2021-04-20, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
jag får fila på detaljerna om det.

Jag tror iofs inte det med hakkors imponerar på någon myndighet om det sker i förorterna (vilket det gör).

Men man bör hålla koll på vilka det är som sprejar, och det klarar man inte idag. Så åtgärderna blir helt konstiga.

Att de som utsätter judar i Malmö ofta är av MENA-härkomst talas det mycket om! Det är knappast en hemlighet idag!

Men med ditt förslag skulle gärningsmännen många gånger räknas som etniska svenskar, eftersom många av dessa killar ofta kan svenska betydligt bättre än de behärskar språket i det land deras föräldrar kom från!
Citera
2021-04-20, 16:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Behovet av att sätta etnicitets-stämpel i pannan på folk är enbart ett som finns i din sorts ideologi.
De flesta andra verkar klara av att det är ett flytande fenomen. Man kan vara född på en plats och kultur eller på samma plats med en helt annan kultur och man kan flytta på sig och efter en tid känna sig som hemma nån helt annanstans eller inte.

Det där är inte alldeles korrekt. Vi har ett stort antal platser runt om i världen, där just etnicitet, dess definition och identifikation är livsviktiga för människor. I Sverige har det ännu så länge främst varit olika minoriteter som drivit etnicitetsfrågor, men av det följer inte att frågan skulle vara ointressant för majoriteten av etniska svenskar. Vi ser det bl a i den snart 20-åriga debatten om språkkrav för medborgarskap och i skolan mm. Vi ser det när politiker, som i Filipstad, avser "integrera" svenska och utländska barn i samma klasser.

Citat:
Och för staten och gällande normer i samhället borde det vara en ointressant faktor.

Det skulle man kunna önska sig, men erfarenhetsmässigt vet vi att det tvärtom blir ytterst intressant under vissa omständigheter.

Citat:
En ålänning född på Åland, om hen vill känna sig som ”svensk” eller som ”finsk” eller som ”ålänning” är ju hens business och inte din eller Ålands, Sveriges eller Finlands.

Det var en kraftig förenkling. När ålänningarna 1918 ville återföras till Sverige så utbröt diplomatiska förväxlingar mellan Sverige och den unga Finland. Frågan hänsköts småningom till Nationernas Förbund som dömde till Finlands förmån - mot Sveriges och ålänningarnas vilja. Att jag personligen inte behöver ha så många synpunkter t ex på vem som är ålänning, så lär staterna definitivt ha det.

Citat:
Och du som individ bör ju behandla nämnde individ lika respektfullt oavsett.

Ja, vem har påstått något annat? Det tycks mig som Ni i vänstern tror att enbart för att man konstaterar etnicitet mm, så vill man också behandla människorna bättre eller sämre. I vissa situationer måste en stat värdera vissa etniciteter högre än andra, t ex bör Sverige värdera svensk etnicitet högre än albansk, helt enkelt därför Sverige är det enda land som kan förväntas ta tillvara svenskarnas intressen.
Citera
2021-04-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achel
Att de som utsätter judar i Malmö ofta är av MENA-härkomst talas det mycket om! Det är knappast en hemlighet idag!

Men med ditt förslag skulle gärningsmännen många gånger räknas som etniska svenskar, eftersom många av dessa killar ofta kan svenska betydligt bättre än de behärskar språket i det land deras föräldrar kom från!

Svenska som modersmål och att det talas i hemmet som förstaspråk av en förälder. Men det är sant att de ofta saknar ett vettigt språk, framförallt ett dugligt skriftspråk.

Samtidigt bör de ju kunna bli svenska, jag ser inte etnicitet som något statiskt.

Jo, Ilmar fick bita i gräset i den frågan, men de är fortfarande beroende av islamisternas röster och stöd för att säkra makten. Problematiken kring SSU nyligen visar hur illa det är ställt.

Det viktiga för mig är att vi får koll på de olika fraktioner som växer fram i samhället. De är inte mono-etniska.

Jag tycker det är trist om sunnimuslimer kan diskriminera shiamuslimer och tvärtom. det där behöver i bryta upp och då behövs en rimlig förmåga att faktiskt studera hur samhället ser ut.

Jag är rädd att sociologerna inte vill, för de vill bevara illusionen av ett fungerande multikulturellt "global village".
Citera
2021-04-20, 17:05
Medlem
Citat:
Svenska som modersmål och att det talas i hemmet som förstaspråk av en förälder. Men det är sant att de ofta saknar ett vettigt språk, framförallt ett dugligt skriftspråk.

