2021-04-20, 18:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Låter som 3 ggr längre körsträcka. Känns inte som någon besparing direkt.

Blir det dessutom inte färjetrafik på det, som också tar en hel del tid, eller är det räknat landvägen?
Va? Elbilar är ju nästan gratis att "tanka". Det har vi läst här bland entusiasterna. Eller kanske dom inte är så billiga heller? När man räknar med laddningsförluster, verklig räckvidd och inte fantiserad och framförallt slitage på batteriet som förkortar livslängden.
Citera
2021-04-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vi bor 1 km från färjan.. och överfarten här från Ystad till Sazznitz tar bara ca 2 timmar, och sen knappt 32 mil till flygplatsen i Hamburg.
Kör vi med mercan tar det ca 5 timmar från vårt hus tills vi är på flygplatsen i Hamburg.
Kör vi med elbilen tar det lite längre tid, men då kan vi ladda/köra gratis.

Till Berlin är närmre, men Hamburg kan vi utantill, därför har jag aldrig kollat priserna på Berlin.

Bara 5-8 timmar???

Sanslöst! 😂

En väg!

Sedan skall du hem lika långt igen efter att hämtat upp på flygplatsen!

Är du självplågare? 😱

Checkade Google Maps: 29 minuter från centrum av Ystad till Malmö Flygplats.

https://i.imgur.com/9CYfQ3d.png
Senast redigerad av mtflash 2021-04-20 kl. 18:19.
Citera
2021-04-20, 18:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Va? Elbilar är ju nästan gratis att "tanka". Det har vi läst här bland entusiasterna. Eller kanske dom inte är så billiga heller? När man räknar med laddningsförluster, verklig räckvidd och inte fantiserad och framförallt slitage på batteriet som förkortar livslängden.

Verklig räckvidd vad är det? Det är väl den räckvidd du kan uppnå efter de förhållanden som råder. Det kan väl ingen veta i förväg eller.....? Det får du väl reda på först när du kommer fram eller inte.
Citera
2021-04-20, 18:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Verklig räckvidd vad är det? Det är väl den räckvidd du kan uppnå efter de förhållanden som råder. Det kan väl ingen veta i förväg eller.....? Det får du väl reda på först när du kommer fram eller inte.
Ja precis den räckvidden menar jag. Inte den påhittade laboratorieräckvidden som tillverkarna uppger.
Citera
2021-04-20, 19:03
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Ja jag får nog räknas in som entusiast då.
Hur nöjd som helst och pendlar de 15 milen helt gratis.
(inget jag räknar med att finnas för alltid, får ladda hemma annars)
Förra sommarens bilsemester +400 mil kostade 399kr kr att ladda.
Laddade när vi käkade lunch/middag, fikade eller kollade in sevärdheter.
Full "tank" ger 35-45 mil beroende på hastighet samt årstid.
Slitaget på batteriet är just nu efter snart ett års ägande ingenting.
Ja efter senaste kontrollen, hur länge det håller sig så inte en aning.
Känns som det kvittar inget som jag går och oroar mig för.
Citera
2021-04-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ja precis den räckvidden menar jag. Inte den påhittade laboratorieräckvidden som tillverkarna uppger.

Håller med om att den inte har med verkligheten att göra (precis som det är sällan våra fossilbilar jag köpt haft den bränsleåtgången som officiellt angivits).

Men det är (i detta fallet) faktiskt inte biltillverkarnas fel. De måste uppge denna enligt myndighetskrav och myndighetsstandarder. I Europa är det EU som bestämt att den skall anges i WLTP, och i USA är det EPA som gäller.
Citera
2021-04-21, 00:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
A better route planner förslår att du laddar 100% hemma.
Sen kör du max 100 km/h till wesselgade , Köpenhamn och laddar på Clever i 57 minuter.
Nästa laddning blir i Ladestation Smart Stadtwerke in Oldenburg in Holstein på Innogy i 1h 9 min

Sen är det bara att köra till Hamburg och du anländer med 10% kvar.

Resan tar 8h varav laddning 2h 6 min.

Vad det kostar får du räkna ut själv.

