Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Låter som en intressant idé, men att det inte skulle krävas bygglov för Postnord låter ju som rena snurren. Beror förstås på var de ställer ut dem, men det måste ju vara platser som är lätta att nå för allmänheten.
Sen kan jag ha synpunkter på att alla ännu inte har ens smartphone, än mindre mobilt bankid. Primärt gäller det ju äldre, men de kanske också behöver beställa något till och från via Postnord?
Som jag förstår det så kan man bygga mindre anläggningar utan bygglov bara det är tillräckligt långt ifrån en tomtgränsen/vägar.
Undrar dock om de kan lösa det på något annat sätt, utan att avsändaren avsäger sig rätt till ersättning dock, ID-bör ju kollas på något sätt när paket skickas som är försäkrade till 50 000 kr.
Dock så hamnar ju paketen endast i skåpen om:
1. Säljaren implementerar tjänsten "valfritt utlämningställe" eller möjligen "flexichange" i sin butik.
2. Köparen väljer boxen i "valfritt utlämningställe" (gratis) eller byter ifrån vanliga ombudet i "flexichange" till boxen (mot avgift). Vet inte hur det ser ut, men det borde nog stå någonstanns vid valet att boxen kräver mobilt bankID. Vet bara att när jag i Flexichange har valt hemleverans så kommer det up en popup om att inget ansvar finns när paketet lämnats vid dörren. Om kunden inte gör något val alls så hamnar den vid ett postombud enligt postnumret, aldrig i boxen.
Ett annat sätt hade väl varit att endast tillåta varubrev (0 kr ersättning) eller något liknande My pack home small (max runt 500 kr i ersättning) till boxarna. De tjänsterna kräver ingen ID-koll vid ombuden heller, och borde då räcka med kod.