2021-04-20, 15:58
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
På vilket sätt är det en relativisering? Det är ju bara ett konstaterande av faktum. Kommunister vill inte att folk ska uppmärksamma onda saker som kommunister gjort så de vill ofta inte tala om liknande saker som andra gjort. Det är något som andra autokrater också gör, ex. Erdogan och Putin.

Det är relativisering du gjorde dig skyldig till. Troligen även trivialisering. I Tyskland hade du garanterat hamnat i finkan för det där.
Citera
2021-04-20, 16:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Sådana här inlägg ger dem vatten på kvarnen. Det är för övrigt hyckleri att använda fascistmetoder (som sådana här lagar är i mitt tycke) om man säger sig vara emot fascism.

Det är ett faktum. Du kan inte säga vad som är ett existensiellt hot och inte om du inte varit i en liknande situation. Att säga till någon att deras släkt aldrig existerat är som att neka ens existens. Om ni inte förstår vad jag menar så tror jag ni är emotionellt efterblivna, antagligen har ni aldrig haft ett längre förhållande eller så är ni gravt emotionellt störda på en nivå som diskvalificerar er från diskussionen.
Citera
2021-04-20, 16:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jo. Dagen då du sitter på andra sidan bordet fattar du det.
Vad som kan utläsas från kyrkböcker & annat så dog en väldig massa av min släkt när Sverige erövrade Skåne.
Om någon vill forska i detta & påstå annorlunda, varsågod.

Historieforskning handlar om att man hela tiden ifrågasätter källor & tolkar om historiska texter & artefakter.
Bara för att du blir ledsen så skall man inte överge den vetenskapliga metoden. För vilka andra skeende & händelser får inte ifrågasättas & undersökas när vi väl gett oss in på detta sluttande plan?

Min enda metod att påverka detta är genom röstsedeln & jag kommer aldrig att ge min röst åt ett parti som vill förbjuda åsikter, även eventuellt felaktiga åsikter.
Citera
2021-04-20, 16:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det är relativisering du gjorde dig skyldig till. Troligen även trivialisering. I Tyskland hade du garanterat hamnat i finkan för det där.

På vilket sätt är det en trivialisering att säga att Stalin dödade fler än Hitler i sammanhanget av en sovjetisk förintelseförnekare?
Citera
2021-04-20, 16:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad som kan utläsas från kyrkböcker & annat så dog en väldig massa av min släkt när Sverige erövrade Skåne.
Om någon vill forska i detta & påstå annorlunda, varsågod.

Kul försök. Kom igen när du hittar personer som ifrågasätter att dina föräldrar levde och att du är en lögnare som hittar på massa saker om personerna som dödat dem.
Citera
2021-04-20, 16:10
Bannlyst
Citat:
Det är ett faktum. Du kan inte säga vad som är ett existensiellt hot och inte om du inte varit i en liknande situation. Att säga till någon att deras släkt aldrig existerat är som att neka ens existens. Om ni inte förstår vad jag menar så tror jag ni är emotionellt efterblivna, antagligen har ni aldrig haft ett längre förhållande eller så är ni gravt emotionellt störda på en nivå som diskvalificerar er från diskussionen.

Hur skulle det kunna skada mig om någon idiot påstod att min släkt aldrig hade funnits?

Sedan har naturligtvis sossarna inga ärliga motiv med detta heller.
Citera
2021-04-20, 16:16
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Det finns ingen som helt parallell mellan att begå filmade övergrepp mot barn och att skriva ett blogginlägg om att man har en avvikande uppfattning om gaskammare för 80 år sedan. Saknar du all jävla känsla för proportioner?

Hur ska du ha det, antingen blir vi en diktatur om vi förbjuder åsikter eller också kan vi göra vissa ändringar.
Citera
2021-04-20, 16:24
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
På vilket sätt är det en trivialisering att säga att Stalin dödade fler än Hitler i sammanhanget av en sovjetisk förintelseförnekare?

För att det är det. Holohoax får inte jämföras på något sätt med andra påstådda folkmord eller massmord som lagarna tillämpas i flera av Europas länder.
Citera
2021-04-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Om det nu finns "mängder av bevis" varför då hota med tio års fängelse? Det är ju det som är OnT. Det finns liksom ingen anledning.

Därför att en viss grupp idioter konstant förnekar alla dessa bevis, och påstår att de som säger att deras anhöriga dödats av naziregimen ljuger etc etc.

Någonstans sätter man då en gräns när man tycker det får vara nog med sådana galna oseriösa fasoner som förnekarna hållit på med i alla tider.

Vill man inte följa ett demokratiskt samhälles lagar och regler så får man skylla sig själv, typ.
Citera
2021-04-20, 16:31
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Du kanske förstår dagen då folk börjar ge sig på din specifika släkt istället för någon annans. Fram tills dess så har du ingen talan om saken.

Du vet att det här hände för ca 80 år sedan, va? Nu, 2021, vill en såsse-regering förbjuda att uttrycka frågor om en historisk händelse som redan officiellt har utsatts för revisionism och där man har varit tvungen att minska omfattningen av antalet döda samt en hel del annat runt händelsen.

Citat:
På vilket sätt är det en relativisering? Det är ju bara ett konstaterande av faktum. Kommunister vill inte att folk ska uppmärksamma onda saker som kommunister gjort så de vill ofta inte tala om liknande saker som andra gjort. Det är något som andra autokrater också gör, ex. Erdogan och Putin.

Jag tror knappat ryssar generellt ser sig som kommunister. De som mördade tsarfamiljen och tog makten i Ryssland mördade ju 50-100 miljoner ryssar. Det var ju dessa mördare som kallade sig kommunister/bolsjeviker/sionister osv och de finansierades av... jaja det blir lite OT och de flesta här vet ändå.

Citat:
Hur skulle det kunna skada mig om någon idiot påstod att min släkt aldrig hade funnits?

Jag kan inte se det heller, allra minst 80 år tillbaka i tiden. Har jag själv fakta så spelar det ingen roll vad främmande människor tycker.

Om att vara kränkt
https://www.youtube.com/watch?v=fHMoDt3nSHs
Citera
2021-04-20, 16:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Det handlar inte om skada utan för att det tvingar en att utstå en existensiell utsatthet där det finns en utomstående kraft som utgör ett existensiellt hot. D.v.s det motiverar den utsatta invididen att vidta disproportionella motåtgärder. Det är som att göra en militärövning precis vid gränsen till ett annat land.
Citera
2021-04-20, 16:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Nej, det är inget existentiellt hot. Varför skulle just detta vara så känsligt. Det är ju inte så att man funderar på att göra det olagligt att förneka en massa andra mord.

Jorå, det finns lagar mot förnekelse av andra mord också. Det hände samma år du registrerade ditt konto här till och med. Protesterade du emot det?
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/a/6nXBPW/frankrike-olagligt-forneka-folkmord
Citat:
Den franska senaten har röstat ja till att kriminalisera förnekandet av massdödande av armenier under osmanska väldet.

Armenien gläds men Turkiet hotar med sanktioner och Europadomstolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in