan även när Bank-ID var en klumpig Java-app på datorn, det tog många år innan det blev en mobil-app.

Mobilen är såklart 1000 gånger bättre, men måste man inte fortfarande ha dosan för att installera Bank-ID? Det är en liten lustig redundans där. Lite som att folk med Windows får med Explorer eller Mac Safari för att kunna installera en riktig webbläsare. Undrar hur vi kommer runt det om man måste installera på en ny enhet och inte har kvar den gamla.

Allra helst hade jag sett samma som jag sett dyka upp på vissa sidor, att det är en QR-kod på en liten skärm nånstans och allt som behövs är att scanna plus Bank-ID-koden. Smidigt satan.

Allra allra helst hemleverans såklart, men kanske inte vill ha en ny dyr dator stående utanför dörren även i min trygga trappuppgång
Citera
2021-04-21, 12:04
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag hade aldrig valt box (eller early bird) för dyra paket. Då är det ombud som gäller, fördelen med alla olika boxlösningar är att de får bort bulken av köer hos ombuden.

Frågan är dock hur många av ombuden som kommer överleva när volymerna kraftigt minskar?
Något lokalt Coop har boxar inne i butiken, finns det stora nog luckor känns det minst lika säkert som vilket ombud som helst. Troligen lättare att obemärkt ta sig in i nuvarande postrum på många ställen, inte minst de där småkioskerna om man planerar sin "heist" - obs säger inte lätt, men jämfört med att kofota upp ett skåp precis vid bemannad kassa, om de ens är kofotbara...
Citera
2021-04-21, 12:08
Medlem
Sinraths avatar
Om någon inte stänger luckan så gör i alla fall postombudet det när den placerar en ny vara i det skåpet, inget riktigt problem egentligen då alltså.

Det hade varit trevligt i corona tider att kunna mata in koden på något sätt som inte krävde att alla kladdar på samma skärm dock. Inte ett jätteproblem precis men ändå. Blir väl för dyrt och känsligt med apparater som på något säkert sätt ska kunna avläsa en mobil helt trådlöst?

Hade gärna sett liknande lådor på varje hustak fast det levereras med drönare istället men lär nog dröja.
Citera
2021-04-21, 12:19
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Det fattar väl alla. Det jag menade var att om man tar bort ombud kommer det inte finnas många kvar och då kommer man få resa en längre stund för att ens kunna skicka ett paket.

Postnord har vad jag kan läsa inga planer på att stänga några Postombud. (Kanske något enstaka, men då brukar det handla om att de byter butik, oftast så stängs en och en annan öppnar).

Rubriken här är lite aftonbladet klick-bait. Det står ingenstans i trådstarten om att postombud ska stänga.

Svårt att säga vad som händer i framtiden dock. Kan ju hända att boxarna ersätter ombuden då.

Men å andra sidan så kanske man kan skicka ifrån dörren. Redan idag så kan man skicka returer ifrån dörren (om pick up är beställt av företaget) och företagskunder kan skicka paket gratis ifrån dörren och brev emot en avgift.

Kan ju bli så att även privatpersonen kan boka hämtning hemma i framtiden.

Ser ingen risk att boxarna skulle leda en en akut-stägning av postombud dock. Inte inom de närmare åren i alla fall.
Senast redigerad av miikos 2021-04-21 kl. 12:22.
Citera
2021-04-21, 12:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Något lokalt Coop har boxar inne i butiken, finns det stora nog luckor känns det minst lika säkert som vilket ombud som helst. Troligen lättare att obemärkt ta sig in i nuvarande postrum på många ställen, inte minst de där småkioskerna om man planerar sin "heist" - obs säger inte lätt, men jämfört med att kofota upp ett skåp precis vid bemannad kassa, om de ens är kofotbara...

Jo, instabox exempelvis har alltid sina boxar i butik, upplyst och bland folk hela tiden.

Om jag förstått det hela rätt så står postnords boxar ute och är åtkomliga 24/7, dessutom väger hela skåpet tydligen bara 140 kilo så dessa kommer säkert dras ner av driftiga ungdomar med dragkrok och bogserlina..
Citera
2021-04-21, 12:32
Medlem
Det går utför detta..
Citera
2021-04-21, 12:44
Medlem
Postboxar är smidigt de gånger jag använt det.

Men det börjar bli lite väl mycket centralisering kring bank-id.
Tappar samhällsfunktionell redundans när varenda jävla sak kräver bank-id för att använda.
Samt detaljerad informationen om vad varenda svensk gör ligger och gottar sig hos en central aktör.
Citera
2021-04-21, 12:46
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Jo, instabox exempelvis har alltid sina boxar i butik, upplyst och bland folk hela tiden.

Om jag förstått det hela rätt så står postnords boxar ute och är åtkomliga 24/7, dessutom väger hela skåpet tydligen bara 140 kilo så dessa kommer säkert dras ner av driftiga ungdomar med dragkrok och bogserlina..
Om det är 140kg (plus lite paket) och inte smart fastbultade så lär du ha rätt i att det lär provas. Folk har väl ryckt loss hela bankomater ur väggar tills de insåg att de inte går att öppna utan att sabba sedlarna.

Troligen 99.99% ovärt arbete för genomsnittsinnehållet som lär finnas, men tjuvar är sällan de smartaste, kan säkert lägga ner 2 dygn på att baxa ett skåp och bryta luckor för två par sneakers och en leverans visitkort i någon annans namn.
Citera
2021-04-21, 12:50
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Det hade varit trevligt i corona tider att kunna mata in koden på något sätt som inte krävde att alla kladdar på samma skärm dock. Inte ett jätteproblem precis men ändå. Blir väl för dyrt och känsligt med apparater som på något säkert sätt ska kunna avläsa en mobil helt trådlöst?
Hemsidor har börjat visa en QR-kod för Bank-ID, funkar hur bra som helst - håll upp telefonkameran, knappa kod eller fingeravtryck och den skickar vem du är till systemet. Om det ändå ska vara Bank-ID är det väldigt smidigt.
Citera
2021-04-21, 12:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Om det är 140kg (plus lite paket) och inte smart fastbultade så lär du ha rätt i att det lär provas. Folk har väl ryckt loss hela bankomater ur väggar tills de insåg att de inte går att öppna utan att sabba sedlarna.

Troligen 99.99% ovärt arbete för genomsnittsinnehållet som lär finnas, men tjuvar är sällan de smartaste, kan säkert lägga ner 2 dygn på att baxa ett skåp och bryta luckor för två par sneakers och en leverans visitkort i någon annans namn.

Ju mer jag tänker på det, desto troligare finner jag scenariot du beskriver. Det blir ju som bingolotto för förortskrigare - 20 luckor och alla kan innehålla en storvinst
Citera
2021-04-21, 12:57
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ju mer jag tänker på det, desto troligare finner jag scenariot du beskriver. Det blir ju som bingolotto för förortskrigare - 20 luckor och alla kan innehålla en storvinst
Om jag hade bestämt mig for a life of crime är det bland det dummaste och minst lönsamma jag kan tänka mig vs jobbet som måste göras, behövs fordon och ett crew och en jävla massa svett för troligen ingenting. Men det förutsätter ju att man tänkt efter.

Och jag gissar att du smygrassar lite med "förortskrigare" eller så är det MIN fördom, men let me tell you about hur jävla korkade alla pundande småtjuvar är av alla sorter. Pölsa och Micke Tretton är typiskt ännu troligare att de kommit på en "smart" plan och Pölsa har ju en bil och bogserlina osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in