2021-06-23, 09:32
  #10777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Sluta. Du förstår väl skillnaden mellan att vara skyldig till hur naturen och djurriket fungerar och mellan att vara skyldig till sina egna handlingar.

Vad är skillnaden om nu människan är en del av naturen, och är en del av djurriket?
Citera
2021-06-23, 09:33
  #10778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Är det rättvisa att skapa generationer av lidande för både människor och djur p.g.a. en människas handlingar? Den människan hade sannerligen stor makt.

Hur skulle Gud ha agerat?
Citera
2021-06-23, 09:33
  #10779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja precist, jag förstår, det behöver vara så att lejonhannar dödar konkurrenters ungar, och det behöver vara så att dom rika skor sig på dom fattiga, och det behöver vara så att naturen rensar ut dom svaga, t.ex. dom svältande barnen.
Det måste inte vara så i just dessa fall. Men nu är det så och det är ingens fel. Grundprinciperna med död naturligt urval o.s.v. är däremot grundprinciper för evolution och utan den hade ingenting alls existerat för då hade inte människan och därmed allting annat existerat.

Försök förstå betydelsen av det jag säger istället för att nitpicka.
Citera
2021-06-23, 09:40
  #10780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur skulle Gud ha agerat?
Inte som en abuser i alla fall som skyller på den han slår för att han slår den. Men enligt mig var han inte här.
Citera
2021-06-23, 09:40
  #10781
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Enligt mig behöver det vara så...
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja precist, jag förstår, det behöver vara så att lejonhannar dödar konkurrenters ungar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det måste inte vara så i just dessa fall.

Varför behöver det inte vara så i just dessa fall?

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Men nu är det så och det är ingens fel. Grundprinciperna med död naturligt urval o.s.v. är däremot grundprinciper för evolution och utan den hade ingenting alls existerat för då hade inte människan och därmed allting annat existerat.

Så det är ingens fel att barn svälter ihjäl?
Citera
2021-06-23, 09:41
  #10782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför behöver det inte vara så i just dessa fall?



Så det är ingens fel att barn svälter ihjäl?
Visa att du fattar vad jag menar istället för att nitpicka.
Citera
2021-06-23, 09:42
  #10783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Inte som en abuser i alla fall som skyller på den han slår för att han slår den.

Hur menar du att Gud är en "abuser"?
Citera
2021-06-23, 09:46
  #10784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Visa att du fattar vad jag menar istället för att nitpicka.

Nej, jag förstår inte hur du menar.

Varför "behöver det vara så" med ondska och konkurrens och "survivial of the fittest" i vissa fall, men inte andra?

Och varför "är det nu så, och det är ingens fel" att t.ex. barn svälter?
Citera
2021-06-23, 09:54
  #10785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Sluta. Du förstår väl skillnaden mellan att vara skyldig till hur naturen och djurriket fungerar och mellan att vara skyldig till sina egna handlingar.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad är skillnaden om nu människan är en del av naturen, och är en del av djurriket?
I grunden är döden en del av kretsloppet och en nödvändig motor till evolutionen. Utan evolutionen skulle ingenting finnas enligt mig.

Att döden och kampen för överlevnad bland människor och djur finns är inte människans fel. Men när människan gör onda handlingar så är det människans fel.
Citera
2021-06-23, 09:55
  #10786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur menar du att Gud är en "abuser"?
"Det är ditt fel att jag slår dig" säger hustrumisshandlaren eller den som sparkar på hunden.
Citera
2021-06-23, 10:00
  #10787
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
I grunden är döden en del av kretsloppet och en nödvändig motor till evolutionen. Utan evolutionen skulle ingenting finnas enligt mig.

Att döden och kampen för överlevnad bland människor och djur finns är inte människans fel. Men när människan gör onda handlingar så är det människans fel.

Vad är onda och goda handlingar i "kampen för överlevnad"?

Om en lejonhanne dödar konkurrenters ungar för att få sprida sina gener, är det onda eller goda handlingar? Om människan gör samma sak, är det onda eller goda handlingar?
Citera
2021-06-23, 10:06
  #10788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad är onda och goda handlingar i "kampen för överlevnad"?

Om en lejonhanne dödar konkurrenters ungar för att få sprida sina gener, är det onda eller goda handlingar? Om människan gör samma sak, är det onda eller goda handlingar?
Ja, det är onda handlingar av lejonhannen.

Enligt dig är döden och kampen för överlevnad i djurriket inget som skulle existerat om det inte vore för att Gud gjorde det som ett straff mot människan. Därför beskyller du Gud och människan för naturens ordningar, det är också en ond handling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in