Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Dosa är bökigt och fungerar inte att ha med så den kan avskaffas tycker jag. Min granne är 85 han använder mobilt bankid och swish dagligen så att generalisera om ålder stämmer ej...
En liten dosa fungera absolut att ta med på resa, den tar knappt någon plats. Man måste låna en dator på ett internetkaffe typ om man inte har en med sig vilket också är mycket vanligt! Hemma kan man göra precis alla bankärendet etc i sin dator med dosan.
Betalar aldrig med telefonen när det finns en lite platsbricka som enkelt hålls intill terminalen, varför exponera sin stor klunsiga telefon??
När de öppnade tidsbokningen för vaccineringen i Stockholm med appen alltid öppet satt jag hemma och bokade med mobilen, var så illa tvungen efter som de krävde just mobilt Bank-id.
Väl i lokalen var det enorma köer, men redan veckan efter kom inte fler äldre det var öde i vaccinationslokalerna de har tusentals tider över. Den övervägande delen av äldre 70+ har inte bank-id på mobilen. Dom vet knapp vad det är! Men vanligt Bank-ID det har dom naturligtvis.
Var hos min frisör ca 50 år, han gjorde allt med sitt mobila bank-id. Men hör och häpna han visste inte vad en bankdosa var för något!!!!
Det går alldeles utmärkt att generalisera för Sverige har massor av generationsklyftor. Tydligen är de okända för de flesta. De som sitter i egen bubbla vet inte hur det är i nästa bubbla.