Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Tror det kan ha varit första vardagen i januari, den 4e, som väninnan polisanmälde, men kommer inte ihåg var jag såg det. Jag antar att GL inte hade någon aning om vad som pågick innan han anhölls.
Undrar om de psykiska problemen var genuina eller fabricerade. Kanske berättade hon om "våldtäkten" även för läkarna och fick ytterligare dokumentation som stöd. Dessutom kan det vara en fördel att kunna skylla på (dokumenterad) sinnesförvirring om man blir påkommen och fälld för falskanmälan. Mycket verkar ju handla om att generera dokumentation, inspelningarna t ex.
När det gäller fallet då de var tre som skulle ha våldtagits och torteras i 8 timmar så var det ju flera personer involverade. Var det den mannen som satt häktad 220 dagar och fick sitt liv förstört, förlorat jobb etc? Där verkar det ju uppenbart att alla tre "offer" medvetet kommit överens om att ljuga, inte bara en gång utan under hela rättsprocessen. Då kan man misstänka att det var ren lögn och inte bara sinnesförvirring i GL-fallet med som gjorde att hon anklagade honom för våldtäkt. Hon verkar ju ha ett helt gäng omkring sig som är med på att fabricera våldtäktsanklagelser. Det är inte en ensam galning det rör sig om.
Vad hände med de övriga två kvinnorna i det fallet? Inget rättssystemet intresserar sig för, bara själva förtalet EA gjorde sig skyldig till eftersom det kan avgöras utan att man bryr sig om sanningshalten i anklagelserna.
Det är naturligtvis nödvändigt att den som anmäler en våldtäkt eller annat brott inte själv ska behöva bevisa att det inträffat för att slippa fällas för falsk tillvitelse, det vore omvänd bevisbörda, men det blir otäckt om det börjar utnyttjas att man riskfritt kan rikta falska våldtäktsanklagelser mot vem som helst. De allra flesta kvinnor skulle naturligtvis aldrig komma på tanken att sänka sig så lågt, men de som är tillräckligt samvetslösa för att utnyttja möjligheten verkar ha allt att vinna (skadestånd/försäkringspengar) och inget att förlora. Bara man undviker att förtala offret för bedrägeriet så går man fri.
Tidslinjer?
Jag tror också att det var 4e januari som väninnan kontaktade polisen.
Kanske vore det bra med en fullständig tidslinje? Jag har skisserat på delar av sådana, men det är inte fullständigt. Jag tvekar lite på vad dom bör innehålla, men ser fyra tänkbara delar.
– EAs liv från födseln till hon träffade LS och vad som gjorde henne till falskanmälerska.
– Den kaotiska tiden för LS och hur den avslutades med att EA anmäler LS och även får besöksförbud.
– Senare historik om EA i rättsväsendet, inklusive:
(a) Anklagad 2017: P*tric And*rsson (*=a,e). Satt häktad ett tag tills han fick plocka fram bevis för att dom tre, inklusive EA, som anklagade PA för våldtäkt och tortyr, ljög. PA förlorade mycket av liv, karriär och hälsa som följd av anklagelserna.
(b) Anklagad 2018: Dil*n Uh*n (*=a) (Svea Hovrätt 2018-09-06, B 5915-18). Satt inlåst länge (ca 7 månader?), tills Svea Horätt insåg att DU inte begått något brott. Lämnade karriär och annat efter dom felaktiga anklagelserna. Det var DU som satt häktad lång tid.
(c) Dom mot EA där hon ålades att betala obetald hyra.
(d) Åtal mot EA för grovt förtal efter att hon riktat grova anklagelser mot PA, med namn, på Facebook.
– Det nu aktuella fallet där GL anklagades för att ha våldtagit EA på julaftonen 2020.
Man kan hävda att det endast är den sista punkten ovan som här hemma i den här tråden. Det tror jag inte eftersom jag ser goda skäl till att koppla ihop allt till en röd tråd. Som gör att man kan förstå vad som hände GL. Som kan bidra till ökad förståelse för fenomenet falsk anmälan av våldtäkt. Som förhoppningsvis kan bidra till att sådana anmälningar kan minska i omfattning. Till gagn för potentiella offer och förtroendet för rättsväsendet.
Vad hände med de övriga två som anklagade PA för våldtäkt och tortyr?
Dom är ännu inte säkert identifierade i tråden. Det finns en del, som jag uppfattat som hörsägen, om vilka dom är och vad som hänt dom senare. Kanske blir dom senare åtalade för falsk tillvitelse?
Våldtäkter som inte leder till åtal eller dom och falskanmälningar som leder till frihetsberövande och kanske dom
Att brottslingar inte lagförs är ett problem. Att våldtäkter och andra övergepp mot kvinnor inte lagförs är troligen ett stort problem. I den här tråden sätts fokus, av naturliga skäl, på kvinnor som falskanmäler våldtäkt. För att det är enkelt att göra det "framgångsrikt". För att det är riskfritt. För att det ofta belönas ekonomiskt. Offren är dom som anklagas oskyldiga och tron på rättsväsendet som skadas för många som ser detta.
–