Samtidigt bör de ju kunna bli svenska, jag ser inte etnicitet som något statiskt.

Jo, Ilmar fick bita i gräset i den frågan, men de är fortfarande beroende av islamisternas röster och stöd för att säkra makten. Problematiken kring SSU nyligen visar hur illa det är ställt.

Det viktiga för mig är att vi får koll på de olika fraktioner som växer fram i samhället. De är inte mono-etniska.

Jag tycker det är trist om sunnimuslimer kan diskriminera shiamuslimer och tvärtom. det där behöver i bryta upp och då behövs en rimlig förmåga att faktiskt studera hur samhället ser ut.

Jag är rädd att sociologerna inte vill, för de vill bevara illusionen av ett fungerande multikulturellt "global village".

Det är redan olagligt för sunnimuslimer att diskriminera shiamuslimer!

Och de flesta judar i Sverige har svenska som modersmål! Alltså kan de ej utsättas för antisemitism enligt din definition!

Många araber i Sverige talar svenska i hemmet och kan ej arabiska flytande! De blir då etniska svenskar enligt ditt lagförslag!
Citera
2021-04-20, 17:26
Medlem
Citat:
Det är redan olagligt för sunnimuslimer att diskriminera shiamuslimer!

Och de flesta judar i Sverige har svenska som modersmål! Alltså kan de ej utsättas för antisemitism enligt din definition!

Många araber i Sverige talar svenska i hemmet och kan ej arabiska flytande! De blir då etniska svenskar enligt ditt lagförslag!

Judarna tänkte jag mig deras egen definition.

Okej, men för vissa sunni diskriminera andra sunni? Olika sortyers sunni av olika klaner?

När man ser hur segmenterat t ex Malmö är blir man ju lite orolig. Framförallt när allt fokus handlar om att hålla svenne-banan i styr så han inte säger fula saker.
Citera
2021-04-20, 17:48
Medlem
Citat:
Judarna tänkte jag mig deras egen definition.

Okej, men för vissa sunni diskriminera andra sunni? Olika sortyers sunni av olika klaner?

När man ser hur segmenterat t ex Malmö är blir man ju lite orolig. Framförallt när allt fokus handlar om att hålla svenne-banan i styr så han inte säger fula saker.

Så man ska låta judarna själva definiera sig? Ungefär som i USA alltså där man definierar sig själv vilken etnicitet man har! Det är förstås rimligaste!

Säga fula saker? Tänker du på HMF? Den lagen gäller ju också andra grupper än etniska svenskar!
Citera
2021-04-20, 20:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och berätta igen, varför ska män bara ha sex i ”stabila relationer” när DITT samhälle nu bara lägger den riktiga risken av gemensamt sex i kvinnans knä?
För ursäkta lite underhållsbidrag i månaden är alltså INGENTING jämfört med det du kräver av kvinnan.

För att det är rätt att hålla sin sexualitet i en stabil relation, och det är angeläget att män upplyses om detta, på flera ätt. Överhuvudtaget behöver män återta den goda manligheten, vilket sannolikt skulle vara bra för dem på olika sätt. Män mår mestadels bra av att ta ansvar för sin familj, sitt arbete, göra militärtjänst och vara en pålitlig samhällsmedborgare.

Citat:
Berätta, HUR exakt ska ensamma kvinnor klara av att både ta hand om barn, hem, arbete, sig själva 100%???
Det räcker inte att bara FÖDA barn Uven, de ska också tas om hand.

Bara för att det inte behövs så många män, så behöver inte kvinnor vara ensamma. De kan väl blida kvinnokollektiv, där de delar upp uppgifterna, t ex att förvärvsarbeta, passa barn, sköta hushållet. Då slipper Ni reta upp Er på karlslokarna.

Eller, blir det problem när det inte finns så många män att beskatta, tro?

Citat:
Och för hundrade gången i ”NATUREN” så dumpas avkomma om det inte finns någon som vill, kan eller har resurser.
Och ”naturen” för mänsklig reproduktion stavas tas om hand av en flock, inte av en ”kärnfamilj” eller ensam kvinna.

Så bestäm dig. Antingen ska vi ha det som i ”naturen” eller så ordnar vi samhället så att födda människor garanteras värdighet, ÄVEN om de är kvinnor eller barn födda utanför ”stabil relation”.

