2021-04-06, 14:13
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Det är julafton och GL bjuder hem en kvinna han tidigare haft kontakt med i ett fall där hon sägs falskeligen ha anklagat en man för våldtäkt.

GL gör ganska snart närmanden mot kvinnan men blir avvisad

GL plockar fram alkohol och säger samtidigt att han "blir lite kladdig av sig då han dricker"

Han ger kvinnan mängder med alkohol och försöker sedan göra närmanden igen. Den här gången är hon så berusad så hon faller för hans usla knep.

GL hånglar upp kvinnan i en soffa och leder sedan med henne till sovrummet där han enligt egen utsago har sex med henne. Kvinnan hävdar senare att han våldtagit henne.

GL häktas och under häktningstiden är hans advokat snabb med att sprida rykten om kvinnan i media.

Då GL senare släpps från häktet håller han en presskonferens där han dels fortsätter smutskastningen av kvinnan men även ber så hemskt mycket om ursäkt till "sin kvinna" (Syftar på en särbo. En särbo vi kan hoppas inte finns med i bilden längre) då han tydligen skäms för att ha "fallit offer för köttets lustar".

Att GL, som bla varit JK, sägs falla i en sådan enkel fälla skulle vara väldigt konstigt. Däremot om han som så erfaren jurist som dessutom har vetskap om kvinnans historia gällande tidigare våldtäktsfall bestämmer sig för att gillra en fälla så ter sig historien så mycket mer logisk. Helt enkelt ett riktigt as till gubbslisk som beräknande bjuder hem, super ned och sedan sätter på en kvinna då han ju har vetskapen och kunskapen som gör att han kommer gå fri.
Kanske han tom slickar/suger uppåt i hierakin likt Eliasson och kommer troligtvis klara sig undan detta fulspel.
Jag skulle vilja göra några tillägg till din utmärkta sammanfattning:

GL:s tidigare liv är fyllt av möten med yngre kvinnor, offentliga kontroverser och en problematisk syn på rätt och fel. Hans blogg visar sig innehålla häpnadsväckande åsikter om sexualbrott. Bloggen visar att GL är mycket smart men inte riktigt är den damernas riddare som han annars ger sken av att vara.

GW, som träffat GL många gånger, säger att GL är en vettvilling som ljuger rätt upp och ned. Han menar att det är obegripligt hur GL kunde vara domare. Peter Wolodarski som också debatterat med GL har vid flera tillfällen konstaterat att GL saknar etisk kompass.
Citera
2021-04-06, 14:19
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Intressant...

Expressen hade en artikel 2021-03-19 där det bl.a. fanns "att hon hade kommit in akut med ambulans på annandagen". Detta avsnitt har nu tagits bort.

https://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-sms-med--kvinnan-kallade-henne-min--dotter-och-sig-sjalv-idiot/

Jag tänker på tre möjliga förklaringar till att det har tagits bort.
1. Uppgiften var felaktig.
2. Uppgiften ansågs av en eller annan orsak som alltför integitetskränkande.
3. Det har konstaterats att orsaken till ambulansfärden var en annan än vad Expressen först antog.

(Edit 1: 3. ovan)

Edit 2: Såg nu att det nog finns kvar men är gömt bakom betalvägg.

Jag kan bekräfta att avsnittet om sjukhusvistelsen finns kvar I artikeln.

Citat:
I ett sms tillbaka skrev kvinnan att hon var inlagd på sjukhus efter händelserna och att hon hade kommit in akut med ambulans på annandagen. Hon skrev också att hon inte mådde bra av det som inträffat.

Göran Lambertz ville då höra mer om hennes mående och skrev att han var orolig för hennes tillstånd, enligt Expressens uppgifter.

Någon dag senare hade de kontakt igen, enligt uppgift. Kvinnan berättade då hon hade varit medvetslös och fortfarande låg kvar på sjukhus.
Citera
2021-04-06, 14:20
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Tyvär är artikeln en betal:en.
https://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-sms-med--kvinnan-kallade-henne-min--dotter-och-sig-sjalv-idiot/

Poster i tråden där ordet ambulans är nämnt
Från först posten:
”I ett sms tillbaka skrev kvinnan att hon var inlagd på sjukhus efter händelserna och att hon hade kommit in akut med ambulans på annandagen. Hon skrev också att hon inte mådde bra av det som inträffat.”
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=ambulans&t=3311100&sp=1

Notera att primär-källan är sannolikt EA.

