2021-04-20, 14:29
  #1345
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du missade visst mina argument, retard. Påstår man att judar som ifrågasätter förintelsen är antisemiter så saknar man bevisligen allt vad intelligens heter. Att du är en pajasdebattör är ingen förolämpning utan ett faktum.

Det är ingen ”tolkning” att du relativiserade förintelsen. Vill du att jag ska citera det du skrev?

Det finns och har funnits judar som hatar sitt eget folk. Den kändaste är troligen Otto Weininger. Givetvis var han antisemit.
Citera
2021-04-20, 14:36
  #1346
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Exakt så var det för mig. Det hade aldrig ens föresvävat mig att det kunde varit en lögn eller en kraftigt överdriven historia. När jag läste att det var behäftat med upp till tio års fängelse att förneka förintelsen så väcktes något. Spontant tänkte jag vilken sanning behöver hotas med ett sådant straff. Det var för mig det enskilt mest omtumlande att inse att det jag fått lära mig i skolan och som man levt med i hela sitt vuxna liv kanske inte stämmer.

Det bevisar inte ett dugg. Det finns fullt av drakoniska straff för saker som rent moraliskt är obetydliga eller inte fel alls. Tio års fängelse är också vanligt för att inneha en större mängd av en tung drog, trots att i princip ingen som tar droger tvingas till det utan gör det av fri vilja. Det är likaledes olagligt att köpa sexuella tjänster, även om den som säljer gör det helt frivilligt, att äga skjutvapen och sprängämnen utan tillstånd, att köra bil utan körkort, att bygga till sitt hus utan bygglov osv. Allt detta handlar om att staten ska bestämma och det gör också s.k. hatbrottslagar.
Citera
2021-04-20, 14:40
  #1347
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du missade visst mina argument, retard. Påstår man att judar som ifrågasätter förintelsen är antisemiter så saknar man bevisligen allt vad intelligens heter. Att du är en pajasdebattör är ingen förolämpning utan ett faktum.

Ett till personangrepp. Funkade inte det förra tillräckligt bra eller? Antisemitism är att vara mot judar. Att ifrågasätta ett folkmord på judar när det fortfarande finns färre judar idag än det gjorde 1939 är antisemitism och det är bara idioter som inte klarar att lägga ihop ett plus ett eller jämföra antalet judar idag med 1939s befolkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det är ingen ”tolkning” att du relativiserade förintelsen. Vill du att jag ska citera det du skrev?

Ja gör det innan jag rapporterar dig.
Citera
2021-04-20, 14:45
  #1348
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Sannolikt omfattningen, tillvägagångssättet och syftet. Det är ju en viss skillnad på att gasa och kremera sex miljoner och att 248.000 lägerfångar dör i tyfus, svält samt dör en meningslös död i krigstid. Om syftet var att systematiskt döda varenda en ur ett specifikt folkslag eller evakuera majoriteten av denna folkgrupp till att annat geografiskt landområde så är ju det en enorm skillnad. Så vitt jag läst ville Tyskland evakuera alla judar till Frankrike, Storbritannien och USA men att judar i dessa länder starkt lobbade på sina respektive regeringar att vägra.

Det är skitsnack och OT. Det finns mängder med bevis för att nazisterna syftade att utrota judarna långt innan dödslägren upprättades, ex. Wannseekonferensen. Himmlers Poznantal uttrycker bokstavligen att målet var att utrota judarna.
Citera
2021-04-20, 15:20
  #1349
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det bevisar inte ett dugg. Det finns fullt av drakoniska straff för saker som rent moraliskt är obetydliga eller inte fel alls. Tio års fängelse är också vanligt för att inneha en större mängd av en tung drog, trots att i princip ingen som tar droger tvingas till det utan gör det av fri vilja. Det är likaledes olagligt att köpa sexuella tjänster, även om den som säljer gör det helt frivilligt, att äga skjutvapen och sprängämnen utan tillstånd, att köra bil utan körkort, att bygga till sitt hus utan bygglov osv. Allt detta handlar om att staten ska bestämma och det gör också s.k. hatbrottslagar.

Jag tror inte du lurar någon i den här tråden i alla fall.



Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är skitsnack och OT. Det finns mängder med bevis för att nazisterna syftade att utrota judarna långt innan dödslägren upprättades, ex. Wannseekonferensen. Himmlers Poznantal uttrycker bokstavligen att målet var att utrota judarna.

Om det nu finns "mängder av bevis" varför då hota med tio års fängelse? Det är ju det som är OnT. Det finns liksom ingen anledning.
Citat:
Om du sprider att Vasaskeppet inte existerat så kastar vi dig i fängelse i tio år.
Om du sprider att slaget vid Poltava inte ägt rum så kastar vi dig i fängelse i tio år.
Om du sprider att Nordstaterna inte vann amerikanska inbördeskriget så slänger vi dig i fängelse i tio år.
Om du sprider att slavhandeln över Atlanten inte ägt rum så slänger vi dig i fängelse i tio år.


