2021-04-21, 07:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dosa är bökigt och fungerar inte att ha med så den kan avskaffas tycker jag. Min granne är 85 han använder mobilt bankid och swish dagligen så att generalisera om ålder stämmer ej...

En liten dosa fungera absolut att ta med på resa, den tar knappt någon plats. Man måste låna en dator på ett internetkaffe typ om man inte har en med sig vilket också är mycket vanligt! Hemma kan man göra precis alla bankärendet etc i sin dator med dosan.

Betalar aldrig med telefonen när det finns en lite platsbricka som enkelt hålls intill terminalen, varför exponera sin stor klunsiga telefon??

När de öppnade tidsbokningen för vaccineringen i Stockholm med appen alltid öppet satt jag hemma och bokade med mobilen, var så illa tvungen efter som de krävde just mobilt Bank-id.
Väl i lokalen var det enorma köer, men redan veckan efter kom inte fler äldre det var öde i vaccinationslokalerna de har tusentals tider över. Den övervägande delen av äldre 70+ har inte bank-id på mobilen. Dom vet knapp vad det är! Men vanligt Bank-ID det har dom naturligtvis.

Var hos min frisör ca 50 år, han gjorde allt med sitt mobila bank-id. Men hör och häpna han visste inte vad en bankdosa var för något!!!!

Det går alldeles utmärkt att generalisera för Sverige har massor av generationsklyftor. Tydligen är de okända för de flesta. De som sitter i egen bubbla vet inte hur det är i nästa bubbla.
Citera
2021-04-21, 07:51
Medlem
shaktas avatar
Vanliga paket, ja, Rek/Värdepost är nog inte så smart.

Hur ska man göra när man vill skicka paket då ? Måste man åka in till ett stackars ombud som ligger i Märsta då eller hur hade de tänkt.
Citera
2021-04-21, 08:00
Bannlyst
Varför inte.. Använder dom inte blåtand? Blanda dom in blåtand, då kommer bli struligt värre. Du har instaboxarna, riktigt smidig. Ersätter gör dom väl inte , det är väl mer ett komplement.

Jag skulle vilja gå ett steg längre, att man kunde ha såna leveransboxar ute ibland husen är som är postoperatör neutrala. När man beställer idag på nätet, kan prylarna komma med vilken leverantör som helst.
Citera
2021-04-21, 08:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det går alldeles utmärkt att generalisera för Sverige har massor av generationsklyftor. Tydligen är de okända för de flesta. De som sitter i egen bubbla vet inte hur det är i nästa bubbla.
Dosan är vad jag vet på väg bort då den inte är tillräckligt säker (om du inte har en dosa med kort) Jag har både dosa o kort, fördelen med att använda mobila bankid't är att jag alltid hittar telefonen i närheten medan dosan har förmåga att försvinna medan gångerna jag använder den eller så är batteriet slut och jag är tvungen att gå till banken o få en ny dosa (då av någon outgrundlig anledning man inte kan byta det själv)
Citera
2021-04-21, 08:05
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattanLinear
Det här kommer öppna för helt nya brottsmöjligheter ju. Det är inte direkt som att rånare står utanför ett coop-postnord ombud och väntar på dig, eftersom det oftast är alltför offentligt med för mycket folk.

Men paketboxar? Oof. Blir iaf en kul mediacirkus runt det om några år då.

Undrar varför dom gör såhär? Kostar det verkligen dom så mycket pengar med postombud?

Kan dock nästan garantera att dom ej kommer sprängas upp osv, om man kollar på tex instabox eller budbee's paketboxar så är det inte direkt dom man knäcker upp varje lucka på eller nåt sånt. Tar för lång tid, för mycket risk. Risken är ju också att många av dessa paketboxar kommer placeras väldigt offentligt / inuti butiker ändå.
Det tror jag inte. Vem skulle stå och vänta på att råna någon som hämtar ett paket som kan vara precis hur värdelöst som helst?
Citera
2021-04-21, 08:13
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Minsta tecken på att du plockar ut något som verkar vara av värde kommer resultera i väpnade rån på lämpliga ställen runt omkring sagda uppställning.
Dumheter. Jag har hämtat ut värdefulla saker från Budbee- och Instabox-boxar och aldrig varit i närheten av att bli rånad. Det är möjligt att det ser illa ut där du slagit ner dina bopålar men det är inte samma sak som att det skulle vara ett utbrett allmängiltigt fenomen. Den som verkligen skulle vilja råna mig kan f.ö. precis lika gärna hålla koll på vad jag gör hos postombudet som vid uthämtningsboxen i samma butik.
Citera
2021-04-21, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Dumheter. Jag har hämtat ut värdefulla saker från Budbee- och Instabox-boxar och aldrig varit i närheten av att bli rånad. Det är möjligt att det ser illa ut där du slagit ner dina bopålar men det är inte samma sak som att det skulle vara ett utbrett allmängiltigt fenomen. Den som verkligen skulle vilja råna mig kan f.ö. precis lika gärna hålla koll på vad jag gör hos postombudet som vid uthämtningsboxen i samma butik.
Det är din fulla rätt att kalla denna framtidsvision för "dumheter". Dock har rånen eskalerat de senaste åren och en samlingsplats där förövarna lätt kan se ut sitt byte kommer inte att minska dessa, tvärtom.

