2021-04-23, 19:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Min splitter nya ID.4 kom jag 40 mil med på en full laddning.
Mellan 1-10 graders temp och merparten av sträckan var motorväg/landsväg 90-120 km tim.
Jag var ensam och utan packning.
Marknadsförd körsträcka 53-54 mil.

Det låter positivt.

Jag har lite mer förluster i räckvidden på min ZOE, under samma scenario kommer jag ca 17 mil.
WLTP räckvidd: 31,6 mil
Citera
2021-04-23, 19:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Min splitter nya ID.4 kom jag 40 mil med på en full laddning.
Mellan 1-10 graders temp och merparten av sträckan var motorväg/landsväg 90-120 km tim.
Jag var ensam och utan packning.
Marknadsförd körsträcka 53-54 mil.

Teslabjörns testresultat,
90 km/h: 449 km
120 km/h: 297 km

VW ID4 1st 82 kWh Summer Dry 15 Hankook evo3 235/50-20 255/45-20 90 167 75 449 279 292 32 547
VW ID4 1st 82 kWh Summer Dry 9 Hankook evo3 235/50-20 255/45-20 120 251 74,6 297 184 193 32 362

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678
Citera
2021-04-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Teslabjörns testresultat,
90 km/h: 449 km
120 km/h: 297 km

VW ID4 1st 82 kWh Summer Dry 15 Hankook evo3 235/50-20 255/45-20 90 167 75 449 279 292 32 547
VW ID4 1st 82 kWh Summer Dry 9 Hankook evo3 235/50-20 255/45-20 120 251 74,6 297 184 193 32 362

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678
Jag märkte rätt stor skillnad på förbrukningen mellan 90 och 120. Så varmare väder och 90 km/h lär ge några mil till.
Citera
2021-04-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Det var lite klent tycker jag, inte allt för kallt egentligen.
Torrt väglag, motvind annat som kan ha spelat in?

Vilken version av ID.4 har du?

Byggde lite förut men blev lite förvånad att i den version jag valde fanns det bara
bajsbrun inredning att välja. (Florence Brown)
Kändes lite sådär borde ha bättre urval än så anser jag vid köp av en "premium" bil.
Jag vet inte riktigt vad modellen heter, men troligen den enklast möjliga. Det var den som mina tjänstebilspengar räckte till. Finns väl en MAX version med fyrhjulsdrift men den har väl inte börjat levereras än.
Citera
2021-04-24, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ystad-Sazznitz är den snabbaste rutten till Hamburg om man kör ZOE, överfarten tar bara 2 timmar och 15 min, och sträckan att köra är bara 32 mil, knappt.
Det klarar min ZOE på en mellanladdning.

Men det är ju ändå en galet lång tur med all väntan, färjetid, och sedan långt bilkörande! 😱

29 minuter så kan du nå Malmös Flygplats istället för Hamburgs på 8-10 timmar...

Just sayin'.
Citera
2021-04-24, 02:28
Medlem
På M3 long range är 40 mil kanske bra beskrivet för trygg nivå. Det är ju det som är grejen. Det är inga problem att köra mer än 40 mil, men det är inte trevligt alls. Precis som det inte är trevligt att köra med en bensinbil med lysande lampa. Så var 40e mil får man ta en längre bensträckare eller fika/käka medan den laddar om.

Den situationen gör alla elbilar utom Tesla till skit, för de blir kassa för roadstrips. Men eftersom Tesla redan idag fungerar klockrent för roadtrips i typ hela västvärlden, så bör detta snart fungera för andra bilar också.

Är man ny till elbil blir det lite nytt att vänja sig vid också, plötsligt går ju allt på batteriet. Om man inte tänker till lite över förbrukningen kan det bli en väldigt mycket kortare range när det är -20 ute. Däremot återigen något som Tesla mer och mer visar att de kan hantera med mjukvara åt användarna (för bara några veckor sedan kom en fin uppdatering för just förbrukning i kallt väder). Vilket återigen betyder att även andra bilar borde kunna komma in i matchen snart.
Citera
2026-06-03, 20:31
Medlem
Jag fick ju tydligen inte ha kvar min tråd om räckviddsångest, den hamnade i papperskorgen, så tänker att jag kan fortsätta i en tråd som redan finns.

För er som inte läst den så handlar det alltså inte om att jag har räckviddsångest. Har haft elbil i 4-5 år och har aldrig egentligen haft någon räckviddsångest förutom när allt gick fel för några dagar sedan.

Just den här tråden handlar om att elbilar har usel räckvidd vid verklig körning, men det är egentligen inget problem idag. Elbilar har mycket bättre räckvidd och det finns laddare överallt.