Med en Peugeot e-208 tar resan 6h 16 min varav laddning 39 min. En på 29 min vid Farö parkeringsplats och 10 min vid Aral Fackenburger Allé.

Med en Tesla Model3 Long range tar det 4h 59 min varav en laddning på 19 min som kostar 102 DKK.
Då kör man landvägen över bältena och tjänar 11 min mot Rödby-vägen

ABRP finns nu som standard i Polestar 2.

Edit:
Ystad - Sassnitz kommer inte ens upp som tredje alternativ.

Ystad-Sazznitz är den snabbaste rutten till Hamburg om man kör ZOE, överfarten tar bara 2 timmar och 15 min, och sträckan att köra är bara 32 mil, knappt.
Det klarar min ZOE på en mellanladdning.
Citera
2021-04-21, 01:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ystad-Sazznitz är den snabbaste rutten till Hamburg om man kör ZOE, överfarten tar bara 2 timmar och 15 min, och sträckan att köra är bara 32 mil, knappt.
Det klarar min ZOE på en mellanladdning.

Wow
Citera
2021-04-21, 01:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Men hur ska biltillverkaren veta om du har motvind och spöregn och vilken temperatur det är och hur backigt.

Svenska A Better Route Planner, ABRP har gjort en app för det som nu finns i Polestar 2.
Programmet använder bilens GPS och är online och räknar om förväntad räckvidd beroende på vädret och topografi just där du är just då.

Kall luft är tyngre än varm så luftmotståndet ökar. I t.ex Norge kan temperaturen mellan Oslo och Geilo skilja 5-20 C på vintern. Det håller ABRP reda på och kompenserar för. Det är även stor höjdskillnad där och det vet programmet via karttjänst.

Programmet kan ju inte heller veta exakt men det gör en bra prognos.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-04-21 kl. 02:01.
Citera
2021-04-21, 02:39
Medlem
Håller med helt om att det är svårt att få en exakt uppskattning, då det för elbilar finns så mycket mer parametrar som har en större påverkan på förbrukningen än hos en fossilbil (den största orsaken är att en ren elbil är så grymt mycket effektivare, medans de mesta bränslet hos en fossilbil försvinner till värme, och inte för att driva bilen framåt).

Vi har stora variationer i hastighet på vägarna i Europa (på de långsamma vägarna i Norge så stämmer WLTP lite bättre), stora variationer i väder och klimat, men även stora individuella variationer mellan olika förare.

Men jag tycker ändå att man skall ta fram en ny bättre standard inom EU, som har en lite bättre korrelation till en mer genomsnittlig förare, på en lite mer genomsnittlig europeisk större trafikled (är ointressant att ta med stadskörning i snittet, till skillnad från just fossilbilar där det är väldigt relevant), och i ett lite mer genomsnittligt klimat/temperaturförhållande (kanske tom. en siffra för sommarhalvåret, och en för vinterhalvåret).

Allt detta sagt, så kan jag dock enbart instämma i rekommendationen att använda sig av ABRP för att få en bra uppskattning av förbrukningen. Ett utmärkt verktyg både innan man skaffar elbil, men även som reseplanering när man har sin elbil. Grymt bra verktyg!

https://abetterrouteplanner.com/
Citera
2021-04-23, 18:05
Medlem
Min splitter nya ID.4 kom jag 40 mil med på en full laddning.
Mellan 1-10 graders temp och merparten av sträckan var motorväg/landsväg 90-120 km tim.
Jag var ensam och utan packning.
Marknadsförd körsträcka 53-54 mil.
Citera
2021-04-23, 19:02
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Min splitter nya ID.4 kom jag 40 mil med på en full laddning.
Mellan 1-10 graders temp och merparten av sträckan var motorväg/landsväg 90-120 km tim.
Jag var ensam och utan packning.
Marknadsförd körsträcka 53-54 mil.

Det var lite klent tycker jag, inte allt för kallt egentligen.
Torrt väglag, motvind annat som kan ha spelat in?

Vilken version av ID.4 har du?

Byggde lite förut men blev lite förvånad att i den version jag valde fanns det bara
bajsbrun inredning att välja. (Florence Brown)
Kändes lite sådär borde ha bättre urval än så anser jag vid köp av en "premium" bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in