Citat:
Det har inte visats vetenskapligt att Bibelns skapelseberättelser säger emot varandra, inte heller att fåglar inte fanns före landlevande djur.
Du smutsar ner tråden med bibelkritik, men säger sedan att den inte ska dryftas här(!) Nej du, Par-o-o, framför du smörja här får du försvara den här och ska du kritiserar här. Tråden handlar om Bibelns sanning.
Du smutsar ner tråden med bibelkritik, men säger sedan att den inte ska dryftas här(!) Nej du, Par-o-o, framför du smörja här får du försvara den här och ska du kritiserar här. Tråden handlar om Bibelns sanning.
Jo, det har visats vetenskapligt att fåglar inte fanns före landlevande djur.
Att du inte tror på vetenskapen är ditt problem. Faktum kvarstår att vetenskapen har visat att så är fallet.
Att Bibelns skapelseberättelser säger emot varandra visas inte genom någon vetenskap, nej, det är bara att läsa inantill. Att du inte vill läsa vad jag länkar till är inte mitt problem. Jag har gett dig referenser. Om du vägrar att läsa dem så ska du inte sedan klandra mig för det.
Du är en ytterst oärlig debattör.
Om du inte själv har märkt att det finns tydliga skillnader mellan skapelseberättelserna så har du läst Bibeln väldigt dåligt.
I det första kapitlet så skapas t.ex. fiskar och fåglar den fjärde dagen och andra djur den femte dagen och människan den sjätte dagen. Men i skapelseberättelsen i det andra kapitlet står det att Gud inte skapade människan förrän efter den sjunde dagen och sedan skapade Gud alla djur och fåglar samtidigt, efter den första människan:
1 Mos 2:2–5
Och Gud fullbordade på sjunde dagen det verk som han hade gjort; och han vilade på sjunde dagen från allt det verk som han hade gjort.
Och Gud välsignade den sjunde dagen och helgade den, därför att han på den dagen vilade från allt sitt verk, det som Gud hade gjort, när han skapade.
Detta är berättelsen om den ordning i vilken allt blev till på himmelen och jorden, när de skapades, då när HERREN Gud gjorde jord och himmel.
Då bar jorden ännu ingen buske på marken, och ingen ört hade ännu skjutit upp på marken, ty HERREN Gud hade icke låtit regna på jorden, och ingen människa fanns, som kunde bruka jorden;
1 Mos 2:18–19
Och HERREN Gud sade: ”Det är icke gott att mannen är allena. Jag vill göra åt honom en hjälp, en sådan som honom höves.”
Och HERREN Gud danade av jord alla markens djur och alla himmelens fåglar, och förde dem fram till mannen för att se huru denne skulle kalla dem; ty såsom mannen kallade var levande varelse, så skulle den heta.