Ditt trams om att det skulle vara ”naturligt” att tvinga kvinnor att ensamma ta allt ansvar kan du seriöst! stoppa upp dör det hör hemma.

Vi konservativa behöver inte gå till extremer som Ni gör i vänstern. Vi kan utgå från naturen och moderera sådant som inte fungerar i naturen. Så, som människor gjort i alla tider, alltså.

Citat:
Fast då ljuger du ju rakt i ansiktet på folk.
Du har ju uppenbart enorma problem med att kvinnor själva kan bestämma om, när, hur många etc etc.
Du vill ju lägga om samhällets lagar så att kvinnor ska ”åka dit” och tvingas hit och dit.

Du har förstås fel, ty annars hade jag inte förespråkat allehanda preventivmetoder, fritt val av äktenskapspartner osv. Däremot vill jag gärna uppmuntra till ett klokt beteende, t ex genom att medge familjeavdrag.

Citat:
Fast du ålägger ju inte män ett skit av ditt s.k. ansvar.

De ska inte få sina livförstörda pga att kondomen gick sönder eller de låg med ”fel” person i fyllan som tonåring.
Konsekvenserna/ priset/ straffet etc. av detta ålägger du bara till ca 90% på kvinnan.
HON ska ”åka dit” i natioooonens och den ”svenska rasens” namn, HAN slipper.

Man bör inte lita till en kondom endast, inte ha sex på fyllan och man bör ha det med rätt person.

Citat:
Det finns lika många kvinnor som män som är ”relationsodugliga” NÄR de hamnar i en icke fungerande relation, eller påtvingas barn som de inte vill ha ex.

Just därför ska man inte försöka TVINGA på människor icke önskvärda relationer ned vare sig vuxna eller barn.

Därför låter vi människor välja själva med vilka de gifter sig, men vi ser också att kvinnor är sämre på att hålla ihop relationer, oavsett om det är män eller kvinnor de är tillsammans med.

Citat:
Ja vi vet alla, att du tycker att kvinnor och barn samt olika minoriteter gärna kan ha det dysfunktionellt.
Nationen är ju inte till för dem.

Vänstertrams!
Citera
2021-04-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
För att det är rätt att hålla sin sexualitet i en stabil relation, och det är angeläget att män upplyses om detta, på flera ätt. Överhuvudtaget behöver män återta den goda manligheten, vilket sannolikt skulle vara bra för dem på olika sätt. Män mår mestadels bra av att ta ansvar för sin familj, sitt arbete, göra militärtjänst och vara en pålitlig samhällsmedborgare.

Ursäkta...VAD ska ”återtas”?
Tar du svenska män som exempel så har dessa aldrig varit så bra ansvarsfulla familjefäder, vettiga och skötsamma som de är idag.

Den ”goda manligheten” är en jämställd sådan och inte nån patriark.

Citat:
Bara för att det inte behövs så många män, så behöver inte kvinnor vara ensamma. De kan väl blida kvinnokollektiv, där de delar upp uppgifterna, t ex att förvärvsarbeta, passa barn, sköta hushållet. Då slipper Ni reta upp Er på karlslokarna.

Skulle nog akta mig för att sprida det tipset Uven.

Citat:
Eller, blir det problem när det inte finns så många män att beskatta, tro?

Inte bara män som beskattas kära du, och skulle nog mer vara en skattevinst, eftersom män drar mer skattepengar i form av kriminalitet, rättsväsende, trafikskador och olycksfall m.m.

Citat:
Vi konservativa behöver inte gå till extremer som Ni gör i vänstern. Vi kan utgå från naturen och moderera sådant som inte fungerar i naturen. Så, som människor gjort i alla tider, alltså.

Just påvisat för dig att dina små teorier just INTE vilar på något naturligt och detta är alltså ditt svar.

Citat:
Du har förstås fel, ty annars hade jag inte förespråkat allehanda preventivmetoder, fritt val av äktenskapspartner osv. Däremot vill jag gärna uppmuntra till ett klokt beteende, t ex genom att medge familjeavdrag.

Blir folk oönskat trafikoffer FAST vi har bilbälten och krockkuddar?
Svar ja.

Får folk oönskad karies FAST vi har tandläkare , flourtandkräm och massa info om faran med socker?
Svar ja.