Citat:
... Såg nu att det nog finns kvar men är gömt bakom betalvägg....

Ambulans har några minuter till några timmars utryckningstid beroende på prio. Om ambulansfärden har hänt så ringde hon på annandagen. Där jag bor behöver man verkligen vara illa däran för att få åka med i ambulansen. Om sedan ska hon också ha blivit inlagd på sjukhus. Hon skrev också att hon inte mådde bra av det som inträffat. Jag är ju färgad av det jag läst hittills i den här sagan men förutom tiden från julafton till annandagen, tyder citatet på att det ena kanske inte är en direkt följd av det andra men förstås möjligtvis en sekundär följd. Jag undrar om hon drog igång hela våldtäktslarmet och gynundersöktes med ett nytt Rape-kit.
Citera
2021-04-06, 14:24
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ja, det är så otroligt många som försöker bortföklara otrohet och våldtäkt med att han blev förd bakom ljuset, det var länge sedan han utsattes för frestelse osv...

Det är det ingen som gör. Att du vill spetsa till diskussionen är inget jag automatiskt hugger på.
Citera
2021-04-06, 14:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I det fall där man vet vem som anklagade honom så var det en betydligt yngre kvinna, en lite fetlagd elevråds-aktivist strax över 20.
Där Soran kört lite SM-lekar på henne som hon i efterhand ångrade. Typ under ett helt år.
Låter inte som Soran kan komma ut på särskilt mycket plus här... SM med 20-åring, och han är hur gammal? Ju mindre attraktiv hon är, ju sämre ser det väl ut egentligen.

Får kolla dokumentären oavsett. Det är intressant att SvT kör detta nu. En MeToo-rekyl?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-04-06 kl. 14:35.
Citera
2021-04-06, 14:40
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Intressant...

Expressen hade en artikel 2021-03-19 där det bl.a. fanns "att hon hade kommit in akut med ambulans på annandagen". Detta avsnitt har nu tagits bort.

Jag tänker på tre möjliga förklaringar till att det har tagits bort.
1. Uppgiften var felaktig.
2. Uppgiften ansågs av en eller annan orsak som alltför integitetskränkande.
3. Det har konstaterats att orsaken till ambulansfärden var en annan än vad Expressen först antog.

(Edit: 3. ovan)

Edit 2: Såg nu att det nog finns kvar men är gömt bakom betalvägg.

Kanske magpumpning? Enligt EAs egna utsagor så verkar hon gilla sprit, så pass mycket att hon dricker tills hon däckar, hon ska även skölja ner sina mediciner med spriten.
Citera
2021-04-06, 14:45
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ambulans har några minuter till några timmars utryckningstid beroende på prio. Om ambulansfärden har hänt så ringde hon på annandagen. Där jag bor behöver man verkligen vara illa däran för att få åka med i ambulansen. Om sedan ska hon också ha blivit inlagd på sjukhus. Hon skrev också att hon inte mådde bra av det som inträffat. Jag är ju färgad av det jag läst hittills i den här sagan men förutom tiden från julafton till annandagen, tyder citatet på att det ena kanske inte är en direkt följd av det andra men förstås möjligtvis en sekundär följd. Jag undrar om hon drog igång hela våldtäktslarmet och gynundersöktes med ett nytt Rape-kit.
Eftersom MÄ enligt uppgift ska ha varit medvetslös så jag betvivlar att det var hon själv som larmade.

En tänkbar orsak till medvetslöshet är en överdos tabletter. Den som kommer in till sjukhus på det sättet hamnar på IVA och brukar när faran är över flyttas över till en psykiatrisk vårdavdelning. Redan vid ett inskrivningssamtalet väcks frågan om vad som hänt innan medvetslösheten. Det kan ha varit, men måste inte ha varit, ett suicidförsök.
Citera
2021-04-06, 14:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

Enligt henne själv (enligt uppgifter i Expressen) så var det väninnan som anmälde. Det dröjde en månad innan EA bestämde sig för att medverka i utredningen.
«Enligt kvinnan var det en vän som anmälde Göran Lambertz, och det tog henne en månad innan hon bestämde sig för att medverka i utredningen.»

https://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-om-hoten-kan-inte-synas-offentligt/
Om detta stämmer så har väl knappast EA undersökts i samband med väninnans anmälan?

