2021-04-19, 17:52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Håller med dig helt.

I det valet mellan Zoe och Mercan så hade jag också valt dieseln för en sådan resa.

Nyfiken (om man får fråga); är du i Tyskland på jobb eller nöjesresor?

Jag skulle hämta tjejen på flygplatsen.
Citera
2021-04-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag skulle hämta tjejen på flygplatsen.

Men om hon flyger till dig, varför åker du då till Tyskland eller Polen?

Eller har jag missat något här?
Citera
2021-04-19, 21:53
Medlem
Räkna inte med några vederhäftiga svar, tidigare har han påstått att han är 55 år gammal...
Citera
2021-04-19, 23:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Men om hon flyger till dig, varför åker du då till Tyskland eller Polen?

Eller har jag missat något här?

Hon flyger inte "till mig"... vi har bott ihop i flera år..

Hon flyger ibland, och då väljer vi oftast att köra till Hamburg Airport istället för Kastrup/köpenhamn.
Anledningen är att det är billigare att flyga från Hamburg (oftast) , även om man räknar med andra resekostnader för att köra dit/hem.

De andra turerna till Tyskland, Polen, Frankrike, Italien etc är bara semesterresor.
Citera
2021-04-19, 23:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Räkna inte med några vederhäftiga svar, tidigare har han påstått att han är 55 år gammal...

Varför ljuger du?
Citera
2021-04-20, 08:06
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Hon flyger ibland, och då väljer vi oftast att köra till Hamburg Airport istället för Kastrup/köpenhamn.
Anledningen är att det är billigare att flyga från Hamburg (oftast) , även om man räknar med andra resekostnader för att köra dit/hem.

De andra turerna till Tyskland, Polen, Frankrike, Italien etc är bara semesterresor.

Ja jag antog att det handlade om pengar och att det blev "billigare".
Nu antar jag att du fyller upp lilla Zoe´n till bristningsgränsen med billig alkohol i Tyskland.
Du kan därmed säga att du har tjänat pengar på att ta bilen till Tyskland.
Citera
2021-04-20, 11:11
Medlem
Citat:

Nu minns jag inte var ni bor, men när jag jobbade i Malmö så flög jag ofta från Kastrup som en förbindelse till Stockholm. Var ju väldigt snabbt och smidigt. Väldigt smidig och snabb liten flygplats.

Hade nog aldrig orkat med att åka till Tyskland för att flyga därifrån för att bara spara någon tusenlapp, varken i jobbet eller privat.
Citera
2021-04-20, 17:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Nu minns jag inte var ni bor, men när jag jobbade i Malmö så flög jag ofta från Kastrup som en förbindelse till Stockholm. Var ju väldigt snabbt och smidigt. Väldigt smidig och snabb liten flygplats.

Hade nog aldrig orkat med att åka till Tyskland för att flyga därifrån för att bara spara någon tusenlapp, varken i jobbet eller privat.

Vi bor i Ystad, vi har 10 mil till Kastrup och 32 mil till Hamburg.
Eftersom det ofta är betydligt billigare att flyga från Hamburg så har vi ofta valt det alternativet.
Citera
2021-04-20, 17:19
Medlem
Citat:
Vi bor i Ystad, vi har 10 mil till Kastrup och 32 mil till Hamburg.
Eftersom det ofta är betydligt billigare att flyga från Hamburg så har vi ofta valt det alternativet.

Låter som 3 ggr längre körsträcka. Känns inte som någon besparing direkt.

Blir det dessutom inte färjetrafik på det, som också tar en hel del tid, eller är det räknat landvägen?
Citera
2021-04-20, 17:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Låter som 3 ggr längre körsträcka. Känns inte som någon besparing direkt.

Blir det dessutom inte färjetrafik på det, som också tar en hel del tid, eller är det räknat landvägen?

Vi bor 1 km från färjan.. och överfarten här från Ystad till Sazznitz tar bara ca 2 timmar, och sen knappt 32 mil till flygplatsen i Hamburg.
Kör vi med mercan tar det ca 5 timmar från vårt hus tills vi är på flygplatsen i Hamburg.
Kör vi med elbilen tar det lite längre tid, men då kan vi ladda/köra gratis.

Till Berlin är närmre, men Hamburg kan vi utantill, därför har jag aldrig kollat priserna på Berlin.
Senast redigerad av BAB7 2021-04-20 kl. 17:33.
Citera
2021-04-20, 17:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vi bor 1 km från färjan.. och överfarten här från Ystad till Sazznitz tar bara ca 2 timmar, och sen knappt 32 mil till flygplatsen i Hamburg.
Kör vi med mercan tar det ca 5 timmar från vårt hus tills vi är på flygplatsen i Hamburg.
Kör vi med elbilen tar det lite längre tid, men då kan vi ladda/köra gratis.

Till Berlin Tegel är närmre, men Hamburg kan vi utantill, därför har jag aldrig kollat priserna på Berlin.
Men på riktigt? Tio mil till Kastrup, dvs en timme, och FEM JÄVLA timmar till Hamburg, med drygt två på en färja?
Då ska fan resan vara gratis om det ska vara värt det.
Du kan alltså åka till Kastrup, flyga till Rivieran och få ett glas vin till lunch, eller du kan sitta på färjan, och i elbilen, och i bästa fall vara incheckad till middagen?
Jag vet ju vad jag hade valt.
Citera
2021-04-20, 17:53
Medlem
PeterNosters avatar
A better route planner förslår att du laddar 100% hemma.
Sen kör du max 100 km/h till wesselgade , Köpenhamn och laddar på Clever i 57 minuter.
Nästa laddning blir i Ladestation Smart Stadtwerke in Oldenburg in Holstein på Innogy i 1h 9 min

Sen är det bara att köra till Hamburg och du anländer med 10% kvar.

Resan tar 8h varav laddning 2h 6 min.

Vad det kostar får du räkna ut själv.

Med en Peugeot e-208 tar resan 6h 16 min varav laddning 39 min. En på 29 min vid Farö parkeringsplats och 10 min vid Aral Fackenburger Allé.

Med en Tesla Model3 Long range tar det 4h 59 min varav en laddning på 19 min som kostar 102 DKK.
Då kör man landvägen över bältena och tjänar 11 min mot Rödby-vägen

ABRP finns nu som standard i Polestar 2.

Edit:
Ystad - Sassnitz kommer inte ens upp som tredje alternativ.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-04-20 kl. 18:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in