Men sen händer det där som inte får hända. Du tror att du ska komma fram till laddaren med lugna 20% kvar, men 20% blir 15% för att du kör lite för fort. Sen kommer vägarbete som omdirigerar dig och gör 15% till 10%. När du tror att du snart är framme vid laddaren så inser du att den laddaren är inspärrade på den väg där det är vägarbete som du nyss kört runt och kan alltså inte nå den. Med 8% kvar sen inser du att närmaste laddare är 10% bort.

Så min poäng är för att knyta samman med den här tråden så att mod. inte blir sur igen och slänger det i papperskorgen, att elbilarnas räckvidd är det inget fel på egentligen och inte laddinfrastrukturen heller, det är att man kan som i mitt fall lyckas ha flera otursmoment samtidigt och hamna i en jobbig situation.
Citera
2026-06-04, 09:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Så min poäng är för att knyta samman med den här tråden så att mod. inte blir sur igen och slänger det i papperskorgen, att elbilarnas räckvidd är det inget fel på egentligen och inte laddinfrastrukturen heller, det är att man kan som i mitt fall lyckas ha flera otursmoment samtidigt och hamna i en jobbig situation.

Jag tänkte fråga dig om motsvarigheten till att ha med sig startkablar finns för elbilar, men googlade på det istället och fick svaret: https://www.youtube.com/watch?v=7YjXAbjz1Kg "Kan man ladda en elbil med en annan elbil?" Och svaret är ja om man har en v2v-kapabel elbil.

Det kommer ju underlätta enormt i framtiden när man kan "ringa en vän" i ovanstående scenario.
Citera
2026-06-04, 09:21
Medlem
2560ps avatar
Räckvidden är väl hygglig numer, skulle räcka för mig (även om jag kommer >110 mil på 55 l diesel). Det som avskräcker mig är att det får fan inte ta mer än tre min för att "tanka" bilen, oavsett drivmedel. Jag har ingen lust att hänga en halvtimme vid en jävla mack mitt ute i ingenstans och vänta på att bilenländet ska bli körbart igen.
Citera
2026-06-04, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag fick ju tydligen inte ha kvar min tråd om räckviddsångest, den hamnade i papperskorgen, så tänker
Men sen händer det där som inte får hända. Du tror att du ska komma fram till laddaren med lugna 20% kvar, men 20% blir 15% för att du kör lite för fort. Sen kommer vägarbete som omdirigerar dig och gör 15% till 10%. När du tror att du snart är framme vid laddaren så inser du att den laddaren är inspärrade på den väg där det är vägarbete som du nyss kört runt och kan alltså inte nå den. Med 8% kvar sen inser du att närmaste laddare är 10% bort.
Det spelar ju egentligen ingen roll. Det scenariot (alltså gasa för mycket, vägarbete och att macken ligger på den "inspärrade" vägen eller att det är något tekniskt fel på pumparna) kan ju inträffa med en dieselbil med 150 mils räckvidd också om du väljer att chansa och köra de sista milen på reserven...
.
Citera
2026-06-04, 09:34
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det spelar ju egentligen ingen roll. Det scenariot (alltså gasa för mycket, vägarbete och att macken ligger på den "inspärrade" vägen eller att det är något tekniskt fel på pumparna) kan ju inträffa med en dieselbil med 150 mils räckvidd också om du väljer att chansa och köra de sista milen på reserven...
.

Helt sant. Hände ett ex till mig hela tiden, hon körde jämt runt på reserven. Jag köpte en reservdunk till henne. Den fyllde hon tvärfull, för att sen lägga den i bagageutrymmet. Gissa vad som hände när bilen stod ute i solen Det finns idioter till alla drivmedel, det är sen gammalt.
Citera
2026-06-04, 09:43
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag tänkte fråga dig om motsvarigheten till att ha med sig startkablar finns för elbilar, men googlade på det istället och fick svaret: https://www.youtube.com/watch?v=7YjXAbjz1Kg "Kan man ladda en elbil med en annan elbil?" Och svaret är ja om man har en v2v-kapabel elbil.

Det kommer ju underlätta enormt i framtiden när man kan "ringa en vän" i ovanstående scenario.

Exakt, det kommer vara en riktigt smidig lösning och förmodligen ingen större grej om man får slut på batteri eftersom en majoritet av de bilar som rullar på vägarna då förmodligen är elbilar.

Det har ju hänt en hel del med batterierna även sedan TS startade tråden. Jag har inte haft några problem med räckvidden även på de bilar som producerades kring 2020. Den räckvidd för elbilar som kommer standardiseras de närmaste åren kommer förmodligen ligga i spannet 60-80 mil.

Det här medför mest troligt att räckvidden blir ett betydligt mindre problem för de allra flesta. Själv tycker jag att 40-45 mil räcker hur bra som helst om man har förmågan att göra lite enkel planering i huvudet bara vid längre körningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in