Men vi kan jämföra med andra konspirationsteorier. Varför gäller inte detta för:
Citat:
Om du sprider att månlandningen 1969 är påhittad så kastar vi dig i fängelse i tio år.
Om du sprider att CIA var inblandade i mordet på JFK så kastar vi dig i fängelse i tio år.
Om du sprider att det inte var 17 muslimer som körde in i tre byggnader 2001 så kastar vi dig i fängelse i tio år.
Citera
2021-04-20, 15:21
  #1350
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det handlar inte om att göra någon ledsen, det är ett existensiellt hot att ifrågasätta folkmord. Det är som att någon dödar alla i din släkt förrutom dig och sen säger att de aldrig existerat och du bara hittat på att din släkt funnits.
Nej, det är inget existentiellt hot. Varför skulle just detta vara så känsligt. Det är ju inte så att man funderar på att göra det olagligt att förneka en massa andra mord.
Citera
2021-04-20, 15:25
  #1351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Och hur förklarar du juden Joseph G. Burg då? Förresten skulle du hamna i finkan i många länder i Europa för det du säger nu. För du relativiserar nämligen förintelsen genom att göra en jämförelse med sovjetiska läger. Din kättare där.

Nej, dessa lagar mot förintelseförnekelse har ni förnekare uppenbart ingen koll på, utan tolkar dessa med arslet så det passar er egen tro…

Att offentlig säga att fler människor dog totalt sett under Stalins välde, i ryssland än som dog p g a naziregimens förföljelser och utrensningar i förintelsen, innebär inte alls minsta risk för nåt juridisk straff p g a lagar mot förintelseförnekelse. Därför att det är allmänt känt och ingen seriös etablerad historiker har påstått nåt annat heller. Det är liksom fakta och allmän kunskap att det var så. Dessutom finns ju ingen förnekelse i ett sådant påstående så länge man inte påstår att den ena eller båda händelserna inte skulle ha skett, eller gravt underskattar omfånget.
Citera
2021-04-20, 15:25
  #1352
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Barnpornografi är förbjudet. Ska allt som gör någon ledsen vara olagligt?
Barnpornografi kräver att man utsätter barn för våldtäkt & fysiska övergrepp. Att ifrågasätta förekomst av gaskammare kräver inte att du bygger gaskammare & gasar någon.

Extra festligt att det delvis är samma krafter som arbetar för att legalisera pedofili, som även applåderar att göra det förbjudet att ifrågasätta detaljer om andra världskriget.
Citera
2021-04-20, 15:35
  #1353
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Barnpornografi kräver att man utsätter barn för våldtäkt & fysiska övergrepp. Att ifrågasätta förekomst av gaskammare kräver inte att du bygger gaskammare & gasar någon.

Extra festligt att det delvis är samma krafter som arbetar för att legalisera pedofili, som även applåderar att göra det förbjudet att ifrågasätta detaljer om andra världskriget.

Nej, det är samma principiella diskussion. En pedofilring lägger ut en kränkande video eller en nazistgrupp lägger ut en kränkande video. Jag anser att båda företeelserna kan förbjudas.
Citera
2021-04-20, 15:39
  #1354
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Nej, det är samma principiella diskussion. En pedofilring lägger ut en kränkande video eller en nazistgrupp lägger ut en kränkande video. Jag anser att båda företeelserna kan förbjudas.
Det finns ingen som helt parallell mellan att begå filmade övergrepp mot barn och att skriva ett blogginlägg om att man har en avvikande uppfattning om gaskammare för 80 år sedan. Saknar du all jävla känsla för proportioner?
Citera
2021-04-20, 15:40
  #1355
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns och har funnits judar som hatar sitt eget folk. Den kändaste är troligen Otto Weininger. Givetvis var han antisemit.


Judetricket om ”självhatande judar” är gammalt. Judar hittar alltid ett sätt att misstänkliggöra kritiker istället för att bemöta kritik sakligt.
Citera
2021-04-20, 15:43
  #1356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så du menar att lagen skall finnas till för att förhindra att folk kan bli ledsna?
Skall allt som gör någon ledsen vara olagligt?

Du missade att svara på det sista stycket jag skrev.
Alltså, om du E.T och din familj frekvent fick ta emot glåpord och hån samt påstås ljuga om ni säger att era 5 barn mördades, hotfulla brev, kränkande påhopp på stan i media överallt jämt etc etc i tid och evighet. När era barn faktisk har mördats och dom fallit, och ändå skändar andra utomstående er sorgeprocess med sådana påhopp och kränker er allvarligt. Skulle du då tycka att ”va fan, klart grabbarna ska få ha sin åsikt och ge utlopp för den och påstå varsom helst omsorg mot mig och min familj, yttrandefrihet vettu….”?

Tror knappast det va, och då skulle du nog fan klaga om polisen inte kunde göra nåt, för det fanns inget i lagboken som reglerade detta… Jag vet att du aldrig vill ta i det exemplet, eller erkänna att du då nog varit glad om polisen sagt ”ja med detta faller ju under paragraf xxxxx, så vi suger in dessa stollar…”

Det är så det funkar i ett normalt samhälle, att vi fixar lagar som ska reglera sådant vi inte vill ha, som kan vara skadligt eller öka riskerna för allmänheten eller den enskilde.
Så egentligen är en lag mot förintelseförnekelse inte märkligare i sak än lagar mot att vi inte får mörda, köra för fort, cykla utan lyse i mörkret etc etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in