Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Så du menar att lagen skall finnas till för att förhindra att folk kan bli ledsna?
Skall allt som gör någon ledsen vara olagligt?
Du missade att svara på det sista stycket jag skrev.
Alltså, om du E.T och din familj frekvent fick ta emot glåpord och hån samt påstås ljuga om ni säger att era 5 barn mördades, hotfulla brev, kränkande påhopp på stan i media överallt jämt etc etc i tid och evighet. När era barn faktisk har mördats och dom fallit, och ändå skändar andra utomstående er sorgeprocess med sådana påhopp och kränker er allvarligt. Skulle du då tycka att ”va fan, klart grabbarna ska få ha sin åsikt och ge utlopp för den och påstå varsom helst omsorg mot mig och min familj, yttrandefrihet vettu….”?
Tror knappast det va, och då skulle du nog fan klaga om polisen inte kunde göra nåt, för det fanns inget i lagboken som reglerade detta… Jag vet att du aldrig vill ta i det exemplet, eller erkänna att du då nog varit glad om polisen sagt ”ja med detta faller ju under paragraf xxxxx, så vi suger in dessa stollar…”
Det är så det funkar i ett normalt samhälle, att vi fixar lagar som ska reglera sådant vi inte vill ha, som kan vara skadligt eller öka riskerna för allmänheten eller den enskilde.
Så egentligen är en lag mot förintelseförnekelse inte märkligare i sak än lagar mot att vi inte får mörda, köra för fort, cykla utan lyse i mörkret etc etc.