Får folk lungcancer fast vi informerat om faran med rökning?
Bryter folk benen FAST....
Blir folk feta FAST.....
Åker folk fast i trafikkontroller FAST.....

Hur många ex. behöver du innan du fattat att JO!!! oönskad mänsklig reproduktion drabbar alltså kvinnor FAST...och de ska lika jävla självklart ha hjälp med detta som alla ovan.

Citat:
Man bör inte lita till en kondom endast, inte ha sex på fyllan och man bör ha det med rätt person.

Alltså ska män aldrig ha sex, eftersom män nu bara har kondomer att lita på.

Ja men bra DÄR har vi ju en lika bra lösning på problemet med oönskade graviditeter, förbjud män ha sex utanför äktenskapet.
Vi kan bestämma ett fängelsestraff på 4 år för detta brott.
Slipper det födas barn in i skitbarbdommar. Slipper kvinnor hå oönskat gravida mot sin vilja i 9 månader och slipper ligga med svår födslosmärta och kosta staten helt i onödan massa pengar.

Citat:
Därför låter vi människor välja själva med vilka de gifter sig, men vi ser också att kvinnor är sämre på att hålla ihop relationer, oavsett om det är män eller kvinnor de är tillsammans med.

Fast det gör du ju inte. Du vill ju införa ekonomiska incitament gör att tvinga kvinnor att gifta sig fast de inte vill.
Om en kvinna skiljer sig för att en man är våldsam, sexmissbrukare, kriminell, pedofil, otrogen, skiter i att ta ansvar för sina barn eller hem, super, är spelmissbrukare etc etc är det då HON som är ”sämre på att hålla ihop relationen”?

Det glömde du visst.

Citat:
Vänstertrams!
Jasså du, tycker nog det var exempel på högertrams.

Du kan ju fundera på varför kvinnor skulle vara ”trogna” sitt land om samma nation behandlar kvinnor som skit?
Citera
2021-04-21, 06:49
Medlem
Citat:
Så man ska låta judarna själva definiera sig? Ungefär som i USA alltså där man definierar sig själv vilken etnicitet man har! Det är förstås rimligaste!

Säga fula saker? Tänker du på HMF? Den lagen gäller ju också andra grupper än etniska svenskar!

Vi misslyckas bevisligen.

Du kan väl bättre diskutera hur vi skall efterleva lagarnas intentioner. Inget av det du säger funkar ju, och diskrimineringen sker helt öppet under näsan på myndigheter.

Hur hindrar vi grupper att tillägna sig delar av allmännyttan till sina bostäder, där de håller andra borta från lägenheterna. Hur får vi kvarter och trapphus som inte är etniskt homogena.

Och samma sak med vissa näringsgrenar som även de utgör revir för enstaka grupper.

Lagen gäller kanske alla i tanken, men i praktiken har vi misslyckats och de större städerna blir alltmer sekteristiska.
Citera
2021-04-21, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Hur då? Jag ställer två tydliga frågor, där den första bokstavligt talat bara är en begäran om att du ska klargöra vad fan din position egentligen är:
Var du inte tidigare av åsikten att dessa definitioner skulle påverka hur lagen utövas och vem som kan diskrimineras och inte? Har du ändrat dig på den punkten nu?

Om jag missförstår någonting så är det ju här fritt fram för dig att förklara vad du egentligen menar. Om du på allvar menar att du aldrig uttryckt en uppfattning om att du vill ha exakta definitioner av etnciteter grundade på olika kriterier och att dessa definitioner ska påverka lagutövandet får jag väl hänvisa tillbaka till inlägg #7365 där du skriver:
"Men det går uppenbarligen i en modern lagstiftning att definiera etnicitet, och då bör den förmågan användas för att skydda utsatta medborgare i minoritetsställning."

Det är förstås möjligt att jag förstått dig fel eller att du ändrat uppfattning under diskussionens gång. Det är just därför jag frågar. Jag förstår inte vad du tror blir bättre av att du vägrar svara tydligt på en så enkel fråga.

Ja, det är just det antagandet jag ifrågasätter med mina frågor, som du dock har bestämt dig för "inte anknyter till vad du skriver".