Jag sparar den här kommentaren tills dess att systemet är utbyggt, så kan vi jämföra resultatet.
Citera
2021-04-21, 08:51
Bannlyst
Grejen med postboxar är väl bra. Hade säkert fungerat i Japan utan problem.
Det borde ju kunna fungera lika bra i Sverige.
Citera
2021-04-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det tror jag inte. Vilken kriminell vill vänta i timtal på ett rånoffer och sen råna nio personer på ansiktskrämer och oljefilter till Saab för att sen först vid det tionde rånet kunna lägga vantarna på ett par earpods. Nej nu pratar du allt i din politiskt vinklade nattmössa igen.
Varför inte? Gängen hänger redan i centrala delar, ganska lätt med en kommunikationskedja där potentiella offer pekas ut. Iom att pengar endast ska bli tillåtna digitalt så blir fysiska objekt än mer attraktiva. Så, kommer det nya systemet innebära fler eller färre rån?
Citera
2021-04-21, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Postnord har efter sina försök i Stockholm och Lidingö med 100 utplacerade paketboxar, börjat utplaceringen av paketboxar i andra delar av Sverige. Göteborgsområdet kommer att få 180 paketboxar.
Mölndal är området där utplaceringen börjar, där har man redan skrivit ett avtal med det kommunala bostadsbolaget om markupplåtelse.
En paketbox är en container där du kan hämta ut ditt paket när som helst. Du öppnar skåpet med mobilt bank-id och en Postnordapp och blåtandsuppkopplar dig mot skåpluckan.
Det finns 16 fack i varierande storlek i varje container. Luckan måste stängas manuellt efter att den har öppnats.
Postnord hävdar att inget inget bygglov krävs.

Paketboxarna har diskuteras i trådar med annan inriktning, men är värda sin egen tråd.

Att diskutera:
Att det krävs mobilt bank-id, är det verkligen bra?
Framtiden för nuvarande postombud. Kommer de att försvinna?
Säkerheten för kunden. Hur stor är rånrisken vid paketboxen?
Vilka bedrägerier kan komma att ske?
Vad ni anser om företeelsen?
Kommer detta att slå igenom i hela landet?
Hur stor är risken för att hela paketboxar stjäls och luckor bryts upp?
Hur många kommer inte att stänga luckan efter sig?

Postnord pressmeddelande 2021.
https://www.postnord.se/om-oss/pressmeddelanden/2021/postnord-satsar-pa-ytterligare-2500-nya-paketboxar-under-kommande-18-manader

Tidningsartiklar om Göteborgsområdet
https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/postnord-ersatter-ombuden-med-boxar/repudi!PCOMQF55YyBymwr7OY@28A/
https://www.molndalsposten.se/nyheter/snart-kan-du-h%C3%A4mta-paket-dygnet-runt-i-m%C3%B6lndal-1.44263882
https://www.molndalsposten.se/nyheter/kunder-ska-f%C3%A5-h%C3%A4mta-paket-n%C3%A4r-de-vill-postombudens-reaktion-1.44346191
https://www.expressen.se/gt/postnord-placerar-ut-180--postboxar-i-storgoteborg/
Tidningsartiklar om Huddinge
https://www.huge.se/du-som-hyr/aktuellt/nyheter/paketboxar-goer-paketutlaemningen-smidigare/

Postnords instruktion om hur du hämtar din försändelse
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/hamta-paket-i-paketbox

Postnords reklam till e-handelsföretag
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/paket/postnord-paketbox

Postnords pressmeddelande 2020.
https://www.postnord.se/om-oss/pressmeddelanden/2020/snart-lanserar-postnord-paketboxarfor-att-mota-den-okande-e-handeln

Postnord om sina tester
https://www.postnord.se/om-oss/pressmeddelanden/2020/har-testas-postnords-paketboxar

Är det instabox jag ser i min stad det handlar om som är mer effektiv?
Citera
2021-04-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompani
Grejen med postboxar är väl bra. Hade säkert fungerat i Japan utan problem.
Det borde ju kunna fungera lika bra i Sverige.
Du kan inte jämföra ett kulturellt homogent land som Japan med ett mångkulturellt land som Sverige.
Citera
2021-04-21, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Som tur är är det väldigt få som bara har Postnord som enda leveransmetod.

Trist att man numer måste ha bank-ID för instabox. Efter att ha identifierat mig får jag ändå boxens kod till min mobil. Dvs samma som innan man använde bank-ID. Idiotiskt.

Det är dags att bojkotta Postnord och deras idiotsystem, slö leveranstid och misshandel av paket.

En box vet jag inte är sämre dock än mitt förra postombud, som var en affär full med smuts och äckel som man inte ville sätta sin fot i. Som ofta inte ens hittade ens paket utan man fick vänta tills de gått igenom alla, även med kod. Coronaavstånd fanns inte heller. Alla får tydligen bli ombud och paketen får stå helt synliga i kassan.

De som inte har mobilabg da, kommer de ha gratis wifi utan kod vid boxen eller? Tänk de som inte har mobil öht? Tänk om min mobil har gått sönder och jag ska hämta ut min nya mobil i boxen men behöver mobilen för göra det?

Kommer också ställa till det för många äldre som aldrig ens haft bank id.

Detta är bara ännu ett sätt för se till att jobben försvinner i automatiseringen, och det kallas framsteg, men frukterna av det går inte till folket direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in