Det här är från Sandkakas citat från artikeln om sjukhusvistelsen.

«I ett sms tillbaka skrev kvinnan att hon var inlagd på sjukhus efter händelserna och att hon hade kommit in akut med ambulans på annandagen. Hon skrev också att hon inte mådde bra av det som inträffat.

Göran Lambertz ville då höra mer om hennes mående och skrev att han var orolig för hennes tillstånd, enligt Expressens uppgifter.

Någon dag senare hade de kontakt igen, enligt uppgift. Kvinnan berättade då hon hade varit medvetslös och fortfarande låg kvar på sjukhus.»

Citera
2021-04-06, 15:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Och allt blir så roligt då man hugger en text utan att läsa vad som svaras på. Skribenten jag svarade till försökte bortförklara GLs våldtä, förlåt troliga våldtäkt, med att det är ok att vara otrogen då han ju varit gift länge och därmed på vissa områden är 70 och på andra områden 20. Läs om och läs rätt
Jag förespråkar inte otrohet. Men vi vet inte vilken typ av överenskommelse han hade med sin flickvän.

Det är inte "våldtäkt", det är ingen "trolig våldtäkt" det har åklagaren redan slagit fast. Det är en falskanmälning från en psykiskt sjuk person som satt detta i system.
Citera
2021-04-06, 15:07
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Eftersom MÄ enligt uppgift ska ha varit medvetslös så jag betvivlar att det var hon själv som larmade.

En tänkbar orsak till medvetslöshet är en överdos tabletter. Den som kommer in till sjukhus på det sättet hamnar på IVA och brukar när faran är över flyttas över till en psykiatrisk vårdavdelning. Redan vid ett inskrivningssamtalet väcks frågan om vad som hänt innan medvetslösheten. Det kan ha varit, men måste inte ha varit, ett suicidförsök.

Låter rimligt med en överdos tabletter. Inte mycket annat gör en fysiskt frisk 29-åring medvetslös. Det är inte alls säkert att man hamnar på IVA, det beror på hur djup medvetslöshet man har, om man andas själv och vilket preparat man tagit. Man kan vårdas på akuten, akutmedicin eller medicin t ex. Inte heller är det givet att flyttas över till psykiatrin, fler gånger blir det utskrivning enligt min erfarenhet. Ja, samtal om orsak till varför, tas så snart den medvetslöse vaknar till, innan denne kan börja fabulera om andra orsaker.

Edit: Nu var det kanske petigt av mig men det kändes viktigt att betona att det inte är givet med IVA eller psykiatrin.
Senast redigerad av FedupFlorence 2021-04-06 kl. 15:14.
Citera
2021-04-06, 15:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Kanske magpumpning? Enligt EAs egna utsagor så verkar hon gilla sprit, så pass mycket att hon dricker tills hon däckar, hon ska även skölja ner sina mediciner med spriten.

Det blir ju lätt spekulationer här i brist på fakta, men visst kan det vara magpumpning. Men eftersom det är två dygn efter julaftonen så är det nog i så fall något som intagits senare, som t.ex. medicin, som orsakat magpumpningen.

Den kan ju också varit så att hon skadat sig själv på annat sätt än med medicin. Om hon t.ex. skurit sig så ska det till ganska stor blodförlust innan man blir medvetslös. Ca 30-40%, ca 2 liter blodförlust kan orsaka medvetslöshet och vara livshotande. Två liter är ganska mycket blod.

Låg vikt ökar känsligheten både för sådant som intas och vid blodförlust.

Citera
2021-04-06, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ja, det är så otroligt många som försöker bortföklara otrohet och våldtäkt med att han blev förd bakom ljuset, det var länge sedan han utsattes för frestelse osv. Det är så tröttande med sådana människor och det är de som förstör för oss riktiga män som förstår att vara trogna våra partners.
Om du vill diskutera otrohet föreslår jag att du går in på en tråd för detta. Denna tråd handlar om en man som blivit anklagad för våldtäkt och kvinna för falsk tillvitelse. Av kvinnans bakgrund och hennes förfarande i detta ärende att döma, lutar det starkt mot att kvinnan farit med falsk tillvitelse. Ett brott som kan ge två års fängelse.

Otrohet må vara moraliskt förkastligt i dina ögon, men icke desto mindre inget juridiskt brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in