Jag förstår att du med dina frågor vill antyda att om jag inte godtar ditt förslag så förnekar jag problemet, men så är inte fallet. (Inte för att jag kan hitta en enda referens på det där om de libanesiska taxibolagen, men det är inte som att jag förnekar att minoriteter kan diskriminera varandra.) Vad jag frågar är dock, det här förslaget om att vi ska hitta på specifika kriterier som språkkunskap eller kulturyttringar som en person måste uppvisa för att kategoriseras som en etnciitet eller en annan, är det nödvändigt eller ens behjälpligt för att lösa sådana problem?

Jag ser alltså ingen anledning till att lagen som den ser ut idag inte skulle kunna hantera sådana problem, och jag ser inte hur förmågan att göra så skulle öka av exakta definitioner av olika etniska grupper. Ingenstans i diskrimineringslagen görs någon åtskillnad av svenskar och etniska minoriteter, och det är redan idag fullt möjligt att döma personer tillhörande olika minoritetsgrupper för brott mot diskrimineringslagen.

Du säger då att målet ska vara att föra statistik, men du förklarar fortfarande inte varför exakta defintioner av olika minoriteter skulle bidra till det här ändamålet. Jag ger dig att det mycket väl kan finnas en poäng med att föra statistik över etnicitet, men jag förstår inte varför ett sådant system inte bara kan utgå från självuppgiven etncitet som det fungerar i alla utvecklade nationer som för sådan statistik idag, med USA som du själv anger som exempel.

Därför ställer jag frågan:
Varför ska det till exakta definitioner av vilka egenskaper en människa ska tillskrivas för att höra till en etnisk grupp? Vad är det för fel med det amerikanska systemet med att uppge sin egen etnicitet?

Men jag svarar ju klart och tydligt på din fråga: Jag är öppen för att de problem du beskriver mycket väl kan existera och jag förstår givetvis att diskriminering är lika förkastligt oavsett vem som gör det.

Att du trots detta svar slänger ur dig sådana här anklagelser kan jag bara tolka som att du försöker skifta fokus från dina egna tidigare uttalanden, förmodligen för att du inte klarar av att konstruera ett logiskt stringent försvar av dem.

Svarar du på mina tydliga frågor svarar jag på dina.

Du är bara intresserad av att sätta dig på andra, det är din lilla lek.
Citera
2021-04-21, 09:18
Medlem
Citat:
Vi misslyckas bevisligen.

Du kan väl bättre diskutera hur vi skall efterleva lagarnas intentioner. Inget av det du säger funkar ju, och diskrimineringen sker helt öppet under näsan på myndigheter.

Hur hindrar vi grupper att tillägna sig delar av allmännyttan till sina bostäder, där de håller andra borta från lägenheterna. Hur får vi kvarter och trapphus som inte är etniskt homogena.

Och samma sak med vissa näringsgrenar som även de utgör revir för enstaka grupper.

Lagen gäller kanske alla i tanken, men i praktiken har vi misslyckats och de större städerna blir alltmer sekteristiska.

Har du belägg för att diskriminering sker helt öppet framför myndigheterna utan att de kan göra något?
Citera
2021-04-21, 10:25
Medlem
Citat:
Har du belägg för att diskriminering sker helt öppet framför myndigheterna utan att de kan göra något?

Ja, du kan kolla vilka som bor på vilka adresser. Det är otroligt segmenterat.

Nu har jag flyttat från Malmö, men för 10 - 15 år sedan var en extrem majoritet av taxichaffissarna från Libanon. Och inte palestinska libaneser utan "riktiga" libaneser. Det är inte slumpen utan metodisk inkvotering av de egna naturligtvis.

Det är inte bara "riktiga" svenskar, arbetskraftsinvandrade svenskar samt andra svenskar som segregerar sig från "invandrare". Det är mycket mer komplicerat än så.

Och myndigheter samt MKB har väl aldrig lyft ett finger för att hantera detta.

Vissa adresser är till för vissa fraktioner och samma sak gäller vissa näringar.

"Vi såg det inte komma", kanske ni säger om 20 år.

Vad gör folk på sociologen egentligen? dricker kaffe och snackar skit, gissar jag.

För några år sedan, före IS-kalifatet, så varnade några unga sociologer om att källarmoskéer började radikaliseras i Malmö. Då gick eliten vid sociologen in, markerade skarpt mot "rasism", och sade att detta inte förekom. De hade full koll på läget... efter bara ett par år var kalifatet etablerat och IS-resorna började.

"Vi såg det inte komma".

Men det fanns visst en massa signaler om att något var på väg att gå snett.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-04-21 kl. 10:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in